Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogijs Machine + effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Droogijs Machine + effect

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    wel in gesloten ruimtes zou ik het zeker niet gebruiken omdat het een veel hogere concentratie aan CO2 in de ruimte brengt dan normaal en als je daarvan te veel inademt is het gevaar van "acidose" niet denkbeeldig ttz de pH van uw bloed zakt weg naar de zure kant ... en dat wil je echt niet ! Dat valt echter niet te voorspellen of te controlleren.
    Zoals ik reeds eerder gezegd heb, is CO2 in lage concentratie niet gevaarlijk, en zeker niet in open lucht.
    Op veel huwelijksfeesten wordt de taart aangebracht in een rookgordijn tot boven kniehoogte en idem voor de openingsdans. In de winter gebeurt dat in redelijk afgesloten ruimtes (om de warmte binnen te houden).
    De zaalhouders verkiezen CO2 boven olie, want CO2 laat slechts een lichte waterdamp na op de vloer, terwijl de rookmachines met olie een vettige film achterlaten op de vloer. Je zou al een hele poos plat op de grond moeten liggen om last te krijgen van de CO2 damp die over de vloer hangt.
    Ik heb nog nooit iemand zien onderuitgaan door het rooktapijt, wat niet gezegd kan worden van alcohol.

    Welk gas denk je dat er gebruikt wordt in een installatie om bier te tappen ? Dat is CO2 of beter gekend als koolzuurgas.
    Al ooit iemand na 10 pinten zien onderuit gaan door het koolzuurgas in het bier ?
    Hoeveel CO2 (en CO) zuig je binnen bij het roken van een sigaret ? Ooit iemand weten sterven door het roken van een sigaret ? Natuurlijk wel, maar dan door kanker van de nicotine en de teer, maar niet van de CO2.
    Toen ik nog werkte, heb ik regelmatig koppelingsbouten geplaatst in vliegwielen van machines met duizenden pk's. Die bouten worden op dezelfde maat (of zelfs iets groter) geslepen dan het gat. Dan worden ze bevroren in een bak met droog ijs, tot ze 0,01mm dunner zijn dan het gat. De kunst is dan om met raketsnelheid de pasbout volledig in het gat te duwen. Aarzel je 1 seconde halverwege het gat, dan zet de bout uit en zit hij er muurvast in.
    Die klus deed ik meestal zelf want als ik ze door iemand anders liet doen, was ik toch verantwoordelijk voor de gevolgen indien het mislukte.
    Ik heb dus vele keren vlak naast een grote bak met dampend droog ijs gestaan in gesloten ruimtes, en ben nog steeds in blakende gezondheid.

    Ik denk dat de mannen van vroeger gemaakt werden van staal, en tegenwoordig zijn het allemaal nichten van plastic of golfkarton.
    En als er eens hard moet gewerkt worden (zowel psychisch als fysiek), krijgen ze tegenwoordig binnen de kortste tijd stress of een burnout.
    Last edited by notex; 7 mei 2017, 01:49.

    Comment


    • #17
      Re: Droogijs Machine + effect

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Ik denk dat de mannen van vroeger gemaakt werden van staal, en tegenwoordig zijn het allemaal nichten van plastic of golfkarton.
      En als er eens hard moet gewerkt worden (zowel psychisch als fysiek), krijgen ze tegenwoordig binnen de kortste tijd stress of een burnout.
      Dat is heel juist, maar dan wel van zeer mooi plastic en golfkarton en dan nog liefst met een broek met wat scheuren in.

      Maar zij zullen ons waarschijnlijk wel oude zakken vinden en ze hebben gelijk zeker, maar dan wel oude zakken van staal.
      Groetjes
      Paul
      Paul Dhondt
      Secretaris
      Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

      Comment


      • #18
        Re: Droogijs Machine + effect

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht

        Welk gas denk je dat er gebruikt wordt in een installatie om bier te tappen ? Dat is CO2 of beter gekend als koolzuurgas.
        Al ooit iemand na 10 pinten zien onderuit gaan door het koolzuurgas in het bier ?
        ..
        werkelijk ? .. inademen en ingestie is hetzelfde ? I think not! ?? .. en je wil niet weten aan hoeveel potentieel toxische factoren "werkmensen" worden blootgesteld, ofwel door onkunde ofwel omdat de werkgever er een loopje mee neemt ... wij gebruikten "droog ijs" aan de lopende meter in het lab, zelfs om kleine proefdieren te doden .. en uw bouten bevriezen in gewoon droog ijs ? succes ermee als je geen oplosmiddel gebruikt om het voorwerp af te koelen met het vaste CO2 ... De verdampende CO2 vormt namelijk een gasvormige isolatielaag ronde de warmere voorwerpen waardoor afkoeling serieus vertraagt. dat is ook de reden waarom je droog ijs met de blote hand kan vastnemen op voorwaarde dat je er niet op nijpt of lang op dezelfde plaats houdt .. maar goed ... te veel koks maken de soep zuur .. EOS.

        Wat dat trouwens te maken heeft met "mannen van staal" is mij een raadsel .... als ik nu zie hoe vroeger veiligheidsregels continu aan de laars gelapt werden om al de verkeerde redenen dan denk ik eerder aan "mannen zonder verstand ..." .. en dan bleiten dat ze nu kanker krijgen of longproblemen ? die grondslag werd al gelegd 30-40 jaar terug .. like it or not !
        Last edited by Guest41; 7 mei 2017, 12:32.

        Comment


        • #19
          Re: Droogijs Machine + effect

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Belichten zou ik met enkele floodlights doen, dan krijg je geen afgelijnde stralen maar een mooie egale belichting, tevens kan je gelijk welke kleurfilter voorsteken
          Op rol verkrijgbaar van o.a. het merk LEE
          Eventueel aansluiten op een paneel zodat je ook de lichtintensiteit kunt regelen.
          Samen met het droogijsmachine kan je bovenstaande allemaal huren bij de betere sound & light bedrijfjes.

          Alleen stel ik me de vraag, als je dan toch de zwemvijver bedekt met de rook waarom moet het dan een vijver zijn want daar zie je niks meer van
          Of het zou moeten zijn dat het de bedoeling is om een héél klein beetje rook boven het oppervlak te laten hangen

          grts
          Sieg
          Ik beschik over twee Profotos B1 en ook over twee grote octaboxen. Die zou ik gebruiken met idd LEE filters.

          Het is een zwemvijver, maar een gebouwde, in een vorm van een zwembad zeg maar... maar dan met planten aanwezig.
          Dus geen chloor water of de typisch uitziend zwembad.

          Comment


          • #20
            Re: Droogijs Machine + effect

            Eerst en vooral : het is geen rook maar waterdamp.
            Als er CO2 gevaar dreigt dan ga je dat ruiken, het blijft tegen de grond hangen (zwaarder dan lucht). Overal waar grote hoeveelheden CO2 vrijkomen lopen de werknemers (brouwerijen bv) op metalen roosters om geen "bel" te vormen.
            Verder vraag ik me af wij er hier ooit al eens pure CO2 heeft ingeademd (ik wél). In de BBC documentaire "how to kill a human being" worden proeven gedaan met verschillende gassen, een varken en een grote bak met appels. Eens gevuld met CO2 steekt dat varken zijn kop zelfs nog niet naar binnen. Iedereen denkt altijd in termen van gifgassen maar geloof me : sommige gassen doen even goed hun dodelijke werk terwijl ze zelf inert zijn, geurloos dus. Ik zou zelf veel banger zijn van N2-bel dan van CO2 want daar gaat er geen alarmsignaal af in je hersenen.
            Die mist maken komt in feite neer op het sterk afkoelen van de waterdamp in de lucht, dat kan met alles wat maar koud genoeg is en verdampt (vloeibare N2 bv, ik heb er liters van gebruikt aan de unief). Waarom dan CO2 ? veel goedkoper en hij sublimeert bij standaard druk.
            Vaste CO2 bewaar je het best in de vriezer in een isomodoos mét los deksel, de CO2 zal lichtjes sublimeren en de koude damp vormt een prima isolatie langs boven. Wij gebruikten in het labo voor N2 de CO2 Dewar-vaten : grote open thermossen, de vloeibare N2 bleef zeker 6 uur goed.

            De CO2 - als ik het goed voor heb- zinkt in water, dus : niet in het water smijten als er vissen in zitten, ze gaan er een trauma aan overhouden :-). Maar met een groot blik/emmer en een stofzuiger met blaasopening kan je al behoorlijk improviseren.
            Succes !

            Comment


            • #21
              Re: Droogijs Machine + effect

              Als je een bout lang genoeg in de CO2 steekt, dan is die echt wel afgekoeld tot -78°C.

              Als het risico zo hoog zou zijn, denk je dan dat ze dat in een theater door amateurs laten gebruiken... dacht het niet hé.

              En wat veiligheid op het werk betreft... ongelooflijk wat vroeger allemaal kon. Gelukkig maar dat er nu beter naar gekeken wordt.
              "Nobody goes to work expecting to get hurt".
              Bij ons wordt met arbeidsongevallen niet gelachen, soms een beetje absurd, maar je geraakt in elk geval niet op de werkvloer zonder veiligheidsschoenen en bril, ook al blijf je 2m van de machines weg.
              Ladders zijn vrijwel verboden, alles met gekeurde hoogtewerkers etc etc. Dat heeft niks te maken met 'mannen van staal', maar wel met gezond verstand.
              Iemand die een ongeval op het werk heeft, die is out voor dagen tot weken, en de verzekering wil preventie zien, of je krijgt geen verzekering meer.

              Comment


              • #22
                Re: Droogijs Machine + effect

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                CO2 rook is duur, en verdwijnt buiten heel snel door de wind.
                In discos worden rookmachines gebruikt op basis van vloeistof. Die vloeistof is gelijkaardig aan wat er in electrische cigaretten gebruikt wordt.

                Kijk hier maar eens. De kleinste machine heb je al voor 40€ met vloeistof.
                Je kan ze waarschijnlijk ook huren, endat geeft een continu rook. Veel makkelijker, veel veiliger en goedkoop.

                https://www.maxiaxi.com/compacte-kun..._ZkaAhSu8P8HAQ
                Ik denk ook dat zo een gewone rookmachine met propyleenglycol de veiligste en eenvoudigste oplossing is. En tegenwoordig de meest gebruikte.
                Als je er één kan hebben met een lasertje in kan je alle kanten op. En goedkoop.
                Je hebt wel stroom nodig.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #23
                  Re: Droogijs Machine + effect

                  Vloeibare stikstof in zwembad.

                  Altijd al willen weten wat er gebeurd als je vloeibaar stikstof in een zwembad gooit? Het geeft een leuk een sfeervol effect. Om het af te maken springt er o...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Droogijs Machine + effect

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Ik denk ook dat zo een gewone rookmachine met propyleenglycol de veiligste en eenvoudigste oplossing is. En tegenwoordig de meest gebruikte.
                    Als je er één kan hebben met een lasertje in kan je alle kanten op. En goedkoop.
                    Je hebt wel stroom nodig.
                    Ziet er wel flauw uit.. :-)

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Vloeibare stikstof in zwembad.

                    https://www.youtube.com/watch?v=tk6c5kfLlJQ
                    Geweldig effect. Thanks. Het is uiteraard niet de bedoeling om het droogijs zomaar in het water te gooien, maar dus effectief de rook (mist) op het water te blazen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Droogijs Machine + effect

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Ik denk ook dat zo een gewone rookmachine met propyleenglycol de veiligste en eenvoudigste oplossing is. En tegenwoordig de meest gebruikte.
                      Als je er één kan hebben met een lasertje in kan je alle kanten op. En goedkoop.
                      Je hebt wel stroom nodig.
                      Ik denk het ook. Propyleenglycoldamp is bovendien zwaarder dan lucht.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Droogijs Machine + effect

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ik denk het ook. Propyleenglycoldamp is bovendien zwaarder dan lucht.
                        Ik ga het, denk ik, toch proberen met droogijs machine rook. :-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Droogijs Machine + effect

                          Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
                          Ziet er wel flauw uit.. :-) .......................
                          Voor 70€ kan je niet veel verwachten.
                          Dezelfde techniek maar met perslucht i.p.v. pompje, à 2500€ :
                          https://youtu.be/jN3-IZlDMus ;-)
                          Last edited by Skitch; 20 mei 2017, 20:26.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Droogijs Machine + effect

                            Licht en Geluid Huren ✓ Feest of Fuif DJ gezocht? ✓ Karaoke ✓ Special Effects ✓ DJ Gear ✓ AV Verhuur • Jouw Partner in Pro Entertainment Op Maat • PartyDJ Aalst

                            Comment


                            • #29
                              Re: Droogijs Machine + effect

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              wel in gesloten ruimtes zou ik het zeker niet gebruiken omdat het een veel hogere concentratie aan CO2 in de ruimte brengt dan normaal en als je daarvan te veel inademt is het gevaar van "acidose" niet denkbeeldig ttz de pH van uw bloed zakt weg naar de zure kant ... en dat wil je echt niet ! Dat valt echter niet te voorspellen of te controlleren.
                              CO2 Jet Huren? ✓ CO2 Gun Te Huur ✓ Verhuur CO2 Kanon Voor Spectaculaire Effecten ✓ Huur Nu Jouw Eigen CO2 Shooter En Schiet Dikke Mistpluimen De Dansvloer Op !


                              Die partydj firma, hoe durven ze het om de mensen aan zoveel levensgevaarlijk CO2 bloot te stellen.

                              Een CO2 blusapparaat geeft hetzelfde effect, maar zal door de vorm van het spuitstuk slechts 2 tot 3 meter ver geraken
                              Een 5kg CO2 blusser kost 75€ en een hervulling kost 25€.
                              Zulke blusser kan slechts gedurende 15 seconden op volle kracht spuiten.
                              Last edited by notex; 21 mei 2017, 15:26.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Droogijs Machine + effect

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                https://partydj.be/verhuur-co2-jet-c...n-co2-blaster/

                                Die partydj firma, hoe durven ze het om de mensen aan zoveel levensgevaarlijk CO2 bloot te stellen. .
                                Man, man man, dit wordt al van in de jaren zestig gedaan hoor ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X