Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's verkopen op internet... leuke hobby.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

    Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
    Eerlijk, als je je foto's op een stocksite te koop aanbiedt ben je aan het handelen en niet occasioneel en om te handelen moet je een ondernemersnr (BTWnr) hebben.
    Dus als amateurfotograaf kan je perfect occasioneel een foto verkopen en wettelijk met de fiscus in orde zijn, maar er zijn dan wel beperkingen. Als je foto's op een stocksite plaatst gaat men er vanuit dat het niet meer occasioneel is, dus toch maar opletten.
    Maar je kan geen BTW aanrekenen aan een stocksite, die werken gewoon met vaste prijzen en het geld gaat automatisch naar je account zonder facturatie, dus dat valt denk'k niet op te lossen?

    Afgezien daarvan ben'k al een tijdje afgestapt van stockfotografie, je geeft je foto's weg waardoor je ze zelf nog moeilijk als exclusief kan verkopen. Ik heb liever sites waar je prints kan verkopen, maar dan moet je jezelf aan de man kunnen brengen.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #17
      Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

      De meeste microstock sites zijn buiten de EU gevestigd, en BTW is daarop al niet van toepassing.

      Ikzelf heb wat materiaal staan op www.photographersdirect.com (opgelet: dit is geen lead )
      Verkoop van beelden die bij hen online staan, valt tegen, om niet te zeggen nihil in mijn geval, maar wat er interessant aan is, zijn de requests die je in je mailbox krijgt.
      De aanvragen zijn zeer specifiek, dat moet wel gezegd worden. Een paar keer per trek ik erop uit om zeer gericht foto's te maken in de zin van de meest populaire requests die ik zie passeren (in mijn interesseveld).

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #18
        Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Eerlijk, als je je foto's op een stocksite te koop aanbied ben je aan het handelen en niet occasioneel en om te handelen moet je een ondernemersnr (BTWnr) hebben.
        Dus als ammateurfotograaf kan je perfect occasioneel een foto verkopen en wettelijk met de fiscus in orde zijn, maar er zijn dan wel beperkingen. Als je foto's op een stocksite plaatst gaat men er vanuit dat het niet meer occasioneel is, dus toch maar opletten.
        Heb ik ook al horen zeggen... (maar was niet zeker). Dus technisch mogen enkel beroepsfotografen met BTW nummer foto's op een stocksite zetten? Stel dat ik er op een heel jaar 200€ uithaal, kan ik dat dan niet aangeven zonder een BTW-nummer te moeten aanvragen?

        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        En heeft die pittazaak dan ook een BTW-nummer of is die ook blij als hij per jaar 200 pitta's verkoop aan 50 eurocent per stuk zodat hij (WOW!) een nieuwe microgolfoven kan kopen?
        Die redenering volg ik niet? Ik bedoel dat er een doelgroep is (pittazaak of whatever!) die geen geld geeft een een fotograaf voor enkele kleine foto's op een site of een folder, maar die misschien wel op een stocksite gaat kijken ipv foto's van het net te plukken!!! Wat die pittazaak met zijn BTW nummer doet en hoeveel hij vraagt voor zijn pitta's maakt mij geen bal uit, dat is het punt niet!

        Ik spreek uit mijn eigen (weliswaar beperkte ) ervaring. Voor een SBP (small business project= zelfstandig bedrijf op kleine schaal oprichten als stage) hebben we een website en een folder gemaakt voor een KMO. Hij vond het niet de moeite om een fotograaf te vragen, maar had wel foto's nodig (mensen die een hand geven, etc). Van het net plukken wou ik niet, dus ik heb hem aangeraden om goedkope foto' van een stock site te halen. En geloof mij; hij ging geen fotograaf betalen om dergelijke foto's voor hem te nemen hoor!

        Ik denk dat dit altijd hevige discussies worden omdat amateurs en pro's door elkaar praten, maar dat is uiteraard een heel andere benadering. Dat een professionele fotograaf er zijn foto's niet wil opzetten kan ik goed begrijpen hoor. Maar dat een amateur, die toch massa's foto's heeft staan, geen foto's mag plaatsen op een stocksite omdat hij dan werk afneemt van een professionele fotograaf, vind ik overdreven...

        Ik heb er als amateur al aan gedacht om enkele van mijn foto's op een stock site te zetten. Ze staan hier toch op de PC, en zou het wel fijn vinden moesten er mensen zijn die mijn foto's gebruiken voor in folders of op website. En die habbekrats die ik er van tijd tot tijd mee verdien, dat is een extra battrij, grip, flits of misschien zelfs een lens die ik zelf niet moet bekostigen met mijn loon...

        greetz,
        Last edited by pieternlt; 16 april 2009, 12:51.
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #19
          Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

          Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
          Maar je kan geen BTW aanrekenen aan een stocksite, die werken gewoon met vaste prijzen en het geld gaat automatisch naar je account zonder facturatie, dus dat valt denk'k niet op te lossen?
          Een serieuze stocksite zal werken met een uitbetaling per kwartaal en je krijgt dan de melding welke beelden er van jou verkocht zijn en voor welk bedrag je een factuur mag sturen. Een factuur kan je enkel uitschrijven als je een handelaar bent. Die inkomsten moet je dan ook in je boekhouding inbrengen.
          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          De meeste microstock sites zijn buiten de EU gevestigd, en BTW is daarop al niet van toepassing.
          BTW moet je inderdaad niet aanrekenen als je handelt in het buitenland, maar het moet wel in je boekhouding komen.

          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          Verkoop van beelden die bij hen online staan, valt tegen, om niet te zeggen nihil in mijn geval, maar wat er interessant aan is, zijn de requests die je in je mailbox krijgt.
          De aanvragen zijn zeer specifiek, dat moet wel gezegd worden. Een paar keer per trek ik erop uit om zeer gericht foto's te maken in de zin van de meest populaire requests die ik zie passeren (in mijn interesseveld).
          Stockfotografie wordt eigenlijk pas interessant als je bij de grote stocksite's kan meespelen (Corbis, Getty,...) en unieke beelden hebt en heel veel kan aanbieden (met heel veel bedoel ik dan +5000 beelden).
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #20
            Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

            Zelf verkoop ik mijn fotos via een aantal websites.Shutterstock scoort het beste en verkoop daar bijna dagelijks een aantal fotos. Is toch leuk om zoals gisteren 80 dollar bijgeschreven te krijgen voor de fotos die je toch al hebt. Voor wat meer informatie heb ik er wat over op mijn site gezet.

            www.compuinfoto.nl en dan : stockfotografie.

            Comment


            • #21
              Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

              handelaar wilt ook zeggen winst maken bij je bezigheden (zwembadarrest voor de freaks )
              dus als je met je stocksite foto's niet meer verdient dan je aan uitgaven hebt (pc, internet, kantoorruimte, elektriciteit, nieuw toestel en nieuwe lenzen om de 3 jaar,...) ben je niet persé als handelaar bezig. Van de andere kant, als je in bijberoep verlies maakt, gaat dat wel van je wedde van je hoofdberoep af. Dus als de fiscus lastig komt doen, is overstappen meestal in zijn nadeel
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #22
                Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                Mag je als amateurfotograaf foto's te koop zetten op stocksites? En wat moet je dan doen om in orde te zijn?

                Ik hoop dat ik nu een eerlijk antwoord krijg en geen ontmoedigend antwoord van iemand die tegen stockverkoop is

                greetz,
                Wat blijft het hier stil ... mss nog aan 't rekenen.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #23
                  Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  Wat blijft het hier stil ... mss nog aan 't rekenen.
                  JA dat mag. Kijk maar eens op mijn site, daar heb ik een en ander uitgelegd. Is niet zo gestructureerd mischien maar geeft een indee.

                  www.compuinfoto.nl en dan stocksites.

                  Zelf de beste resultaten met shutterstock. De link om je daar gratis aan te melden staat ook op mijn site.

                  Compuinfoto

                  Comment


                  • #24
                    Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                    om het simpel te stellen (zie ook mijn vorige antwoord):
                    je mag dat zolang je er geen winst mee maakt.
                    en winst maak je pas als al je vorige kosten zijn afgeschreven
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #25
                      Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      om het simpel te stellen (zie ook mijn vorige antwoord):
                      je mag dat zolang je er geen winst mee maakt.
                      en winst maak je pas als al je vorige kosten zijn afgeschreven
                      Daar geloof ik nu eens niets van!
                      Dus een beginnend zelfstandige die veel opstartkosten heeft zoals aankoop gebouw, aankoop wagenpark, aankoop machines, aankoop buromateriaal,... hoeft de eerste jaren geen boekhouding te voeren, zijn inkomsten niet aan te geven en geen BTW te betalen op zijn inkomsten?
                      WEL dus!!!

                      Comment


                      • #26
                        Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                        Na de uitbetaling van deze week heb ik tot nu toe 300 euro verdiend aan stocksites, grotendeels met http://www.shutterstock.com/?rid=133822.

                        Het is niet veel per foto, maar sommige dagen heb ik er wel 20. tikt toch lekker door dan.

                        Compuinfoto
                        Last edited by compuinfoto; 13 oktober 2009, 17:54.

                        Comment


                        • #27
                          Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                          maar veel te weinig per foto
                          plus je geeft je portretrecht uit handen
                          jij hebt daar zeker aandelen bij?
                          ik gebruik wel andere mediums voor foto's te verkopen waar ik zelf nog alle touwtjes in handen hou en zeker het portretrecht behoud van mijn eigen foto's

                          Comment


                          • #28
                            Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                            Het recht houd je altijd je eigen fotos en nee geen aandelen

                            EVEN DE REGELEMTEN ERBIJ GEPAKT EN QUOTE: "Ownership of Submitted Content: the copyrights in and to all Submitted Content remain with the owner of such copyrights

                            stockphoto,free stock photo,royalty free pictures,stockphotos,stockfoto,i stock,stockimages,photos,fotos,nature,landscape,sell,buy,people
                            Last edited by compuinfoto; 13 oktober 2009, 17:57.

                            Comment


                            • #29
                              Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                              Oorspronkelijk geplaatst door compuinfoto Bekijk bericht
                              Het recht houd je altijd je eigen fotos en nee geen aandelen

                              EVEN DE REGELEMTEN ERBIJ GEPAKT EN QUOTE: "Ownership of Submitted Content: the copyrights in and to all Submitted Content remain with the owner of such copyrights

                              www.compuinfoto.nl
                              en toch kan je via andere dingen meer en beter je foto's verkopen
                              en ja volgens mij heb je daar aandelen,anders zou je zo'n oud topic niet ophalen

                              Comment


                              • #30
                                Re: foto's verkopen op internet... leuke hobby.

                                Allicht hoopt hij/zij door de referentielink op extra inkomsten...
                                Mijn foto's en fractals
                                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                                Comment

                                Working...
                                X