Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag tips en / of advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • graag tips en / of advies gevraagd

    voor mijn job ben ik gevraagd om 14 juli de militaire parade te fotograferen die elk jaar plaats vindt op de Avenue des Champs-Élysées.

    ik ben onlangs een online fotografie opleiding begonnen en ook een aantal boeken aangeschaft en ben druk aan het proberen en leren. zoals in mijn andere topics verteld heb ik onlangs een Panasonic dmc fz1000 gekocht om mee te starten en te leren. tegen de zomer koop ik een Canon dslr.

    is mijn Panasonic fz1000 geschikt om te fotograferen op de Avenue des Champs-Élysées? ik krijg een toelating van mijn werk om op de avenue te mogen gaan staan fotograferen. en welke stand zou ik dan het beste kunnen fotograferen? persoonlijk denk ik aan de automatische stand iA of SCN stand. en welke scene zou dan het meest aangewezen zijn?

    of is het beter om een Canon ervoor te kopen met een speciale lens?

    ik ga uit de hand foto's schieten en niet met statief.

    zijn er mensen die ook de fz1000 hebben en in de hoop dat diegene mijn wat constructieve adviezen / tips kunnen geven.

  • #2
    Re: graag tips en / of advies gevraagd

    Zo lezende ben je nog helemaal niet klaar voor z'n "job"...

    Merendeel van de vragen die je stelt, zijn vragen waarop je al een antwoordt zal moeten hebben voor jezelf. Bedenk eerder van hoe je het ("parade") in beeld wilt brengen en op welke plekken en tijdstippen je dan moet zijn op de allee! Feitelijk zal je nu al een "plan de campagne" moeten hebben, bezoeken gepland moeten hebben staan enz enz enz.

    Comment


    • #3
      Re: graag tips en / of advies gevraagd

      hoeveel tijd heb je nog? Je kan je voorbereiden door bijvoorbeeld hier of daar een stoet of op de Avenue des Champs-Élysées mensen te gaan fotograferen met verschillende instellen, op te schrijven wat werkt en thuis je foto's te evalueren.

      Je gaat dan niet zo flexibel zijn als een fotograaf die dat al enige tijd doet en dus "spiergeheugen" opgebouwd heeft qua instellingen en zo, maar het zal wel lukken.
      Als het echt een belangrijke job is waar je beelden van MOET hebben en de kwaliteit hoog genoeg moet zijn voor druk en je beelden nodig hebt van een kwaliteit dat je ze als promomateriaal kan gebruiken denk ik dat je werkgever beter een beroepsfotograaf inhuurt.
      Ik weet niet wat het zoombereik van zo'n FZ1000 is maar een 70-200 equivalent is voor zoiets toch wel handig.

      Er van uit gaande dat het overdag is zal je inderdaad geen statief nodig hebben, maar een reservetoestel meehebben is misschien wel handig :-)
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: graag tips en / of advies gevraagd

        Waarvoor zullen de foto’s worden gebruikt ?
        Dat zal alvast sterk bepalen hoe je tewerk moet gaan.
        Gaat het over het evenement zelf ? Of zijn details belangrijker ? Of de mensen die eraan deelnemen ?

        Comment


        • #5
          Re: graag tips en / of advies gevraagd

          thanx voor uwe reacties. neen het is niet voor 'prof' materiaal dat van hoge kwaliteit moet zijn. het is puur voor ons eigen gebruik van de eenheid. ik werk in FR en de eenheid waarin ik werk weet dat ik een 'fotografie opleiding' ben begonnen en mijn leidinggevende (tevens zeer goede vriend van mijn) heeft mij gevraagd of ik voor onze eenheid ook mooie foto's wil gaan schieten die dag. en als ze goed genoeg zijn komen ze misschien in de maandelijkse magazine te staan van ons interne magazine. ik heb die periode toch vrij omdat ik samen met mijn vrouw de festiviteiten ga vieren in Parijs.

          ik hoopte gewoon op een paar tips/ adviezen van mensen die ook de fz1000 hebben..in welke stand ik zo'n parade het beste kan fotograferen. of ik er klaar voor ben of niet boeit me niet echt..ik wilde sowieso daar al fotograferen maar nu krijg ik toegang om op de champs te staan. (dus hoef ik niet als 'toerist' aan de zijlijn tussen al die mensen te gaan staan)

          ieder jaar loopt een groep mee van de recruterings opleiding en een actieve eenheid. dit jaar dus een gedeelte van de eenheid waarin ik werk.

          en neen natuurlijk is het spannend omdat ik zoiets nog nooit heb gedaan en wil niet alle foto's verkloten. de iA stand automatische stand dus is gemakkelijk maar ik kan ook bijvoorbeeld scn stand (scene stand) gebruiken maar dan welke scn stand zou het beste zijn? (gezien ik beginner ben en nog veel lerende).
          Last edited by KhunS; 4 februari 2018, 18:38.

          Comment


          • #6
            Re: graag tips en / of advies gevraagd

            Als het puur voor eigen gebruik is: heeft je toestel een diafragmavoorkeuze stand? Indien ja: stel je toestel in op f4, laat hem zelf de sluitertijd bepalen en zet je iso op +/-400. Dan heb je naar alle kanten wat rek in je instellingen en kan je door je diafragma aan te passen de meeste andere instellingen beinvloeden.
            Als je toestel auto-iso heeft kan je dat ook gebruiken (maar probeer eerst hoe goed dat werkt want niet alle toestellen zijn daar vlot mee).

            Verder is er voor dat soort fotografie een gouden regel die ik geweldig vind: If your pictures arent good enough, you arent close enough (Robert Capa)
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: graag tips en / of advies gevraagd

              ik zou in uw geval deze carnavalperiode gebruiken om carnavalstoeten te gaan fotograferen. Ook deze stoeten zijn in se net als parades en zeker als je de muziekkorpsen neemt. Probeer daar al eens wat verschillende instellingen. Zo bouw je ook wat zelfvertrouwen en routine op.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: graag tips en / of advies gevraagd

                Helaas moet ik einde deze week terug naar Parijs, komende 4mnd zal ik met mijn eenheid in het buitenland zitten op missie en zal helaas geen tot weinig tijd hebben om te oefenen of studeren. Zal zeker proberen tijd te vinden waar ik kan.

                Comment


                • #9
                  Re: graag tips en / of advies gevraagd

                  Hallo,

                  Geen camera-advies maar misschien toch ook nuttig:
                  - maak niet al je foto's vanop dezelfde hoogte. Zoek als het kan ook een wat hoger standpunt voor wat meer overzichtsfoto's
                  - je zal waarschijnlijk niet "tussen" de parade mogen (), maar middenin zijn ook leuke foto's te maken
                  - zorg dat je standpunt zo is dat je geen andere (enthousiaste) toeschouwers (of hun armen) in beeld hebt
                  - maak wat van "boven je hoofd" foto's - is altijd een leuk standpunt (je FZ1000 scherm kan uitklappen)
                  - maak ook voldoende "detailfoto's" - ze tonen vaak heel leuke dingen (je FZ1000 kan voldoende inzoomen)
                  - maak zoveel mogelijk foto's waar de gezichten opstaan - langs achter is vaak oninteressant
                  ...

                  Kortom, wat algemene tips ...
                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: graag tips en / of advies gevraagd

                    Thanx ..ik zal ze niet voor hun voeten gaan lopen maar heb een speciale toegangs pas zodat ik op de avenue mag lopen fotograferen en ook toegang tot het gedeelte waar de hoogwaardigheidsbekleders zitten.

                    Spijtig dat Trump er dit jaar niet bij zal zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: graag tips en / of advies gevraagd

                      Misschien eerst eens vragen wat ze van jou verwachten ? Wat type fotografie (je kan ook aansturen en voorbeelden geven) ? Wat moet er zeker gefotografeerd worden ? Waarvoor gaat het dienen (publicaties, ...) ? en hoeveel foto's ze eigenlijk willen. Indien ze melden dat een 30-tal volstaat wordt het makkelijker werken dan indien ze zouden zeggen, hoe meer hoe beter.
                      Indien het otch voor je job is is even polsen indien dit gaat om een éénmalige feit of indien er kans is dat dit nog meer gebeurt in de toekomst ? Kwestie van wat software betaalt te krijgen wan gratis bestaat helaas niet.
                      Gezien een parade met militairen is het wel belangrijk om weten iniden personen herkenbaar mogen zijn, of helemaal niet. Dit alleen al is belangrijk te weten vooraleer je met fotografie van de parade begint
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: graag tips en / of advies gevraagd

                        er mag gewoon openbaar gefotografeerd worden. normale toeristen mogen natuurlijk alleen vanachter de hekken fotograferen. niet op de champs staan. ik krijg gelukkig een toelating vanuit mijn werk daar te mogen rondlopen en staan. ik denk dat ik dan wat mooiere foto's kan maken vanuit verschillende hoeken.

                        ik had sowieso vakantie aangevraagd die periode om met mijn partner de festiviteiten te gaan vieren in Parijs. zelf heb ik 8 jaar als militaire daar gewerkt en in 96 heb ik de eer gehad zelf te mogen meelopen in de parade. iedereen die gevraagd wordt om mee te lopen in de parade geeft daarmee al automatisch toestemming om gefotografeerd te worden. dit wordt ook bepaald door je oversten.

                        mijn leidinggevenden wisten dat ik een fotografie opleiding ging volgen en ze vroegen mij of ik niet voor ons maandelijkse interne magazine foto's wilde gaan maken van onze eenheid. of het éénmalig is / blijft weet ik niet en eerlijk boeit me dat niet echt. ik vind het sowieso al leuk dat ze mijn gevraagd hebben te fotograferen. en als de foto's goed zijn dan komen ze hoogstwaarschijnlijk ook nog in en magazine.
                        ik ben geen prof of fotograaf...verre van dat. het mag nog niet eens een naam hebben hahaha. daarom hoopte ik mede via dit forum en forum bijdragers wat tips en adviezen te krijgen in welke stand ik het beste foto's kan gaan schieten.
                        ik heb Panasonic ook al om advies gevraagd en verschillende andere 'online gebruikers' van de fz1000.

                        ik heb de fz1000 gekocht om eerst hiermee te leren fotograferen. de basis. heb al wat les materialen thuis en wat fotografie boeken aangeschaft ook. zeer interessant. helaas door mijn job komende tijd zullen we in het buitenland op missie zitten. 24/7 oproepbaar. werkdagen van 14-16uur per dag. maar goed dat hoort erbij. maar helaas zal ik denk ik weinig tijd hebben om aan mijn studie te wijden en te oefenen.
                        Last edited by KhunS; 5 februari 2018, 17:36.

                        Comment

                        Working...
                        X