Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograaf als hobby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograaf als hobby

    Ik vraag mij af hoeveel mensen hier fotograaf zijn voor hun hobby.
    Dus geen beroep of bijberoep hebben als fotograaf.
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

  • #2
    Re: fotograaf als hobby

    Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
    Ik vraag mij af hoeveel mensen hier fotograaf zijn voor hun hobby.
    Dus geen beroep of bijberoep hebben als fotograaf.
    ik schat 95% van de forumbezoekers als hobby.

    heb het diploma van fotograaf behaald in 1997 (toen dat nog een beschermd beroep was) en deed vroeger portretfotografie in bijberoep.
    ben daar een paar jaar geleden mee gestopt omdat ik me vooral op landschappen heb toegelegd, en dat is niet commercieel.

    Comment


    • #3
      Re: fotograaf als hobby

      Je hebt hier natuurlijk twee soorten bezoekers, geregistreerde en niet-geregistreerde gebruikers. Van de geregistreerde gebruikers vermoed ik wel dat fotografie hun voornaamste hobby is. Wat ik ook vermoed is dat hier zeer veel volk alleen komt "kijken", mensen met een primaire belangstelling voor fotografie maar vooral naar het topic "modellen". Daar zijn de foto's vaak van zeer hoog niveau dat ze het amateuristische overschrijden. Het is des mensen dat mannen graag naar schoon vrouwvolk kijken.... Wie vrij van zonde is, werpe de eerste steen !

      Comment


      • #4
        Re: fotograaf als hobby

        hier puur hobby.

        soms twijfel ik of ik bijberoep zou aandurven, maar jah.
        geraak er gelijk niet uit.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: fotograaf als hobby

          ben maar benieuwd want ik kreeg vandaag ene brief van de fiscus. Volgens hun informatie oefen ik het beroep van fotograaf uit ?????
          EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
          https://sites.google.com/view/pdh65/

          Comment


          • #6
            Re: fotograaf als hobby

            Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
            ben maar benieuwd want ik kreeg vandaag ene brief van de fiscus. Volgens hun informatie oefen ik het beroep van fotograaf uit ?????
            Van 't zelfs kunnen ze dat niet uitvinden...

            Comment


            • #7
              Re: fotograaf als hobby

              sta je in de kruispuntbank der ondernemingen?
              of werk je niet officieel, en heeft er iemand gaan klikken?

              Comment


              • #8
                Re: fotograaf als hobby

                wat valt er te klikken als je enkel op tfcd basis werkt en fotografeert als hobby?
                EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                https://sites.google.com/view/pdh65/

                Comment


                • #9
                  Re: fotograaf als hobby

                  in dat geval valt er niks te vrezen denk ik.
                  maar met die maffia van de fiscus weet je nooit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograaf als hobby

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    hier puur hobby.

                    soms twijfel ik of ik bijberoep zou aandurven, maar jah.
                    geraak er gelijk niet uit.
                    hoe bedoel je 'aandurven'? je hebt toch niets te verliezen door het te proberen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograaf als hobby

                      Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                      wat valt er te klikken als je enkel op tfcd basis werkt en fotografeert als hobby?
                      Niets ... maar "tfcd" is een begrip die moeilijk uit te leggen valt t.o.v. mensen die er van uit gaan dat je op de een of andere manier ergens je onkosten wil recupereren.

                      Sommige tfcd fotografen plaatsen op hun site:

                      Ik fotografeer op tfcd maar reken per shoot een klein bedrag aan om mijn onkosten te dekken ...


                      Ik ben ooit overgestapt naar bijberoep om dit soort misverstanden te vermijden.

                      (edit) ik zie net dat er een vermelding op je site stond i.v.m. onkosten ...
                      Last edited by Fotofolio; 5 april 2011, 20:47.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograaf als hobby

                        @PDH65 ...

                        Ik zie net dat dit op je website gestaan heeft:

                        Ik werk altijd op TFCD basis tenzij anders besproken. Ik maak geen TFCD foto’s indien ik er zelf weinig tot geen voordeel in zie. Hiermee bedoel ik dat ik geen valentijnfotoshoot, familieportretten, babyshoots- , communie- en huwelijksfoto’s maak TFCD.

                        Voor het aanleggen van een portfolio vraag ik een kleine onkostenvergoeding.

                        Huwelijksfoto’s, communie of speciale gelegenheden?
                        Aarzel niet om me vrijblijvend te contacteren.
                        Even advocaat van de duivel spelen ... ik help je enkel een oorzaak van die brief te achterhalen:

                        Als ik moet eerlijk zijn is het raar dat je enkel op tfcd wenst te fotograferen en duidelijk schrijft dat je geen valentijnfotoshoot, familieportretten, babyshoots- , communie- en huwelijksfoto’s maakt op tfcd basis ...

                        ... een beetje verder viel te lezen dat mensen je vrijblijvend mogen contacteren voor dit soort fotosessies

                        Hoe regel je die sessies dan? Niet of tfcd basis want dat schrijf je duidelijk ... misschien denkt de fiscus of een andere persoon dat je dit in het zw*rt doet en krijg je daar nu problemen door.
                        Ook het stukje over portfolio & onkostenvergoeding is een duidelijke link naar "betaald worden" voor je diensten. Misschien heb je nooit een cent ontvangen ... toch zou ik met dat soort teksten opletten.
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograaf als hobby

                          ik hoop dat die visagistes die je vermeld op je site wel een btw nummer hebben of die zouden ook wel eens een briefje van onze vrienden kunnen krijgen
                          Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograaf als hobby

                            dat stukje van portfolio en huwelijken etc is al zo oud als de straat en eigelijk al een tijdje verwijderd.

                            net zoals ik momenteel nog met 1visagiste werk omdat de andere niet veel tijd meer heeft.
                            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                            https://sites.google.com/view/pdh65/

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotograaf als hobby

                              Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                              dat stukje van portfolio en huwelijken etc is al zo oud als de straat en eigelijk al een tijdje verwijderd.
                              Idd. maar het heeft er "ooit" opgestaan en dat is "gevaarlijk".

                              Uit goede bron weet ik dat de fiscus al lang het tfcd-verhaal niet meer geloven - zij gaan er van uit dat niemand gratis werkt. Het feit dat je een brief ontvangen hebt is niet toevallig, dit wil zeggen dat er iemand je "aangedragen" heeft.

                              Mogen we eventueel ook weten wat ze nu van je verwachten?
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X