Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste huwelijksshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste huwelijksshoot

    Een vriend werd voor het eerst gevraagd om een huwelijksshoot van een collega te doen.
    Hij is goed in portretten en zal enkele YouTube cursussen volgen daar dit eenmalig is.

    Hij vroeg mij hier eens aan de huwelijksfotografen te vragen hoe een gemiddelde dagplanning ongeveer in elkaar zit qua uren. Vb 1u foto's bij de kapper, x aantal uur shoot koppel op de dag zelf, x aantal uur kerk,...

    Of als er een site bestaat met planningsoverzicht en tips.

  • #2
    Re: Eerste huwelijksshoot

    Moderator Note: Een vraag ivm fotografie, en dus verplaatst van ChitChat naar Algemeen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Eerste huwelijksshoot

      jouw vriend zal raar opkijken, eenmaal gestart,
      is het een ware rush!
      planning hangt eigenlijk volledig van het koppel en hoe zij hun dag zien af....
      daarop speel je in... (bv man wil niet teveel tijd in de shoot steken, dus kort, maar uiteraard verwacht de madam er wel wat van ;-))
      ik zou bijvoorbeeld bij de volgende trouw vragen voor de kledingstukken, juwelen of ringen en dergelijke, de dag ervoor op foto te nemen,
      heb mij daar klein beetje in verslikt de dag zelf....
      ik heb daar persoonlijk véél tijd in gestoken, in de voorbereiding en planning
      en ik denk ook dat da nodig is wil je de dag zonder al te veel stress doorkomen...
      (ps: k'heb er zelf nog maar 1 gedaan)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Eerste huwelijksshoot

        Het beste dat je vriend kan doen is die mensen verwijzen naar een goede trouwfotograaf.

        Het tweede beste dat je vriend eens kan doen is met het koppel eens een namiddag aan een tas koffie gaan zitten en samen met hen twee dingen bekijken:

        - Wat verwachten ze? En wees daar heel duidelijk in
        - hoe verloopt de dag? En schrijf daarover zoveel mogelijk op

        Naderhand kan je eventueel nog bij de "paster" langsgaan om eens met hem door de kerk te wandelen om wat lichtproeven te doen als je dat nodig zou hebben.

        De meeste vragen die je zal hebben zal het koppel zelf kunnen beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat een portretshoot iets helemaal anders is dan een trouwer. Neem ook vooral veel batterijen en geheugenkaartjes mee en leen/koop/steel wat backupmateriaal. Zo moet je aan het koppel niet gaan uitleggen waarom je halverwege moeten stoppen bent omdat je camera het opgaf of omdat "zatte nonkel" een pint bier in je lens kapte :-)
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Eerste huwelijksshoot

          Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
          Het beste dat je vriend kan doen is die mensen verwijzen naar een goede trouwfotograaf.

          Het tweede beste dat je vriend eens kan doen is met het koppel eens een namiddag aan een tas koffie gaan zitten en samen met hen twee dingen bekijken:

          - Wat verwachten ze? En wees daar heel duidelijk in
          - hoe verloopt de dag? En schrijf daarover zoveel mogelijk op

          Naderhand kan je eventueel nog bij de "paster" langsgaan om eens met hem door de kerk te wandelen om wat lichtproeven te doen als je dat nodig zou hebben.

          De meeste vragen die je zal hebben zal het koppel zelf kunnen beantwoorden. Hou er wel rekening mee dat een portretshoot iets helemaal anders is dan een trouwer. Neem ook vooral veel batterijen en geheugenkaartjes mee en leen/koop/steel wat backupmateriaal. Zo moet je aan het koppel niet gaan uitleggen waarom je halverwege moeten stoppen bent omdat je camera het opgaf of omdat "zatte nonkel" een pint bier in je lens kapte :-)
          Lichtproeven zijn zeker geen slecht idee. 'k Heb geen ervaring met trouwerijen maar wel met optredens in kerken en het is meestal niet echt licht daarbinnen.

          Voor de eerste suggestie: je vriend kan bijvoorbeeld ook voorstellen om de trouw + foto's achteraf professioneel te laten doen en dat hij dan op het feest foto's maakt, die foto's zijn net iets minder belangrijk (en tegenwoordig vaak gewoon om op FB te dumpen)
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment

          Working...
          X