Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in kerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen in kerk

    Binnenkort zal ik het huwelijk fotograferen van vrienden. Enkele vraagjes:

    - Welke objectief gebruiken jullie voornamelijk in de kerk? (ik heb 70-200 (f2.8); 17-50 (f2.8) en 50mm (f1.8)?
    Ik dacht eraan vooral mijn 70-200 te gebruiken om wat afstand te kunnen bewaren. maar dan heb ik wel een sluiter nodig van 1/150ste, wat moeilijk zal zijn in de kerk.

    - Flitsen jullie?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: fotograferen in kerk

    Als het is om het trouwkoppel te fotograferen zou ik de 17-50 er op zetten.
    Je hebt geen FF camera, absoluut geen probleem maar dan zit je met een 70-200 te ver weg om het alles te kunnen fotograferen, wel goed om enkele sfeerbeelden van mensen in de kerk te schieten. uiteraard komt de 1,8 ook van pas.
    Ik zou het echter simpel houden als het je eerste keer is en laat de 17-50 er op staan.
    en ja ik flits soms in maar ook dat moet je al eens gedaan hebben om een mooi resultaat te krijgen en enkel met de iso omhoog om de boel niet plat te flitsen.
    Maar goed eens moet de eerste keer zijn.
    succes
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen in kerk

      waarom zou je een sluiter van 1/150e nodig hebben? Stel gewoon manueel in! Iso ook wat omhoog!

      Persoonlijk ben ik geen voorstander van flitsen in een kerk. Vind dat storend. Iso omhoog en lichtsterke lenzen gebruiken.

      Ik denk, de lenzen dat je hebt, dat je ze allemaal kan gebruiken.
      Variëren maar.
      Ik gebruik zowel 24-70, 70-200 als 50mm in de kerk. Gewoon wel het draaiboek van de viering kennen, dat je niet op cruciale momenten nog moet staan switchen van lens...

      Succes!
      * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen in kerk

        Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
        Gewoon wel het draaiboek van de viering kennen, dat je niet op cruciale momenten nog moet staan switchen van lens...
        Dat is de reden waarom ik 2 camera's gebruik als ik de eerste communikanten fotografeer in de kerk, de 5D MKII met een 24-70, en de 1D MKIII met een 70-200.
        Dan moet ik geen lenzen wisselen.

        Het grootste nadeel is het hoge gewicht van die camera's...

        Met beeldstabilisatie is 1/50 op 200mm helemaal geen probleem, maar dan moet je onderwerp ook wel stil blijven staan (daardoor had ik vorige zondag toch een paar missers).
        Maar tijdens zo'n eerste communie moet ik rekening houden met zo'n 30 communikanten, bij een huwelijk zijn het er gewoonlijk wat minder.
        Het gaat soms ook allemaal wat te snel, dat kan ook voor problemen zorgen (ook tijdens een huwelijk, maar daarvan heb ik nog nooit foto's gemaakt).
        Last edited by Black B@ndit; 29 mei 2012, 16:39.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje
          waarom zou je een sluiter van 1/150e nodig hebben? Stel gewoon manueel in! Iso ook wat omhoog!
          ?
          Kan jij uit de hand fotograferen met een 200mm op pakweg 1/60? Indien zo: knap!

          @TS: reservecamera en voldoende batterijrn/geheugen niet vergeten! Als eerste keer is, misschien al eens met een 'assistent' de locatie verkennen, zo kan je al eens standpunten oefenen...

          Flitsen: je kan ook een flits-met-paraplu (voldoende meters ver) naast het altaar zetten om zo indien nodig het paar bij te lichten...
          Last edited by Zoomb; 29 mei 2012, 16:38.
          Niet geschoten is altijd mis!

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen in kerk

            Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
            ?
            Kan jij uit de hand fotograferen met een 200mm op pakweg 1/60? Indien zo: knap...
            een hele boel 70-200 2.8 hebben een anti-beverik ingebouwd en lukt het met deze sluitertijden net of gewoon op burst zetten de 2de en 3de opname zijn dan meestal scherper als de eerste.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen in kerk

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              een hele boel 70-200 2.8 hebben een anti-beverik ingebouwd en lukt het met deze sluitertijden net of gewoon op burst zetten de 2de en 3de opname zijn dan meestal scherper als de eerste.
              Haarscherpe opnamen bij stillevens zonder flits op 1/20ste op 200 mm is geen enkel probleem met mijn 70-200VRII
              Echter communicanten en trouwkoppels die met bloemen kaarsen en ringen in de weer zijn, da's een ander paar mouwen.
              't kan best zijn dat 3zzzie geen beeldstabilisatie heeft en dan is 1/150 ste op 200mm al te krap.
              Welke body heb je ???
              1/125 heb je eigenlijk wel nodig in, een kerk ook al flits je ietsje in (zoals ik) en dan mogen ze niet te wild doen hoor.
              Ik ben een lenzen switcher, en ja dan moet je het al eens gedaan hebben, en ja dan moet je de liturgie in het oog houden. Ik moet er niet aan denken om met 2 FF's rond m'n schouders te lopen. ik neem soms vreemde positie's in en ben niet flexibel genoeg als ik met m'n 14-24 f2,8 op de grond lig in de kerk om een mooi shot te maken, waar blijf je dan met een eventuele andere D700 met 70-200 op??? 't is me een raadsel.
              Ik heb laatst ook eens een trouwfotograaf in t' oog gehouden die uit een gemeentehuis kwam. waar ik vorig jaar ook een huwelijk heb gedaan.
              2 top body's magnefiek materiaal. maar een geklungel, je wilt het niet weten. de arme man had nog niet van een R-strap gehoord
              uiteindelijk gewoon zijn MARK III met 70-200 op de straatstenen gelegd terwijl hij even later toch het koppel even moest volgde dat toch even een ommetje maakte naar een tante die buiten stond. gewoon HORROR
              Ik moet er niet aan denken.
              Ja ik wissel op zo'n dag misschien wel 25 keer. geen probleem wat mij betreft.
              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

              Comment


              • #8
                Re: fotograferen in kerk

                Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                Persoonlijk ben ik geen voorstander van flitsen in een kerk. Vind dat storend. Iso omhoog en lichtsterke lenzen gebruiken.
                Tot hoe hoog ga je dan in iso.
                Ben onlangs in een kerkje geweest en flitsen vond ik niet eenvoudig (on camera flitsen is echt mijn ding niet en had constant harde schaduwen (TTL), maar iso moest vrij hoog (ISO 3200) om bij F2.8 nog een degelijke sluiter te hebben (1/125).
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: fotograferen in kerk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  Tot hoe hoog ga je dan in iso.
                  Ben onlangs in een kerkje geweest en flitsen vond ik niet eenvoudig (on camera flitsen is echt mijn ding niet en had constant harde schaduwen (TTL), maar iso moest vrij hoog (ISO 3200) om bij F2.8 nog een degelijke sluiter te hebben (1/125).
                  Met flits???
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograferen in kerk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                    Met flits???
                    zonder flits uiteraard
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograferen in kerk

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Tot hoe hoog ga je dan in iso.
                      Ben onlangs in een kerkje geweest en flitsen vond ik niet eenvoudig (on camera flitsen is echt mijn ding niet en had constant harde schaduwen (TTL), maar iso moest vrij hoog (ISO 3200) om bij F2.8 nog een degelijke sluiter te hebben (1/125).
                      Was dat niet toevallig een catacombe?

                      In de plaatselijke kerken kan je op ISO 400, f4 gewoon op 1/60e schieten hoor. Prima licht!
                      portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                      Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograferen in kerk

                        Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                        In de plaatselijke kerken kan je op ISO 400, f4 gewoon op 1/60e schieten hoor. Prima licht!
                        Dan was het een catacombe (Montfort kerkje in Rotselaar en een bewolkte dag. BTW 1/60ste, dan zit je toch snel met bewegingsonscherpte? Ik had voor ogen F2.8 (evt F4) en 1/125 of 1/250 -> 1-2 stops extra. Dus zou ISO800-1600 moeten voldoen volgens jou. Ik had toch wat meer nodig, 1 stop (of halve). Ik kom van een D50 waar ISO800 al de limiet was, dus misschien moet ik durven/leren naar hogere ISO te gaan. Ik heb de testfoto's nog niet op computer kunnen kijken, maar op mijn schermpje zag ik toch wel wat ruis.

                        Ik heb goed TTL flitsen (nog) niet goed onder de knie en hoopte toch zonder flits te kunnen werken.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograferen in kerk

                          TTL flitsen is een beetje zoals de automatisch standen van een camera : De flits geeft een voorflits waarbij het licht wordt gemeten en berekend hoe fel de flits zal gebruikt worden. Als je dus op een donker gedeelte richt, zal de flits hier middengrijs van willen maken en dus te sterk staan. Flitscompensatie instellen kan hier helpen.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograferen in kerk

                            Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                            waarom zou je een sluiter van 1/150e nodig hebben? Stel gewoon manueel in! Iso ook wat omhoog!
                            Als ik op M 1/150e instel, tril ik nog net zoveel dan als ik dit krijg op S of A........
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotograferen in kerk

                              Ik heb toch al verscheidene kapelletjes en kerken gehad waar ik boven de 2000 iso zat en dat bij 1/60ste en f1.8 tot 1.4.
                              Dan flits ik soms onrechstreeks op manueel en met compensatie om gewoon wat meer licht in de ruimte te hebben. Niet perse om het onderwerp rechstreeks te belichten.
                              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                              Comment

                              Working...
                              X