Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart en overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijskaart en overbelichting

    Hoi,

    Na wat opgezocht te hebben in verband met het gebruik van een grijskaart vroeg ik mij het volgende af: (mijn vraag betreft wel analoge fotografie, het digitale tijdperk is nog niet aan mij besteed):

    Een tijdje geleden vroeg ik op dit forum wat ik moest doen om mijn foto's meer helder te maken, het antwoord erop was voornamelijk dat ik mijn ISO waarde lager moest instellen dan de werkelijke ISO van mijn film. Nu vroeg ik mij af: als je een grijskaart gebruikt om de juiste lichtmeting te doen, is het dan ook nog aan te raden je ISO waarde lager te houden om een mooiere foto te krijgen, of heeft je grijskaart deze belichting al 'correct genoeg' berekend om met de 'juiste' ISO-waarde te fotograferen?

    Ik zou dit natuurlijk eerst kunnen uittesten, maar zou liever eerst wat zekerheid hebben vooraleer ik er weer een filmpje aan verspeel

    bedankt en groeten!
    Koen

  • #2
    Re: grijskaart en overbelichting

    de iso lager/hoger intellen dan je film was in het analoge tijdperk de "truuk" om een EV +/- compenstie op de lichtmeter te doen.

    als je in spotmeting je licht meet op een grijskaart, en die belichting dan kan locken, dan heb je normaliter geen compensatie meer nodig, want je meet het licht correct, tenzij je bewust wilt onder of overbelichten ipv de correcte belichting te gebruiken

    Comment


    • #3
      Re: grijskaart en overbelichting

      De enige manier om met digitaal je fotos helderder te maken is door de EV compensatie toe te passen .. een grijskaart zal daar niets aan veranderen en de ISO setting al evenmin. je lichtmeting is sowieso al betrokken op de basis"gevoeligheid" van de sensor en die ligt vast. Een correct werkende lichtmeter zal ongeacht de ingestelde iso, het licht correct trachten te meten (gelukkig maar!). Wat nog invloed kan hebben is het type van meting men instelt en dat is volgens mijn ervaring een van de dwingende faktoren die een foto met een dSLR kunnen ruineren omdat van de gebruiker een inbreng verwacht wordt om het "lichtaanbod" in de verschillende zones te evalueren .. (iets wat men met een P&S bridge eigenlijk ook moet doen)
      .. tenzij men natuurlijk een van die kaduuke Canon 400D toestellen heeft die systematisch 0,67 tot 0,83 onderbelichten ..
      FWIW

      Comment


      • #4
        Re: grijskaart en overbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        De enige manier om met digitaal je fotos helderder te maken is door de EV compensatie toe te passen ..

        Comment


        • #5
          Re: grijskaart en overbelichting

          Dus normaalgezien moet ik de ISO dan niet meer lager instellen, en zullen de foto's de gewenste helderheid hebben? Of zal een overbelichting toch (ook met grijskaart) mooiere foto's opleveren, of zou het dan 'te' worden?

          @Rugulus: De iso-waarde bepaalt toch welke sluitertijd en diafragma wordt ingesteld? Nu mijn vraag betrof toch analoge fotografie dus...

          Comment


          • #6
            Re: grijskaart en overbelichting

            tja, analoog heb je geen histogram .. en dan is "exposure to the right" dansen op een dunne koord .. ik zou als je licht correct gemeten is met een grijskaart niet meer overbelichten .. maar analoog is al geleden van het vorige Millenium bij mij .. dus, don't shoot me als de herinneringen vervaagd zijn

            Comment


            • #7
              Re: grijskaart en overbelichting

              Oorspronkelijk geplaatst door koenevh Bekijk bericht
              Hoi,

              Na wat opgezocht te hebben in verband met het gebruik van een grijskaart vroeg ik mij het volgende af: (mijn vraag betreft wel analoge fotografie, het digitale tijdperk is nog niet aan mij besteed):

              Een tijdje geleden vroeg ik op dit forum wat ik moest doen om mijn foto's meer helder te maken, het antwoord erop was voornamelijk dat ik mijn ISO waarde lager moest instellen dan de werkelijke ISO van mijn film. Nu vroeg ik mij af: als je een grijskaart gebruikt om de juiste lichtmeting te doen, is het dan ook nog aan te raden je ISO waarde lager te houden om een mooiere foto te krijgen, of heeft je grijskaart deze belichting al 'correct genoeg' berekend om met de 'juiste' ISO-waarde te fotograferen?

              Ik zou dit natuurlijk eerst kunnen uittesten, maar zou liever eerst wat zekerheid hebben vooraleer ik er weer een filmpje aan verspeel

              bedankt en groeten!
              Koen
              Zoek eens op 'The Zone System'.
              Veel werk maar het loont de moeite.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: grijskaart en overbelichting

                Wat voor toestel heb je?

                Op een Canon EOS30 bijvoorbeeld (ja, de analoge variant!) kun je gewoon belichtingscompensatie instellen. Op wat andere toestellen kan dat wellicht ook.

                Anyway, de grijskaart zal ook bij analoog er voor zorgen dat je je belichting "correct" kunt instellen. Zet de grijskaart er voor, laat het toestel de belichting bepalen en zet die vast met '*' of kopieer de zo gevonden belichtingsinstelling in 'M' stand. Een kind kan de was doen...

                Comment


                • #9
                  Re: grijskaart en overbelichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

                  ja ? leg uit wat ik fout zeg ? want een onnozel ikoontje draagt niets bij tot het rechtzetten van een mogelijk verkeerde opvatting ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: grijskaart en overbelichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    ja ? leg uit wat ik fout zeg ? want een onnozel ikoontje draagt niets bij tot het rechtzetten van een mogelijk verkeerde opvatting ..
                    Er zijn toch nog andere manieren zeker om over of onder te belichten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: grijskaart en overbelichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door koenevh Bekijk bericht
                      Dus normaalgezien moet ik de ISO dan niet meer lager instellen, en zullen de foto's de gewenste helderheid hebben? Of zal een overbelichting toch (ook met grijskaart) mooiere foto's opleveren, of zou het dan 'te' worden?

                      @Rugulus: De iso-waarde bepaalt toch welke sluitertijd en diafragma wordt ingesteld? Nu mijn vraag betrof toch analoge fotografie dus...
                      ja idd .. maar de constante faktor is het aanwezige licht in het tafereel dat men wil fotograferen .. verandert men digitaal de iSO gevoeligheid dan gaan de A en V/T waarden automatisch mee voor een correcte lichtmeting .. met analoog kan je foefelen omdat je filmgevoeligheid en je ingestelde ISO waarde niet noodzakelijk met mekaar verbonden zijn ..
                      'k zou niet weten hoe je digitaal de gevoeligheid van je sensor en de ISO waarde kan loskoppelen ..
                      als je op google zoekt naar "digital what ISO setting does" kan je je leut niet op ..

                      (PS .. quote van de dpreview site
                      "...
                      ISO settings

                      In the days of film we would buy a higher sensitivity film (with a higher ISO or ASA rating) for use in low light or for shooting fast action. In the digital era you can change the ISO setting in-camera - from around ISO 50 (low) to ISO 1600 or even higher.

                      It's important to remember, however, that what you are really doing is amplifying the signal from the CCD - you can't actually increase the sensitivity of the sensor itself. Of course you rarely get something for nothing in this world, and there are some serious trade-offs associated with increasing the ISO setting too far.
                      .....")

                      FWIW
                      Last edited by Guest41; 23 januari 2008, 12:29.

                      Comment


                      • #12
                        Re: grijskaart en overbelichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Er zijn toch nog andere manieren zeker om over of onder te belichten?
                        Zuiver camera technisch gezien ? neen .. 'k zou niet weten dewelke .. ik spreek niet over de over/onderbelichting die door de fotograaf wetens/willens ingevoerd wordt omdat hij zijn camera technisch beheerst en dus "afwijkende" A en/of T waarden invoert ten opzichte van de door de camera gemeten waarden, omdat hij dat zelf wil (bvb ISO 3200 simuleren op een ISO1600 camera)
                        Ik zie dan ook niet in hoe je met een 18% grijskaart over of onderbelichting kunt instellen op een (digitale) camera die correct functioneert, voor mij helpt een grijskaart enkel om de juiste witbalans in te stellen, maar ik leer graag bij ..

                        Comment


                        • #13
                          Re: grijskaart en overbelichting

                          Bij Canon kan je ook nog met je instelwiel achteraan op de 10D/20D/30D (en ik veronderstel ook op de 40D) in A en S een compensatie naar boven of naar beneden doen, dit is vermoedelijk wat Pol aanhaalt. Zelf gebruik ik vooral de EV+/- correctie als ik in A of S werk. In M kan je uiteraard aan de streepjes van je lichtmeter in de zoeker zelf bepalen hoeveel je gaat onder- of overbelichten tov wat je lichtmeter denkt te meten.

                          Wat het gebruik van een grijskaart op een digitale body betreft: Als je in spotmeting je licht meet op de grijskaart die bij je onderwerp staat, en die grijskaart is min of meer beeldvullend als je het licht meet, kan je de AV-waarde locken, en die belichting gebruiken. Een grijskaart heeft dus ook digitaal nog zijn waarde om tot een correcte lichtmeting te komen. Als je je deze moete getroost kan je uiteraard ook snel een "PRE" foto maken om met die grijskaart ook nog eens in een moeite je witballans te regelen. als je op die grijskaart dan nog een perfecte (liefst matte) witte en zwarte sticker hebt, kan je met dezelfde moeite ook nog eens je witpunt en zwartpunt bepalen, en minimaliseer je drastisch je photoshop werk tot één korte batch die normaliter geen input meer vraagt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: grijskaart en overbelichting

                            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                            Bij Canon kan je ook nog met je instelwiel achteraan op de 10D/20D/30D (en ik veronderstel ook op de 40D) in A en S een compensatie naar boven of naar beneden doen, dit is vermoedelijk wat Pol aanhaalt. Zelf gebruik ik vooral de EV+/- correctie als ik in A of S werk. In M kan je uiteraard aan de streepjes van je lichtmeter in de zoeker zelf bepalen hoeveel je gaat onder- of overbelichten tov wat je lichtmeter denkt te meten.
                            Ik heb de volledige review van de 40D nogmaals doorgelezen op dpreview en ik vind daar geen enkele verwijzing naar die bijkomende compensatie maar misschien staat daar alles niet bij ..

                            Wat het gebruik van een grijskaart op een digitale body betreft: Als je in spotmeting je licht meet op de grijskaart die bij je onderwerp staat, en die grijskaart is min of meer beeldvullend als je het licht meet, kan je de AV-waarde locken, en die belichting gebruiken. Een grijskaart heeft dus ook digitaal nog zijn waarde om tot een correcte lichtmeting te komen. .... snip

                            Sorry maar daar geloof ik niets van .. wat je op dat moment meet aan lichtmeting is de lichtwaarde van de 18% grijspiek ttz 50% luminantie .. wat dat mogelijk te maken kan hebben met de eigenlijke lichtmeting van de te fotograferen scene lijkt mij absoluut arbitrair .. 't kan juist zijn of 't kan er straten naast zitten maar ik ga mijn definitief oordeel opschorten tot ik het zelf uitgeprobeerd heb maar ik heb zware twijfels .. ik zie trouwens op dit moment helemaal niet in in hoe een grijkaart lichtmeting enige relevantie kan hebben op een scene die bvb 5 meter achter je grijskaart ligt, laat staan dat het een landschap is .. voor portretfotografie zou ik het nog kunnen aannemen .. maar een goed gecalibreerde en correct werkende lichtmeter doet deze lichtmeting automatisch juist dus waarom zou je daar nog eens grijskaart cinema aan vastknopen ?
                            ik heb mij helaas tot schade en schande moeten verdiepen in de theorie omdat mijn verdomde Canon 400D een van die onderbelichters was en geen hond wou dat geloven ondanks al de gebruikersrapporten ook Canon zelf niet ...
                            .. en zoals ik al zei : voor WB afregeling en wit/zwartpunt instelling, volledig akkoord

                            Comment


                            • #15
                              Re: grijskaart en overbelichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                              Een grijskaart heeft dus ook digitaal nog zijn waarde om tot een correcte lichtmeting te komen.
                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Sorry maar daar geloof ik niets van ..

                              Als je dat al niet meer gelooft...

                              Comment

                              Working...
                              X