Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

    Hallo,

    Ik ben nog vrij nieuw hier en ik ben toch benieuwd hoe jullie hiermee omgaan:
    Als ik een idee heb voor een foto en ik wil deze gaan uitwerken, dan krijg ik eigelijk nooit echt de foto zoals ik hem voor ogen had.

    Ik heb altijd dat het "idee" niet lukt en ik ter plekken een creatief idee moet ophoesten waarover ik eigelijk altijd wel tevreden ben.

    Maar als jullie nou aan een shoot beginnen, hebben jullie dan het plaatje al kant-en-klaar in je hoofd die je wilt maken?

  • #2
    Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

    De fout die je maakt is dat je niet alle parameters onder controle hebt. Dit betekent dat er onvoorziene omstandigheden zullen opterden wat je verplicht te improviseren. Als je ervaring gebied nog te klein is, zul je bijgevolg niet het gewenste resultaat halen.
    Oplossing: zorgen dat de onvoorziene omstandigheden niet of zoweinig mogelijk optreden.
    1. Maak een draaiboek van wat je wil doen
    2. Beschrijf wat je nodig hebt (bv. lens x, flitser y)
    3. Maak een schets van de studio met licht opstelling
    4. Maak testschoots als je op locatie bent
    5. Delegeer taken die niet direct met fotografie te maken heeft
    6. ...


    YMMV, Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

      Hoi Nerdifant

      Je hebt helemaal gelijk wat betreft die onvoorziene omstandigheden, eigelijk fotografeer ik vooral buiten en nooit echt zeer van te voren gepland. Meestal bedank ik het op die dag zelf en die avond ga ik er op uit, alleen dan zit je vaak met zonlicht en het weer. Alleen het zal zeker ook iets te maken hebben met teweinig kennis qua fotografie.

      Maar bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen en kijken of het nu wel lukt.

      Comment


      • #4
        Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

        Oorspronkelijk geplaatst door wrwp Bekijk bericht
        Hoi Nerdifant

        Je hebt helemaal gelijk wat betreft die onvoorziene omstandigheden, eigelijk fotografeer ik vooral buiten en nooit echt zeer van te voren gepland. Meestal bedank ik het op die dag zelf en die avond ga ik er op uit, alleen dan zit je vaak met zonlicht en het weer. Alleen het zal zeker ook iets te maken hebben met teweinig kennis qua fotografie.

        Maar bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen en kijken of het nu wel lukt.
        Als ik buiten fotografeer kijk ik oa. naar het weerbericht. Als de lichtomstandigheden niet gunstig zijn voor mijn project, vertrek ik zelfs niet.

        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

          Oorspronkelijk geplaatst door wrwp Bekijk bericht
          Maar als jullie nou aan een shoot beginnen, hebben jullie dan het plaatje al kant-en-klaar in je hoofd die je wilt maken?
          Niet meer, vroeger wel.
          Ik ben persoonlijk meer geëvolueerd in de richting van "toeval", ik plan wel maar maak nooit een "draaiboek".
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

            Oorspronkelijk geplaatst door wrwp Bekijk bericht
            ..........

            Maar als jullie nou aan een shoot beginnen, hebben jullie dan het plaatje al kant-en-klaar in je hoofd die je wilt maken?
            ja..maar alleen als het een voor mij bekend model is.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

              Ik denk dat dit tweeledig is, en ik denk dat de meeste fotografen hiermee te kampen hebben.
              1) zoals gezegd heb je niet alle parameters in handen. Deels kan dit komen door "onvoldoende" planning; deels ook door dingen waar je gewoon echt niet aan kan doen op locatie
              2) naarmate je je idee aan het uitwerken bent... blijkt dikwijls een variatie op je oorspronkelijke idee beter te werken. En dat is maar goed ook: da's net de kracht, dat je vertrekt met een goed idee en het (in het beste geval) ter plekke nog verbetert.

              Ik denk dat maar zelden een fotograaf met exact hetzelfde beeld thuiskomt als wat hij/zij in gedachten had.
              En da's misschien maar goed ook want dat houdt ons scherp
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

              Comment


              • #8
                Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

                Bedankt voor de reacties, ja als je wel eens op tv kijkt dan krijg ik wel altijd het idee dat hun gewoon gaan maken wat ze in hun hoofd hebben. (dit zijn dan wel topfotografen)

                Comment


                • #9
                  Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door wrwp Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties, ja als je wel eens op tv kijkt dan krijg ik wel altijd het idee dat hun gewoon gaan maken wat ze in hun hoofd hebben. (dit zijn dan wel topfotografen)
                  Vergeet dat maar zeer snel.
                  Topfotografen zijn enkel en alleen bezig met fotograferen: licht, visagiste, materiaal, catering houden ze zich niet mee bezig.
                  Ik kan mij moelijk voorstellen dat een fotograaf die poolberen gaat fotograferen effe naar de noorpool gaat een tent over zijn hoofd trekt en wacht tot er eentje voorbij komt ...

                  Nerdi
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een idee geeft bij mij altijd een ander resultaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door wrwp Bekijk bericht
                    Hoi Nerdifant

                    Je hebt helemaal gelijk wat betreft die onvoorziene omstandigheden, eigelijk fotografeer ik vooral buiten en nooit echt zeer van te voren gepland. Meestal bedank ik het op die dag zelf en die avond ga ik er op uit, alleen dan zit je vaak met zonlicht en het weer. Alleen het zal zeker ook iets te maken hebben met teweinig kennis qua fotografie.

                    Maar bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen en kijken of het nu wel lukt.
                    dat is niet echt mijn idee over een idee. Bij deze uitleg zie ik dat je toch heel wat aan het toeval overlaat. Nu kan je een aantal zaken plannen en van een deel zeggen 'dat zien we wel als we daar zijn'.

                    Bijvoorbeeld huwelijksfotografen die als idee hebben het koppel te fotograferen onder een vlaag vliegende rijst plannen ook dat ze eerder dan het koppel het stadhuis buiten zijn. Van welke richting die rijst dan komt en hoe ze erop reageren is dan toeval.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment

                    Working...
                    X