Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 85

Standaard fotootje "gepikt" ???

ben naast het fotograferen ook wielertoerist. Deze namiddag een kataloogje meegepikt vanop de toonbank van de fietshandelaar : "BIKEGEAR 2003-SHIMANO". ( ik kan jullie mededelen dat Shimano , samen met Campagnolo, de grootste leveranciers zijn wat betreft koersmateriaal en koerskledij).
    Het betreft hier een zeer verzorgde kataloog , bestemd voor de Benelux met 100.000 (!!!!) oplagen met ca. 100 blz.. Ik begin daar rustig eens in te bladeren en op blz. 7 zie ik daar één van mijn foto's afgebeeld.
    ( zie bijlage - aankomst van Van Santvliet en Vervecken tijdens één van de eerste cyclocrossen 2002-2003. Ik kan mij niet herinneren dat daar ooit toelating werd voor gevraagd en/of werd gegeven. 'k zal ze maar best eens een briefke schrijven zeker ??
    groetjes, Luc

Standaard

Kan leuk worden Luc....zie het al voor me: veel excuses, veel blabla, een fietspomp als compensatie.... sterkte dus

Standaard

Da's wel durven. Ik zou ze inderdaad een briefje schijven Luc.
    Heel mooie foto trouwens .
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

Standaard

Mooi centjes erbij voor uw zomer vakantie
    http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Standaard

Yep Luc... direct contact opnemen met die gasten en een paar nieuwe truitjes en broeken eisen... de zomercollectie is uit.

Veel centen moet je daar niet echt van verwachten denk ik, tenzij je via gerechtelijke weg uit bent op een schadevergoeding.
    Ik verkocht enkele weken geleden de aankomstfoto van Tyler Hamilton aan Veltec Magazine (oplage 80.000) en ben er ook nie echt rijk van geworden... maar 't is vooral knap dat je foto met naamsvermelding in zulk blad verschijnt, en daar doen ze je toch WREED tekort denk ik.

groeten,
    Luc

Standaard

Go for it Luc, verdedig je rechten !

Stef

Standaard

Een duidelijk voorbeeld van een mes dat langs twee kanten snijdt :
    -) Je voelt je 'gepakt' door de publicatie zonder jou toestemming of goedkeuring...
    -) Toch ook wel fijn om dergelijke leiding gevende catalogus met een foto te verschijnen...

De arogantie om zonder toestemming iets te publiceren daar steiger ik dan weer van. De eventuele vergoeding die ermee gepaard zou kunnen gaan is natuurlijk goed meegenomen maar.... Succes en ik duim voor een goed einde van dit toch wel weer raar avontuurtje naar de fietsenmaker
    Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

Standaard

Luc,

Fight for your rights man.

Hou ons op de hoogte van de zaak! Succes!

Groeten,
    Arne

Standaard

Luc, zou ze zeker eens een briefje sturen en vragen naar wat uitleg.
    Je naam hadden ze die laten staan of heb jij die er terug bijgezet om hier te posten?
    mvg,
    Geronimo
    www.geronimosite.net

Standaard

De-dju

Zo gaat dat, werk van anderen stelen, je mag nog blij zijn dat ze uw naam vermeld hebben (zijn ze trouwens ook wettelijk verplicht)

Standaard

Originally posted by Robke
    Luc, zou ze zeker eens een briefje sturen en vragen naar wat uitleg.
    Je naam hadden ze die laten staan of heb jij die er terug bijgezet om hier te posten?

hoi Robke,
    mijn naam stond er op ( net zoals op bijgaande foto ) en is eveneens zo afgedrukt.
    groetjes, Luc

Standaard

Luc,

ik denk dat je inderdaad veel lawaai kan maken maar dat het niets zal uithalen tegen zulk een multi-national. Het is al aardig van ze om je naam erbij te zetten ...

Maar een paar truitjes en een koersbroek? Dat ze god...mme maar een Dura-Ace groep cadeau doen, dat lijkt me al wat schappelijker.

mvg,
    Giant Pat
    Do or Do Not - There is no try ...
    www.giantpat.be

Standaard

. Het is al aardig van ze om je naam erbij te zetten ...

mvg,
    Giant Pat
    [/quote]
    hallo Patrick,
    de naam hebben ze er eigenlijk niet bijgezet , die was door mij aangebracht op de foto.
    groetjes, Luc

Standaard

ik denk dat je inderdaad veel lawaai kan maken maar dat het niets zal uithalen tegen zulk een multi-national. Het is al aardig van ze om je naam erbij te zetten ...
    Aardig ??

Onrechtvaardig zul je bedoelen. Voor een brochure op dat aantal exemplaren is er een aardig bedrag vereist.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Standaard

ik zou ze toch wel eens contacteren en eens dreigen om dit gerechterlijk op te lossen, dan zullen ze wel bijdraaien, je zegt dat dit een groot bedrijf is, wel als die een advocaat nodig hebben kost dit hen ongelooflijk veel geld (advokaten vragen namelijk soms het dubbele of meer voor grote bedrijven), ze zullen normaal gezien al heel wat moeite doen om dit te vermijden.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Standaard

(Beleefd) briefje schrijven, eventueel aangetekend...

er is geen voorafgaande toestemming, dus hiermee zijn ze al in overtreding...

naamsvermelding : daar hebben ze zich wel aan gehouden...

eigenlijk kan je naast de geldende reproductierechten (zie hieronder) nog een flink pak schadevergoeding eisen... als je 't zover wil drijven natuurlijk...

bv. reproductie zonder naamsvermelding = 200% van het reproductierecht

verwijzen naar de officieel geldende tarieven - ik vermeld hier de tarieven van Sofam (2001-2002 - de recente editie ligt nog bij mijn advocaat )

afhankelijk van het formaat van de foto (ik reken hier op 1/4 van een pagina)
    +
    oplage catalogus kleiner of gelijk aan 100.000
    =
    375,81 euro voor een eenmalige reproductie van een visueel werk in kleur, in een publicatie in A4-formaat (ik weet niet of dat hier 't geval is), voor een maximale afstand van 12 maanden in België...

criteria die het basistarief kunnen beïnvloeden :
    - aard van de publicatie = publicitair > +35%
    - aard van de publicatie = gesponsord > + 20%
    - verspreiding in het buitenland > +25% (en meer)

Standaard

Ik zou er niks op tegen hebben.
    De naam staat er toch bij. Misschien een briefje
    schrijven om correcter te handelen naar de
    toekomst toe.

Mvg,
    M.
    Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
    Olympus E-PL2 + 14-150.

Standaard

Van de ene kant is het al fijn dat je naam erbij staat, van de andere kant heb ik ook wat van: zonder toestemming NOGO dus idd op je strepen staan,...

Groetjes,
    Lexieke

Standaard

AANVALLENNNNNNNN !!!!
    Pikken = pikken

Ik snap dat dus niet hé....waar halen ze het lef
    "Alive and Kicking"

http://www.pbase.com/tinnew

Standaard

Originally posted by fredericrom
    ....en eens dreigen om dit gerechterlijk op te lossen, dan zullen ze wel bijdraaien, je zegt dat dit een groot bedrijf is, wel als die een advocaat nodig hebben kost dit hen ongelooflijk veel geld (advokaten vragen namelijk soms het dubbele of meer voor grote bedrijven), ze zullen normaal gezien al heel wat moeite doen om dit te vermijden.
    Fredericrom, ik kan weten waar ik over praat ivm die gerechtelijke stappen. Ten eerste ik zou eens beleefd schrijven naar die mannen want gerechtelijke stappen ondernemen is wel degelijk duur. Je moet al zelf een advocaat onder de arm nemen. Want ik zie niet zelf in hoe je je eigen zaak zou pleiten voor de rechtbank en pleiten tegen een ander advocaat. Dan moet je ze dagvaarden en daarvoor heb je een deurwaarder nodig die een dagvaarding opmaakt en betekend. Laat ons dan maar eventueel zwijgen over eventuele procedure kosten. Je praat al vlug over enkele 100'en euro's. Zo'n groot bedrijf heeft meestal een gerenomeerd advocaten kantoor onder de arm en wat kost zo'n bureau voor zo'n groot bedrijf ??? Vergeet ook niet dat je die kosten ook eerst zelf moet voorschieten aan de deurwaarder.

Ik zou dus trots zijn dat ze mijn foto gebruiken voor zo'n magazine. Ze hebben tenslotte ook uw naam er bij vermeld, het had ook zonder naam mogelijk geweest.

Standaard

Originally posted by diake
    ik kan weten waar ik over praat ivm die gerechtelijke stappen. Ten eerste ik zou eens beleefd schrijven naar die mannen want gerechtelijke stappen ondernemen is wel degelijk duur.
    Whoa, een groep bikers doen veel voor een kratje bier, wat jij Teddy Bear Dat gaat nog gezellig worden tijdens de BD shooting
    http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Standaard

Denk niet dat de prijzen die zulke magazines geven in de grootorde van honderden euro's gaat gasten...
    meestal is dit voor een publicatie op de binnenpagina's tussen de 25 en 100 euro per foto - mét naamsvermelding wel te verstaan.

groeten,
    Luc

Standaard

Hoi Luc,

Een eer aan de ene kant, maat ontzetend beleefd en onjuist aan de andere kant. Dus zeker actie ondernemen! Laat ons weten hoe e.e.a. afloopt.

Succes,

Jan

Standaard

Luc,

je zeker niet laten doen. Als je blijft aandringen komen ze wel met geld over de brug. Je moet natuurlijk wat achter de hand hebben. Ik heb al een paar keer hetzelfde meegemaakt. 3 maanden geleden nog een foto van me gevonden op een "sport-gok site".

Ze zijn met geld over de brug gekomen, nadat ik meermaals mijn ongenoegen geuit.

Voor jouw geval kan je gemakkelijk 160 EURO vragen, volgens de richtprijzen van de Nederlandse Fotografenfederatie. Het betreft hier immers een gesponsorde uitgave met een oplage van 100.000

Go for it !!!!

Standaard

hallo Patrick,
    de naam hebben ze er eigenlijk niet bijgezet , die was door mij aangebracht op de foto.
    groetjes, Luc
    dat had ik ook zo bedoeld maar het vergt niet veel werk om die naam er af te halen toch? Dan zou het natuurlijk echt pure diefstal zijn maar bewijs maar eens dat er geen fotograaf naast je stond die juist hetzelfde shot heeft gemaakt ...

In ieder geval is het op zijn minst niet netjes en ik zou inderdaad ook eens contact opnemen met Shimano en/of de uitgever/samensteller van de catalogus. Ik zal hem eens gaan halen bij mijn fietsenboer ...

mvg,
    Giant Pat
    Do or Do Not - There is no try ...
    www.giantpat.be

Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. MIAT al 1 fotootje
    Door Kat in forum Shooting Days Foto's
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 25 mei 2004, 06:25
  2. topic: fotootje "gepikt" : einde goed alles goed
    Door Rogéke in forum Algemeen