Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eén 27" of twee 24"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eén 27" of twee 24"?

    Zoals de titel zegt: ik wil een upgrade van m'n scherm (ik had een 23" en vond wat te klein).

    Aangezien ik geen ervaring heb met werken op twee schermen mijn vraag...
    Ik gebruik hoofdzakelijk Lightroom, PS, en enkele andere fotobewerkingsprogramma's.

    Mijn gevoel zegt me dat één groot scherm leuker werken is, maar misschien zie ik enkele opties over het hoofd?

    Graag jullie gedachten?


    ps: Budgetwise hoopte ik voor een kleine 600€ rond te kunnen zijn... De prijs van de Dell U2711 (maar deze werd afgeraden wegens storende AG-filter) of twee 24"jes. Ook hierover zijn tips welkom...
    Niet geschoten is altijd mis!

  • #2
    Re: Eén 27" of twee 24"?

    Ik ben zelf ook aan het overwegen om mijn workstation thuis van nieuwe beeldschermen te voorzien.
    Vroeger heb ik altijd meer voor 1 groot scherm geweest tov 2 iets kleinere in dual screen.
    Echter, sinds ik aan foto editing doe, gebruik ik een 2de beeldscherm.

    Ik zou dus naar 2x24" gaan. Neem zeker 2 dezelfde, en geen 1920x1080, maar 1920x1200.
    Misschien ook een HW calibrator in je keuze meetellen ?
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Eén 27" of twee 24"?

      Ik heb nog niet van die grote schermen maar werk ook al jaren met 2 beeldschermen (thuis en op het werk) en ik kan eerlijk gezegd bijna niet meer zonder
      Als ik enkel met mijn laptop moet werken dan mis ik dat tweede scherm toch al snel.

      Voor foto's vind ik het gewoonweg zalig omdat je bijvoorbeeld

      - 1 scherm kunt gebruiken om te editeren en het andere om zelfs nog je menu te houden (bijvoorbeeld met Gimp en waarschijnlijk ook met vele andere)
      - 1 scherm gebruiken om je foto's te bewerken en tegelijkertijd een tweede scherm om bijvoorbeeld te surfen, mailen en/of iets te lezen


      Ben ook wel eens van zin om mij 2 identieke schermen te zoeken maar op dit moment werken de 2 Samsungs nog te goed.

      Just my 2 cents

      Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #4
        Re: Eén 27" of twee 24"?

        eens je een dual screen setup gewend bent zal je nooit iets anders meer willen.
        keuze is snel gemaakt hoor voor mij.

        Comment


        • #5
          Re: Eén 27" of twee 24"?

          Voor mij eerder 2 schermen dan één groter om de eenvoudige reden dat je met 2 schermen snel een venster naar het andere scherm kunt slepen en vervolgens snel maximaliseren, indien je één groot scherm gebruikt verlies je veel tijd aan het "ordenen" van je vensters op dat ene scherm, zeker als je 2 dingen tegelijk wilt zien.
          Dus ook uit mijn ervaring gaat m'n voorkeur eerder naar 2 kleinere schermen dan één groot (of één groot en één kleiner "if size matters" )
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Eén 27" of twee 24"?

            Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
            Voor mij eerder 2 schermen dan één groter om de eenvoudige reden dat je met 2 schermen snel een venster naar het andere scherm kunt slepen en vervolgens snel maximaliseren, indien je één groot scherm gebruikt verlies je veel tijd aan het "ordenen" van je vensters op dat ene scherm, zeker als je 2 dingen tegelijk wilt zien.
            Dus ook uit mijn ervaring gaat m'n voorkeur eerder naar 2 kleinere schermen dan één groot (of één groot en één kleiner "if size matters" )
            Met Windows 7 kan je gewoon je venster naar links of rechts slepen en dan neemt het de helft van het scherm in. Wat nog gemakkelijker is, is het gebruiken van de Windows toets op je toetsenbord in combinatie met de pijltjestoetsen. Heel erg weinig tijdverlies met ordenen dus...

            Ik zou gaan voor één 27'' scherm. Dan heb je een iets hogere pixeldensiteit, wat toch wel mooi is voor fotobewerking. Ook neemt het een stuk minder plaats in. Als je toch voor twee schermen zou gaan, neem dan twee dezelfde, zodat de kleurweergave gelijk is en ook de grootte.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Eén 27" of twee 24"?

              Even m'n eigen topic oprakelen.

              Allereerst bedankt iedereen voor de inzichten, heeft me toch wel helpen beslissen!

              Ik ben gegaan voor twee Dell U2412M schermen. Kosten samen nog meer dan 100€ minder dan één U2711 en ik moet zeggen: het gemák van twee schermen naast elkaar is eigenlijk niet te negeren!
              Ze staan hier nu twee dagen op m'n bureau en wegens ook de aankoop van een nieuwe pc heb ik er al heel wat tijd mee gespendeerd. Verschillende taken worden zoveel makkelijker! Op het ene scherm is een installatie aan het lopen en een update aan het downloaden (mooi naast elkaar) en op het andere staan m'n mails én belgiumdigital naast elkaar. Lightroom maakt op zich ook mooi gebruik van de twee schermen, lijkt me toch een boel voordelen te hebben (op het ene scherm kan je live verschillende foto's met elkaar vergelijken en op het andere staat het development-scherm om maar iets te zeggen).

              Enfin, ik ben blij dat ik voor deze dual-setup gegaan ben!

              Wat de schermen zélf betreft: érg tevreden over! Ik heb ze zelf nog niet gekalibreerd maar out-of-the-box zien de kleuren en contrasten er érg goed uit. Anti-glare coating ben ik toch niet zo super van onder de indruk: érg korrelig. Valt vooral op bij grote witte vlakken... Maar liever dat dan zo'n glanzend scherm; maar da's persoonlijk natuurlijk.

              Al bij al: top tevreden!
              Niet geschoten is altijd mis!

              Comment

              Working...
              X