Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

    Hey iedereen

    Ik ben een beginnend fotograaf en mijn bedoeling is om beter te worden op het vlak van modelfotografie.
    Het is logisch dat een hoop modellen een begeleider (vriend/in, kennis, familielid) meepakken tijdens de shoot maar nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hier zijn?
    Ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die meekomen die constant in je nek staan te ademen en commentaar geven op alles wat je doet... Of niet akkoord zijn met de poses die het model aanneemt.
    Of ben ik mis?

    Hoe ga je om met dit en op welke basis beslis je of je begeleiding toelaat of niet?

    Groetjes Wouter
    ~ Visit my Blog ~
    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

  • #2
    Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

    Dat is niet gemakkelijk. Ik weet niet of daar regeltjes voor bestaan. Mijn beslissing hangt meestal af van het verkennend gesprek vooraf. Maar de meeste mensen willen aan de telefoon al weten hoe het zit. De kunst is om dan alles open te laten en aan te sturen op een verkennend gesprek met je portfolio.
    Als je dan met de mensen rond tafel zit, hebben ze vrijwel steeds die begeleider al bij. En dan is het aan jou om te zien hoe het tussen die twee klikt.
    Ik heb al koppels gehad waar je de spanning zo voelt tussen die twee, dan moet je trachten de fotosessie met het model alleen te doen. Anderzijds heb ik modellen gehad die helemaal ontspannen en aangemoedigd werden door de kennis die er bij was. Dat is niet altijd op voorhand in te schatten. Als het over minderjarigen gaat: altijd de ouders erbij vragen.
    Nooit problemen gehad met mensen die zich met mijn taak bemoeiden (over mijn nek meekeken). Ze bemoeien zich eerder met het model, en dat kan in het beste geval aanmoedigen of in het slechtste geval afremmen zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

      Ik heb nog nooit problemen gehad met de mensen die mee kwamen, meestal blijven die mooi aan de kant en laten u uw ding doen. Eén keer een moeder gehad die af en toe iets zei tegen de dochter en was 9/10 iets wat ik ook wou zeggen en het maakte mijn werk nog makkelijker.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

        er is zelden begeleiding mee bij meerderjarigen... en als ze er zijn kan je ze heel goed gebruiken!

        reflectie scherm in de pollen duwen!! dragen van het materiaal... etc...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

          Goh, is telkens weer anders..
          Soms een lieve mama, soms een jaloerse vriend, soms een zotte vriendin, soms een braaf nichtje, ..
          Het liefst van al heb ik dat het model iemand meeneemt waar ze zich echt op haar gemak mee voelt. En het minst grage is zo'n jaloerse vriend. Dan zie je dat model constant naar de vriend kijken als ik iets vraag aan haar.
          Daarom vraag ik ook expliciet aan de modellen om een zus/vriendin/mama mee te brengen, en geen vriend. Want die laatste is volgens de modellen 'nooit' een probleem
          Willen ze absoluut hun vriend meebrengen, dan geef ik meestal wel toe (hangt af van de maturiteit van de dames, wat je kunt afleiden in de mails bvb), maar dan stop ik wel een reflectiescherm of dergelijke in hun pollen
          Geloof me: modellen, een vak apart!

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

            Van mijn mag de hele familie meekomen
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

              Van mij mag iedereen mee.
              (Hoef ikzelf niet zoveel te dragen en heb ik ook ineens een assistent om reflectiescherm vast te houden)

              Dat ze zich bemoeien met de zaak heb ik nog nooit voorgehad.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                Voor mij maakt het ook niets uit.

                Ik heb tot nu toe nog geen enkele slechte ervaring gehad met de begeleiding. Integendeel...
                www.pixation.be

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                  probeer het eens zou ik zeggen en kijk of het je bevalt ;-)

                  somigen vallen mee, die zet je dan aan het werk zodat je er zeker geen last mee hebt
                  anderen vallen tegen, die zet je op een stoel in de (niet verwarmde) gang met je Rottweiler ervoor

                  ik laat steeds de keuze aan het model, maar wijs haar wel op de plaats, de taak en het verwachtte gedrag van haar/zijn "begeleiding"

                  Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                    'K lees hier verschillende reacties maar vooral dat het grotendeels enkel maar een voordeel is.
                    Zoiezo zou ik geen nee zeggen denk ik aangezien dat overkomt dat er andere bedoelingen zijn dan gewoon een shoot te houden.
                    ~ Visit my Blog ~
                    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                      Als ze teveel willen moeien, duw dan een reflectiescherm in de handen. Dat helpt

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                        Als ze teveel willen moeien, duw dan een reflectiescherm in de handen. Dat helpt

                        Mvg,
                        Frederic
                        Ja idd, of een flits & paraplu zonder koppeling
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaringen ivm begeleiding van fotomodellen tijdens een shoot

                          denk dat het veel afhangt, of het model op verzoek van de fotograaf naar de studio komt of andersom.
                          in het laatste geval zou je dan minder problemen verwachten dan in het eerste.
                          gr,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment

                          Working...
                          X