Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Digitale) fotografiecursus voor jongeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

    Ik kan TS wel begrijpen. ik geef zelf regelmatig workshops en ik kan je zeggen: de manier om aan jongeren of aan volwassenen les te geven is helemaal anders als je ze wil boeien en vlot kennis wil overdragen.

    Buiten het feit dat fotografie veel oefenen en experimenteren is moet je uiteraard ergens je basis opdoen.
    In mijn ervaring heb je 3 routes die je daarvoor kan volgen:
    - zelfstudie van internet, tijdschriften, experimenteren
    - Langdurige cursussen zoals avondschool, dagonderwijs, etc...
    - workshops (al dan niet in groep)

    Die hebben elk hun voor en nadelen.
    - Zelfstudie kost niks behalve de tijdschriften die je in huis haalt maar duurt erg lang en je moet zelf de parels van tussen de zwijnen gaan halen en dat is niet iedereen gegeven
    - Langdurige cursussen kosten behoorlijk wat geld, je kiest niet wat er gegeven wordt en met wie je in de groep zit en je hangt vast aan het lessenpakket, maar als je een goede opleiding (en docent) hebt leer je daar heel veel uit.
    - workshops zijn ook niet goedkoop, maar je kan die heel dikwijls op maat samenstellen van de groep waar ze voor bedoeld zijn. Er wordt HEEL veel kennis in een HEEL korte periode geramd, maar als dat goed gedaan is heb je wel een vliegende start

    Niet iedereen kan het om in een groep waar hij/zij niet in past een half jaar of een jaar te gaan zitten. Zo kan ook niet iedereen het om alles met zelfstudie te leren. Het probleem is alleen dat de meesten niet begrijpen dat de methode die voor henzelf gewerkt heeft, niet noodzakelijk ook voor anderen de beste is.

    @ nina: veel succes in je zoektocht naar kennis en zoals je weet vragen staat vrij he :-)
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #17
      Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

      Bedankt allemaal voor de tips.
      Ik zal zeker eens rondvragen bij het CVO en andere scholen die avondonderwijs doen.
      Helaas vind ik het zeer moeilijk om de trucs mezelf allemaal te leren.
      @Jinkx: dankjewel. Dit zal ik zeker doen.

      Comment


      • #18
        Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

        Check eventueel ook eens: http://www.onlinefotoschool.nl/
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

          Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
          Ze moeten hetzelfde leren over fotografie, maar ik kan aannemen dat je als jongere liever tussen een groep jongeren zit om je kennis van de fotografie wat bij te schaven in plaats van de benjamin van de groep te zijn tussen een groep (bijna) gepensioneerden.

          Ik ben in september aan mijn vierde jaar fotografie begonnen in het avondonderwijs en met mijn 40 jaar ben ik de tweede jongste van de groep (gemiddelde leeftijd is 55 jaar denk ik). In een andere klas zitten dan weer verschillende studenten die nog steeds in het secundair onderwijs zitten.
          Het gaat deze jongeman om de techniek onder de knie te krijgen en dat kan perfect bij oudere fotografen, hij zou ook lid kunnen worden van een fotoclub. Veel jongeren tegenwoordig zijn vaak conservatiever dan vele vijftiger en zestigers wanneer ik foto's van hen zie. Oudere fotografen die zich al vele jaren met serieuze fotografie bezighouden zijn voortdurend bezig om hun beste foto te maken, van hun ervaring en technieken kunnen (jonge) beginners veel leren.

          Comment


          • #20
            Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

            Op de meeste kunstacademies geven ze ook lessen fotografie: http://www.pentagoon.be/fotografiedi...erwerking.html. Ik zou daar eens gaan horen. Waarschijnlijk gaan ze zeggen dat de inschrijvingen afgesloten zijn sinds 30 september, maar een goed gesprek met een leerkracht of directeur kan op de meeste academies wel al eens tot een uitzonderingske leiden.

            Comment


            • #21
              Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

              Ik vind het normaal dat een jongeling graag cursus volgt tussen leeftijdgenoten. Nee, stel je voor terecht te komen bij zo een stel fotoclub coryfeeën die er helemaal niet mee kunnen lachen als er links of rechts een schaduw dicht loopt, of nog erger, wanneer fotografie niet aanzien wordt als de op één na belangrijkste kunstvorm waarbij je bij het beoefenen er van een lang en ernstig gezicht moet trekken.
              [emoji23][emoji23]

              Comment


              • #22
                Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                Even mijn herinnering met jullie delen.
                Ik deed een fotocursus rond mijn 18de met een man van rond de eind 30 denk ik. Voor de rest alleen maar vrouwen van begin 30 t/m rond de 50 a 60. Maar het is toch al weer wat jaren achter me.
                Einde van de cursus kende ik maar van paar de naam.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                  Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                  Ik vind het normaal dat een jongeling graag cursus volgt tussen leeftijdgenoten. Nee, stel je voor terecht te komen bij zo een stel fotoclub coryfeeën die er helemaal niet mee kunnen lachen als er links of rechts een schaduw dicht loopt, of nog erger, wanneer fotografie niet aanzien wordt als de op één na belangrijkste kunstvorm waarbij je bij het beoefenen er van een lang en ernstig gezicht moet trekken.
                  [emoji23][emoji23]
                  We moeten op een universiteit elke prof, van boven de vijftig jaar de straat op schoppen want je zult als jongere maar onderwijs krijgen van zo'n oude bok.

                  Comment


                  • #24
                    (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    We moeten op een universiteit elke prof, van boven de vijftig jaar de straat op schoppen want je zult als jongere maar onderwijs krijgen van zo'n oude bok.
                    Niet elke, wel degene er niet mee kunnen lachen dat de dogma's uit 1924 in vraag gesteld worden.

                    En degene met een lang gezicht. Die ook.

                    :-)

                    Oja, fotografie is dus geen universiteit materie he. Het gaat over fotokes maken, niet over internationaal strafrecht. Dat bedoel ik nu met het gevaar les te krijgen van iemand die denkt dat fotografie het ernstigste is dat de mensheid verkeerd kan doen als het niet juist uitgelegd wordt.
                    Last edited by IvoPhoto; 7 november 2016, 07:07.

                    Comment


                    • #25
                      Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                      Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                      Ik vind het normaal dat een jongeling graag cursus volgt tussen leeftijdgenoten. Nee, stel je voor terecht te komen bij zo een stel fotoclub coryfeeën die er helemaal niet mee kunnen lachen als er links of rechts een schaduw dicht loopt, of nog erger, wanneer fotografie niet aanzien wordt als de op één na belangrijkste kunstvorm waarbij je bij het beoefenen er van een lang en ernstig gezicht moet trekken.
                      [emoji23][emoji23]
                      Voor iemand die alles nog moet leren lijkt het me logisch dat het in eerste instantie goed aangeleerd wordt, daarna kan je nog alles doen wat en hoe je wilt.
                      Een schaduw die dichtloopt zijn details, leer in eerste instantie goed te belichten (oeps, wat is goed belichten hé ....)

                      Het is wel een beetje de mentaliteit tegenwoordig heb ik het gevoel, men denkt alles gewoon beter te weten en te kunnen.
                      men denkt niks te kunnen leren van die oudere garde .... spijtig want alles wat ze nu als "nieuw" zien is allemaal al eens de revue gepasseerd in vroegere jaren.
                      Dus je moet niet denken dat je het warm water opnieuw hebt uitgevonden ;-), toch denken velen dat en niet alleen in de fotografie is dat zo.

                      Ik kan me best voorstellen dat je liever bij leeftijdsgenoten zit maar stel jezelf eens open voor de kennis van anderen (eventueel ouderen)

                      ik ben zelf al ongeveer 35 jaar bezig met fotografie en ik geef gerust toe dat ik nog alle dagen bijleer
                      En de leeftijd van wie ik bijleer speelt daarbij (voor mij) totaal geen rol

                      Dus ik zou zeggen, laat ons samen genieten van deze mooie hobby, zowel jong als oud, en probeer zoveel mogelijk van elkaar te leren !

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                        Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                        Niet elke, wel degene er niet mee kunnen lachen dat de dogma's uit 1924 in vraag gesteld worden.

                        En degene met een lang gezicht. Die ook.


                        :-)

                        Oja, fotografie is dus geen universiteit materie he. Het gaat over fotokes maken, niet over internationaal strafrecht. Dat bedoel ik nu met het gevaar les te krijgen van iemand die denkt dat fotografie het ernstigste is dat de mensheid verkeerd kan doen als het niet juist uitgelegd wordt.
                        U heeft nog veel bij de te leren: opleiding tot (vak) fotograaf of filmer is een veeljarige academische HBO opleiding waar hoge eisen gesteld worden voor toelating, net zoals dat bij een sportacademie of conservatorium is.
                        Al hoef je met de nodige talenten deze zware opleidingen niet altijd gedaan te hebben om toch een verdienstelijke (amateur) fotograaf; sporttrainer of muzikant te worden.

                        Comment


                        • #27
                          (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          U heeft nog veel bij de te leren: opleiding tot (vak) fotograaf of filmer is een veeljarige academische HBO opleiding waar hoge eisen gesteld worden voor toelating, net zoals dat bij een sportacademie of conservatorium is.
                          Al hoef je met de nodige talenten deze zware opleidingen niet altijd gedaan te hebben om toch een verdienstelijke (amateur) fotograaf; sporttrainer of muzikant te worden.
                          Volgens mij vroeg de topic starter niet achter een veeljarige academische opleiding maar wil graag wat bijleren.

                          En .... cineast is echt iets anders dan fotograaf.
                          Last edited by IvoPhoto; 8 november 2016, 05:18.

                          Comment


                          • #28
                            Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                            Al hoef je met de nodige talenten deze zware opleidingen niet altijd gedaan te hebben om toch een verdienstelijke (amateur) fotograaf; sporttrainer of muzikant te worden.
                            Dat is zeker zo.

                            Comment


                            • #29
                              Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                              Ik had gewoon bang dat ze me zouden afketsen omdat ik 17 jaar ben. En daarom nog geen volwassene ben.
                              Maar bedankt voor alle tips. Ik heb er zeker iets aangehad.

                              Comment


                              • #30
                                Re: (Digitale) fotografiecursus voor jongeren

                                en heb je er ook iets mee gedaan? Of ga je er ook iets mee doen?

                                succes
                                Albums
                                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                                Comment

                                Working...
                                X