Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200/D2X/D70/D50 testfoto's gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200/D2X/D70/D50 testfoto's gevraagd!

    Wie kan mij een full resolutie foto ( .nef file indien D200, jpg file beste kwaliteit indien 5D) bezorgen genomen met een D200 met de volgende instellingen:

    camera manueel op 30 sec
    Om het even welke lens maar diafragma volledig toe F22 of hoger.
    Lensdop op de lens geplaatst zodat er geen licht kan binnenkomen, liefst opnemen binnenhuis.
    GEEN noise reductie gebruiken ( heel belangrijk)
    RAW opname
    Voor 5D canon zeker geen bewerkingen op uitvoeren.

    Bedoeling van deze test is het onderzoeken hoe de sensor zich gedraagt bij deze lange opname zonder dat er ruis onderdrukking gebruikt wordt. Deze test is heel belangrijk voor mijn opnames van de vliegende beestjes. Bij een D100 kan ik niet werken zonder ruisonderdrukking omdat de ruis te sterk aanwezig is. Bij gebruik van ruisonderdrukking voor lange opnames komt er anders een extra opnametijd bij.

    Het moet een .nef file zijn voor mijn analyse. Voor een 5D liefst .jpg gezien ik geen RAW convertor heb voor Canon.
    Hij mag wel gezipt zijn voor opslag omdat hij zo beduidend kleiner wordt.

    File mag via email gestuurd worden ofwel een tijdelijke download link. PM met link mag ook.

    Email: frans_vdm@skynet.be


    Update 29-02-2006:
    Belangrijk: WB op flash plaatsen, niet automatisch omdat de camera moeilijk WB kan maken op een zwart beeld.
    Zeker geen resize doen anders gaat informatie verloren, een crop om de filesize te beperken mag.
    Zeker het histogram niet verschuiven in het onderste gebied omdat ruis informatie dan verloren gaat.

    Update 02-03-2006
    jpg files hebben geen zin omdat vergelijkingen niet geldig zijn of kunnen gemaakt worden.
    Als je RAW en compressed RAW kunt instellen, liefst van beide mode een testfile.
    Ook D2X,D50 en D70 camera's zijn welkom
    Zo bekom ik een vergelijk van alle Nikon DSLR's hoe de ruis is bij de laagste ISO waarde en lange belichting.
    De resultaten zullen hier op BD gepubliseerd worden. Nual heb ik toch vrij spectaculaire resultaten bij de geteste beelden.
    Graag nog meer testfoto's.
    Doorsturen gaat het snelst als je een link kunt opgeven, mag via een PM, anders file zippen en per email doorsturen.

    Frans
    Last edited by frans_vdm; 2 maart 2006, 14:36.

  • #2
    Re: D200/5D beeld gevraagd!

    Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    Lensdop op de lens geplaatst zodat er geen licht kan binnenkomen, liefst opnemen binnenhuis.
    Kleine opmerking/aanvulling: een lensdop is niet gemaakt om lichtdicht te zijn. Vergeet ook de zoeker niet af te dekken. Een warme sensor of ruimte kan ook z'n invloed hebben op de resultaten.

    FWIW, natuurlijk
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: D200/5D beeld gevraagd!

      Kan niet helpen maar de 5D en de nieuwe 30D net zoals de 1 series kunnen long exposure noise reduction doen zonder dat er een extra wachttijd is om de volgende foto te nemen. Misschine wel nuttig voor jou om te weten.

      Ik heb dit pas ontdekt in het 30D artikel dat je hier kan vinden: 30D Effe naar beneden scrollen voor de info. Meer weet ik er ook niet van.

      Comment


      • #4
        Re: D200/5D beeld gevraagd!

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
        Kleine opmerking/aanvulling: een lensdop is niet gemaakt om lichtdicht te zijn. Vergeet ook de zoeker niet af te dekken. Een warme sensor of ruimte kan ook z'n invloed hebben op de resultaten.

        FWIW, natuurlijk
        Ja klopt, ik heb dat vergeten te vermelden. Bij mij is de zoeker altijd afgedekt als ik vliegende beestjes opneem, ik moet immers niet meer door de zoeker kijken Best gewoon opnemen in donkere of weinige belichte omgeving.

        Voor de 5D gebruikers, een crop kan ook dienen waardoor de filegrote wat kleiner kan gehouden worden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Kan niet helpen maar de 5D en de nieuwe 30D net zoals de 1 series kunnen long exposure noise reduction doen zonder dat er een extra wachttijd is om de volgende foto te nemen. Misschine wel nuttig voor jou om te weten.
        Ja de nikon kan dat ook maar het is minder effectief als er al te veel ruis aanwezig is door de langere tijd. Zowel bij Nikon als bij Canon kan ik nadien toch nog besluiten of ik noise reductie aanzet. Belangrijk is idd dat er geen extra wachttijd nodig is. Een zwarte foto kan nadien gewist worden.

        Frans

        Comment


        • #5
          Re: D200/5D beeld gevraagd!

          30 seconden
          120 seconden

          Een beperking is waarschijnlijk dat mijn Canon 5D nu geen zomerse temperaturen heeft.

          In deze raw geconverteerde versie van het tweede beeld zit nog exif data. Het f getal is niet 22 maar ik weet niet of dit belang heeft. De ISO is niet 100 maar 160. Merkwaardig is dat bij de RAW versie alle groen is verdwenen. Eventueel heeft dit iets met de witbalans te maken.

          120 seconden RAW

          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 3 maart 2006, 11:43.

          Comment


          • #6
            Re: D200/5D beeld gevraagd!

            Bedankt Jan voor de test. Het ziet er idd heel goed uit. Maar om nog beter te kunnen oordelen ontbreek nog wat informatie.

            De getoonde beelden zijn dit crop 1/1, dus zonder resize. Dit is heel belangrijk omdat de minste levelverandering anders verloren gaat als er een resize gedaan wordt.

            Ik was vergeten maar je moet natuurlijk de WB op flash plaatsen bij opname. De camera kan anders geen goede WB maken op een zwart beeld. En mijn toepassing is trouwens ook flash in dit geval.

            Je F waarde stond op F4.5, was beter geweest volledig toe hoewel als de kap goed afdekt dit geen verschil zou geven.

            De bedoeling was zo een file op te sturen, alhoewel het ook hier kan maar vooral bij .jpg files kan ik moeilijk achterhalen hoe de opname juist gedaan werd.

            Maar mijn eerste samenvatting is dat er geen hinder is van ruis waardoor ik geen longnoise onderdrukking in de camera met een extra tijd zou moeten uitvoeren en dat was juist de bedoeling van de test. Als ik minstens tot 30 sec kan opnemen zonder hinderlijke ruis is de test geslaagd en deze resultaten geven dit hier aan.

            Frans
            Last edited by frans_vdm; 1 maart 2006, 07:36.

            Comment


            • #7
              Re: D200/5D beeld gevraagd!

              Zoals je kan merken heb ik nu wat meer tijd.
              De beelden zijn inderdaad 100 % uit het midden van het beeld.
              Zelf vind ik de 2 minuten opname heel erg goed.
              Als je even alle gewenste exif opgeeft voor een volgende test: ISO, f getal, witbalans, tijd... dan kan ik later deze test even uitvoeren.

              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: D200/5D beeld gevraagd!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Zoals je kan merken heb ik nu wat meer tijd.
                De beelden zijn inderdaad 100 % uit het midden van het beeld.
                Zelf vind ik de 2 minuten opname heel erg goed.
                Als je even alle gewenste exif opgeeft voor een volgende test: ISO, f getal, witbalans, tijd... dan kan ik later deze test even uitvoeren.

                Jan.
                Oké Jan, dan is het duidelijk, een belichting tot 60 sec is zeker geen probleem. Langer moet het niet want als het beestje in die tijd niet wil gaan vliegen zal het wel eeuwig blijven zitten. Trouwens als er toch geen extra tijd nodig is voor noise reductie dan maakt het niet veel uit om de camera te stoppen, een zwart beeld te laten wegschrijven en opnieuw de volgende opname te starten als het nodig is. Bij dit type fotografie gaat het niet over honderden foto's per sessie. Als er dan een 5 tal goede opnames gemaakt worden is het heel goed.

                Spijtig is er nog niemand die mij een D200 RAW file heeft toegestuurd. Blijkbaar hebben ze veel meer tijd nodig om hun camera te gaan vergelijken. Nochthans is een opname zoals ik nu vroeg niet ze een groot werk.

                Maar volgens testen vermoed ik dat ook de D200 het evengoed gaat doen bij deze toepassing.

                De 30D zou ook een goede camera zijn en dit voor 400 euro minder. (1600 euro D200, 1200 euro 30D) Slechts 1 element is spijtig nl de 30D heeft geen GPS mogelijkheid, iets dat voor mij heel belangrijk is. Natuurlijk zit ik ook met mijn uitgebereide Nikon macro lenzen. Hoewel een 30D + nieuwe 100mm macro lens in de zelfde prijs ligt als de D200 body alleen. Een 5D komt helemaal niet in aanmerking voor mijn type werk, dat heb ik al uitgelegd omdat een FF minder gunstig is tov DX voor macro en tele werk, en dan nog eens een hoigere prijs ( 2300 euro 5D tov 1600 euro D200) Dus 700 euro meer betalen voor minder gunstige opnames heeft geen zin. Vandaar dat een 30D gunstiger uitvalt en dus wel een koncurent is voor de D200.

                Dus nieuwe opnames hoeven niet Jan gezien het een crop was zonder resize.

                Frans

                Comment


                • #9
                  Re: D200/5D beeld gevraagd!

                  Frans, stuur de D200-bezitters gewoon een pm met exact wat je wil, zodat ze enkel maar even snel de instellingen moeten verzorgen. Vermoedelijk heb je dan wel resultaat hoor...

                  Je herkent ze aan het logo en je weet wel in welke topics he...

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: D200/5D beeld gevraagd!

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                    Frans, stuur de D200-bezitters gewoon een pm met exact wat je wil, zodat ze enkel maar even snel de instellingen moeten verzorgen. Vermoedelijk heb je dan wel resultaat hoor...

                    Je herkent ze aan het logo en je weet wel in welke topics he...
                    Is een goed idee en ja ik weet ze te vinden.
                    Spijtig dat de 30D er nog niet is, voor 1200 euro is dat wel een koncurent van de D200. Maar ik wijk af, het grote verschil in de foto's komt van de fotograaf, niet van het toestel dat Nikon of Canon heet! Velen vergeten dit.

                    Frans

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200/5D beeld gevraagd!

                      Hi Frans,
                      Net een (gecomprimeerde) NEF gemaakt op 30s. en F22 met de D200.
                      Je kunt hem hier downloaden: http://www.smartpix.nl/web/_DSC1814.NEF

                      Mocht je er eentje nodig hebben met andere instellingen, dan moet je maar een gil geven...
                      Groetjes Edwin
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200/5D beeld gevraagd!

                        Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                        Hi Frans,
                        Net een (gecomprimeerde) NEF gemaakt op 30s. en F22 met de D200.
                        Je kunt hem hier downloaden: http://www.smartpix.nl/web/_DSC1814.NEF

                        Mocht je er eentje nodig hebben met andere instellingen, dan moet je maar een gil geven...
                        Groetjes Edwin
                        Bedankt Edwin, ik heb hem binnen genomen en getest, gewoon perfect.
                        Is niet te vergelijken met een D100.

                        Zal buitengewoon werken voor mijn toepassing, ga hem direct gaan bestellen.

                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200/5D beeld gevraagd!

                          Welkom Frans...
                          Hopelijk heb je de camera voordat al die kleine beestjes zich weer laten zien.
                          Groetjes Edwin
                          Mijn Foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200/5D beeld gevraagd!

                            Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                            Mocht je er eentje nodig hebben met andere instellingen, dan moet je maar een gil geven...
                            Groetjes Edwin
                            Edwin,

                            Ik zie zopas dat je in compressed RAW werkt. Dit zou juist een invloed kunnen hebben in de donkere delen, iets waar we hier juist mee bezig zijn.
                            Is het mogelijk dezelfde test nog eens te doen maar uncompressed RAW. De file zal veel groter zijn maar als dat een probleem is, mag je hem gerust eerst door winzip halen waardoor hij heel klein wordt zonder verlies.

                            Dit zou tevens een duidelijke test kunnen geven voor het verschil tussen compressed en niet compressed.

                            Frans

                            Comment


                            • #15
                              Re: D200/5D beeld gevraagd!

                              Frans, hier een ongecomprimeerde NEF.: http://www.smartpix.nl/web/_DSC1828.NEF

                              Hij is wel 2,5 maal zo groot als de vorige...

                              Groetjes Edwin
                              Mijn Foto's

                              Comment

                              Working...
                              X