Ik ben fotograaf en moet mijn foto's voor lange tijd opslaan. Wat is de beste manier? Dvd branden kost veel tijd maar is volgens mij het beste.....
Wie kan mij helpen?
Dank u wel.
Palermo
Ik ben fotograaf en moet mijn foto's voor lange tijd opslaan. Wat is de beste manier? Dvd branden kost veel tijd maar is volgens mij het beste.....
Wie kan mij helpen?
Dank u wel.
Palermo
|
Je zegt het zelf al, dvd branden.
Ik heb al mijn foto's dubbel gebrand op dvd's.
een deel heb ik zelf en het 2e deel ligt bij mijn ouders.
Je weet nooit, een brandje is genoeg.
Een huis kan je opnieuw bouwen maar je foto's zijn eenmalig.
Plus heb ik ze allemaal op mijn HDD staan voor het geval ik er een nodig heb dat ik hem direct heb.
Dit alles op datum en naam
Gr Kees
Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800
zelf gebrande dvd's of cd's zijn na bv 10 jaar niet echt goed meer leesbaar
ik zou opteren voor een extra externe harde schijf waar je met regelmaat van tijd je foto's op back-up't
Een tijdje terug gebruikte ik nog ponskaarten voor het backuppen van m'n foto's maar als je ziet hoeveel kaarten je gebruikt voor een enkele RAW-foto...![]()
Dus inderdaad, HD. DVD is zonde van je tijd en de betrouwbaarheid op langere termijn laat te wensen over.
Als je zoals ik dubbel brand is de kans klein dat je foto's verliest.
ik wil de 1e cd/dvd die ik ooit gebrand heb nog zien die onleesbaar geworden is.
Zeg niet dat een HDD 100% garantie voor eeuwig gebruik is
Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800
Het is hier al vaker aan bod geweest, dus een externe HD, zelfs 2.
Ik vind op dit ogenblik het veiligst, onmiddelijk copieren naar externe HD én op DVD. Dan ben je op korte termijn 3x safeEn dan na max 5 jaar opnieuw back up op nieuwe HD.
|
Ik zeg niet dat dezelfde HD over 10 jaar nog moet werken, he. Maar ik weet wel dat als er iets nieuws komt, ik al mijn foto's sneller daarop heb overgezet dan als dat van tientallen DVD's moet komen.
Wat kost een HD van tegenwoordig nou nog? Als je elk jaar een nieuwe koopt ben je nog geen geld kwijt, zeker uitgezet tegen de ellende en tijd die het branden van DVD's kost.
Ik gebruik constant 2 externe HDD's , 1 in huis (USB) en 1 in de vrijstaande garage (netwerkdrive, mirror).
Op mijn werk heb ik nog een 3de schijf die ik om de paar weken mee neem om te mirroren .
www.Klikkerdeklik.be
Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...
|
Hier op DVD+, DVD-, interne HD, en externe. Maar eens mijn dvd-spindles op zijn schakel ik over op een extra externe. Tegenwoordig smijten ze de 500 gig schijven @ 99 € naar je kop.
Lees "The DAM book" van Peter Krogh eens, daar staat een hoop zinnigs in. Bvb - zet alles op harde schijven - zitten ze vol koop dan nieuwe, die zijn sowieso groter dan je oude en pomp alles daar op over, automatisch heb je nieuwe en meer betrouwbare backups dan alles op die oude schijven te laten...en je hebt terug extra ruimte voor je nieuwe backups.
Ik ben zo begonnen met 80GB schijfjes en zit nu aan een NAS met 500GB
Vandaag Externe Harde Schijf gekocht, plug in en werkt perfect.
Iomega - 320 Gb - € 99,90 bij HCW.
Dit is voor mij de beste en de snelste manier.
Veilig? Jazeker, voor de twijfelaars die héél véél waarde hechten aan hun foto's: Een tweede externe harde schijf.
In mijn pc heb ik een harde schijf bijgestoken, die alleen dient om foto's op te zetten.
Ik heb ook nog twee externe harde schijven waarop nog eens de volledige back-up staat, 1 van die twee schijven bewaar ik (in een luchtdichte doos met aan paar zakjes silicagel) in de vrijstaande garage.
Een deel van de foto's stond ook nog op de laptop, maar omdat die harde schijf bijna vol was, heb ik pas een compacte externe harde schijf bijgekocht om te gebruiken met de laptop. Daar staat op dit ogenblik ook nog de volledige back-up op, maar omdat die niet groot genoeg is zal ik binnenkort de mider belangrijke foto's moeten vervangen door recenter werk (ik heb nog 40GB over op die schijf).
Vroeger brandde ik de foto's ook op cd, maar dat werd een veel te grote stapel.
Je kan nooit teveel back-ups maken, maar er zijn nog steeds heel veel mensen die al hun digitale foto's maar op één harde schijf hebben staan. Als er dan wat misloopt, dan zijn ze alles kwijt.
Externe harde schijven worden steeds goedkoper, voor 100 euro kan je al een externe harde schijf van 500GB vinden.
Ik ben op zoek naar een grotere harde schijf om in mijn pc in te bouwen, maar de externe harde schijven zijn op dit ogenblik goedkoper dan de schijven zonder omhulsel. Het zal dus goedkoper zijn om een externe harde schijf uit het doosje te halen en die in de pc te steken. Dan kan ik de huidige "Fotoschijf" (= de benaming van die schijf in mijn pc) weer gebruiken als externe harde schijf.
Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 17 september 2007 om 19:59
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
|
Ik overwoog eerst om kluis te huren (bank) maar dan zit je weer met verplaatsing en toegangkelijkheid.
Onze garage staat volledig los van ons huis (en van andere gebouwen) zou dus ideaal zijn, echter is dat niet te koud? Vorige winter eens een piek gehad van -9. Is dan zo'n doos waarvan je spreekt nog een optie? Kan je die doos eens nader toelichten (merk, waar te koop, ...)
't Is toevallig: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=179298. Dus nooit vertrouwen op slechts 1 opslagmedium. Altijd alles minimaal op twee plaatsen bewaren, waarvan 1 liefst off-site, zoals hierboven al een paar keer aangegeven.
Vergeet misschien toch ook niet dat je foto's nog altijd kan laten printen héIk doe nu zo en dan eens een overzichtje in een fotobuch.de voor het archief en de nabestaanden....
Als je toch aan't archiveren gaat en gebruik maakt van DVDs, kies dan liefst degelijke media. Verbatim heeft goede media, meer info te vinden op http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm. Ook belangrijk is om je DVDs niet op volle snelheid te schrijven. Des te trager geschreven, des te beter gelezen.
D80 + Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di-II LD & Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM & Sigma 2x Teleconvertor & SB-800
|
Zou er geen betaalbare remote backup service bestaan, desnoods voor kleine bedrijven, waar je je waardevolle data kan hosten?
Dave
Jazeker: http://www.kpn.com/kpn/show/id=812214
Het is er ook voor de particulier: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1854544
Ik weet niet of ze ook internationaal opereren of alleen voor abonnees.
Laatst gewijzigd door Leonidas; 13 september 2007 om 15:48
Mozy lijkt me ook iets, vrij betaalbaar.
Zo van die "large file sharing" sites zou ik wegblijven, die komen en gaan zo snel...
Dave