Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograaf gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fotograaf gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
    Zelfs met 50 huwelijken per jaar aan 1000€ zal je in de praktijk moeite hebben om rond te komen.

    Vergeet niet, het is telkens weekendwerk.
    Als het weekendwerk is, dan kan je er dus een fulltimejob bijnemen in de week?

    Soit, ik ken enkele mensen die geregeld eens ergens een betalende shoot doen. En niet voor die grote bedragen die jij hier aanhaalt, maar kleine dingen.
    En die vertellen me dat ze soms geen weet meer blijven met hun inkomsten. Sommigen zeggen: "mijn boekhouder zei me dat ik extra kosten moet maken omdat ik anders te veel ga verdienen dit jaar", en hup ze kopen nog een laptop en tablet voor hun kinders om minder belastingen te betalen.

    Soms vraag ik me af of er geen mensen zijn die het de omgekeerde weg doen, in die zin dat ze graag enkele gadgets willen aankopen voor thuis: gauw een bedrijfje starten met de minste formaliteiten, die gadgets kopen om zogezegd kosten te maken in hun boekhouding, hun fotoshoots die ze anders in 't zwart doen kan nu legaal, hunzelf niets uitbetalen omdat je er belasting op moet betalen, en als het hun uitkomt stoppen ze met de zaak.
    Voila, hun anders verdiende zwart geld is plots een witte iMac.

    Comment


    • #17
      Re: fotograaf gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Soit, ik ken enkele mensen die geregeld eens ergens een betalende shoot doen. En niet voor die grote bedragen die jij hier aanhaalt, maar kleine dingen.
      En die vertellen me dat ze soms geen weet meer blijven met hun inkomsten. Sommigen zeggen: "mijn boekhouder zei me dat ik extra kosten moet maken omdat ik anders te veel ga verdienen dit jaar", en hup ze kopen nog een laptop en tablet voor hun kinders om minder belastingen te betalen.
      Jij hebt het dan over mensen in bijberoep die ook een vaste job hebben, dat ligt anders. Zij hebben reeds een vast inkomen. Als je gaat bijverdienen en je totale ontvangsten (dagjob + bijberoep) gaat stijgen, kun je in een hogere belastingschijf terecht komen met je personenbelasting. Dan betaal je plots 50% belastingen ipv 45% belastingen. Als je dus nipt (bvb 1% van je loon) in een hogere schijf terecht komt, kan het zijn dat je 5% extra belastingen moet betalen. Dan is de rekensom vlug gemaakt en probeer je daaronder te blijven. Hoe? Door kosten te maken zodat het belastbaar bedrag lager is.

      "Te veel verdienen" klinkt dan alsof ze geld teveel hebben, terwijl het meer gaat over slim omgaan met die extra inkomsten.

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Soms vraag ik me af of er geen mensen zijn die het de omgekeerde weg doen, in die zin dat ze graag enkele gadgets willen aankopen voor thuis: gauw een bedrijfje starten met de minste formaliteiten, die gadgets kopen om zogezegd kosten te maken in hun boekhouding, hun fotoshoots die ze anders in 't zwart doen kan nu legaal, hunzelf niets uitbetalen omdat je er belasting op moet betalen, en als het hun uitkomt stoppen ze met de zaak.
      Voila, hun anders verdiende zwart geld is plots een witte iMac.
      Dergelijke verhaal heb ik vroeger nog gehoord. Die persoon startte en stopte zijn bijberoep telkens wanneer hij dat interessant achtte. Zoiets is volgens mij niet meer mogelijk tegenwoordig. Ik denk zelfs dat je niet binnen hetzelfde jaar van stoppen opnieuw mag starten. Daarnaast krijg je ook controle over de vloer nadat je stopzet.

      Trouwens, stel dat je een camera van €1000 koopt, dan zul je die niet voor 100% als kost kunnen inbrengen, want je gebruikt die wellicht ook voor familiekiekjes (persoonlijk gebruik) als je bijberoeper bent. Daarnaast gebeurt de afschrijving op meerdere jaren. Stel over 3j, dan kan je misschien €200 (gokje) als kost inbrengen in je eerste jaar. Dat is €200 waar je geen belasting op moet betalen. Maar je hebt natuurlijk ook wel eerst moeten werken voor die €200.

      Als je ook nog eens BTW-plichtig bent wordt het helemaal leuk. Als je iets aankoopt en de BTW aftrekt, maar je stopt daarna met je bijberoep, zul je die BTW alsnog moeten gaan betalen. Enfin, toch voor het bedrag dat nog niet afgeschreven werd, of iets in die aard. Maar volgens mij zul je wel in de problemen komen als je iets zonder BTW te betalen aankoopt en daarna stopt met je bijberoep, maar je aankoop voor persoonlijke doeleinden houdt.

      Maar goed, we wijken af
      Last edited by Rasper; 14 juni 2016, 20:26.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #18
        Re: fotograaf gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Als het weekendwerk is, dan kan je er dus een fulltimejob bijnemen in de week?

        Soit, ik ken enkele mensen die geregeld eens ergens een betalende shoot doen. En niet voor die grote bedragen die jij hier aanhaalt, maar kleine dingen.
        En die vertellen me dat ze soms geen weet meer blijven met hun inkomsten. Sommigen zeggen: "mijn boekhouder zei me dat ik extra kosten moet maken omdat ik anders te veel ga verdienen dit jaar", en hup ze kopen nog een laptop en tablet voor hun kinders om minder belastingen te betalen.

        Soms vraag ik me af of er geen mensen zijn die het de omgekeerde weg doen, in die zin dat ze graag enkele gadgets willen aankopen voor thuis: gauw een bedrijfje starten met de minste formaliteiten, die gadgets kopen om zogezegd kosten te maken in hun boekhouding, hun fotoshoots die ze anders in 't zwart doen kan nu legaal, hunzelf niets uitbetalen omdat je er belasting op moet betalen, en als het hun uitkomt stoppen ze met de zaak.
        Voila, hun anders verdiende zwart geld is plots een witte iMac.
        Dat noemt gewoon fraude en is dus niet vergelijkbaar met een echte professional die dit als enige beroep doet.
        Deze mensen hebben nog een andere job en maken gewoon misbruik (aka fraude).
        Op deze soort zaken wordt niet voldoende gecontroleerd in mijn opinie. Ze zouden het makkelijker moeten maken om een bedrijf op te starten, maar ze zouden de controle op deze bedrijven wel moeten uitvoeren.

        Comment


        • #19
          Re: fotograaf gezocht

          Er wordt hier aangehaald dat een huwelijksfotograaf er een 25 tal doet per jaar.

          Ik kan moeilijk geloven dat het daar bij blijft.
          maak er 1 dag fotograferen van en 1 dag foto's bewerken enz...
          dan werkt hij 50 dagen per jaar?

          Hij zal zijn materiaal toch ook voor andere shoots gebruiken.

          Daar wil ik niet mee beweren dat ze te veel vragen.
          Veel mensen vergeten dat als ze van hun baas 10€ krijgen, dit de werkgever heel wat meer kost.
          vakantiegeld, eindejaarspremie, betaalde feestdagen, bijdrage dit, bijdrage dat, ne hoop extra bijkomende kosten (personeelsdienst, ziekte.....)
          en wie weet wat nog allemaal.

          Ik wilde dus eigenlijk maar zeggen, 50 dagen werk, het zal wel meer zijn hé ;-)

          Comment


          • #20
            Re: fotograaf gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
            Dat noemt gewoon fraude en is dus niet vergelijkbaar met een echte professional die dit als enige beroep doet.
            Deze mensen hebben nog een andere job en maken gewoon misbruik (aka fraude).
            Op deze soort zaken wordt niet voldoende gecontroleerd in mijn opinie. Ze zouden het makkelijker moeten maken om een bedrijf op te starten, maar ze zouden de controle op deze bedrijven wel moeten uitvoeren.
            Goh ja... het systeem laat het blijkbaar toe. Net als belastingen ontwijken in Panama perfect mag blijkbaar (= niet ontduiken).
            En élke mens die ik ken die zijn eigen zaakjes doet kent die truukjes, tenzij ze naïef zijn.
            Is het een manier van de overheid om mensen te motiveren (deels) zelfstandig te worden?

            Het probleem ligt -zoals reeds vaker aangehaald- aan de manier waarop de belastingen worden geheffen.
            Tenzij ik het verkeerd voor heb, heb ik begrepen dat men belastingen betaalt op de winst die men maakt. (dus op het verschil tussen inkomsten en uitgaven)
            Dus denken mensen: hoe betaal ik minder belastingen? Door meer uit te geven en 'kosten' te maken.
            En hoe denkt de overheid: 'als mensen meer uitgeven, dan blijft de economie draaien, en kunnen wij er ook btw op heffen'.
            Eigenlijk zou men moeten belast worden op omzet, maar dat is al heel wat moeilijker waarschijnlijk.
            Ik heb ook al mensen horen zeggen: "ik betaal geen lonen uit want daar word ik te veel op belast". En dus zorgen ze voor achterpoortjes.

            Comment


            • #21
              Re: fotograaf gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Goh ja... het systeem laat het blijkbaar toe. Net als belastingen ontwijken in Panama perfect mag blijkbaar (= niet ontduiken).
              En élke mens die ik ken die zijn eigen zaakjes doet kent die truukjes, tenzij ze naïef zijn.
              Is het een manier van de overheid om mensen te motiveren (deels) zelfstandig te worden?

              Het probleem ligt -zoals reeds vaker aangehaald- aan de manier waarop de belastingen worden geheffen.
              Tenzij ik het verkeerd voor heb, heb ik begrepen dat men belastingen betaalt op de winst die men maakt. (dus op het verschil tussen inkomsten en uitgaven)
              Dus denken mensen: hoe betaal ik minder belastingen? Door meer uit te geven en 'kosten' te maken.
              En hoe denkt de overheid: 'als mensen meer uitgeven, dan blijft de economie draaien, en kunnen wij er ook btw op heffen'.
              Eigenlijk zou men moeten belast worden op omzet, maar dat is al heel wat moeilijker waarschijnlijk.
              Ik heb ook al mensen horen zeggen: "ik betaal geen lonen uit want daar word ik te veel op belast". En dus zorgen ze voor achterpoortjes.
              De overheid verdient niet aan de BTW die een zelfstandige betaalt op aanschaf van materiaal. Die BTW wordt doorgerekend aan hun klanten. Eigenlijk is het de eindklant enkel die BTW betaalt. Zelf ben ik dan weer zelfstandige in bijberoep, maar met vrijstelling van BTW. Het voordeel daarbij is dat je geen BTW moet aanrekenen aan je klanten (wat interessant is als je vooral voor particulieren werkt). Maar als ik iets aankoop moet ik wel BTW betalen. Dan ben ik dus de eindklant.

              Belasting op omzet is BTW.

              Welke kosten kunnen ingebracht worden, wordt wel enigszins gecontroleerd. Er zijn voorwaarden en regeltjes waar je je aan moet houden. Maar ze kunnen natuurlijk ook niet alles controleren. Om nu een controleur over de vloer te sturen om te controleren of je tablet niet gebruikt wordt door je dochter om spelletjes op te spelen ... Gaat een beetje te ver.

              En als je die kosten niet aftrekbaar zou maken, dan zouden we nog verder van huis zijn. Dan houdt een zelfstandige nog minder over, maar moet hij nog steeds die beroepskosten maken om zijn werk te kunnen uitoefenen. Wees maar gerust dat die kosten doorgerekend zullen worden aan de klant. Dan pas zullen de prijzen van trouwfotografie de lucht in gaan
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #22
                Re: fotograaf gezocht

                Zeer vele noemen zich tegenwoordig professionele fotograaf, maar als je hun werk ziet is dat vaak om te huilen.
                Je ziet het al vaak wanneer ze bezig zijn: werken met instapcamera's en een allround lensje van f 3.5. Ze hebben altijd een difuuskapje op hun flitser zowel binnen als buiten terwijl deze alleen effect hebben in kleine ruimten en van na bewerken hebben ze nooit gehoord. Dan heb je er ook nog die hier vragen wat voor glas ze nodig hebben voor hun opdrachten.
                Ga voor een huwelijksreportage (die zijn uniek en kan je alleen overdoen na een echtscheiding) naar een gerenommeerde fotograaf: het kost wat maar dan heb je ook wat.

                Comment


                • #23
                  Re: fotograaf gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Zeer vele noemen zich tegenwoordig professionele fotograaf, maar als je hun werk ziet is dat vaak om te huilen.
                  Je ziet het al vaak wanneer ze bezig zijn: werken met instapcamera's en een allround lensje van f 3.5. Ze hebben altijd een difuuskapje op hun flitser zowel binnen als buiten terwijl deze alleen effect hebben in kleine ruimten en van na bewerken hebben ze nooit gehoord. Dan heb je er ook nog die hier vragen wat voor glas ze nodig hebben voor hun opdrachten.
                  Ga voor een huwelijksreportage (die zijn uniek en kan je alleen overdoen na een echtscheiding) naar een gerenommeerde fotograaf: het kost wat maar dan heb je ook wat.
                  Datte! Huwelijksfotograaf is een vak apart. Ikzelf ben fotograaf in bijberoep en hou me vooral bezig met mijn eigen tak, maar huwelijken is daar niet bij. Ik heb al dikwijls gedacht als ze het komen vragen: doe dat toch gewoon. Hoe erg kan het zijn, maar het is een vak apart. Of je doet dat en legt je daar op toe, of je blijft daar met je pollen af.
                  FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                  Comment


                  • #24
                    Re: fotograaf gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                    Datte! Huwelijksfotograaf is een vak apart. Ikzelf ben fotograaf in bijberoep en hou me vooral bezig met mijn eigen tak, maar huwelijken is daar niet bij. Ik heb al dikwijls gedacht als ze het komen vragen: doe dat toch gewoon. Hoe erg kan het zijn, maar het is een vak apart. Of je doet dat en legt je daar op toe, of je blijft daar met je pollen af.
                    Ik zit in dezelfde situatie als jij. Zelf zou ik graag eerst als 2e fotograaf bij een gevestigde trouwfotograaf aan de slag willen gaan voor enkele reportages. Zo kan ik zien of het iets voor mij is, ondertussen leer je iets bij en heeft de trouwfotograaf in kwestie een andere invalshoek.

                    Men heeft het mij ook al gevraagd. Ondanks het feit dat velen (niet-fotografen) mij zeggen dat ik dat goed zou doen, blijf ik toch liever met mijn voetjes op de grond. Ik voel me daar nog niet klaar voor. Of, als ik het anders zou moeten stellen, een trouw gebruiken als oefening, zonder dat er een andere fotograaf aanwezig is, lijkt me geen goed idee.
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: fotograaf gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                      Ongeveer 25 huwelijken per jaar voor een huwelijksfotograaf. Dat is ook ongeveer wat de huwelijksfotografen die ik ken doen.
                      Dus we hebben een omzet van 25.000 euro.
                      Ons materiaal: een normale uitrusting van dus 15.000 euro. 5000 euro/jaar
                      Dan hebben we ook nog een wagen nodig om naar die trouw te gaan en je materiaal overal mee te nemen. We nemen een bescheiden wagen: 15.000 euro. Opnieuw af te schrijven op 3 jaar. (anders kan je deze ook privé kopen, maar dan moet je veel meer verdienen, wat meer zal kosten)
                      Boekhouder, benzine, boeken van klanten (je moet ergens afspreken om te zien als het klikt tussen jullie nogvoor ze effectief boeken), wegenbelastingen, verzekeringen, intresten... Zeer optimistisch kunnen we dit beperken tot opnieuw 5000€.
                      En dan moet je nog privé geld krijgen om ervan te leven. Je effectieve verloning. Een persoon kan misschien (over)leven van 1.000€/maand. Na belastingen kost ons dit om en bij de 2.000€. x12= 24.000 euro.

                      .
                      Een professionele fotograaf zou slechts 25 huwelijken per jaar hebben??? Natuurlijk als je overdrijft in je prijzen, dan zal je wel niet veel te doen hebben, dat is toch normaal.

                      Maar laat ons dat dan aannemen. Hij werkt dus gemiddeld één dag per week. Hij heeft dan nog vier dagen voor andere dingen te doen.
                      Bij gevolg moet je de jaarlijkse afschrijving en onkosten door vijf delen.

                      Een wagen afschrijven op drie jaar, en een loon uitbetalen van 2000 euro per maand voor één dag per week te werken, tja… Op deze manier is heel je berekening wel totaal ongeloofwaardig.

                      Comment


                      • #26
                        Re: fotograaf gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                        Een professionele fotograaf zou slechts 25 huwelijken per jaar hebben??? Natuurlijk als je overdrijft in je prijzen, dan zal je wel niet veel te doen hebben, dat is toch normaal.

                        Maar laat ons dat dan aannemen. Hij werkt dus gemiddeld één dag per week. Hij heeft dan nog vier dagen voor andere dingen te doen.
                        Bij gevolg moet je de jaarlijkse afschrijving en onkosten door vijf delen.

                        Een wagen afschrijven op drie jaar, en een loon uitbetalen van 2000 euro per maand voor één dag per week te werken, tja… Op deze manier is heel je berekening wel totaal ongeloofwaardig.
                        Stel eens een ondernemingsplan op
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #27
                          Re: fotograaf gezocht

                          Ben behoorlijk zeker dat een fotograaf die vandaag de dag kan leven van zijn fotografie moet maken dat hij z'n handen behoorlijk vol heeft, wss met vrij veel huwelijken maar zeker dat niet alleen, al eens gezien hoeveel een pasfoto maken kost?

                          Nu los daarvan, als mensen je vragen voor hun trouw te fotograferen en je bent niet zeker of je dit wel zou aandurven, praat eens eerst met dat koppel over hun verwachtingen en ook motivatie waarom jij dat zou moeten doen
                          als ze jouw willen voor je prachtige foto's? Doen!
                          Willen ze jou voor de persoonlijkere aanpak en geen totale vreemde voor hun neus, doen!
                          Natuurlijk enkel als je het broodnodige materiaal hebt (en dat is behoorlijk wat), en een beetje bestand tegen stress en drukte

                          Aan topicstarter en on-topic: al iemand gevonden?
                          Veel plezier op je trouwdag alleszins!

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #28
                            Re: fotograaf gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            al eens gezien hoeveel een pasfoto maken kost?
                            Vandaar we niet meer mogen lachen op de foto's

                            Comment


                            • #29
                              Re: fotograaf gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                              Een professionele fotograaf zou slechts 25 huwelijken per jaar hebben??? Natuurlijk als je overdrijft in je prijzen, dan zal je wel niet veel te doen hebben, dat is toch normaal.

                              Maar laat ons dat dan aannemen. Hij werkt dus gemiddeld één dag per week. Hij heeft dan nog vier dagen voor andere dingen te doen.
                              Bij gevolg moet je de jaarlijkse afschrijving en onkosten door vijf delen.

                              Een wagen afschrijven op drie jaar, en een loon uitbetalen van 2000 euro per maand voor één dag per week te werken, tja… Op deze manier is heel je berekening wel totaal ongeloofwaardig.
                              Jij moet dringend huwelijksfotografe worden 😊
                              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                              Comment

                              Working...
                              X