Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

    In mijn pc heb ik een harde schijf bijgestoken, die alleen dient om foto's op te zetten.

    Ik heb ook nog twee externe harde schijven waarop nog eens de volledige back-up staat, 1 van die twee schijven bewaar ik (in een luchtdichte doos met aan paar zakjes silicagel) in de vrijstaande garage.

    Een deel van de foto's stond ook nog op de laptop, maar omdat die harde schijf bijna vol was, heb ik pas een compacte externe harde schijf bijgekocht om te gebruiken met de laptop. Daar staat op dit ogenblik ook nog de volledige back-up op, maar omdat die niet groot genoeg is zal ik binnenkort de mider belangrijke foto's moeten vervangen door recenter werk (ik heb nog 40GB over op die schijf).

    Vroeger brandde ik de foto's ook op cd, maar dat werd een veel te grote stapel.

    Je kan nooit teveel back-ups maken, maar er zijn nog steeds heel veel mensen die al hun digitale foto's maar op één harde schijf hebben staan. Als er dan wat misloopt, dan zijn ze alles kwijt.

    Externe harde schijven worden steeds goedkoper, voor 100 euro kan je al een externe harde schijf van 500GB vinden.

    Ik ben op zoek naar een grotere harde schijf om in mijn pc in te bouwen, maar de externe harde schijven zijn op dit ogenblik goedkoper dan de schijven zonder omhulsel. Het zal dus goedkoper zijn om een externe harde schijf uit het doosje te halen en die in de pc te steken. Dan kan ik de huidige "Fotoschijf" (= de benaming van die schijf in mijn pc) weer gebruiken als externe harde schijf.
    Last edited by Black B@ndit; 17 september 2007, 20:59.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
      Om nog maar te zwijgen van al die DVD's te archiveren en terug te vinden
      Is dat geen kwestie van goed labelen?
      Vervolgens je DVD's chronologisch in doos rangschikken, niet?

      HD 's is natuurlijk makkelijker, zeker als je werkt met de ingebouwde backupfunctionaliteit van Aperture, VAULT genaamd

      Comment


      • #18
        Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        1 van die twee schijven bewaar ik (in een luchtdichte doos met aan paar zakjes silicagel) in de vrijstaande garage.
        Ik overwoog eerst om kluis te huren (bank) maar dan zit je weer met verplaatsing en toegangkelijkheid.

        Onze garage staat volledig los van ons huis (en van andere gebouwen) zou dus ideaal zijn, echter is dat niet te koud? Vorige winter eens een piek gehad van -9. Is dan zo'n doos waarvan je spreekt nog een optie? Kan je die doos eens nader toelichten (merk, waar te koop, ...)

        Comment


        • #19
          Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

          't Is toevallig: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=179298. Dus nooit vertrouwen op slechts 1 opslagmedium. Altijd alles minimaal op twee plaatsen bewaren, waarvan 1 liefst off-site, zoals hierboven al een paar keer aangegeven.

          Comment


          • #20
            Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

            Vergeet misschien toch ook niet dat je foto's nog altijd kan laten printen hé Ik doe nu zo en dan eens een overzichtje in een fotobuch.de voor het archief en de nabestaanden....

            Comment


            • #21
              Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

              Als je toch aan't archiveren gaat en gebruik maakt van DVDs, kies dan liefst degelijke media. Verbatim heeft goede media, meer info te vinden op http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm. Ook belangrijk is om je DVDs niet op volle snelheid te schrijven. Des te trager geschreven, des te beter gelezen.
              D80 + Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di-II LD & Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM & Sigma 2x Teleconvertor & SB-800

              Comment


              • #22
                Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                Vergeet misschien toch ook niet dat je foto's nog altijd kan laten printen hé Ik doe nu zo en dan eens een overzichtje in een fotobuch.de voor het archief en de nabestaanden....
                Maar dan nog wil je je 'negatieven' niet kwijtraken, toch?

                Comment


                • #23
                  Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                  Zou er geen betaalbare remote backup service bestaan, desnoods voor kleine bedrijven, waar je je waardevolle data kan hosten?

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #24
                    Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Zou er geen betaalbare remote backup service bestaan, desnoods voor kleine bedrijven, waar je je waardevolle data kan hosten?

                    Dave
                    Jazeker: http://www.kpn.com/kpn/show/id=812214

                    Het is er ook voor de particulier: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1854544

                    Ik weet niet of ze ook internationaal opereren of alleen voor abonnees.
                    Last edited by Leonidas; 13 september 2007, 16:48.

                    Comment


                    • #25
                      Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Jazeker: http://www.kpn.com/kpn/show/id=812214

                      Het is er ook voor de particulier: http://www.kpn.com/kpn/show/id=1854544

                      Ik weet niet of ze ook internationaal opereren of alleen voor abonnees.
                      Mozy lijkt me ook iets, vrij betaalbaar.

                      Zo van die "large file sharing" sites zou ik wegblijven, die komen en gaan zo snel...

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #26
                        Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                        Mijns inziens zijn HD's nog steeds het meest betrouwbaar. DVD's vergeet het, na 5 jaar mag je blij zijn als ze nog 1 leesbaar is (goede dvd's, bewaard onder gunstige omstandigheden, ik spreek van ervaring). Harde schijven hebben me nog zelden in de steek gelaten. Probleem is wel dat de interfaces zo snel veranderen dat het soms moeilijk is om een bepaalde harde schijf na lange tij d nog gemonteerd te krijgen.

                        De vraag is natuurlijk hoeveel belang je hecht aan backups. In een firma waar ik gewerkt heb worden twee backups gemaakt op HD die intern worden bewaard. Voor de zekerheid (in geval van diefstal, brand, overstroming, ...) wordt nog een derde backup extern opgeslagen (Sureguard). Online opslaan is eventueel een mogelijkheid, maar ik heb maandelijks veel meer data dan mijn bandbreedte toelaat om te backuppen, en de meesten zullen nog veel meer data hebben.
                        www.stevenlangeraert.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Zo van die "large file sharing" sites zou ik wegblijven, die komen en gaan zo snel...
                          Dat niet alleen, je moet er ook wel van uit kunnen gaan dat zulke bedrijven 'achter de schermen' niks met je bestanden gaan uithalen, ook als je het niet alleen over foto's hebt. Hoewel ik niet verwacht dat KPN met deze aangeboden functionaliteit verkeerde dingen zou doen, kun je dat natuurlijk wel lastiger / onmogelijk maken door alles voor het uploaden eerst te encrypten.

                          Comment


                          • #28
                            Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                            Ik heb indertijd ook met dvd's gewerkt...amai..wat een gesukkel. Momenteel gebruik ik een NAS die aangesloten is op mijn router. Deze NAS kan ik bereiken zowel van mijn vaste pc alsook van mijn portable (beide pc's zijn gesynchroniseerd met de NAS). Verder heb ik op de NAS nog een usb disk aangesloten voor extra backup...wel ...die backup...daar moet ik mij ook niks van aantrekken want de NAS voert deze backup uit op vooropgestelde tijdstippen.
                            Kortom...van backuppen moet ik mij eigenlijk niks aantrekken...het gebeurt allemaal automatisch.
                            Enkel af en toe maak ik nog een extra backup op een aparte usb schijf die ik dan bij mijn ouders leg.

                            Thx,
                            JanMetDePet
                            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                            Comment


                            • #29
                              Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                              Ik overwoog eerst om kluis te huren (bank) maar dan zit je weer met verplaatsing en toegangkelijkheid.

                              Onze garage staat volledig los van ons huis (en van andere gebouwen) zou dus ideaal zijn, echter is dat niet te koud? Vorige winter eens een piek gehad van -9. Is dan zo'n doos waarvan je spreekt nog een optie? Kan je die doos eens nader toelichten (merk, waar te koop, ...)
                              De harde schijf opstarten bij een temperatuur van -9°C is geen goed idee, maar ze kan er probleemloos tegen als je ze bewaart bij die lage temperaturen.
                              Vrij hoge temperaturen (in de zomer wordt het hier in de garare vrij warm) kunnen ook geen kwaad, want in een pc wordt een harde schijf ook vrij heet tijdens het gebruik.

                              Als je die harde schijf in de winter eerst laat opwarmen (in de doos laten zitten, anders krijg je condensvorming), dan is er niets aan de hand. Het kan wel even duren vooralleer die op kamertemperatuur is, je kan de luchtdichte doos wel op een radiator zetten (niet op een kachel, die wordt veel te heet, dan krijg je nare geurtjes in huis ).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: dvd of harddisk voor langdurig opslag fotobestanden.

                                @Black B@ndit
                                Bedankt voor de info.

                                Kan je nog even laten weten welk merk van doos je nodig hebt en waar die te koop zijn ?

                                Comment

                                Working...
                                X