Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft hij een punt > sRGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft hij een punt > sRGB

    Hallo,
    Een clublid heeft een monitor met een: sRGB setting, als mogelijkheid.
    Deze man beweert nu, dat in zijn geval, ijken/kalibreren geen zin heeft!
    Reden: sRGB is een norm.
    Héél zijn flow staat in sRGB van cam tot printcentrale!
    Heeft hij hier een punt of niet?
    De meningen zijn hier nogal verdeeld.
    SF
    00.00 Gone

  • #2
    Re: Heeft hij een punt > sRGB

    Mijn monitor heeft ook een srgb stand, is toch een serieus verschil met wat ik na calibratie zie. Dus ik zou het niet al te fel vertrouwen
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Heeft hij een punt > sRGB

      Op mijn snelheidsmeter staat 260 km/u maar toch haal ik dat niet.

      Ik bedoel maar, 't is niet omdat het er zo opstaat dat hij het ook perfect weergeeft. Moest dat waar zijn zouden profielen nooit nodig zijn.
      Last edited by hvr_oosterzele; 15 september 2008, 14:55.

      Comment


      • #4
        Re: Heeft hij een punt > sRGB

        Als hij tevreden is wel.

        Jo.
        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Heeft hij hier een punt of niet?
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Heeft hij een punt > sRGB

          sRGB, AdobeRGB, enz zijn kleurruimten (aantal beschikbare kleurschakeringen), dit betekend niet dat ze juist worden weergegeven zoals ze geprint worden, daarvoor dient een kleurcalibratie.
          Op elke monitor kun je wat meer of minder kleuren, contrast en gamma instellen.
          De calibratie zorgt ervoor dat dit juist is ingesteld.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Heeft hij een punt > sRGB

            Tja zijn argument is vooral > dan kun of hoef je nergens nog sRGB in te stellen!
            Niet in de camera, niet op de monitor.... CS3...enz, vermits het dan toch geen norm zou zijn!
            Als ik 1/500' sluitersnelheid kies, hoop ik toch op 1/499>501.
            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Heeft hij een punt > sRGB

              Ik volg zunoel :-)
              (wou iets gelijkaardig typen) calibratie heeft dus weldegelijk zin om niet voor de verrassing te komen staan dat kleuren te donker/licht afgeprint worden in vergelijking met wat je op het scherm ziet.
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

              Comment


              • #8
                Re: Heeft hij een punt > sRGB

                Wij stellen hier voor, om eens te vergelijken, na een X-Rite Eye-One beurt, maar voorlopig wil hij niet!
                Hij wil niet in de kosten delen, denk ik
                SF

                *added*
                ....en idd. zijn Kruidvatprints zijn voor 95% identiek aan zijn screen!
                Last edited by StoneFree; 15 september 2008, 16:02.
                00.00 Gone

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft hij een punt > sRGB

                  Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  ....en idd. zijn Kruidvatprints zijn voor 95% identiek aan zijn screen!
                  Soms moet een mens pragmatisch zijn. Never change a winning team!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft hij een punt > sRGB

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Soms moet een mens pragmatisch zijn. Never change a winning team!
                    Ja, maar dat is wel een streep door de rekening van de clubkassa !
                    SF

                    BTW: met de X-rite Match software, kunnen we ook DSlr's kalibreren....Hugh???
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft hij een punt > sRGB

                      Ik denk dat je clublid twee dingen door mekaar haalt.

                      Het klopt dat sRGB een norm is. Dat zijn Adobe-RGB, WideGamut-RGB, Pro-Photo-RGB, CIE-RGB ... (we kunnen zo nog een tijdje doorgaan) ook. Het klopt ook dat in de praktijk sRGB het makkelijkst is om mee te werken want ongeveer alle randaparatuur is afgesteld op Windows en zal dus trachten om sRGB zo goed mogelijk te benaderen. Dat geldt dus ook voor de beeldschermen, printers en printcentrales.

                      Kalibreren is ervoor zorgen dat je aparaten je gekozen norm zo goed mogelijk benaderen. Als je dus kiest voor sRGB: ervoor zorgen dat sRGB correct op je scherm komt (of uit je printer komt). Beeldschermen zijn gevoelige beestjes en hoe ze kleuren tonen verandert nogal tijdens hun leven. Op een aantal zeer dure schermen na, kan een beeldscherm dat zelf niet corrigeren. Vandaar dat we ze af en toe moeten kalibreren. Dat staat eigenlijk los van de norm die je kiest.

                      Als de investering om je aparaten te kunnen kalibreren dan toch is gemaakt, kiezen veel mensen ervoor om een iets uitgebreider kleurenpallet te gebruiken dan sRGB. (Zonder kalibratie toestellen is het moeilijk om dat deftig in orde te krijgen) En dan start natuurlijk de hele discussie over het extra werk versus bredere kleurenpaletten. Maar dat is eigenlijk een heel andere discussie.

                      Ook al blijf je bij sRGB, dan is kalibratie van je scherm nog altijd nuttig om ervoor te zorgen dat het correct sRGB blijft tonen.
                      wiffelphoto.tilient.net
                      SAMSUNG GX-1S • Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55mm F3.5-5.6 • Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO • Sigma EF-530 DG ST PA-PTTL

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft hij een punt > sRGB

                        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                        ....en idd. zijn Kruidvatprints zijn voor 95% identiek aan zijn screen!
                        Goed dat hij bij "Kruidvat" laat printen en niet bij "Hema". Beiden gebruiken sRGB, maar ander papier en de kleuren verschillen zoals dag en avond (nacht zou overdreven zijn). Ik weet dit toevallig omdat iemand voor wie ik communiekaartjes maakte, bij beide afdrukcentrales geweest was... die van Hema waren om mee te huilen. Het leken wel totaal andere foto's met fletse tinten.

                        Het is zoals eerder al gezegd... als de mens tevreden is laten doen.

                        Verder denk ik dat Zunoel redelijk goed weergeeft hoe 't in de haak zit.

                        Als men morgen een betaalbare monitor uitbrengt die AdobeRGB deftig weergeeft, en de prints in AdobeRGB betaalbaar maakt, dan zal AdobeRGB de norm worden, net zoals sRGB het geworden is na RGB.
                        Men praat hier over kleurruimtes, waarbij AdobeRGB een breder spectrum heeft dan sRGB en sRGB een breder dan RGB. Kleurruimtes hebben weinig tot niets te maken met de instellingen van helderheid en contrast van de monitor.
                        Er is maar één ding belangrijk... dat je weet in welke kleurruimte je werkt en als je door een labo laat afdrukken, weet in welke kleurruimte er afgedrukt wordt. Het verschil zal hem niet in licht zitten, maar wel in tinten.
                        Kalibratie heeft verschillende aspecten, waartoe licht, contrast en kleur, en dat is dus niet alleen de kleurruimte, behoren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft hij een punt > sRGB

                          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          Hallo,
                          Een clublid heeft een monitor met een: sRGB setting, als mogelijkheid.
                          Deze man beweert nu, dat in zijn geval, ijken/kalibreren geen zin heeft!
                          Reden: sRGB is een norm.
                          Héél zijn flow staat in sRGB van cam tot printcentrale!
                          Heeft hij hier een punt of niet?
                          De meningen zijn hier nogal verdeeld.
                          SF
                          Wel ik denk dat hij wel een punt heeft.. Srgb is inderdaad een norm. Als alles zo is ingesteld, dan hoeft die niet gecalibreerd te worden. Wel als er afwijkingen dienen te gebeuren. zoals zijn omgevingslicht dat verandert, of de printcentrale gebruikt ander papier. Alleen bij dat laatste zal de afdrukcentrale deze voor zijn rekening nemen.
                          Dit omdat ik de vraag eens heb gesteld aan de supportdienst van HP. Mijn printer drukte veel te roodachtig af. Ik sprak hen ook over calibratiebestanden enzo. En men zij me doodleuk dat als alles in RGB genomen word, de calibratie niet hoeft te gebeuren. De meegeleverde ICC bestandjes op de driverdisk dienen elkel als je afwijkt van papiersoort (advanced, premium of premium plus).
                          Via direct printing heb ik mijn printer op Argb staan, en de camera maakt de fotos ook in Argb. En ze zien er wel fatsoenlijk uit. Na calibratie durft het bij mij wel eens fout te lopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft hij een punt > sRGB



                            natuurlijk moet je kalibreren.. als je zéér goede resultaten wil.
                            indien je kalibreert moet je ook weten waarmee je bezig bent.
                            eerst je aperatuur kalibreren.. en daarna uw foto's doorspelen aan een labo die er "hun ding" maar mee doen.. lijkt me niet logisch


                            maar: als je tevreden bent met je resultaten.. blijf er dan af! het kan beter maar zeker ook slechter.
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft hij een punt > sRGB

                              Al zeer bedankt voor de reacties, maar nu beginnen de andere leden zich ook vragen te stellen

                              Pixum (sRGB) kan geen profiel geven vermits ze niet weten op welke machine of papier je bestelling terechtkomt?
                              Kruidvat sRGB, zou volgens hierboven helemaal anders uitpakken dan Hema's sRGB?
                              Dus 3 x sRGB maar onvoorspelbaar en onbetrouwbaar!
                              Bij deze 3 lab's heeft monitor kalibratie toch weinig zin, dan.
                              Zolang de Labo's niet met hetzelfde profiel werken, als deze van onze: X-Rite monitor-calibratie, staan we toch even ver .... of niet??
                              Het doel is toch, om op je scherm te zien (via proof setup) hoe je print zal zijn?
                              Voor de leden die zelf afprinten, kan ik de monitor en printer/papier/inkt nu ijken, dat heeft héél veel zin natuurlijk!

                              SF
                              Last edited by StoneFree; 16 september 2008, 18:27.
                              00.00 Gone

                              Comment

                              Working...
                              X