Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groene filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groene filters

    In de "Cursus digitale fotografie: inleiding" staat dat er meer groene dan blauwe en rode filters voor de CCD zitten. De reden wordt niet gegeven.
    Zou het niet zijn omdat het menselijk oog niet even gevoelig is voor alle kleuren (=golflengten). IR zien wij niet en UV ook niet. Het meest gevoelig is ons oog voor geel licht, waargenomen zowel door de voor rood als de voor groen gevoelige staafjes.
    Door meer groene filters te gebruiken wordt min of meer de gevoeligheid voor licht van het oog geimmiteerd. Of heeft iemand een andere hypothese?
    Last edited by Toubib; 30 december 2004, 17:24.

  • #2
    Re: Groene filters

    Ik heb het antwoord zelfs

    Quote uit Thom Hogan's D70 Guide

    "Many first-time digital users wonder why the green filter is used for twice as many photosites (foto cellen, red.) as the blue and red filters. One reason is that photosites, like our eyes, are most receptive to light wavelengths in the 500 to 600 nanometer rangen (i.e. green). Likewise, green light waves are between the red and blue positions in the spectrum, and are found to some degree in most colors. Duplicating the green value gives the camera a better shot at discriminating between small differences in color and the amount of light (luminance) in a scene."

    Ik hoop dat het nu iets duidelijker wordt
    Last edited by WhizzCat; 30 december 2004, 17:50. Reden: typo
    F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
    Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

    Comment

    Working...
    X