Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 85

Standaard

Ten eerste is het een geweldige foto !! Verder vraag ik me af waar ze hem vandaan hebben gehaald? Denk je dat dat van hier is ?

Standaard

Originally posted by marjo
    Ten eerste is het een geweldige foto !! Verder vraag ik me af waar ze hem vandaan hebben gehaald? Denk je dat dat van hier is ?
    idd... Luc... probeer dat eerst een uit te vissen.
    De resoluties die gebruikt worden voor web-weergave zijn zéker niet geschikt om dat soort drukwerk mee te vervaardigen.

groeten,
    Luc

Standaard

Denk niet dat de prijzen die zulke magazines geven in de grootorde van honderden euro's gaat gasten...
    meestal is dit voor een publicatie op de binnenpagina's tussen de 25 en 100 euro per foto - mét naamsvermelding wel te verstaan.
    Ik heb zelf op mijn vorig bedrijf foto's moeten uitkiezen en adviseren aan de marketingafdeling. Wij kozen dan foto's van een zelfde professionele kwaliteit als Luc gewoonlijk aflevert bij een stock-foto-bedrijf.

Ik weet dat we op een gegeven moment 1 foto mochten gebruiken voor 1 jaar op de website, op de kalender (10.000ex) en op de onderleggers (oplage 10.000ex) - kostprijs rond de 60.000BEF.- 1500euro dus.

Ik vind het op zijn minst merkwaardig dat hier veel mensen honderden euro's spenderen aan hun materiaal om zo goed mogelijke foto's te maken, maar als men gerechtigd is een vergoeding te ontvangen er vanaf wil zijn met een "naamsvermelding".
    Eerlijk geld voor eerlijk werk zeg ik, hoe amateur ook.
    Ik zeg ook niet dat je met advocaten moet beginnen, omdat dit soms nog duurder uitkomt, maar dat je op z'n minst een redelijk bedrag als minnelijke schikking kunt voorstellen aan het bedrijf. Ten eerste kom je dan niet als agressief over en heb je in de toekomst nog wel enkele 'contracten'. Want ook al werken ze met advocaten e.d., zo'n minnelijke schikking is voor hen ook goedkoper en ze weten zeer goed dat hun handelswijze niet wettig is.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Standaard

Originally posted by Tinne
    AANVALLENNNNNNNN !!!!
    Pikken = pikken

Ik snap dat dus niet hé....waar halen ze het lef
    Mijn gedacht !
    Gaan lopen met de pluimen van een ander, noem ik dat !
    Laat je niet doen, Luc !!!
    "I come to bury Caesar, not to praise him.
    The evil that men do lives after them;
    The good is oft interred with their bones”

Standaard

hallo, hallo,
    ben net terug van de bestuursvergadering van de hondenclub ( doet eigenlijk niets ter zake, maar goed, ook daar ben ik nog een beetje actief ) en zie al heel wat reakties en tips/adviezen, waarvoor alvast jullie dank.
    Bij mijn weten werd deze foto eerder doorgestuurd naar de webmaster van Spaarselect en naar de website van mijn/onze vriend Hans Deveuster / CyclocrossOnline ( waar ik gedurende het crossseizoen kan rekenen op een zeer aangename samenwerking- op deze site staat uitdrukkelijk vermeld dat de beelden niet mogen gebruikt worden zonder toestemming van de auteur ervan ).
    Het is wel zo , voor zover dat ook meespeelt, dat de afdruk in de kataloog niet zo groot is , misschien 8 op 6 cm.
    Enerzijds voelt het inderdaad goed aan dat je foto in een dergelijke katalogus staat, maar anderzijds is het ook zo dat men niet de minste moeite gedaan heeft om het te vragen ( misschien met in het achterhoofd : het zou moeten lukken dat hij dit te zien krijgt) en dat maakt mij dan wel een beetje wrevelig.
    Komt zo een beetje over van , we gaan het ne keer proberen, en als hij er niet over valt of niet te zien krijgt is dat ons grootste profijt , vooral als ze dat met misschien nog een aantal andere foto's ook doen.
    Ga in alle geval morgen een (beleefd) aangetekend schrijven richten, met de vraag waar ze die toelating gekregen hebben om deze foto te gebruiken. Ik houd jullie op de hoogte .
    ( wordt vervolgd).
    groetjes, Luc

Standaard

Het is wel zo , voor zover dat ook meespeelt, dat de afdruk in de kataloog niet zo groot is , misschien 8 op 6 cm.
    Luc, de grootte van publicatie maakt in ieder geval uit in de prijsberekening.
    ToM.___ //Fuji s602.

Standaard

ik ben ook eens benieuwd naar de reacties Luc.
    hou ons op de hoogte.

Standaard

Originally posted by tom314
    Luc, de grootte van publicatie maakt in ieder geval uit in de prijsberekening.
    En ook wat betreft resolutie... een foto gedrukt op dit formaat zou idd van het web kunnen zijn geplukt.
    Een aangetekend schrijven is een goed begin Luc... minste wat men kon doen was u contacteren met de vraag naar de voorwaarden om deze foto te mogen plaatsen.

groeten,
    Luc

Standaard

[I]Bij mijn weten werd deze foto eerder doorgestuurd naar de webmaster van Spaarselect en naar de website van mijn/onze vriend Hans Deveuster / CyclocrossOnline ( waar ik gedurende het crossseizoen kan rekenen op een zeer aangename samenwerking- op deze site staat uitdrukkelijk vermeld dat de beelden niet mogen gebruikt worden zonder toestemming van de auteur ervan
    idd Luc, en ik heb ook al meermaals vastgesteld dat sommigen zich van dat zinnetje niets aantrekken. Wanneer je dan van je horen maakt, lijkt of ze niets verkeerds gedaan hebben.

Enfin, ik heb al geleerd dat ik niet meer zomaar beelden op het net plaats of doorstuur naar anderen. Voortaan zal dat met een duidelijk watermerk zijn, diagonaal over de foto.

Hans

Standaard

Hey Luc,

Om eerlijk te zijn: dit is een "easy-win"; ze deden zelfs geen moeite om je naam van de foto te halen, waarmee je "zwart op wit" het bewijs hebt dat de foto weldegelijk van jou is. Bovendien hebben ze niks om te bewijzen dat er toestemming is gegeven of dat er een bep. bedrag is betaald.

Dit is dus zuivere diefstal, en zelfs de duurste advocaat kan die feiten niet weerleggen.

Ikzelf zou weten wat doen: eerst minnelijke schikking proberen. Maar krijg ik ook maar iets van "tegenwind", dan stap ik naar de rechter.

Wat je ook doet: ik wens je veel geluk!

Standaard

Originally posted by Veusy
    idd Luc, en ik heb ook al meermaals vastgesteld dat sommigen zich van dat zinnetje niets aantrekken.
    voor het auteursrecht is het zelfs niet nodig dat dat zinnetje erbij vermeld staat... ik volgde vorige week een infosessie over copyright e.d. en daar wist een prof van de KUL te vertellen dat het volgens de wet TOTAAL irrelevant is of er een copyright notice staat of niet : van zodra er sprake is van originaliteit (en dat is het in dit geval zeker), dan wordt het werk (in dit geval de foto) beschermd door de auteurswetgeving... het zinnetje erbij, mag dus wel (aan te raden, want dan kunnen ze zeker niet zeggen dat ze 't niet wisten), maar hoeft dus niet...

Standaard

hallo,
    vandaag aangetekend schrijven gericht.
    Nogmaals dank aan de iedereen voor jullie tips/adviezen/enz.
    groeten, Luc

Standaard

en nu maar wachten op het antwoord/resultaat "U hoort nog van ons" ...
    Do or Do Not - There is no try ...
    www.giantpat.be

Standaard

In jou plaats zou ik het wel weten wat ik ze zou vragen: het laatste model van Pinarello met een Shimano-groep erop. Lieft in een triatlonversie als die zou bestaan. ;-)

Lef hebben ze wel: het werk van een ander pikken en er zelf beter van worden... Als Shimano het niet kon betalen of dik in de schulden zou zitten, zou ik nog enig begrip kunnen opbrengen, maar dit... nee.

Ik hoop voor jou dat je een treffelijke vergoeding eruit haalt, Luc, rekening houdend met de kwaliteit van je werk heb je dat in elk geval verdiend.

Groeten,
    Frank

Standaard

'k Ben ook 'ns benieuwd naar het einde van het verhaal ...
    Hoop voor jou dat ze met een eerlijk voorstel én excuses over de brug komen, want zoiets kan voor mij ook niet!
    Mensen spreken mensen, toch? Maar, 't is tegenwoordig zo moeilijk geworden om medemensen respectvol te behandelen ...
    De ellebogen staan vandaag de dag op status: "ver zoek"!
    Goed dat je een aangetekend sturen deed, Luc ...
    Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    -------------------------------------------
    Canon Stuff

Standaard

hallo Luc,

Beetje rot wat je overkomt - goed dat je hebt gereageerd.

Laat maar weten als je later wat (nee, ik stuur je daarvoor geen factuur ) hulp zou nodig hebben bij het opstellen van een eventuele reactie.

Een procedure hiervoor opstarten zal idd wellicht te kostelijk zijn in verhouding tot de eventuele baten...

En het is waar : het tegenkomen van je foto in één of andere publicatie is idd best leuk, maar daat staat dus tegenover dat ze je investeringen én inspanningen naar waarde - in EURO's dus - moeten weten te schatten.

Het overnemen van foto's uit een site zonder toestemming te vragen is een bewuste daad - met de bedoeling om op jou rug de kosten te drukken.

succes !

Geert Baestaens
    Advocaat

Standaard

Originally posted by dix99
    Laat maar weten als je later wat (nee, ik stuur je daarvoor geen factuur ) hulp zou nodig hebben bij het opstellen van een eventuele reactie.
    Eindelijk : een BD-huisadvocaat !

Standaard

Zeg Jan66,
    is de uitspraak van jouw zaak niet voorzien voor morgen (23 mei) ?
    Je houdt ons toch op de hoogte hé !
    greetings,
    Erik

Standaard

Eindelijk : een BD-huisadvocaat !
    hehe - misschien kunnen we als volgende stap een eigen politieke partij oprichten ?

Standaard

Originally posted by EN
    Zeg Jan66,
    is de uitspraak van jouw zaak niet voorzien voor morgen (23 mei) ?
    Je houdt ons toch op de hoogte hé !
    Klopt... ik ben zo mogelijk nog benieuwder (!) dan jullie
    Ik vraag me alleen af of ik het morgen al zal weten, waarschijnlijk pas begin volgende week... gggrrr...

Standaard

Originally posted by dix99
    hallo Luc,

Beetje rot wat je overkomt - goed dat je hebt gereageerd.

Een procedure hiervoor opstarten zal idd wellicht te kostelijk zijn in verhouding tot de eventuele baten...

En het is waar : het tegenkomen van je foto in één of andere publicatie is idd best leuk, maar daat staat dus tegenover dat ze je investeringen én inspanningen naar waarde - in EURO's dus - moeten weten te schatten.

Het overnemen van foto's uit een site zonder toestemming te vragen is een bewuste daad - met de bedoeling om op jou rug de kosten te drukken.

succes !

Geert Baestaens
    Advocaat

hallo Geert,

alvast op voorhand mijn beste dank en waardering voor je bereidwilligheid en hulpvaardigheid.
    groeten, Luc

Standaard

Voor de geïnteresseerden : pdf-file van de Auteurswet is te vinden op http://www.reprobel.be/nl/download/AW%2030%20JUNI%201994%20NL.pdf

Standaard

Wel Luc,

Als de rechtspraak in Belgie hetzelfde is als in Nederland, wel dan vindt iedereen dat je gelijk hebt, maar de rechter zal oordelen, dat de waarheid in het midden ligt.

Zo je belichting is maar zo zo, je hebt de verkeerde kamera gebruikt, geen toestemming van de renners gevraagd en daarmee ook je rechten als fotograaf verspeeld. Tevens was je vergeten op die dag het roze en niet het witte toillette papier te gebruiken.

Overigens wel weer een heel fijn gekadreerde opname, je hebt echt een super oog onm de juiste uitsnijdingen te maken,

jacques.

Standaard

toestemming van de renners.. dit is hier wel niet van toepassing hé.
    echt een klote-opmerking..
    ToM.___ //Fuji s602.

Standaard

<font face="Verdana"></font id="Verdana">Hallo BD-ers,

De auteursrechtelijke problemen zijn voor wat betreft beeld en protretrechten aan de orde van de dag, zo getuigt alleen al deze site (en dit is nog maar het topje van de ijsberg!). Zo als Geert terecht opmerkt wegen de kosten van een procedure vaak niet op tegen de baten. Een kostenveroordeling van de inbreukpleger is in alle gevallen onvoldoende om kosten van rechtsbijstand te dekken. De gedupeerde die beschikt over een rechtsbijstandverzekering kan geluk hebben dat de verzekeraar het vuile werk opknapt, maar ik ken ook gevallen waarin deze verwijst naar de kleine lettertjes in de verzekeringsovereenkomst. Ergo, als rechtszoekende heb je in onderhavige geschillen vaak het nakijken omdat de juridische kennis ontbreekt, dan wel je niet in staat bent die kennis praktisch te vertalen in een krachtige brief.

Ik vraag mij daarom af of het geen goed idee is om op deze site ruimte te reserveren voor een forum "juridische zaken" en daarin praktische tips op te nemen over de vraag hoe je als gedupeerde een inbreuk op je auteursrecht dient af te handelen? Als daarbij ook nog de mogelijkheid bestaat om briefmodellen op te nemen (die te downloaden zijn) dan kan in beginsel een ieder in het vervolg zelf zijn verhaal halen.

Niet dat ik de auteursrechtjuristen hun nering wil ontnemen, maar van dit soort bagatel-zaken wordt niemand wijzer en blijven inbreukplegers onverminderd doorgaan. Ik ben daarom als jurist Nederlands recht wel bereid om een bijdrage te leveren. Daar mijn kennis van het Belgisch (proces)recht evenwel beperkt is zou ondersteuning vanuit België welkom zijn. Voorts is het handig indien iemand een overzicht kan verschaffen van de gebruikelijke tarieven in de verschillende landen.

Edward
    Legal Consulant

Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. MIAT al 1 fotootje
    Door Kat in forum Shooting Days Foto's
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 25 mei 2004, 06:25
  2. topic: fotootje "gepikt" : einde goed alles goed
    Door Rogéke in forum Algemeen
    Reacties: 24
    Laatste bericht: 23 juni 2003, 22:16