Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto verkopen - info gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto verkopen - info gevraagd

    Beste

    Eergisteren ben ik door een restauratiekantoor + door de eigenaar gecontacteerd met de vraag of ze mijn foto van een gebouw mogen gebruiken voor de huldiging van dat gebouw.
    Verder willen ze de foto graag in het gebouw laten hangen.
    Wel een leuk gevoel als ze je foto daarvoor willen gebruiken

    Het is wel de eerste keer dat ik deze vraag krijg, dus ik vraag me af hoe ik te werk moet gaan?
    Ze willen dus de foto zonder mijn watermerk en verder willen ze nog een vergoeding hiervoor geven.

    Kan iemand zeggen hoe ik dit best regel? Auteursrechten? kosten voor printen zijn voor hun rekening neem ik aan?
    Ik was dus eerst gecontacteerd door het restauratiebureau en nadien door de eigenaar van het gebouw. Maar ze vragen dus beide naar die foto.
    Kan je deze foto aan beide verkopen of niet?

    Meer nuttige tips zijn ook welkom

    Grtz
    Sven

  • #2
    Re: Foto verkopen - info gevraagd

    Tegenwoordig wordt er meestal gezocht naar hetgeen amateurfotografen kunnen aanbieden
    Voor hen komt dit goedkoper uit dan wanneer een professionele fotograaf dit zou moeten doen
    Dus laat je niet te snel imponeren, het lijkt leuk te zijn dat ze een foto van jou willen gebruiken, maar ze doen dit enkel in hun eigen voordeel.
    Dus informeer je zeker en vast eerst goed, en geef niet te snel toe aan hun voorstel

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto verkopen - info gevraagd

      Ik heb is foto's verkocht, ben niet in bijberoep ingeschreven noch als mijn vast inkomen.
      Voor de belastingen mag dit max 2x voorvallen en kan je U inkomsten hiervan die op papier genoteerd staan, de helft als inkomsten aangeven waar je geen belastingen op moet betalen en de andere helft wel. Maar dat is 2x niets.

      Dus is het maar éénmalig moet je niet gans dat gedoe doen om in bijberoep te starten en de nodige kosten ervoor te doen.
      Je kan altijd naar de belastingen bellen voor de juiste info, maar dat meen ik mij te herinneren van toen!

      Comment


      • #4
        Re: Foto verkopen - info gevraagd

        Het is zeker niet de bedoeling om foto's te gaan verkopen, is echt eenmalig.
        Nu is het gewoon dat iemand mij benadert voor één foto en ik zou graag weten hoeveel je voor een foto kan vragen?
        Wat je rechten nog zijn als je iemand toestemming geeft om een foto te gebruiken?

        Comment


        • #5
          Re: Foto verkopen - info gevraagd

          Maak een contract op met vermelding dat:
          - jij de eigenaar van de foto blijft.
          - zij geen exclusief publicatierecht hebben.
          - de prijs
          - hoe je hem aanlevert
          - het gebruik van de foto

          Maar let wel op: indien het een foto van een gebouw is kan je ook niet zomaar de foto verkopen. Ik weet niet of de wet nog van toepassing is maar de eigenaar moet toestemming geven en ik dacht zelfs de architect als het om een speciaal gebouw gaat.
          Misschien dat iemand anders hier meer licht op kan werpen?

          Comment


          • #6
            Re: Foto verkopen - info gevraagd

            Er staat hier blijkbaar een sticky: http://forum.belgiumdigital.com/f6/a...en-207388.html

            Comment

            Working...
            X