Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van schilderijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van schilderijen

    Voor ik aan mijn bericht begin wil ik even iedereen goeiedag zeggen, ik ben nieuw hier als member, maar volg de site toch al een aantal jaartjes.
    Waarom ?
    Wel omdat ik best wel gefascineerd ben door alles wat met fotografie te maken heeft, graag de mooie plaatjes bekijk die hier regelmatig verschijnen, maar niet echt fanatiek zelf met fotografie bezig ben.
    Ik gebruik zelf een Canon Ixus 330, en deze gebruik ik dan hoofdzakelijk voor wat eenvoudige fotografie.
    Waar ik hem ook voor gebruik, en dan komen we bij mijn vraag, is om mijn schilderijen te fotograferen, en net daar knelt het schoentje...
    Schilderen en beeldhouwen is één van mijn passies, zoals je kan zien op www.cyclope.exto.be, het probleem dat ik echter heb is dat ik het maar niet klaar krijg om een deftige foto te maken van mijn schilderijen. In mijn schilderkamer heb ik een speciale "TL bak" hangen die natuurgetrouw daglicht simuleert, kwestie dat je S`avonds ook de kleuren ziet zoals ze in werkelijkheid zijn.
    Op de website zal je zien dat alles er vrij flets, donker en met veel reflecties uit ziet. En dat is nu net heel erg belangrijk als je je werk wil tonen.
    Kan er mij iemand op weg helpen om mooie levendige kleuren te verkrijgen met mijn toestel, en kan dat wel met dit toestel ?
    In het andere geval, mss is er iemand die mijn werken eens wil komen fotograferen, tegen betaling uiteraard ?
    Een hele boterham zoals je kan zien, alvast bedankt.

    Ghostboy.

  • #2
    Re: Fotograferen van schilderijen

    Hallo Ghostboy,
    Eerst en vooral welkom op BD. Vorige week stelde ik precies dezelfde vraag in het forumonderdeel Tips & Trucs, maar meer specifiek voor het fotograferen van iconen. Ik heb daar een voorbeeld gepost, gefotografeerd met een prosumer camera. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een zelfgebouwde lichttent met enkel maar zonlicht. Ik heb daar heel wat nuttige tips gekregen van hulpvaardige BD-ers. Ga daar daar maar eens je licht opsteken. Succes!
    BD0252BE

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van schilderijen

      Bedankt voor de tip, moet ik me eens mee gaan bezighouden.
      Met die 4 lichtpunten dat lijkt me nu nog haalbaar zonder al te veel kosten te gaan maken.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van schilderijen

        knappe schilderijen vinnek. die van manson doet mij aan de schreeuw denken
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van schilderijen

          Al eens geprobeerd met een polaristiefilter???Gaat natuurlijk de verlichting niet vervangen ,maar kan toch nog enkele onvolmaaktheden in belichting en vnl kleuren verbeteren.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van schilderijen

            en als je zou flitsen
            dan schuin fotograferen
            want anders hinderlijk flitslicht
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van schilderijen

              Oorspronkelijk geplaatst door ghostboy
              Voor ik aan mijn bericht begin wil ik even iedereen goeiedag zeggen, ik ben nieuw hier als member, maar volg de site toch al een aantal jaartjes.
              Waarom ?
              Wel omdat ik best wel gefascineerd ben door alles wat met fotografie te maken heeft, graag de mooie plaatjes bekijk die hier regelmatig verschijnen, maar niet echt fanatiek zelf met fotografie bezig ben.
              Ik gebruik zelf een Canon Ixus 330, en deze gebruik ik dan hoofdzakelijk voor wat eenvoudige fotografie.
              Waar ik hem ook voor gebruik, en dan komen we bij mijn vraag, is om mijn schilderijen te fotograferen, en net daar knelt het schoentje...
              Schilderen en beeldhouwen is één van mijn passies, zoals je kan zien op www.cyclope.exto.be, het probleem dat ik echter heb is dat ik het maar niet klaar krijg om een deftige foto te maken van mijn schilderijen. In mijn schilderkamer heb ik een speciale "TL bak" hangen die natuurgetrouw daglicht simuleert, kwestie dat je S`avonds ook de kleuren ziet zoals ze in werkelijkheid zijn.
              Op de website zal je zien dat alles er vrij flets, donker en met veel reflecties uit ziet. En dat is nu net heel erg belangrijk als je je werk wil tonen.
              Kan er mij iemand op weg helpen om mooie levendige kleuren te verkrijgen met mijn toestel, en kan dat wel met dit toestel ?
              In het andere geval, mss is er iemand die mijn werken eens wil komen fotograferen, tegen betaling uiteraard ?
              Een hele boterham zoals je kan zien, alvast bedankt.

              Ghostboy.
              Ik zou de schilderijen trachten te fotograferen bij daglicht, en dan nog liefst in openlucht en op een droge maar bewolke dag dus geen felle zon.
              ook zou ik op een statief werken kwestie van een perfecte kadrage te maken.

              Voldoende diafragmeren F8 of daar in de buurt en indien mogelijk in RAW werken zodat je tijdens de postprocessing je de kleuren kan corrigeren naar je eigen wens. Het werken op een gekalibreerd systeem is daar bij een voornaam pluspunt.

              Ik stel me graag kandidaat om bij gelegenheid en zonder kosten is enkele van je werken te fotograferen.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van schilderijen

                Hey, bedankt voor de reacties allemaal.

                Hellcat wat bedoel je met de schreeuw ?

                Er staan nogal wat handige tips in, maar ik heb toch enkele vragen, daar ik geen profi ben.

                Wat bedoelt je met een polarisatiefilter Demuro ?

                Digipics357, de tip van het eens met daglicht te proberen ga ik zeker uittesten dit weekend.
                Mocht je eens in de buurt zijn, zou het wel leuk zijn als je een aantal foto´s zou willen maken, en ik wil je er beslist voor vergoeden, ik sta erop !
                Voldoende diafragmeren F8 of daar in de buurt? Is mijn toestel daar niet wat te eenvoudig voor ?

                Heeft er mss iemand nog wat nuttige tips hoe je het beste uit een Ixus 330 hallt ?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van schilderijen

                  Digipics357, de tip van het eens met daglicht te proberen ga ik zeker uittesten dit weekend.
                  Mocht je eens in de buurt zijn, zou het wel leuk zijn als je een aantal foto´s zou willen maken, en ik wil je er beslist voor vergoeden, ik sta erop !
                  Voldoende diafragmeren F8 of daar in de buurt? Is mijn toestel daar niet wat te eenvoudig voor ?

                  Heeft er mss iemand nog wat nuttige tips hoe je het beste uit een Ixus 330 hallt ?
                  Waar woon je ergens ? Ik woon ik Kontich in de Antwerpse omgeving en wil me wel verplaatsen maar niet naar de andere kant van België.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van schilderijen

                    Tja Digipics, niet echt in de buurt, in Peer als je dat weet zijn, Limburg dus.
                    Mocht je eens in de omgeving zijn, geef me maar een seintje...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van schilderijen

                      Polaristiefilter gaat slechts één soort lichtrilling doorlaten,en elimineert de anderen.Bij reflectie krijg je zoiets als strooistraling in een objectief,afhankelijk van het oppervlak van onderwerp dat reflecteert.
                      Practisch:een aantal strooistraling wordt geelimineerd door aan de filter te draaien en geeft dus een beter beeld.Lichtsterkte neemt wel af. Kan gaan tot twee stops.
                      Bij nakijken van de gegevens van Uw Ixus,is er geen filtervatting,manueel instellen van diafragma niet mogelijk en volgens een review soms wat probleem met de auto-witbalans.Dus waarschijnlijk best manueel witbalans regelen.
                      Voor gebruik van filter,visueel controleren bij draaien tot beste resultaat.Toestel op statief en filter in deze stand voor objectief houden.
                      Ik heb zelf naast een aantal analoge reflexen,waar men in de zoeker het reultaat direct ziet,ook een Nikon Coolpix 5200,die zo ongeveer overeenkomt met een IXUS.Heb enkele proefopnames gemaakt op deze wijze zodat je het verschil kunt zien.Zal deze doormailen.Vind de thread niet terug hoe je hier een foto kunt posten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van schilderijen

                        Polaristiefilter gaat slechts één soort lichtrilling doorlaten,en elimineert de anderen.Bij reflectie krijg je zoiets als strooistraling in een objectief,afhankelijk van het oppervlak van onderwerp dat reflecteert.
                        Practisch:een aantal strooistraling wordt geelimineerd door aan de filter te draaien en geeft dus een beter beeld.Lichtsterkte neemt wel af. Kan gaan tot twee stops.
                        Bij nakijken van de gegevens van Uw Ixus,is er geen filtervatting,manueel instellen van diafragma niet mogelijk en volgens een review soms wat probleem met de auto-witbalans.Dus waarschijnlijk best manueel witbalans regelen.
                        Voor gebruik van filter,visueel controleren bij draaien tot beste resultaat.Toestel op statief en filter in deze stand voor objectief houden.
                        Ik heb zelf naast een aantal analoge reflexen,waar men in de zoeker het reultaat direct ziet,ook een Nikon Coolpix 5200,die zo ongeveer overeenkomt met een IXUS.(ook geen filtervatting en diafragma manueel)Heb enkele proefopnames gemaakt op deze wijze zodat je het verschil kunt zien.Zal deze doormailen.Vind de thread niet terug hoe je hier een foto kunt posten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van schilderijen

                          Bedankt Demuro voor de ruime en duidelijke uitleg, wat bijleren is altijd plezant, en zoals je al aanhaalde is mijn toestel een beetje aan de beperkte kant, helaas...
                          ben trouwens met daglicht aan het experimenteren, en er zijn reeds vorderingen merkbaar, zo zie je maar...

                          Comment

                          Working...
                          X