Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste keer huwelijks shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste keer huwelijks shoot

    Daar de zenuwen beginnen te komen heb ik toch nog enkele vraagjes..
    Een vriendin van me heeft gevraagd of ik haar huwelijk op foto wil vastleggen..
    Dat wil dus zeggen van 's morgens tot 's avonds..
    Het eerste wat ik gedaan heb is een hele lijst vragen gemaakt en bij haar langs geweest
    Ik heb haar direct gezegd dat ik nog nooit een huwelijk heb gefotografeerd en dat ze beter een professionele fotograaf zocht.. Omdat je zo een dag normaal gezien maar 1 keer mee maakt
    en er toch mooie herinneringen aan wilt hebben..
    Maar ze wou perse mij hebben.. Ook omdat ze mij een kans wil geven daarin (wat ik toch wel tof vind van haar)

    ondertussen weet ik de dag indeling, in de namiddag ben ik een paar uur vrij, dus heb ik de tijd om mijn batterij op te laden en mijn foto's al op computer te zetten..
    ze trouwen niet in een kerk, alleen voor het gemeentehuis.. en 's avonds is er dan nog een feest..
    ze wil een "paar" mooie foto's (letterlijk gezegd :-) ) maar zeker 1 mooie foto van hun 4 (bruid, bruidegom en de kids)
    Dus ik denk dat ze er niet zo mee bezig is dat ze van die foto's wilt zoals er tegenwoordig wordt gemaakt.. is wel in mijn voordeel..
    maar met mijn perfectionistisch kantje wil 'IK' het wel perfect hebben... Gewoon om haar mooie foto's te bezorgen van haar mooie dag! en ook omdat ik toch niet graag slechte foto's aflever :-)
    ik ben dan ook een erg onzeker persoon, en wil het dus zo goed mogelijk doen! Ook weet ik dat ik niet van de eerste keer zulke foto's kan maken zoals de meesten maken..

    Ikzelf heb een nikon d3200 en mijn lens is een 18-270 tamron.
    ik heb ook nog een nikon D50, deze wou ik eventueel gebruiken met mijn fisheye lens (omdat dit toestel toch nog mooie beelden maakt, vind ik) of is het afgeraden?

    mijn vragen zijn de volgende:
    - Waar moet ik vooral op letten?
    - hoe binnen fotograferen (heb geen externe flits) Iso hoger zetten of met flits van camera? (weet voorlopig niet hoeveel licht er binnen zal zijn op het gemeentehuis)
    - in welke stand kan je het beste fotograferen bij de openingsdans? ik gebruik meestal "A".
    - Iso hoger zetten? of hier ook de flits gebruiken? zie soms zo mooie foto's van de openingsdans en vraag me dan af in welke stand ze schieten..

    en eventueel nog wat tips wat ik kan gebruiken :-)

    waarschijnlijk heb ik nog niet alles in vraag gesteld, maar denk wel dat het belangrijkste er wel is..
    hopelijk krijg ik wat tips mee..
    alvast bedankt

  • #2
    Re: eerste keer huwelijks shoot

    Eigenlijk, het belangrijkste van al is je basis, zorg er zeker voor dat je geen basis fouten maakt zoals met de zon in je rug schieten (is verblindend voor het koppel) of een minder perspectief (rond de navel geeft het minste vertekening). Ook niet onbelangrijk, kijk na het nemen van je foto zeker of iedereen zijn ogen open heeft, met 4 man durft dat al is tegenslagen.

    Wat de binnen foto's betreft, zeker niet de flist gebruiken op je camera, tenzij je hem misschien kan bouncen tegen het plafond (en zelfs dan nog zou ik het niet doen), gewoon ISO omhoog schroeven en véél foto's maken. Fisheye zou ik bewaren voor sfeerfoto's, om een algemene indruk te wekken, omdat deze toch altijd mensen vervorm, dus zeker niet voor de shoot zelf gebruiken.

    Verder, heb ik geen ervaring met huwelijksfotografie (same story, al hebben ze mijn advies al 3 keer gevolgd en een professionele photograaf gevraagd), dus de openingsdans kan 'k je niet mee helpen.

    Last but not least, neem zeker je 2 camera's altijd mee, een back-up is echt wel handig. Zeker als ineens je batterij leeg blijkt te zijn of je kaartje vol.
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • #3
      Re: eerste keer huwelijks shoot

      Als het jonge kidneren zijn, zou ik er al even mee op uit trekken zodat ze jou wals 'fotograaf' gewoon zijn. Meestal is dat geen probleem maar je moet het maar tegen komen dat op de dag zelf de kinderen lastig tot onmogelijk worden omdat diene meneer daar met het fototoestel continu ze wil fotograferen.
      Eventueel al eens proberen de trouwzaal in het stadhuis te zien zodat je je een beeld van mogelijke plaatsen kan in beelden.
      Een goed voorbereide shoot ledit veelal ot betere fotografie in ieder geval tot minder stress voor het onzekere en onvoorziene
      Doe zeker een reserve baterij mee. Je kan ze misschien wel opladen tijdens het vrije uur, maar je moet het maar tegenkomen dat om een of andere reden de batterij plots leeg blijkt tijdens de shoot of dat je ze niet, of onvoldoende kan opladen tijdens de pauze ...
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: eerste keer huwelijks shoot

        Probeer toch maar die externe flitser te voorzien zodat je kan bouncen op het plafond.

        En ik zou zeker een reflectiescherm (groot wit blad/karton) voorzien. Dat geeft echt iets meer.
        Heb je geen gewone 35 of 50mm lens ipv die monsterzoom? Die vaste lens is veel lichtsterker.

        Comment


        • #5
          Re: eerste keer huwelijks shoot

          Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
          ik ben dan ook een erg onzeker persoon, en wil het dus zo goed mogelijk doen!
          Ikzelf heb een nikon d3200 en mijn lens is een 18-270 tamron.

          - hoe binnen fotograferen (heb geen externe flits) Iso hoger zetten of met flits van camera? (weet voorlopig niet hoeveel licht er binnen zal zijn op het gemeentehuis)

          - in welke stand kan je het beste fotograferen bij de openingsdans? ik gebruik meestal "A".
          - Iso hoger zetten? of hier ook de flits gebruiken? zie soms zo mooie foto's van de openingsdans en vraag me dan af in welke stand ze schieten..
          - als je onzeker overkomt, gaat dat zichtbaar zijn in je foto's. De mensen gaan er aarzelend op staan, enz... Vergeet niet dat jij de mensen soms wat moet sturen. Als jij er al onzeker over bent...
          - binnen ga je bijna zeker een flits moeten gebruiken om wat in te vullen. Probeer van iemand een externe flitser te lenen, want met uw lens (die naar alle waarschijnlijkheid weinig lichtsterk is) ga je snel in de problemen komen.
          - de openingsdans Dat is altijd een dubbeltje op zijn kant. Ofwel zijn de lichten nog aan en krijg je een weinig sfeervolle plaat, ofwel spuiten ze rook in de zaal, waardoor je maar een paar tellen hebt een shot te maken, alvorens de dans de mist in gaat (letterlijk), ofwel sturen ze een regenboog van kleurspots op u af. Je moet dus overal op voorbereid zijn. Ook hier is de kans groot dat je wat zal moeten inflitsen. Probeer het aanwezige (feest)licht te mengen met je flits (iets hogere iso). Je hebt 3 minuten om 1 goede foto te maken; wees dus op alles voorbereid.

          Je vraagt expliciet naar instellingen voor de dans. f4, iso 400, 1/60, flits gebounced op zijmuur en -2 stops gecompenseerd. Dat waren die van vorige week... Die van volgende week ken ik nu nog niet
          - f4: omdat ik niet veel meer dan het koppel scherp wou. Dat gaf voldoende speling
          - iso 400: om wat omgevingslicht te behouden zodat niet alles dichtloopt
          - 1/60: vrij traag, ook om omgevingslicht binnen te krijgen en bij een snellere dans zelfs wat beweging
          - flits: beweging bevriezen en invullicht
          - bounce zijmuur, omdat die min of meer wit was en ik op die manier vrij zacht licht kan creëren dat zijdelings binnenkomt
          - -2 stops op de flits omdat ik het effect subtiel wou
          En dan moet je nog afdrukken op het goede moment!

          Je ziet het al, elke instelling is een keuze met een welbepaalde reden, een afweging van het moment. Dus onmogelijk om je te zeggen wat jij moet gebruiken.

          Enjoy, V.
          Last edited by VincentBxl; 14 augustus 2015, 09:39. Reden: toevoegingske
          http://www.catchlight.be
          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

          Comment


          • #6
            Re: eerste keer huwelijks shoot

            ikzelf heb ook in maart voor de eerste keer een trouw gefotografeerd,
            je gaat idd zeer zeker moeten overkomen, desnoods fake je je een bult!
            en blijf ook ergens in de stijl die je nu hanteerd, want die hebben ze nu gezien en dat zien ze zitten,
            2 camera's is een goed idee, maar je mist idd een lichtsterke lens (een 30mm 1.4 of zo) én
            een externe flitser en al zeker hoe je hiermee werkt (dat leer je niet op 100 foto's)
            zeker ook batterijen genoeg en geheugenkaartjes! die vliegen er vlug door (heb de d3200 als backup gebruikt)
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: eerste keer huwelijks shoot

              ok, dat zijn toch heel wat tips al

              er is een probleem, ik heb geen externe flits, en vermits het morgen al is, ga ik ook nergens geen meer vinden denk ik..
              de trouw gaat door in het NAC in houthalen, hier staan zeer veel vensters, ik hoop dan ook waar de trouw wordt gedaan.
              Dus qua licht zal het wel goed meevallen denk ik, ook omdat het een heel nieuw gebouw is..
              hopelijk hebben we morgen mooi weer, dan worden er buiten foto's genomen (ook genoeg licht )
              dan zit ik alleen nog vast voor 's avonds bij het feest...

              ik heb wel een 50mm 1.8. Hier werk ik zelden mee, waarom? dat ik het begot niet weet, denk dat ik me wat onzeker voel omdat ik dan niet kan inzoomen.. dus dat ik meer op en af moet lopen, en dan ben ik bang dat ik sommige dingen (zoals in dit geval als ze de ringen aandoen) niet op tijd of er niet kort genoeg bij sta om daarvan in close-up een foto van te trekken.. terwijl ik goed genoeg weet dat dit een heel goede lens is.. Ook zit ik momenteel met het probleem dat het geen AF-S lens is, dus deze kan ik alleen op mijn D50 zetten (daar ik nog niet genoeg volledig manueel kan scherpstellen, en dat risico wil ik nu ook niet nemen) deze werkt dus niet op de d3200. In de toekomst zal die lens dus wel vervangen worden door een AF-S lens 30 of 50mm...
              Dus deze misschien dan toch op mijn D50 plaatsen voor binnen in het stadhuis? en ook eventueel op het avondfeest? of is deze dan weer te min omdat ik niet kan zoomen? deze foto's worden toch niet gebruikt om heel groot uit te zoomen hé..

              Ikzelf ben een vrouw dus hopelijk helpt dat wel wat met de kinderen laten we hopen natuurlijk!!

              en ja, ook al ga ik misschien wat onzeker zijn omdat dit heel nieuw is voor mij, morgen zal ik zeer zeker overkomen!! het zal me lukken!
              voor de rest heb ik genoeg reserves bij, en die pauze is toch wel een dikke 3u, dus kan ik me zeker terug voorbereiden op het avondfeest

              Ik laat het op me afkomen, ik weet van mezelf dat ik niet graag "slecht" werk aflever, dus zal ik ook mijn uiterste best doen om mijn vriendin mooie foto's te bezorgen.

              Comment


              • #8
                Re: eerste keer huwelijks shoot

                En, hoe is het verlopen?

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: eerste keer huwelijks shoot

                  wetende dat dit de eerste keer is, is het voor mij heel goed verlopen.
                  bij de bruid haar thuis was het even wennen, maar daar had ik me snel over gezet.. Omdat zij wat stijfjes was zei ik haar hoe ze het beste kon staan en dergelijke..
                  (ze was al aangekleed, maar ze wou een paar foto's van haar met haar kleed aan hebben)

                  tijdens de reportage ging het ook goed, alhoewel ik me soms wel wat slecht voelde omdat ik hun wat hielp met welke poses ze konden aannemen..
                  achteraf hoor ik dat beiden niet graag op de foto staan vandaar dus de stijfheid wat ik er niet uitkreeg, hihi... uiteindelijk is het toch gelukt hoor!!
                  ook met de kinderen ging het heel goed, alleen het zoontje had even een momentje van 'geen zin' gehad, maar dat ging vrij snel over en hebben ze heel goed mee gewerkt!

                  in het gemeentehuis ging het heel snel! al bij al toch goed kunnen volgen, door de heel grote vensters had ik ook voldoende licht alleen jammer dat het regende, anders had ik nog meer licht gehad
                  maar het is zonder flits gegaan.

                  en het avondfeest was ook goed geweest! dus vond ik het toch een geslaagde dag!
                  hier en daar wat minpuntjes wat ik van mezelf vind, maar dat is leergeld vind ik dan... je ziet het uiteindelijk niet aan de foto's

                  maar nu even iets anders, weet niet of ik dat hier gelijk mag vragen bij dit topic (of een nieuwe aanmaken, maar dat vind ik zonde)

                  - hoe doen jullie dat als het bruidspaar niet graag op foto staat en redelijk 'stijf' poseren? (blijven aansturen tot vervelend toe?)
                  - als ze niet weten hoe te staan. ook blijven poses zeggen en ze laten aannemen?
                  - hoe lang duurt zo een reportage? (zij vonden het na een uur al genoeg, en ik had zoiets van... zo kort? heb ik wel genoeg foto's dan? ) uiteindelijk wel, maar had nog zoveel ideeën.

                  uiteindelijk heb ik wel genoeg foto's, het gaan een serieus werk zijn om deze allemaal af te werken, maar dat heb ik er wel voor over :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste keer huwelijks shoot

                    Oorspronkelijk geplaatst door wentrix Bekijk bericht
                    - hoe doen jullie dat als het bruidspaar niet graag op foto staat en redelijk 'stijf' poseren? (blijven aansturen tot vervelend toe?)
                    - als ze niet weten hoe te staan. ook blijven poses zeggen en ze laten aannemen?
                    - hoe lang duurt zo een reportage? (zij vonden het na een uur al genoeg, en ik had zoiets van... zo kort? heb ik wel genoeg foto's dan? ) uiteindelijk wel, maar had nog zoveel ideeën.
                    Ik maak een onderscheid tussen de reportage van de dag en de echte geënsceneerde koppel-shoots.

                    Ik probeer het koppel bij een eerste afspraak al eens te fotograferen (10 minuutjes) zonder al teveel sturing. Dan voel ik aan hoe ze zich voelen met een objectief voor hun neus. Daarna een korte bespreking van die enkele foto's om te tonen wat er op beeld staat en hoe ze erop staan. Meestal zien ze zelf wel dat ze er gestresseerd of gewrongen op staan en helpt deze fase om hen dat duidelijk te maken. Als het te erg is shoot ik nog eens 10 minuutjes met een hoop sturing. Als het dan nog niet lukt proberen we te achterhalen waar die stress vandaan komt en trachten we ze weg te werken. Meestal is het een 'vindegijmijngatniettedikindezerok'-stress en krijg je die wel weg. Raken we er niet aan uit, dan weiger ik de koppel-shoots te doen. Ik wil immers deftig werk afleveren en het koppel wil mooie foto's. Als ik voel dat 1 van de twee niet haalbaar gaat zijn, dan begin ik er niet aan. Dat maak ik hen ook duidelijk (en dat wordt zelfs geapprecieerd). Meestal neemt 'de schoonbroer die ook ne reflex heeft' de taak dan op zich... De kwaliteit van het materiaal is dan (misschien) wat minder, maar als ze zich op hun gemak voelen met de schoonbroer kan het toch spontane foto's opleveren.

                    Tijdens de dag stuur ik weinig aan (hoewel ik de mis al eens verstoord heb om ze opnieuw te laten kussen of de ringen minder snel aan te doen). Voor de rest moeten ze genieten van de dag. Als ze merken dat ik hen in de zoeker heb, raad ik wel aan om eens in mijn richting te kijken... Maar dat is ongeveer de enige echte sturing die ik het koppel meegeef.
                    Het levert spontane beelden op, soms nogal candid (maar dat is mijn stijl).

                    De koppel-shoot is een ander verhaal. Hier is het echt de bedoeling om mooi foto's van het koppel te krijgen op een (of meerdere) locaties die op voorhand vastliggen.
                    Om praktische redenen (haar/make-up/kleren) gebeurt die meestal op de dag van de trouw. Het voordeel is dat ze al een glaasje ophebben (en dus minder stress tonen, makkelijk lachen). Het nadeel is dat je je aan het strikte uurschema moet houden en er weinig speling hebt.


                    Om op je tweede vraag te antwoorden... Dat hangt af van het tijdsschema. Wedding-planners doen het meestal vrij correct. Zonder wedding-planner ('t is te zeggen, als de schoonmoeder het tijdsschema heeft opgesteld) kan dat al eens heel hard tegenvallen. 20 minuten per locatie vind ik het stricte minimum. Een uur is veel te lang. Meestal zijn er zo 2-3 momenten op de dag.

                    En laat eens wat foto's zien... benieuwd naar je resultaten.
                    Groetjes,

                    Vincent
                    http://www.catchlight.be
                    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste keer huwelijks shoot

                      Als een koppel niet graag op foto staat, durft het al wel eens te helpen om ze wat losser te krijgen door eerst foto's te maken met de bruidsmeisjes/getuigen/familie erbij (die hopelijk wel wat losser zijn). Laat ze wat spontaan doen, wat lachen, onozel doen ... zorg dat ze zich ontspannen voelen en beginnen te vergeten dat jij er ook nog staat en dan ook beseffen dat "het zo erg misschien niet is".
                      Naast de 'vindegijmijngatniettedikindezerok'-stress is er die dag uiteraard ook nog meer stress. Probeer dus ook een beetje je omgeving te sturen, als de kwaaie schoonmoeder constant op haar horloge staat te kijken dan zal dat zeker niet helpen .
                      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste keer huwelijks shoot

                        helpt ook altijd te vragen (terwijl ze moeten poseren) hoe ze elkaar leren kennen hebben
                        en hoe de bruidegom de bruid gevraagd heeft of dergelijke, en als dat niet lukt? MEER DRANK geven!!
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste keer huwelijks shoot

                          dat is misschien wel een idee om bij de eerste afspraak al een paar foto's te maken..

                          Ik had op voorhand al gezegd dat ze niet te snel moesten zijn met de ringen.. maar op het moment zelf (ook door de zenuwen denk ik) waren ze toch wat snel
                          en onderbreken durfde ik niet.. maar het is gegaan
                          ze had me op die dag een paar keer al gezegd dat ze niet graag in de belangstelling stond.. ik ken de bruid goed dus had al gezegd tegen haar dat ze hun niet hoefde te schamen voor me, omdat ze me toch kennen.. maar zoals jullie al zeggen, de zenuwen en voor de lens staan doet veel bij een mens hé de bruid heeft in de rappe de foto's gezien, ze was er toch heel content over..

                          zij hadden nog niets gedronken vermits het 's morgens was ook hadden ze alles zelf gepland (geen wedding planner) het was van 9u tot 11u dat ze tijd hadden voor de reportage. namiddag hadden ze bang dat de kinderen vuil zouden zijn geweest als ze hadden gegeten. Verder hadden ze toch geen locatie afgesproken voor foto's. Dus was dit mijn enige kans om mooie foto's van hun te maken. daarom dat er een uur is over gegaan.. (wist niet dat dit te lang ging zijn ) volgende keer dan maar op letten..

                          zodra ik wat foto's heb laat ik er een paar zien.

                          Comment

                          Working...
                          X