Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 24 van 24

Discussie: dia's inscannen

Standaard dia's inscannen

ik zou mijn dia's willen inscannen.
    weet iemand op welke dpi je moet instellen om een goed resultaat te bekomen.
    ik zou daarna de gescande dia's op dvd willen schrijven om te bekijken op tv.

Standaard

echt niemand??
    of zit ik in het verkeerde deel van het forum?
    Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
    Lidmaatschap : BD0225BE
    franky@rosscom.be

Standaard

Hoi,

VCD: 352x288/MPEG1
    SVCD 480x576/MPEG2
    Mini-DVD en DVD: 720x576/MPEG2

72 dpi is genoeg voor tv.

Grtz Willem
    Fujifilm S3 Pro www.fc-ret.nl

Standaard

bedankt nonex
    franky@rosscom.be

Standaard

@ frankydm:
    en waarmee ga je die inscannen ?
    Ben namelijk ook van plan om mijn verzameling (2000 stuks) in te scannen en had gedacht hiervoor een Canoscan 9900F of een Epson Perfection 4870 aan te schaffen. Allebei flatbeds die met de goedkopere diascanners meekunnen, en flexibeler zijn (scannen ook grotere negatieven).
    == Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. ==

Fuji S602 Zoom - Metz 34 CS-2 Digital - AR-FX9 - UV - TCON17

Standaard

ik had gedacht een scanner van hp3690 te nemen, daar ik deze verdeel via mijn groothandel.
    ik heb echt geen idee welke kwaliteit van scanner je voor dit moet nemen
    franky@rosscom.be

Standaard

De beste resultaten worden bekomen met een specifieke filmscanner, heb zelf nog een Epson 1200, niet slecht van kwaliteit, maar er zijn betere, bv de reeks van Minolta, de Dimage III geeft goede kwaliteit en de serie van Nikon Coolscan, deze zijn natuurlijk iets duurder dan een flatbed, maar de resultaten zijn zoveel beter.
    Heb het zelf ook geprobeerd met de Flatbed Epson 1600 Photo, goed voor het inscannen van middenformaat, maar kleinbeeld was toch niet om over te bluffen.
    De huidige resolutie van de scanners is wel wat hoger, maar zou toch uitkijken naar een filmscanner, zeker voor het aantal.
    Sony A7III & Sony A7 RIII
    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

Standaard

De beste resultaten worden bekomen met een specifieke filmscanner, heb zelf nog een Epson 1200, niet slecht van kwaliteit, maar er zijn betere, bv de reeks van Minolta, de Dimage III geeft goede kwaliteit en de serie van Nikon Coolscan, deze zijn natuurlijk iets duurder dan een flatbed, maar de resultaten zijn zoveel beter.
    Heb het zelf ook geprobeerd met de Flatbed Epson 1600 Photo, goed voor het inscannen van middenformaat, maar kleinbeeld was toch niet om over te bluffen.
    De huidige resolutie van de scanners is wel wat hoger, maar zou toch uitkijken naar een filmscanner, zeker voor het aantal.
    Om te monteren in een diashow kun je best een programma gebruiken voor het monteren van films.
    Programma's om slideshows te maken vallen soms zeer tegen, ik spreek van ondervinding....
    Sony A7III & Sony A7 RIII
    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

Standaard

Ik heb een tijdje geleden nog foto's gezien die door een fotograaf gescand waren, en dan op cd gezet. Die kwaliteit was veel slechter dan de foto's die ik met mijn eerste digitale fototoestel (HP 315 2Mp) gemaakt heb.
    Mijn nieuwe flatbedscanner(Canoscan 3200F) doet dat beter, maar perfekt is dat ook nog lang niet.

Standaard

wil je de dia's alleen op tv bekijken of wil je er ook nog wat bewerkingen op doen of wat afdrukjes maken? Als je toch de moeite gaat doen kun je misschien beter zorgen dat je kwalitatief hoogwaardige scans maakt. Op die manier heb je je dia's op cd en kun je er alles mee wat je met een normale dia ook kunt, raakt er een dia beschadigt, heb je een back up.
    Onlangs heb ik honderd dias laten scannen door een fotograaf, dat viel erg tegen. Na het scannen is het vrijwel altijd noodzakelijk om de dia te bewerken op de pc. Wanneer je dit niet doet heb je vaak last van overbelichting of fletse kleuren. Dit bewerken kost redelijk veel tijd....bij de topscanners schijnt dit niet nodig te zijn. Ik ben nog op zoek naar een goede manier om mijn dia's in te scannen, tegen een redelijke prijs. Bij de fotograaf durven ze zo 70 eurocent per scan te rekenen, een scanner kopen van enkele honderden euros is voor mij ook geen optie. Als je minder hoge eisen stelt kun je voor relatief weinging geld een dia-negatief scanner aanschaffen. Ik geloof dat de goedkoopste met redelijke kwaliteit van Prime film is.
    succes ermee!
    Fotograferen; De kunst van het weglaten!

http://zeerob.fotopic.net

Thumbs up Re: dia's inscannen

Met de Nikon Super Coolscan LS 5000-ED zijn formidabele scans te verkrijgen.
    De scan zijn wel tot 4000dpi.
    Er zijn zeker wel verbluffende resultaten mee te behalen.
    Zelfs met de auromatische dialader is batch-scannen (50 dia's ineens scannen) geen enkel probleem.

Standaard Re: dia's inscannen

Zelf heb ik met iemand anders een Nikon Coolscan V ED aangeschaft (een rib uit mijn lijf) maar dan heb je ook wat Super goed! Echt een aanrader.
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Kan de Coolscan V ook dia's in Raw-formaat inscannen? Is dit met de standaardsoftware meegeleverd. Of heb je hiervoor andere software nodig?
    Ik moet ook een hoop di's inscannen, maar bewerken wil ik later doen. Daarom lijkt me raw-formaat aangewezen voor opslag.
    Loco
    Laatst gewijzigd door loco; 13 februari 2007 om 21:13

De Nikon Coolscan V met Nikon Scan 4 software kan dia's opslaan in formaat NEF, TIFF, TIFF (CMYK), JPEG, BMP (alleen Windows) en PICT (alleen Macintosh).
    Er word dus standaard software bij geleverd maar ik gebruik voor mijn bewerkingen zelf Photoshop.
    Het handigste is om een "slede" erbij te kopen (maar dat was bij mij net weer buiten het budget) want anders moet je ze een voor een invoeren. Gaat wel makkelijk maar kost meer tijd.
    Groetjes, Damiaan.

@damsoft
    Hartelijk dank voor de reactie, maar toch nog een vraagje voor ik de coolscan aanschaf.
    Zit bij het toestel geen Filmstrookadapter SA-21 bij waarmee je negatiefstroken tot zes negatieven ineens kunt inscannen.
    Of bedoel je dat er geen dia-adaptor bij zit voor meer dan een één ingekaderd negatief? bestaat die adapter dan ook voor de coolscan V?
    Uit je uitleg versta ik dat het meegeleverde programma blijkbaar geen raw-formaat ondersteunt? Klopt dit? Ik ken niet meer de juiste benaming van het formaat dan Nikon hiervoor gebruikt.
    Loco

Twee jaar geleden heb ik een dia/negatiefscanner gekocht.
    Op onderstaande site heb ik toen genoeg informatie gevonden die mij geholpen hebben bij mij keuze.
    http://www.filmscanner.info/index.html

mvgr
    antoine200

Hoi Loco,
    De filmstrook adapter SA21 waar je negatiefstroken mee scanned zit er standaard bij. Er zit inderdaad geen dia-houder voor meer dan 1 ingekaderde dia bij. Linkje wat Antoinne had gestuurd daar zie je die van mij ook tussen staan http://www.filmscanner.info/NikonCoolscan5ED.html
    Bij website Nikon zie ik ook geen adapter als accessoire erbij staan om meer dan 1 ingekaderde dia te scannen, wel bij het topmodel de 9000.

Met de software kan je bewerkingen uitvoeren en de scan opslaan als NEF formaat wat het equivalent is voor RAW maar dan noemt Nikon het NEF.

Je kan langskomen om het apparaat in werking te zien, ik woon NL / Brabant...
    Groetjes, Damiaan.

Hartelijk dank voor alle info, en de referentie website. Zeer duidelijke en goede informatie. De knoop is doorgehakt. Ik heb mijn toestel Nikon V-ED besteld via Konijnenberg (Turnhout).
    Het beloven eenzame nachten te worden om een compleet archief te digitaliseren.
    Loco

Je zal er vast geen spijt van hebben! Is een flinke uitgave maar het is een geweldig apparaat.
    Groetjes, Damiaan.

Ik heb mijn collectie (700 stuk) laten inscannen bij een firma. Eerst wilde ik dit zelf doen maar goede scannens zijn wel echt duur. Ook neemt dit veel tijd inbeslag.

Ik heb wel 48 cent betaald per dia maar de kwaliteit was voor mij heel goed. Als ik afprint op A4 heb ik geen problemen met de scherpte of kleuren enz.

Ik heb wel eerst een testscan laten doen voor de zekerheid, maar die was ok.

Je kan zelf een kijken of je er iets aan hebt op www.digidat.be

Ik scan sinds drie jaar al mjn reisdia's (van 18 jaar reizen, overal, soms 1 jaar lang), bewerk ze met Photoshop (Elements of .7 en nu CS2) en breng ze op DVD met Premiere Elements. Een muziekske erbij gezet, en ik ben kontent van het resultaat.
    Ik scan die dia's op een resolutie van 300 of 600 px, in een formaat van 1800px op 1200px (is OK voor breedbandTV)

Ik scan met een Epson Perfection 1670, thuismodus. Je kan ook de automatische modus nemen, maar die vind ik niet zo goed, of een Professionele Modus (maar wat men daar voorstelt kan ik evengoed of beter bewerken met Photoshop)

Probleem zijn dia's die in de hoogte gefotografeerd zijn (1200 breed en 1800 hoog). Dat is niet mooi op TV.En daar valt veel van weg van boven en beneden. Dus zoveel mogelijk daar uitsnijdingen van maken op formaat 1800/1200, zonder vervormingen.

Nu heb ik een digitale camera.
    Als ik die foto's wil verwerken in een DVD moet ik ze verkleinen. Zoniet krijg je moiré...

Al redelijk veel dia's gescand met Canon MP800 en geeft goed resultaat, is ondertussen denk ik MP810 geworden.
    Groeten

Verplaatst naar geschikter forum "fotobewerking" --> "algemeen"
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

als je maar een 40tal moet scannen, kan dat ook met een gewone scanner?

Soortgelijke discussies

1. Dia's digitaliseren
    Door GJB in forum Algemeen
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 15 mei 2004, 01:00
  2. dias reproduceren
    Door hubert-brugge in forum Algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 31 maart 2003, 00:16

Regels voor berichten