Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

    Hoi allemaal, ik ben de stap naar beroepsfotograaf in bijberoep aan het overwegen. Ik vroeg mij af de pro's onder jullie ooit ook hiermee aan begonnen zijn met een cropcamera? Om te beginnen zou ik voornamelijk communiereportages en gewoon portretfoto's op locatie willen maken dus zeker nog geen huwelijken. Hiervoor zou ik mij een 24-70 f/2.8 lens aanschaffen want mijn tamron 18-270mm is verre van ideaal om portretten te trekken en op 50mm f/1.8 mis ik zoom. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

    Oei, vergeten te vermelden dat ik met een Nikon d90 werk...
    Last edited by Siesje; 4 februari 2014, 08:02. Reden: aanvullende info gegeven

  • #2
    Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

    Portretfoto's op locatie zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Of je dat doet met een crop of full frame of MF camera: je werkt meestal in omstandigheden dat je een zekere controle hebt over het licht dus dat lukt wel.

    Communnies daarentegen... Ik vrees dat je d90 in een donkere kerk wel eens tekort kan komen. Je kan met een d90 niet zo gek hoog in de iso's gaan voor je hinderlijke ruis krijgt.

    Btw: als je portretten bedoelt: bedoel je dan full body/headshots/allerlei...? Want met een 24/70 kan je het meeste wel doen, maar ik zou je ook sterk aanraden om eens naar een 70 200 te kijken voor zuiver portretwerk. Is een van de betere lenzen in het nikon gamma hiervoor. Een 85mm 1.8 is ook niet verkeerd maar is iets minder breed (never mind the pun) inzetbaar
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

      De vraag, waarom zou je overstappen in een semi pro statuut ?
      Als je hobby & hopelijk ook je passie deels je beroep wordt, voor de verdienste
      moet je het niet doen, de markt is dood. Komt erbij dat werken ook wil zeggen
      dingen doen om de centen, en niet omdat je ze graag doet.

      Ik zou mijn huidige job in loondienst koesteren, en me der voor inzetten
      om me dan in mijn hobby ne vrije mens te voelen.

      Met vriendelijke groeten, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

        de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?
        ja hoor natuurlijk kan dat.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          De vraag, waarom zou je overstappen in een semi pro statuut ?
          Als je hobby & hopelijk ook je passie deels je beroep wordt, voor de verdienste
          moet je het niet doen, de markt is dood. Komt erbij dat werken ook wil zeggen
          dingen doen om de centen, en niet omdat je ze graag doet.

          Ik zou mijn huidige job in loondienst koesteren, en me der voor inzetten
          om me dan in mijn hobby ne vrije mens te voelen.

          Met vriendelijke groeten, Jeff C.
          Ik wordt geregeld gevraagd om foto's te trekken, zwangerschap, communie, baby's...en sommigen willen mij hiervoor ook betalen. Tot nu toe heb ik de boot wat afgehouden omdat ik er niet klaar voor was. Ondertussen heb ik 3 semester avondschool achter de rug, vele uren zelfstudie. Ik voel mij daar nu wel klaar voor. Occiasioneel een centje aanvaarden = geen probleem maar stel dat ik dit zo blijf doen dan heb ik een nevenactiviteit volledig in het zwart en dat stuit tegen mijn inborst! Natuurlijk kan ik gewoon ook niets aannemen en blijven foto's trekken.... totdat ik geen budget meer heb om mijn materiaal te bekostigen. En dan is het gedaan met de hobby.

          Comment


          • #6
            Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Siesje Bekijk bericht
            Occiasioneel een centje aanvaarden = geen probleem maar stel dat ik dit zo blijf doen dan heb ik een nevenactiviteit volledig in het zwart en dat stuit tegen mijn inborst! Natuurlijk kan ik gewoon ook niets aannemen en blijven foto's trekken.... totdat ik geen budget meer heb om mijn materiaal te bekostigen. En dan is het gedaan met de hobby.
            Klinkt logisch en zou ik me ook in kunnen vinden.
            Soit, zou niet weten waarom je als (semi)professioneel niet met een cropcamera zou kunnen werken. 't Gaat over hetgeen eruit komt hé. Misschien inderdaad opletten met ruis, maar dat moet je zelf eens beoordelen door wat tryouts te doen in kerken/zalen/je eigen living(?). Indien het de prijs is waardoor je een FF niet zou aankopen (en perfect verdedigbaar ), dan kun je nog altijd voor een recentere crop gaan dan de D90 die je nu hebt. Voor de rest denk ik dat je beter wat investeert in lichtsterk glas.

            Comment


            • #7
              Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

              Ik ken dat, ik heb het ook vaak meegemaakt, en ik heb der altijd NEE op geantwoord.
              Ze willen je een centje geven, ik ken da ook, maar werken als semi pro is geen centje
              geven , dat is werken tegen de geldende tarieven. En dan opeens is het niet meer nodig
              dan hebben ze "Nonkel Frans met zijne Kodak" en die trekt avree scheune foto's hé, en ha hee zene Kodak altij bij!
              En daar staat ge dan.
              Een anekdote ... Een vrouw die ik vrij goed ken en weet dat ik met met fotografie bezig ben
              vraagt aan mij, Ohhh Jeff wilde gij den trouw van mijn dochter fotograferen ?
              Ik antwoord Nee madame ... dat doe ik niet!
              Allez..... kunde dat dan ni, ge maakt anders toch schoon foto's hé.
              Ja madame, ik kan wel, maar ik doe da niet, omdat ik het ni graag doe, en omdat ik vele
              professionele fotografen als vriend heb, en ik pak die hun werk niet af.
              Maar allez Jeff, ik zal je der 100 Euro voor geven, nee madame ik doe het niet, en terloops
              een trouwreportage kost 1500 Euro hé!

              Is het dat wat je wil, nee toch....

              Met vriendelijke groeten, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                Portretfoto's op locatie zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Of je dat doet met een crop of full frame of MF camera: je werkt meestal in omstandigheden dat je een zekere controle hebt over het licht dus dat lukt wel.

                Communnies daarentegen... Ik vrees dat je d90 in een donkere kerk wel eens tekort kan komen. Je kan met een d90 niet zo gek hoog in de iso's gaan voor je hinderlijke ruis krijgt.

                Btw: als je portretten bedoelt: bedoel je dan full body/headshots/allerlei...? Want met een 24/70 kan je het meeste wel doen, maar ik zou je ook sterk aanraden om eens naar een 70 200 te kijken voor zuiver portretwerk. Is een van de betere lenzen in het nikon gamma hiervoor. Een 85mm 1.8 is ook niet verkeerd maar is iets minder breed (never mind the pun) inzetbaar
                Bedankt voor je input! Even iets verduidelijken, met communies bedoelde ik portretfoto's maken op een buitenlocatie. Had eigenlijk niet aan foto's in de kerk gedacht. Maar bij deze weet ik dus dat mijn d90 voor zoiets niet zal voldoen.

                De 70 200 staat ook op mijn lijstje maar eerst die 24-70... ik moet kiezen!

                Comment


                • #9
                  Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                  @Siesje,

                  Keuzes moeten er zijn he. In elk geval veel succes met je onderneming.

                  @Jeff C: Ik volg je in je redenering, maar die gaat niet voor iedereen op he. Er zijn heus nog mensen die geld willen geven aan een goede foto met de juiste omkadering. Ik denk dan vooral aan mensen die de zekerheid willen dat hun klein mannen goed gefotografeerd worden en niet het risico willen nemen dat "nonkel cois met zijne compact" met zich meebrengt.

                  Ik geeft het je: het is een minderheid tegenover 20 jaar geleden, maar ze zijn er wel. Nog meer zelfs in de bedrijfs en KMO wereld.

                  Daar komt ook bij dat mensen die aan zoiets geld geven vaak ook weten dat daar meer achterhangt dan het nemen van die foto. Ik denk dan maar aan het klaarmaken van die foto voor druk, retouche, albums maken, Professioneel omgaan met klanten, afspraken nakomen ten alle koste, de kunst om jezelf op een feest onzichtbaar te maken indien gewenst en toch mooie foto's aan te leveren,... Dan moet je die diensten natuurlijk ook leveren he :-)

                  Service, zekerheden en consequent goede resultaten bieden aan je klanten is de truc. Daar betaalt men met plezier voor.

                  Maar het is wel een feit dat zodra je jezelf laat betalen, je moet zorgen dat je prijzen markt-conform zijn (je moet ervan kunnen leven) en dat je hobby je werk wordt. Dat heeft idd zo zijn gevolgen.
                  FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                  Comment


                  • #10
                    Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                    Ik heb eens gekeken bij www.2dehands.be in de rubriek jobs/diensten/fotograaf.
                    Er zijn er die zich uitgeven voor semi-professioneel en een huwelijksreportage van 8 uur aanbieden voor 100€ inclusief het foto-album.
                    Begin daar maar eens tegen te concurreren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      De vraag, waarom zou je overstappen in een semi pro statuut ?
                      Als je hobby & hopelijk ook je passie deels je beroep wordt, voor de verdienste
                      moet je het niet doen, de markt is dood. Komt erbij dat werken ook wil zeggen
                      dingen doen om de centen, en niet omdat je ze graag doet.

                      Ik zou mijn huidige job in loondienst koesteren, en me der voor inzetten
                      om me dan in mijn hobby ne vrije mens te voelen.

                      Met vriendelijke groeten, Jeff C.
                      Hier ben ik het dus TOTAAL mee eens! Eindelijk kom ik eens iemand tegen die het begrijpt! Mensen vragen mij vaak waarom ik niet fotografeer voor mijn beroep, met al mijn material, en dan is mijn uitleg dat ik wil fotograferen zoals ik het wil, zonder toegevingen, en dat kan niet als je professioneel werkt. Ik zou er een doodse schrik voor hebben dat ik dan de passie in no time zou verliezen. Ik heb ooit één trouw gedaan, en heb daarna gezworen het nooit nog te doen. Ik mocht niks op mijn eigen manier en in mijn eigen stijl doen. Twee schoonmoeders die zowat aan je plakken om toch maar alles te regelen: een regelrechte horror.
                      En toen heb ik gezworen nooit nog zoiets te doen, zeker niet professioneel te gaan, en dat bevalt me uitstekend zo.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Ik heb eens gekeken bij www.2dehands.be in de rubriek jobs/diensten/fotograaf.
                        Er zijn er die zich uitgeven voor semi-professioneel en een huwelijksreportage van 8 uur aanbieden voor 100€ inclusief het foto-album.
                        Begin daar maar eens tegen te concurreren.
                        Heb ook zoiets gezien Notex... Dit kan volgens mij niet als je weet dat er nog eens 33% belastingen ervan af gaat + nog je kosten aftrekken. Dan hou je er niets aan over. Die persoon slaat de bal totaal mis met zijn prijzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                          ik ben beroeps (voltijds) en kan je nu al zeggen dat je in die branche niet ver zal geraken dan enkele maanden (dan heb ik het over 4 maand) met wat leven op reserves.
                          tenzij je een heel aanslaande sijl hebt waarvoor mensen veel geld willen betalen (maar dat laten we hier even terzijde nu)

                          dorpsfotografen gaan overal failliet of doen deeltijds een andere job om te kunnen overleven.

                          Ik heb het gezocht in de reclamesector en mag blij zijn dat ik dat gedaan heb.
                          opbotsen tegen een amateur die maar 50 euro vraagt kun je niet... als zelfstandige hou je nog 18 euro over waavan jij moet leven en sparen EN uw zaak doen groeien (investeringen, materiaal, enzo)
                          reken ook dat (indien je het deftig doet) je ook nog eens in totaal minimum 5uur bezig bent met die shoot van 50 euro.

                          berekening is snel gemaakt eh?

                          je kunt dezer dagen niet meer overleven als beroepsfotograaf als je enkel communnies en familie protretjesmaakt.
                          zelfs huwelijks fotografen hebben het moeilijk, journalisten enzovoort.

                          in de commerciele wereld is er nog geld te verdienen maar het is zeker niet makkelijk, je zal er hard voor moeten knokken en werken in het begin en zeker niet opgeven.

                          ow en met een crop camera kom je er echt niet neem dat maar van me aan.
                          Last edited by TrsH; 5 februari 2014, 19:24.

                          Comment


                          • #14
                            Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                            ik ben beroeps (voltijds) en kan je nu al zeggen dat je in die branche niet ver zal geraken dan enkele maanden (dan heb ik het over 4 maand) met wat leven op reserves.
                            tenzij je een heel aanslaande sijl hebt waarvoor mensen veel geld willen betalen (maar dat laten we hier even terzijde nu)

                            .
                            Ik heb al een job hoor, fulltime zelfs. Ik zou dit gewoon doen in bijberoep en niet met de hoop er rijk van te kunnen worden. De tijd dat ik in sprookjes geloofde is voorbij!

                            Comment


                            • #15
                              Re: de stap naar beroepsfotograaf - kan dit met een cropcamera?

                              Ik zie hier toch heel veel negatieve dingen staan eigenlijk.

                              Ik ben zelf fotograaf in bijberoep (huwelijksreportages).

                              Waarom in bijberoep?
                              Omdat volgens mij een mooie manier is om te kijken wat ik kan bieden en wat de markt/het beroep/de kunst erachter mij kan bieden.

                              Mik ik op fotograaf in hoofdberoep?
                              Nee, maar zou eerlijk gezegd wel mijn voltijdse job op minder tijd willen zetten (minder dagen) om zo meer te investeren in mijn passie.

                              Differentiëren!
                              Ik lees hier reacties zoals die van Digipics357,'de markt is dood'.
                              Als je met zo'n instelling aan iets wilt beginnen dan kan je beter meteen stoppen.
                              Op die manier is elke markt gewoon dood.
                              Het gaat erom dat jij iets gaat bieden waar vraag naar iets.
                              Creativiteit, kwaliteit, service (zoals eerder gezegd), etc....
                              Wij zitten nu trouwens in ons 3de jaar en het jaar zit bijna zo goed als vol.
                              Onze prijzen zijn intussen (lichtjes) gestegen en dat heeft nog geen barrière mogen vormen voor klanten te krijgen. Integendeel zelfs.


                              Werken?
                              Ja, je gaat hard moeten werken.
                              Want als huwelijksfotograaf (bvb.) gaat het niet enkel om een hele dag meegaan met het koppel op de dag zelf.
                              Het gaat ook over de afspraken (voor/na huwelijk), de voorbereiding van de dag, het verwerken en bewerken van de foto's, administratie, etc....
                              Dus je moet het wel met plezier doen en met passie want anders ga je ook niet je eigen differentiëren (zie puntje hierboven).
                              Nu, elke zelfstandige moet hard werken. That's the way it is, and that's life. Als je niet wilt werken, niet zelfstandig worden.
                              Ik zeg ook altijd tegen mensen die over slaap spreken, dat ze moeten slapen wanneer ze dood zijn.... Tijd genoeg dan om te slapen.
                              Maar er moet plezier zijn.

                              Bridezilla's, schoonmoeders en andere ergernissen.

                              Er zijn natuurlijk altijd mensen die heel kritisch zijn, of weten wat ze willen. Daar moet je gewoon op een subtiele manier mee kunnen omgaan.
                              Wij maken vrij snel duidelijk hoe wij werken en met welke resultaten... En wij werken enkel binnen die lijnen, uiteraard met enige flexibiliteit.
                              De mensen moeten echt het gevoel hebben dat je weet waar je mee bezig bent en dat je vertrouwen uitstraalt.


                              Ik zou zeggen.
                              Heb je een passie, wil je werken voor die passie en mag dat iets opbrengen... Dan ga je voor bijberoeper om te beginnen en zo te proeven van het zelfstandig zijn.
                              Passie en werken gaan trouwens perfect samen.

                              Just my two cents. :-)
                              EMBLEMATA.BE
                              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                              Comment

                              Working...
                              X