Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dia's inscannen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dia's inscannen

    ik zou mijn dia's willen inscannen.
    weet iemand op welke dpi je moet instellen om een goed resultaat te bekomen.
    ik zou daarna de gescande dia's op dvd willen schrijven om te bekijken op tv.
    Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
    Lidmaatschap : BD0225BE
    franky@rosscom.be

  • #2
    echt niemand??
    of zit ik in het verkeerde deel van het forum?
    Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
    Lidmaatschap : BD0225BE
    franky@rosscom.be

    Comment


    • #3
      Hoi,

      VCD: 352x288/MPEG1
      SVCD 480x576/MPEG2
      Mini-DVD en DVD: 720x576/MPEG2

      72 dpi is genoeg voor tv.

      Grtz Willem
      Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

      Comment


      • #4
        bedankt nonex
        Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
        Lidmaatschap : BD0225BE
        franky@rosscom.be

        Comment


        • #5
          @ frankydm:
          en waarmee ga je die inscannen ?
          Ben namelijk ook van plan om mijn verzameling (2000 stuks) in te scannen en had gedacht hiervoor een Canoscan 9900F of een Epson Perfection 4870 aan te schaffen. Allebei flatbeds die met de goedkopere diascanners meekunnen, en flexibeler zijn (scannen ook grotere negatieven).
          == Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. ==

          Fuji S602 Zoom - Metz 34 CS-2 Digital - AR-FX9 - UV - TCON17

          Comment


          • #6
            ik had gedacht een scanner van hp3690 te nemen, daar ik deze verdeel via mijn groothandel.
            ik heb echt geen idee welke kwaliteit van scanner je voor dit moet nemen
            Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
            Lidmaatschap : BD0225BE
            franky@rosscom.be

            Comment


            • #7
              De beste resultaten worden bekomen met een specifieke filmscanner, heb zelf nog een Epson 1200, niet slecht van kwaliteit, maar er zijn betere, bv de reeks van Minolta, de Dimage III geeft goede kwaliteit en de serie van Nikon Coolscan, deze zijn natuurlijk iets duurder dan een flatbed, maar de resultaten zijn zoveel beter.
              Heb het zelf ook geprobeerd met de Flatbed Epson 1600 Photo, goed voor het inscannen van middenformaat, maar kleinbeeld was toch niet om over te bluffen.
              De huidige resolutie van de scanners is wel wat hoger, maar zou toch uitkijken naar een filmscanner, zeker voor het aantal.
              Sony A7III & Sony A7 RIII
              Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

              Comment


              • #8
                De beste resultaten worden bekomen met een specifieke filmscanner, heb zelf nog een Epson 1200, niet slecht van kwaliteit, maar er zijn betere, bv de reeks van Minolta, de Dimage III geeft goede kwaliteit en de serie van Nikon Coolscan, deze zijn natuurlijk iets duurder dan een flatbed, maar de resultaten zijn zoveel beter.
                Heb het zelf ook geprobeerd met de Flatbed Epson 1600 Photo, goed voor het inscannen van middenformaat, maar kleinbeeld was toch niet om over te bluffen.
                De huidige resolutie van de scanners is wel wat hoger, maar zou toch uitkijken naar een filmscanner, zeker voor het aantal.
                Om te monteren in een diashow kun je best een programma gebruiken voor het monteren van films.
                Programma's om slideshows te maken vallen soms zeer tegen, ik spreek van ondervinding....
                Sony A7III & Sony A7 RIII
                Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                Comment


                • #9
                  Ik heb een tijdje geleden nog foto's gezien die door een fotograaf gescand waren, en dan op cd gezet. Die kwaliteit was veel slechter dan de foto's die ik met mijn eerste digitale fototoestel (HP 315 2Mp) gemaakt heb.
                  Mijn nieuwe flatbedscanner(Canoscan 3200F) doet dat beter, maar perfekt is dat ook nog lang niet.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    wil je de dia's alleen op tv bekijken of wil je er ook nog wat bewerkingen op doen of wat afdrukjes maken? Als je toch de moeite gaat doen kun je misschien beter zorgen dat je kwalitatief hoogwaardige scans maakt. Op die manier heb je je dia's op cd en kun je er alles mee wat je met een normale dia ook kunt, raakt er een dia beschadigt, heb je een back up.
                    Onlangs heb ik honderd dias laten scannen door een fotograaf, dat viel erg tegen. Na het scannen is het vrijwel altijd noodzakelijk om de dia te bewerken op de pc. Wanneer je dit niet doet heb je vaak last van overbelichting of fletse kleuren. Dit bewerken kost redelijk veel tijd....bij de topscanners schijnt dit niet nodig te zijn. Ik ben nog op zoek naar een goede manier om mijn dia's in te scannen, tegen een redelijke prijs. Bij de fotograaf durven ze zo 70 eurocent per scan te rekenen, een scanner kopen van enkele honderden euros is voor mij ook geen optie. Als je minder hoge eisen stelt kun je voor relatief weinging geld een dia-negatief scanner aanschaffen. Ik geloof dat de goedkoopste met redelijke kwaliteit van Prime film is.
                    succes ermee!
                    Fotograferen; De kunst van het weglaten!

                    http://zeerob.fotopic.net

                    Comment


                    • #11
                      Re: dia's inscannen

                      Met de Nikon Super Coolscan LS 5000-ED zijn formidabele scans te verkrijgen.
                      De scan zijn wel tot 4000dpi.
                      Er zijn zeker wel verbluffende resultaten mee te behalen.
                      Zelfs met de auromatische dialader is batch-scannen (50 dia's ineens scannen) geen enkel probleem.

                      Comment


                      • #12
                        Re: dia's inscannen

                        Zelf heb ik met iemand anders een Nikon Coolscan V ED aangeschaft (een rib uit mijn lijf) maar dan heb je ook wat Super goed! Echt een aanrader.
                        Groetjes, Damiaan.
                        Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                        Comment


                        • #13
                          Re: dia's inscannen

                          Kan de Coolscan V ook dia's in Raw-formaat inscannen? Is dit met de standaardsoftware meegeleverd. Of heb je hiervoor andere software nodig?
                          Ik moet ook een hoop di's inscannen, maar bewerken wil ik later doen. Daarom lijkt me raw-formaat aangewezen voor opslag.
                          Loco
                          Last edited by loco; 13 februari 2007, 20:13.

                          Comment


                          • #14
                            Re: dia's inscannen

                            De Nikon Coolscan V met Nikon Scan 4 software kan dia's opslaan in formaat NEF, TIFF, TIFF (CMYK), JPEG, BMP (alleen Windows) en PICT (alleen Macintosh).
                            Er word dus standaard software bij geleverd maar ik gebruik voor mijn bewerkingen zelf Photoshop.
                            Het handigste is om een "slede" erbij te kopen (maar dat was bij mij net weer buiten het budget) want anders moet je ze een voor een invoeren. Gaat wel makkelijk maar kost meer tijd.
                            Groetjes, Damiaan.
                            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                            Comment


                            • #15
                              Re: dia's inscannen

                              @damsoft
                              Hartelijk dank voor de reactie, maar toch nog een vraagje voor ik de coolscan aanschaf.
                              Zit bij het toestel geen Filmstrookadapter SA-21 bij waarmee je negatiefstroken tot zes negatieven ineens kunt inscannen.
                              Of bedoel je dat er geen dia-adaptor bij zit voor meer dan een één ingekaderd negatief? bestaat die adapter dan ook voor de coolscan V?
                              Uit je uitleg versta ik dat het meegeleverde programma blijkbaar geen raw-formaat ondersteunt? Klopt dit? Ik ken niet meer de juiste benaming van het formaat dan Nikon hiervoor gebruikt.
                              Loco

                              Comment

                              Working...
                              X