Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

    Ik zou graag tips ontvangen van leden die ervaring hebben met het fotograferen van vissen in een vijver, zo bijv. kooi's. Het zijn vijvers waar de kans op het 'kunnen' fotograferen van vissen reëel is. Dus 'niet' in een aquarium maar in een vijver. De vraag is echter hoe? Dat je best een polarisatiefilter op je objectief monteert zal niet uit de lucht gegrepen zijn ... maar de rest?
    Ik ben benieuwd wie me daar goede richtlijnen kan over bezorgen. Op internet heb ik quasi, eigenlijk echt 'niks' terug gevonden
    Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
    www.pixeldude.be
    www.flickr.com/photos/139672558@N07

  • #2
    Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

    Het belangrijkste aspect is uiteraard een goede kwaliteit pola filter gebruiken
    Voor de rest zal het oefenen worden qua instellingen
    Vroeger toe ik nog een vijver had dan heb ik ook regelmatig opnames van de vissen gemaakt met trial and error

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

      Een lege waterdichte klein aquarium nemen voor uw camera in te zetten en dan onder waterniveau duwen?

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

        Met een polarisatiefilter kan je wel beter fotograferen door een spiegelend wateroppervlak, maar je maakt dan wel alleen foto's van de bovenkant van de vissen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Een lege waterdichte klein aquarium nemen voor uw camera in te zetten en dan onder waterniveau duwen?

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          het lijkt een interessant idee

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

            Ook even aan het zoeken geweest.
            Inderdaad niet veel over te vinden.
            Maar zoek eens onder Koi fotograferen.Meestal gaat het over meetbakken en geen vijver.
            En op ons eigenste BD heeft parrotsbe op 7/11/2010 een topic gestart.
            Komt eigenlijk overeen met alles hierboven reeds vermeld.
            Hoek 45° tot 60°.
            Eventueel bijflitsen.Maar met wat onzuiverheden in het water,zullen deze waarschijnlijk ook oplichten.
            In het donker fotograferen etc.
            Maar de echte truc is niet te vinden.
            Ik denk dat het toch een beetje experimenteren zal zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

              Met een Laowa 24 mm Probe, daarvan kan het eerste deel onder water. KLIK
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

                Is vnl bedoeld voor macro.IQ op verdere afstand is soft,vingnetering etc.
                Daarbij komt dat dit een recht vooruit optiek is,0° zoals dat bij endoscopen wordt genoemd,en dat is niet direct het meest handige.Om een vis onder de oppervlakte te fotograferen,moet je het geheel teveel kantelen,en gaat je body onder water.
                Je gaat met de led verlichting je vis,een koi en dat is geen klein beest,onvoldoende belichten.
                Komt daarbij nog dat de vijver het moet toelaten om met je voeten etc. in het water te gaan staan.En je moet dat nog ook willen doen.
                Zelfde geldt voor die aquariumopstelling.
                Maar daar zou je met een mirror scoop,zoals Prinz (bestaat dat nog ??) er vroeger één had,je camera op 90° van de opnamerichting kunnen plaatsen,en zo op je scherm kunnen kijken.
                Dat werkt niet zo handig.(Misschien wel handig voor streetfotografie;De camera en lens kijkt rechtdoor,maar het beeld zit op 90° van de opnamerichting.Ik heb dat gebruikt voor macro,zodat je de lens tot op de grond kunt zetten,en de camera erboven.Maar met die kantelbare schermen is dat niet meer nodig.)

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Is vnl bedoeld voor macro.IQ op verdere afstand is soft,vingnetering etc.
                  Dan vraag ik mij toch af waarom ze koi's laten zien in hun promofilmpje. Je bepaalt toch zelf of je 2:1 of 0.5:1 gaat (of nog breder)? Er zijn er genoeg die een macro lens voor portret gebruiken (ok, deze niet).
                  Onze koi kwam aan onze vinger zuigen, afstand is dan ook weer geen probleem.
                  Maar goed, ik schrijf niets meer...My point was made.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

                    Je moet je niet geviseerd voelen.
                    Ik heb veel interesse gehad voor deze lens,alles bekeken en gelezen wat er te vinden was.Wel interessant,vnl. voor video.
                    Maar weinig handig in gebruik.Vraagt zeer dikwijls een statief etc..Dat zie je niet in dat promo gedoe van Laowa,maar wel in verschillende youtube-reviews.

                    Ik ga er vanuit dat TS foto's wilt nemen met zijn body en lens (welk materiaal??),vanop de rand van een vijver,en dit zo goed mogelijk wil doen,met minimale of geen investering (als hij al een goede pola heeft.)

                    Bij bekijken van een review over de 25 mm macro 1-5x laowa,niet dezelfde lens,maar te vergelijken met de Canon MPE-65,maakte de maker van de video tussen de 1000 tot 1500 opnames,wat hijzelf aangaf,om totaal 40-50 goede opnames te hebben die hij kon gebruiken voor zijn review.
                    Dus let op voor promo's
                    Last edited by demuro; 2 juni 2019, 11:48. Reden: promo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Een lege waterdichte klein aquarium nemen voor uw camera in te zetten en dan onder waterniveau duwen?

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      vermits dat duwen energie vergt die je beter voor het bedienen van je camera kan gebruiken kan je dat aquarium verzwaren door er loodblokken of loodzakjes in te leggen.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van vissen (bijv. kooi) in een vijver.

                        Mag ik er even op wijzen dat een Koi een karper is en dus meestal op de bodem van de visput aan het zoeken is naar eten.
                        Dat zou dus wel een lange aquarium moeten zijn.
                        Als kleine gasten namen wij een buis uit plastiek en lijmden we aan een uiteinde een stuk glas eraan.
                        Zo konden wij onder water kijken. Of je ook zou kunnen fotograferen weet ik niet.
                        Maar als je dan toch een aquarium hebt vang dan die Koi en vul het aquarium met visput water en fotografeer die dan.
                        In de meeste viswinkels kunt ge mooie achtergronden kopen of maak er zelf een uit bewerkt isomo en schilder die groen en zwart.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X