Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe afdrukken krijgen in formaat 10 x 15 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe afdrukken krijgen in formaat 10 x 15 ?



    Ik heb ne Sony Cyber-Shot DSC-P92 (5.0 megapixel).
    Ik heb al een paar foto's op papier laten afdrukken; telkens om 10 x 15 gevraagd maar als resultaat 10 x 13 gekregen. De (foto)bestanden waren in 5.0 of 3.1 (megapixel)
    Men had mij nochtans gezegd dat het formaat van het bestand er niet toe deed???
    Ik weet wel dat wanneer ik een foto pak met formaat 4.5 megapixel dat dit overeenkomt met de verhouding 3:2 (10 x 15 ?). Is dit dan de enigste manier om mijn foto's in da formaat afgedrukt te krijgen?
    Als iemand hierover nen duidelijken uitleg kan geven...? thanx

    ne beginneling


  • #2
    Originally posted by Frenzy


    Ik heb ne Sony Cyber-Shot DSC-P92 (5.0 megapixel).
    Ik heb al een paar foto's op papier laten afdrukken; telkens om 10 x 15 gevraagd maar als resultaat 10 x 13 gekregen. De (foto)bestanden waren in 5.0 of 3.1 (megapixel)
    Men had mij nochtans gezegd dat het formaat van het bestand er niet toe deed???
    Ik weet wel dat wanneer ik een foto pak met formaat 4.5 megapixel dat dit overeenkomt met de verhouding 3:2 (10 x 15 ?). Is dit dan de enigste manier om mijn foto's in da formaat afgedrukt te krijgen?
    Als iemand hierover nen duidelijken uitleg kan geven...? thanx

    ne beginneling


    Megapixel is niet erg, maar wle de grote waarop je de foto neemt.
    Op mijn toestel kan ik in sterup 2 grote's nemen van de foto's ik neem altijd de grootste resolutie: 2272*1712, dan heb ik zeker een grote foto en dan crop ik hem zie bijlage... ik hoop dat ik u hiermee verder help, als er iets is, vraag het gerust, hiervoor zijn we er...

    Ik zet de breedte op 3 en hoogte op 2. Dan heb je vaste afmetingen waarmee je dae foto kan selceteren en bijsnijden, 3:2 = zoals je zegt 10* 15

    Comment


    • #3
      Frenzy,ik heb net vlug wat uitleg ivm die fotoafmetingen gaan kopiëren op de site van Pixum (fotoafdrukservice).Hopelijk heb je er wat aan en wordt het zo wat duidelijker:

      De verhoudingen

      In de digitale fotografie hebben de foto's over het algemeen andere verhoudingen. Een analoge foto (uit een traditioneel fototoestel) heeft een verhouding van 2:3 zodat u bijvoorbeeld foto’s van 10x15 cm krijgt. Digitale foto’s hebben echter meestal een verhouding van 3:4 waardoor u bij Pixum bijvoorbeeld foto’s van 10x13.3 cm krijgt. Onze technologie produceert de foto's zonder "witte randen" en zonder "zoomen" zodat er geen deel van de foto wegvalt. De foto's worden precies zo afgedrukt zoals ze worden aangeleverd en daarna worden de witte randen weggesneden.

      Het papierformaat wordt aan de hand van de kortere kant vastgelegd en de langere kant is dynamisch. (de X-As is statisch, de Y-As dynamisch). Ons laboratorium accepteert verhoudingen tussen 1:1 (bij een 10cm formaat dus 10x10cm) tot 16:9 (bij een 10cm formaat dus 10x17,7cm). De rest wordt afgesneden.

      Om uit te rekenen hoe groot uw foto daadwerkelijk zal worden bij het belichten, kunt u volgende berekening toepassen: U neemt het grondformaat (9, 10, 13, of 20 cm) en deelt dit getal door het kleinere getal van de pixelresolutie. Dit vermenigvuldigt u dan met het grotere getal van de pixelresolutie.

      Een voorbeeld:
      Uw camera heeft een resolutie van 1600 x 1200 pixel. In dit geval zal een 9 cm foto volgens de onderstaande formule een foto van 9 x 12 cm opleveren in plaats van 9 x 13!

      Zelf de verhouding aanpassen

      U kunt uiteraard uw foto's met bijvoorbeeld PhotoShop bewerken, in dit geval kunt u zelf het uiteindelijke formaat bepalen. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn als u een foto wilt inlijsten of u een fotoalbum heeft waar men enkel 10x15 foto's in kan plaatsen of om wat voor reden dan ook.

      Een voorbeeld: Uw camera heeft een resolutie van 1600 x 1200. Maar voor een foto van 10x15cm heeft u circa 1600 x 1067 pixel nodig. Dat betekent dat de kleinere kant van uw foto met 133 pixel afgesneden moet worden.

      De berekening gaat als volgt, u neemt simpelweg het grootste getal van de Pixelresolutie (in dit geval 1600 Pixel) en deelt dit door 15 en vermenigvuldigd dit met 10: 1600 Pixel = 15 cm
      x Pixel = 10 cm
      x Pixel = 1600/15*10 = > 1066.66 Pixel

      Zo kunt u het gewenste resultaat zelf bepalen.
      We willen u er wel graag op wijzen dat er natuurlijk altijd nog een aantal pixel weg kunnen vallen tijdens de productie. top
      Danny's Photosite

      Comment


      • #4
        Originally posted by Frenzy


        Is dit dan de enigste manier om mijn foto's in da formaat afgedrukt te krijgen?
        Als iemand hierover nen duidelijken uitleg kan geven...? thanx
        ne beginneling
        Hallo, kijk eens op de volgende site : http://download.com.com/3000-2192-10045231.html
        Dit programma gebruik ik ook, om de foto's in de verhouding van 2:3
        te maken. Had ook vaker afgesneden foto's in het verleden, maar nu maak ik ze zelf op maat en zeg dat bij het inleveren erbij.
        Krijg mijn foto's dan netjes op 10 x 15 geleverd.
        Succes ermee, mocht het niet lukken, mail me maar even.

        Overigens, welkom op dit forum en veel plezier ermee.

        Groetjes, JantjeB.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #5
          Frenzy,ik heb net vlug wat uitleg ivm die fotoafmetingen gaan kopiëren op de site van Pixum (fotoafdrukservice).Hopelijk heb je er wat aan en wordt het zo wat duidelijker:
          Oh dat is interesant, met andere woorden: een zeg maar bijna vierkant gecropte foto wordt netjes zo afgeleverd? Is pixum de enige die dat doet?

          Groeten,
          Ronald
          http://fotografie.jouwweb.nl/

          Comment


          • #6
            Originally posted by maturin
            Oh dat is interesant, met andere woorden: een zeg maar bijna vierkant gecropte foto wordt netjes zo afgeleverd? Is pixum de enige die dat doet?
            Colormailer doet het ook, en andere ongetwijfeld ook. Er wordt dan afgedrukt op het dichtst benaderende (grotere) formaat en de witranden worden weggesneden. Helaas bestaat wel het risico dat ze je foto niet met witranden afdrukken, maar gewoon een willekeurige (of centrale?) crop op het bewuste fotoformaat uit je foto halen.

            Pixum is een beetje verschillend (uniek?) in die zin dat je enkel aan het formaat van de korte zijde gebonden bent. Je kan daarbij dan gaan van vierkant tot 16:9 verhouding. Die verhouding bepaal je volledig zelf door eventueel te croppen. Works for me.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Als iedere foto dus anders gecropped is krijg je verschillende formaten fotos behalve de korte kant. pff, ingewikkeld hoor. Het liefst zou ik fotos vekrijgen van hetzelfde formaat, zeg 10x13 en eventueel gecropped'te delen als wit weergegeven. Het lijkt me overigens waardeloos als ze delen van het beeld weg gaan snijden waarvan ik denk dat bv de Hema zal doen als de verhouding niet exact is?
              Groeten,
              Ronald
              http://fotografie.jouwweb.nl/

              Comment


              • #8
                Originally posted by maturin
                Als iedere foto dus anders gecropped is krijg je verschillende formaten fotos behalve de korte kant. pff, ingewikkeld hoor. Het liefst zou ik fotos vekrijgen van hetzelfde formaat, zeg 10x13 en eventueel gecropped'te delen als wit weergegeven. Het lijkt me overigens waardeloos als ze delen van het beeld weg gaan snijden waarvan ik denk dat bv de Hema zal doen als de verhouding niet exact is?
                Maturin, dan zou ik in PS gewoon mijn foto verkleinen, en dan een nieuwe grotere laag maken en daar mijn foto in zetten als het dat is wat je bedoeld en dan tot één laag maken, als het dat is wat bedoeld...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by maturin
                  Het lijkt me overigens waardeloos als ze delen van het beeld weg gaan snijden waarvan ik denk dat bv de Hema zal doen als de verhouding niet exact is?
                  Daar heb je volkomen gelijk in, maar die fout wordt toch gemaakt.

                  Wat de verhouding van foto's aangaat: bij mij wordt alles sowieso op exacte verhoudingen voorbereid voor afdruk. Als ik een afwijkend formaat wil, voeg ik ook een witrand toe om de "lege ruimte" in het fotoformaat van het labo op te vullen. Ik heb gezocht naar een labo dat echt afdrukt wat ik doorstuur (niet bijknippen, niet verscherpen, niets) en Pixum is de enige tot nog toe die het doet zoals ik het verwacht.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Ik begin het te snappen dekion en pieter Goed idee om de foto op een witte achtergrond te plaatsen!
                    Groeten,
                    Ronald
                    http://fotografie.jouwweb.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Maar ik begrijp niet waarom je een witte rand verkiest?

                      Comment


                      • #12
                        Het liefst niet maar een stapeltje fotos van hetzefde formaat lijkt me mooier dan allemaal andere formaten. Voor grotere afdrukken ligt het natuurlijk anders maar ik wil zeg 50 fotos in klein formaat.

                        Originally posted by Dekion
                        Maar ik begrijp niet waarom je een witte rand verkiest?
                        Groeten,
                        Ronald
                        http://fotografie.jouwweb.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Hallo, bij Ofotonow kun je de foto's in diverse verhoudingen croppen. ik doe dat dan in de verhouding 4:6 ( wat gelijk is aan 2:3)
                          Er zijn meerdere mogelijkheden, ook vrij croppen is mogelijk.
                          Je krijgt het te croppen deel in een gearceerd veld, waarmee je kan schuiven over je foto, en uiteraard kun je dit ook verkleinen of vergroten in de juiste verhoudingen.

                          Groetjes, JantjeB.
                          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                          Comment


                          • #14
                            In photoshop7 kan je je foto's ook op een andere manier (passend) maken.
                            Bv. Fuji print vraagt een afmeting van 2250 x 1500 pixels voor een voto van 12,7 x 19.
                            -Open een foto in photoshop
                            -Kies file of bestand en zoek de map automate of automatisch
                            -kies fit image
                            -vul de gewenste afmeting in.
                            -Klik ok

                            De foto past nu perfect in het formaat die het labo vraagt en je hebt ook veel minder beeld verlies.

                            Groetjes Ronny

                            Comment


                            • #15
                              [/quote]

                              Megapixel is niet erg, maar wle de grote waarop je de foto neemt.
                              Op mijn toestel kan ik in sterup 2 grote's nemen van de foto's ik neem altijd de grootste resolutie: 2272*1712, dan heb ik zeker een grote foto en dan crop ik hem zie bijlage... ik hoop dat ik u hiermee verder help, als er iets is, vraag het gerust, hiervoor zijn we er...

                              Ik zet de breedte op 3 en hoogte op 2. Dan heb je vaste afmetingen waarmee je dae foto kan selceteren en bijsnijden, 3:2 = zoals je zegt 10* 15
                              [/quote]


                              Ok bedankt voor den uitleg ;-)
                              Frenzy

                              Comment

                              Working...
                              X