Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart en overbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: grijskaart en overbelichting

    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

    Als je dat al niet meer gelooft...
    "geloven" is voor de religieuzen doe mij maar een technisch onderbouwde argumentatie, daar kan ik mee overweg .. denk ik

    update:
    ik heb uw geloof hier juist eens uitgeprobeerd in 2 tests.
    camera op spotmeting en grijswaarde gemeten, waarden ingetoetst in M mode en meting op center weighted, foto van de grijskaart + kleine (zeer kleine) omgeving is -2/3 stop onderbelicht
    zelfde setting maar grijskaart in centerweighted gemeten .. foto in centerweighted = zelfde resultaat .. -2/3 te donker ..
    iets minder geloof en iets meer techniek ??
    Last edited by Guest41; 23 januari 2008, 19:26.

    Comment


    • #17
      Re: grijskaart en overbelichting

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      ik zie trouwens op dit moment helemaal niet in in hoe een grijkaart lichtmeting enige relevantie kan hebben op een scene die bvb 5 meter achter je grijskaart ligt
      je hebt hier gelijk: maar momentopname had het over een grijskaart bij je onderwerp, niet meters ervoor

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      maar een goed gecalibreerde en correct werkende lichtmeter doet deze lichtmeting automatisch juist dus waarom zou je daar nog eens grijskaart cinema aan vastknopen ?
      deze zin is terug juist, ... maar wat is een goed gecallibreerde en correct werkende lichtmeter?

      Een lichtmeter in je fototoestel meet per definitie gereflecteerd licht ipv opvallend licht wat een losse lichtmeter wel kan meten. De lichtmeter die gereflecteerd licht meet is geijkt op 18% grijs.

      Dus als je met zo een lichtmeter een witte muur meet en fotografeerd zoals je gemeten had, dan wordt die muur dus onderbelicht (de lichtmeter had 18% grijsverwacht en kan niet weten dat het een witte muur is) en krijg je een grijze muur. Ga je echter een zwarte muur meten en fotograferen, dan krijg je terug een grijze muur doordat je lichtmeter een grijze muur verwachtte en dus de zwarte muur gaat overbelichten, had je twee maal een grijskaart gebruikt om te meten, dan had je eerst een witte muur en nadien een zwarte muur zoals je had moeten fotograferen ipv twee keer een grijze muur.

      het hele gedoe om EV +/- te compenseren is omdat je lichtmeter 18% grijs verwacht, maar dat je in praktijk geen 18% grijs fotografeerd. je zal dus moeten inschatten hoeveel je meter ernaast gaat zitten.

      typisch moet je bv. een actiefoto in de sneeuw dus wat overbelcihten omdat je anders grijze sneeuw krijgt.

      Comment


      • #18
        Re: grijskaart en overbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        "geloven" is voor de religieuzen doe mij maar een technisch onderbouwde argumentatie, daar kan ik mee overweg .. denk ik

        update:
        ik heb uw geloof hier juist eens uitgeprobeerd in 2 tests.
        camera op spotmeting en grijswaarde gemeten, waarden ingetoetst in M mode en meting op center weighted, foto van de grijskaart + kleine (zeer kleine) omgeving is -2/3 stop onderbelicht
        zelfde setting maar grijskaart in centerweighted gemeten .. foto in centerweighted = zelfde resultaat .. -2/3 te donker ..
        iets minder geloof en iets meer techniek ??
        Leer eens werken met een grijskaart. Uitleg daarover vind je meer dan genoeg (google...). Dat is basic...
        Je mag trouwens slechts enkel en alleen de grijskaart meten. Zie ook de uitleg van Visio.
        En als uw resultaat dan nog te donker is, dan is uw lichtmeter fout gecalibreerd.
        Last edited by pol parasol; 24 januari 2008, 08:41.

        Comment


        • #19
          Re: grijskaart en overbelichting

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          update:
          ik heb uw geloof hier juist eens uitgeprobeerd in 2 tests.
          camera op spotmeting en grijswaarde gemeten, waarden ingetoetst in M mode en meting op center weighted, foto van de grijskaart + kleine (zeer kleine) omgeving is -2/3 stop onderbelicht
          zelfde setting maar grijskaart in centerweighted gemeten .. foto in centerweighted = zelfde resultaat .. -2/3 te donker ..
          iets minder geloof en iets meer techniek ??
          oh boy .. ik dacht dat het eenvoudig te begrijpen was wat ik had uitgelegd. Ik probeer opnieuw om het helder voor te stellen:

          Als je het licht meet met een grijskaart, ga je dus met je grijskaart naar het onderwerp, en je meet het licht met de grijskaart BIJ het onderwerp. (dus zal je je meestal moeten verplaatsen)

          Als er daar verschillende lichtinvallen zijn (bv. zon die door een open plek in het bos schijnt, en aan de andere kant heb je een donkere bos, dan zal je aan de zonnekant bv. meer licht hebben dan aan de kant waar bv. het donker bos staat waar het licht slechts matig op kan reflecteren. Als je alle delen uit je foto die je belangrijk vind die niet mogen uitgebeten wit of toegelopen zwart worden met de grijskaart hebt gemeten, kan je bepalen, hoe dicht je je belichting gaat instellen van de donkerste of de helderste waarde, rekening houdend met het dynamisch bereik van je fototoestel (reken hier op 5 stops dynamisch bereik)

          Ik zeg niet dat de grijskaart het enige middel is, het is één middel. Het beöordelen van het histogram of het gebruik van een externe lichtmeter die opvallend licht kan meten (ipv gereflecteerd licht) zijn andere middeltjes om de juiste belichting te bepalen, en naargelang de situatie en je voorkeur zal je een bepaald middel verkiezen.

          Als je je op het gebruik van de grijskaart wilt toeleggen, raad ik je aan om in je zoekrobot eens "Ansel Adams" en "zone systeem" als kernwoorden te gebruiken bij je zoekopdracht naar nuttige info.

          Comment


          • #20
            Re: grijskaart en overbelichting

            Ik denk dat veel personen er vanuit gaan dat een grijskaart altijd een middengrijs (zone V, 18% grijs ...) is, maar dat is dus niet zo. Het gaat veelal om een grijs dat gewoon zuiver is in kleur, dus vlak in het spectrum, met als bedoeling om je witbalans in te stellen. Dit kan een dus donkerder of een lichter grijs zijn. En dan wordt het een beetje experimenteren natuurlijk hoeveel je moet compenseren om die grijskaart als belichtingsreferentie te gebruiken. Maar eens je het gevonden hebt, kan je het wel overal gebruiken natuurlijk.

            Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw grijskaart wel 18% grijs is, maar dat is dus niet altijd zo.
            bram de greve photography | gallery | myspace
            Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

            Comment


            • #21
              Re: grijskaart en overbelichting

              Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
              Ik denk dat veel personen er vanuit gaan dat een grijskaart altijd een middengrijs (zone V, 18% grijs ...) is, maar dat is dus niet zo. Het gaat veelal om een grijs dat gewoon zuiver is in kleur, dus vlak in het spectrum, met als bedoeling om je witbalans in te stellen. Dit kan een dus donkerder of een lichter grijs zijn. En dan wordt het een beetje experimenteren natuurlijk hoeveel je moet compenseren om die grijskaart als belichtingsreferentie te gebruiken. Maar eens je het gevonden hebt, kan je het wel overal gebruiken natuurlijk.

              Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw grijskaart wel 18% grijs is, maar dat is dus niet altijd zo.
              "Een" grijskaart voor fotografiedoeleinden is altijd 18% grijs. Daar koop je ze voor. En ze is er duur genoeg voor. Anders is het geen grijskaart maar een kaart.

              Comment


              • #22
                Re: grijskaart en overbelichting

                Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw grijskaart wel 18% grijs is, maar dat is dus niet altijd zo.
                als jouw grijskaart geen 18% grijs is, dan heb je een productiefout gekocht

                Comment


                • #23
                  Re: grijskaart en overbelichting

                  Steek het dan op een verwatering van de terminologie, maar zover ik weet is bij voorbeeld de "grijskaart" van rawworkflow.com (het WhiBal ding) géén 18% grijs, maar wel neutraal grijs, met als enige doelstelling een referentie te zijn voor je witbalans.
                  bram de greve photography | gallery | myspace
                  Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                  Comment


                  • #24
                    Re: grijskaart en overbelichting

                    Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                    Steek het dan op een verwatering van de terminologie, maar zover ik weet is bij voorbeeld de "grijskaart" van rawworkflow.com (het WhiBal ding) géén 18% grijs, maar wel neutraal grijs, met als enige doelstelling een referentie te zijn voor je witbalans.
                    Neutraal grijs zou moeten overeenkomen met 18% grijs. Ik zeg wel zou, ik vind op de site van whibal nergens een waarde. Het zou me echter zeer eigenaardig en zelfs onprofessioneel lijken moest het geen 18% zijn.
                    Nog wat lectuur voor de ongelovigen: http://www.fotowand.de/pdfs/4932-ned.pdf

                    Comment


                    • #25
                      Re: grijskaart en overbelichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                      Steek het dan op een verwatering van de terminologie, maar zover ik weet is bij voorbeeld de "grijskaart" van rawworkflow.com (het WhiBal ding) géén 18% grijs, maar wel neutraal grijs, met als enige doelstelling een referentie te zijn voor je witbalans.

                      tja, een whibal is dan ook geen "grijskaart" .. niettemin is een whibal wel heel handig voor de digitale workflow. Er bestaan echter ook kaarten met drie stroken: wit, grijs en zwart, waarbij het grijs wel "grijskaart grijs" is. De keerzijde van die kaart is dan weer een grijskaart, zodat die kaart kan gebruikt worden voor zowel lichtmeting als kleurbalans en bepalen van witpunt en zwartpunt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: grijskaart en overbelichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Neutraal grijs zou moeten overeenkomen met 18% grijs. Ik zeg wel zou, ik vind op de site van whibal nergens een waarde. Het zou me echter zeer eigenaardig en zelfs onprofessioneel lijken moest het geen 18% zijn.
                        ik heb o.a. een whibal, en hetgeen me dadelijk tegenviel was dat er geen 18% grijs bij zat, wel twee soorten grijs die bleker zijn dan de 18% van de grijskaart en wit, waarop een zwarte zelfklever zit.

                        Comment


                        • #27
                          Re: grijskaart en overbelichting

                          Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                          ik heb o.a. een whibal, en hetgeen me dadelijk tegenviel was dat er geen 18% grijs bij zat, wel twee soorten grijs die bleker zijn dan de 18% van de grijskaart en wit, waarop een zwarte zelfklever zit.
                          Laten we het dan maar bij onprofessioneel houden zeker ?

                          Comment


                          • #28
                            Re: grijskaart en overbelichting

                            Ik bedoelde neutraal als in de neutrale tint, niet als in neutrale reflectie =)

                            Ik heb even gegoogled naar whibal specifications and deze pagina gevonden: http://www.photographyblog.com/index...eference_card/
                            Volgens die pagina is L > 70. Ik denk niet dat dat 18% grijs is, maar lichter. [edit: volgens de formule ((L + 16) / 116) ^ 3 zou de WhiBal > 40% zijn]

                            Anyway, ik wil er hier helemaal geen flamewar van maken of zo. Ik wou gewoon even aanhalen dat wat geadverteerd wordt als grijs kaart dus niet altijd over 18% grijs gaat (met dus tenminste één voorbeeld). Die van Kodak is wel netjes 18% als ik het me goed voorheb. Ik had misschien alleen iets meer op m'n woorden moeten letten en duidelijker zijn.

                            Het zou trouwens ook zo zijn dat de meeste camera's op 12% reflectance zijn ingesteld ipv 18%. http://www.bythom.com/graycards.htm Maar daar ben ik nog niet helemaal aan uit =)
                            Last edited by bramz; 24 januari 2008, 17:05.
                            bram de greve photography | gallery | myspace
                            Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                            Comment


                            • #29
                              Re: grijskaart en overbelichting

                              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                              tja, een whibal is dan ook geen "grijskaart"
                              Is dat dan geen grijs of zo?
                              bram de greve photography | gallery | myspace
                              Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                              Comment


                              • #30
                                Re: grijskaart en overbelichting

                                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Laten we het dan maar bij onprofessioneel houden zeker ?
                                Zou het kunnen zijn dat een lichter grijs dan 18% nauwkeuriger is om een witbalans correctie te doen? Doordat de ruis relatief minder invloed zal hebben op een lichter grijs dan op een donkerder grijs? Of het nu gaat over de thermische ruis, quantisatie ruis, ... Als dat zo is, dan lijkt me dat toch niet zo onprofessioneel.

                                Enfin, ik ga het hiermaar bij laten.

                                Les die ik vandaag heb geleerd: de gangbare term "grijskaart" slaat nog altijd steevast op de 18% grijs, en niet op neutraal (als in tint) grijs =)
                                bram de greve photography | gallery | myspace
                                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                                Comment

                                Working...
                                X