Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geld kloppen uit JPEG-patent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geld kloppen uit JPEG-patent

    Het is moeilijk te geloven, maar Forgent slaagt er blijkbaar in om licentierechten te laten betalen op het JPEG formaat door Sony, Adobe en Macromedia. Op het lijstje van bedrijven dat ze aanklagen staan o.a. ook Apple, Agfa, Canon, HP, IBM en Xerox. Meer info op ZDNET: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=39058

    De wet is de wet en een patent gebruiken kan in principe enkel met licentierechten, maar als je het volledige artikel leest, is het toch niet allemaal zo onschuldig.
    Canon EOS 5D

  • #2
    Re: Geld kloppen uit JPEG-patent

    Effen iets duidelijk stellen.
    1) JPeg is een beeldformaat.
    2) Om een jpeg te maken heb je een module nodig om een digitaal beeld te compresseren en aldus een JPG te hebben.
    3) Om een JPG te bekijken, tonen, heb je een module nodig die juist het teenovergestelde doet, dus decompresseren.

    BELANGRIJK !!!
    De module om te decompresseren is STEEDS gratis.
    De module om te compresseren is ook gratis, alleen, als je de broncode gebruikt en aanpast, dan moet je daarvoor wel betalen. Het is over dit laatste dat diverse bedrijven een aanmaning gekregen hebben omdat inderdaad, de broncode beschermt is door een patent.
    Ik vind dit trouwens ook normaal. Het is immers GEEN opensource
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Geld kloppen uit JPEG-patent

      Ik vind dit ook ok, stel je eens voor dat JPEG niet bestond en dat iedereen zijn BMPjtes op het net zette, zoals er nu soms toch nog iemand durft te doen....

      Comment


      • #4
        Re: Geld kloppen uit JPEG-patent

        OK, OK, ik ben natuurlijk ook wel blij dat JPEG bestaat (maar er zijn ook wel andere formaten om te comprimeren), maar dat patent bestaat sinds 1987 en nu plotseling komen ze ermee voor de dag, een paar jaar voordat het verloopt... Straks komt de uitvinder van de html-code ook op de proppen en eist die ook zijn licentierechten op.

        En blijkbaar waren er voor het indienen van het patent al gelijkaardige technieken in omloop en zou het misschien niet geldig zijn.

        Wordt vervolgd...
        Canon EOS 5D

        Comment

        Working...
        X