Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotowedstrijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotowedstrijden

    Je kunt die wedstrijden gebruiken als bron voor thema's zodat je die niet zelf hoeft te bedenken.
    Daarnaast kun je dan aan de slag met een thema en de feedback gebruiken om je te verbeteren/veranderen in de fotografie. Net als op BD eigenlijk.

    Of je gebruikt het om op het goede spoor te komen als je foto's wil gaan maken die anderen leuk vinden en daar nu nog niet mee bezig bent.
    Ik bedoel dus als je nu alleen maar foto's maakt die je zelf mooi vind en de mening van anderen je niet interesseert.

    @TS de website waar ik naar verwees bevat toch best wat niet-Nederlands en niet-faceboekstemming wedstrijden? Ik dacht dat het nog wel meeviel.

    Comment


    • #17
      Re: Fotowedstrijden

      Je kunt die wedstrijden gebruiken als bron voor thema's zodat je die niet zelf hoeft te bedenken.
      Kleine nuancering:

      Als je wedstrijden of BD nodig hebt als bron voor thema's, ben je niet goed bezig.
      Je thema of thema's is iets hoogst persoonlijk. Dat komt van diep vanbinnen.
      Net zoals bij een (goed) schrijver. Niemand kan voor jou je persoonlijke thema's bedenken.
      Je kan wel inspiratie opdoen, door opgelegde onderwerpen.
      Die onderwerpen kan je dan zodanig proberen uitbeelden dat je thema's erin duidelijk worden.
      Dan ben je op een inhoudelijke manier met fotografie bezig.
      Let wel, dit is niet van toepassing voor beginners.
      Dezen moeten immers in vele gevallen nog gaandeweg hun thema's ontdekken.

      Of je gebruikt het om op het goede spoor te komen als je foto's wil gaan maken die anderen leuk vinden en daar nu nog niet mee bezig bent.
      Als het je doel is om foto's te maken die anderen leuk vinden, ben je op een oppervlakkige manier met fotografie bezig.
      Dat zou ik niet het goede spoor noemen.
      De meningen van anderen zijn steeds interessant, want met je foto's communiceer je. Anders kan je ze beter in de schuif laten liggen.
      Maar anderen kunnen niet jouw beeldtaal bepalen.
      Dus als iemand jouw foto's niet “mooi” vindt, kan het nog altijd goede fotografie zijn die je brengt.
      Je moet volgens mij naar authenticiteit en diepgang streven in je werk.
      Niet naar applaus, want dan zit je in een doodlopend straatje.

      Dat is het nadeel van BD, van fotoclubs, van wedstrijden.
      Het zijn ideale applausmachines.

      Comment


      • #18
        Re: Fotowedstrijden

        Bij een wedstrijd is het inderdaad de voorkeur van de juryleden die telt.
        Daardoor is het mogelijk dat een foto bij de ene wedstrijd heel goed scoort terwijl die op een ander bijna achteraan in de rangschikking terecht komt.

        Er zijn fotoclubs die hun leden aansporen om aan zoveel mogelijk wedstrijden deel te nemen, en aan de andere kant heb je er die zelden of nooit werken insturen voor een wedstrijd.
        Bij onze fotockub wordt er eigenlijk alleen meegedaan aan wedstrijden die te maken hebben met de SFNK (samenwerkende fotokringen van de noorderkempen), en dan ben ik gewoonlijk de enige die werken instuurt. Ik ben afgevaardigde voor de SFNK van onze fotoclub, en dan voel ik mij zo een beetje verplicht om toch maar mee te doen. Daardoor hangen er dit weekend een aantal die ik gemaakt heb op het fotosalon van de SFNK, ik had 8 foto's ingestuurd waarvan er 6 aanvaard zijn.

        Wat ik ook geregeld hoor over een foto is: "dit is een heel knappe foto, maar voor een wedstrijd is die niet geschikt"...
        De echte wedstrijdfoto's moeten aan "de regeltjes" voldoen, die mogen daarvan absoluut niet afwijken, anders maken die geen enkele kans.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Fotowedstrijden

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          .............
          De echte wedstrijdfoto's moeten aan "de regeltjes" voldoen, die mogen daarvan absoluut niet afwijken, anders maken die geen enkele kans.
          logisch....zijn dan ook makkelijker te jureren hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Fotowedstrijden

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            waarom?
            grt,bouk.
            Wie niet waagt niet wint.
            ::: Flickr :::

            Comment


            • #21
              Re: Fotowedstrijden

              via die site wel op een forum geraakt voor een wedstrijd en een bon voor 60-40 canvas gewonnen!

              dergelijke dingen zijn best fijn als 't thema (was nachtfotografie) vrij universeel is.
              de foto
              nikon stuff

              Comment


              • #22
                Re: Fotowedstrijden

                Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                Kleine nuancering:

                Als je wedstrijden of BD nodig hebt als bron voor thema's, ben je niet goed bezig.
                Je thema of thema's is iets hoogst persoonlijk. Dat komt van diep vanbinnen.
                Net zoals bij een (goed) schrijver. Niemand kan voor jou je persoonlijke thema's bedenken.
                Je kan wel inspiratie opdoen, door opgelegde onderwerpen.
                Die onderwerpen kan je dan zodanig proberen uitbeelden dat je thema's erin duidelijk worden.
                Dan ben je op een inhoudelijke manier met fotografie bezig.
                Let wel, dit is niet van toepassing voor beginners.
                Dezen moeten immers in vele gevallen nog gaandeweg hun thema's ontdekken.
                Daar ben ik het helemaal mee eens.


                Als het je doel is om foto's te maken die anderen leuk vinden, ben je op een oppervlakkige manier met fotografie bezig.
                Dat zou ik niet het goede spoor noemen.
                De meningen van anderen zijn steeds interessant, want met je foto's communiceer je. Anders kan je ze beter in de schuif laten liggen.
                Maar anderen kunnen niet jouw beeldtaal bepalen.
                Dus als iemand jouw foto's niet “mooi” vindt, kan het nog altijd goede fotografie zijn die je brengt.
                Je moet volgens mij naar authenticiteit en diepgang streven in je werk.
                Niet naar applaus, want dan zit je in een doodlopend straatje.

                Dat is het nadeel van BD, van fotoclubs, van wedstrijden.
                Het zijn ideale applausmachines.

                Hiermee ben ik het niet helemaal eens omdat ik denk dat de fotografen die werken in opdracht toch een beetje moeten leren inschatten wat de klant wil.
                Misschien is dit niet voor 100% nodig omdat soms de klant voor een fotograaf kiest vanwege zijn/haar specifieke en misschien unieke stijl.
                In het geval iemand van hobby-ist naar (bij)beroeper wil zijn wedstrijden een mogelijkheid om af te tasten wanneer anderen behalve jezelf een foto 'goed' vinden.

                Comment


                • #23
                  Re: Fotowedstrijden

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  via die site wel op een forum geraakt voor een wedstrijd en een bon voor 60-40 canvas gewonnen!

                  dergelijke dingen zijn best fijn als 't thema (was nachtfotografie) vrij universeel is.
                  de foto

                  Een hele mooie foto inderdaad, mijn felicitaties.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotowedstrijden

                    Ter verduidelijking ik doe dit niet voor thema's te vinden en dergerlijke.

                    LIjkt me gewoon leuk meegenomen als je dan wint zoals david en een Canvas krijgt.
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotowedstrijden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      Kleine nuancering:

                      Die onderwerpen kan je dan zodanig proberen uitbeelden dat je thema's erin duidelijk worden.Dan ben je op een inhoudelijke manier met fotografie bezig.
                      Het onderscheid tussen thema en onderwerp is idd voor de genuanceerden. Heel belangrijk om dat te maken.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotowedstrijden

                        Misschien zit hier wat bij wat je interesse heeft: http://www.fc59delft.nl/Pagina's/Inschrijfform.html
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotowedstrijden

                          Je kan mee doen aan de wedstrijd voor 2012 "Het Vlaamse Landschap-de moeite waard" georganiseerd door de Fotoclub van Gavere.
                          Als je wint krijg je de eeuwige roem van 1 jaar.
                          Je kan meedoen aan drie categorieën.
                          Ik heb meegedaan aan de PI reeks en werd er eerste...waarvoor dank aan de Jury.

                          Misschien zie ik je werk wel voorbij komen....
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment

                          Working...
                          X