Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

    Dag allen op BD!

    Ik kon geen voorsteltopic vinden, dus ik gebruik mijn eerste topic gelijk ook maar om me ff voor te stellen:

    Ik ben Harry, kom uit Groningen (aan de andere kant van Nederland) en ben een jaar of 2 serieus met fotograferen bezig. Sinds begin dit jaar heb ik een 2-tal websites (buiten mijn algemene harrykuipers.nl) geopend voor portretfotografie van honden en katten; uwkatopdefoto.nl en uwhondopdefoto.nl. Af en toe krijg ik al een aanvraag voor een fotoshoot. Ik moet echter nog een naam opbouwen, en wie weet gaat het dan een beetje lopen.

    Nu ben ik onlangs gevraagd om als showfotograaf op te treden tijdens een internationale 2-daagse kattenshow in België. Het lijkt me erg leuk om te doen. Ik kan in een eigen ruimte (kleedkamer) mijn studioapparatuur neerzetten en exposanten op de show kunnen daar tegen betaling aan mij portretfoto's laten maken van hun kat. Eventueel is het ook mogelijk om de prijswinnaars direct na de prijsuitrijking mee te krijgen voor een portet van de exposant met hun kat en de prijzen.

    Zoals ik al zei lijkt het me erg leerzaam en leuk, maar ik zit wel met een paar praktische vragen:

    Normaal kom ik bij mensen thuis om foto's te maken van bijvoorbeeld hun hond of kat. De vergoeding die ik hiervoor vraag bestaat uit een vast bedrag per hond/kat plus reiskostenvergoeding. De klant krijgt later een CD thuisgestuurd met de foto's op internetformaat, voorzien van een copyright. Deze mogen ze vrij op internet plaatsen. Mocht de klant afdrukken willen hebben, dan kan dat tegen kostprijs. Ik mail dan de highres foto's naar een afdrukservice en die stuurt de afdrukken dan op naar de klant. Zo houd ik de highres-foto's in beheer en weet ik dus zeker dat mijn foto's niet gebruikt worden zonder dat mijn naam eronder staat.

    Nu is zoiets op een show moeilijk, omdat het vaak maar gaat om 1 of enkele foto's en de afdruk- en verzendkosten daarvoor relatief hoog zijn. Ook zijn er erg veel internationale exposanten voor wie de verzendkosten nog hoger zijn. Ik vrees dat dit ten koste zal gaan aan óf de vergoeding die ik kan vragen óf aan het aantal mensen dat bereid is een bepaald bedrag te betalen voor de foto's.

    Ik heb hierover nagedacht en ik 2 dingen doen:

    Een goede printer proberen te regelen, een spoedcursus fotoprinten volgen en de foto's ter plekke uitprinten. Maar ik heb helemaal geen verstand van printers, dus ik weet niet of de kwaliteit een beetje te vergelijken is met een afdruk bij een fotocentrale. Daarbij komt ook dat ik absoluut niet weet hoeveel klanten ik op zo'n dag krijg. De vraag is dan ook of ik überhaupt wel tijd heb om ter plekke foto's te bewerken en af te drukken.

    Een andere optie is dan toch highres-foto's (uiteraard na bewerking) naar de klanten mailen zodat ze zelf kunnen zorgen voor de afdrukken. Maar hoe weet ik dan zeker dat er dan niks verspreid wordt zonder mijn naam erbij? Gewoon een contract laten ondertekenen? Maar hoe moet dat contract er dan uit zien?

    Is het ook wat om mijn naam op de highres-foto's te zetten (op de voorkant, dus dat het op een afdruk te zien is), of is dat not-done in fotoland? Schilders zetten wel altijd hun naam op een schilderij....

    En dan komt natuurlijk de vraag hoeveel ik moet vragen aan de klanten. Per foto laten betalen? En wat zou een eerlijk bedrag zijn zodat ik zelf de onkosten (o.a. reis- en verblijfskosten) van dat weekend (ca.250 euro) eruit kan halen, zonder dat mensen niet komen omdat ze het te duur vinden? Ik hoef er eigenlijk niks over te houden, zolang de onkosten eruit zijn vind ik het goed. Alleen al daar staan is namelijk goede reclame voor mij, dus het is een soort investering in de toekomst.

  • #2
    Re: Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

    weet je wat jij zou moeten doen............naar de Kamer van Koophandel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

      Beste Harry,

      Ik heb, op vraag van een honden castingbureau, 3 dagen gefotografeerd op de beurs Beestjesn en Baasjes.

      Als alles vlot loopt kan het daar heel hektisch aan toe gaan. Enkele duizende foto's op 3 dagen... Mensen die naar elkaar schelden omdat ze moeten aanschuiven... nauwelijks tijd om iets te eten en te drinken...

      Dit maar om te zeggen dat je erg weinig tijd zal hebben wil je ter plaatse afdrukken.

      Wat ik heb gedaan:
      Een account bij OYPO (is gratis). www.oypo.nl
      De OYPO webwinkel heb ik geintegreerd in mijn website. (kan heel eenvoudig)
      Mensen kregen een flyer waar en hoe ze de foto's konden bestellen.
      Je bepaald zelf de verkoopsprijs, je moet de foto's wel uploaden naar de OYPO server. Dat kan via FTP of een java interface.

      Toegegeven, de verwerkingskosten zijn bij OYPO wat duurder dan bv bij een bulklabo om de hoek, maar de kwaliteit is wel prima.
      OYPO neemt ook 20% op je winst, maar in ruil verzorgen zij het afdrukken, verzenden, opvolgen, versturen van herinnerings e-mails etc...

      Voor Events, en als je zelf beperkt bent in tijd (bv nog een drukke job buiten fotogafie) vind ik OYPO een beter alternatief dan printen op Event.

      Er bestaan wel speciale event printers (je kan ze zelf huren) maar die zijn duur...
      Wil je de foto's nadien e-mailen, afdrukken + verzenden, bedenk dan een goed systeem om bv de genoteerde e-mail, adressen, tel nummers etc... te linken aan de juiste foto's....


      Veel suc6,

      BTW, over welke show gaat het?


      Kurt
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

        Vind je dat normaal dat foto's die uw klanten moeten kopen, dat je daar uw naam onder zet ?

        Als de mensen een foto kopen willen ze daar geen reclame op zien.

        Het zou mooi zijn indien er op iedere foto in een trouwalbum de naam van de fotograaf zou onderstaan.
        Of op de communie foto's die in de kerk genomen worden...

        Als je gratis werkt en je zet daar uw reclame bij, dan zeg ik ja.
        Als ze er moeten voor betalen, dan zet je daar geen reclame bij.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Gevraagd voor showfotograaf; hoe aan te pakken?

          Mee eens, ik vind het vreemd dat je foto's verkoopt met je naam eronder? Daarvoor zou ik niet betalen als klant. Zelf maak ik ook foto's op hondenshows, maar als ik die verkoop gaat mijn naam of copyright er dus niet op staan. Ook niet als de foto's voor internetgebruik zijn. Als ik foto's verkoop dan krijgen de opdrachtgevers de high res foto's (of afdrukken net wat ze willen) en eventueel een cd met daarop de foto's geresized naar internetformaat als ze dat willen.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment

          Working...
          X