Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie en printen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Calibratie en printen

    Ik heb mijn scherm met een Eye One op 80cd/m2, 2.2 gamma en 5000K gecalibreerd.
    Ik print mijn foto's met een Epson R2400. Het papier is Ilford Pearl.
    Is het "normaal" dat ik dan in Lightroom een Print Adjustment moet doen van +22 om niet te donker af te drukken?
    Dan kan ik "even goed" het scherm op 120 calibreren en steeds de Print Adjustment aanpassen per papier. (naar bv +52)
    Of zie ik dat verkeerd?

  • #2
    Re: Calibratie en printen

    De calibratie, dat is die van je scherm.
    Hoe zit het met de printer, het kleurbeheer van de printer moet je uitschakelen, en lightroom moet je het kleurbeheer laten doen door het juiste icc-profiel voor je papier te kiezen.

    Hoe de foto's op het scherm staan zo moeten ze ook uit de printer komen, ( bij mij is dat toch ) wel onder daglicht lampen bekijken en zeker de afdruk niet vlak voor je scherm leggen, minstens een 1m er van af houden. ( anders heeft het licht van je scherm invloed op de kleuren van je afdruk )

    PJW
    Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

    Comment


    • #3
      Re: Calibratie en printen

      Ik gebruik het profiel van Ilford.
      En ik heb op de printer alles ingesteld zodat deze niets doet aan de kleuren.

      Ik ben nu ook met Print Adjustment aan het testen.
      Ik zet de Brightness op +25 en soms zie ik een verschil met de 'gewone' print (eerder low key foto) en soms niet (eerder high key foto).
      Klopt het dat die setting niet hetzelfde is als dat je de brightness in develop module +10 (of +25) te verandert?
      Last edited by filip; 26 augustus 2015, 19:17.

      Comment

      Working...
      X