Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

body laten zuiver maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • body laten zuiver maken

    Zijn er plaatsen in regio West-Limburg (België) waar je je body degelijk kunt laten reinigen? Met wat lucht blazen kom je er niet vrees ik. Eerder was dit niet, maar ik vermoedt dat dit te maken heeft met macro-lenzen erop te zetten die ik al jaren niet meer gebruikt had. Onbegonnen werk om iedere foto te detoureren.

    Zie link



  • #2
    Re: body laten zuiver maken

    Dat kan prima thuis. Er zijn talrijke items hier, hoe dit kan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: body laten zuiver maken

      Bedankt. Dat was wat ik eerst geprobeerd heb... hopeloos. Dus nu zoek ik hulp van een expert.

      Comment


      • #4
        Re: body laten zuiver maken

        Foto Robyns St-Truiden doet dat perfect.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: body laten zuiver maken

          Het lijkt me dat hier meer aan de hand is dan enkel stof op de sensor
          Heb je zelf misschien iets geprobeerd ? Het lijkt me dat je hier geprobeerd hebt om het toestel proper te blazen ?
          In ieder geval is het nog op te lossen, elke redelijke vakzaak kan je hier mee helpen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: body laten zuiver maken

            Er is inderdaad zeer veel flair te zien.
            Is dat op elke foto zo,met elke lens ???
            Om te zien wat er op je sensor zit:
            neem een foto van een wit blad papier,beeldvullend,lens op oneindig (manueel),diafragma 11-16,sluitertijd mag lang zijn(alles is toch flou,dus geen bewegingsonscherpte)
            Wat je dan ziet als zwarte vlekjes en cirkeltjes is stof op de sensor.J blad papier is toch onscherp,dat zie je niet.

            Comment


            • #7
              Re: body laten zuiver maken

              Je kan dit zelf doen maar daar zit enig risico aan.
              Ik vind het de moeite niet om het zelf te doen.

              Bij de meeste fotozaken kan je dit laten doen. Soms ook op beurzen (gratis).
              Hoor eens bij KameraExpresss. Kost je 20 euro en het is goed gedaan volgens de regels van de kunst.
              Klaar terwijl je wacht.
              Tevens ook garantie als iets fout loopt.
              Ben je direct een paar maanden weer goed mee.

              Comment


              • #8
                Re: body laten zuiver maken

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Je kan dit zelf doen maar daar zit enig risico aan.
                Welk risico? Bij het juiste materiaal kan er niets gebeuren, ja de sensor wordt nat. Sommigen zweren bij de scotchtape methode, maar dat lukt mij niet te dikke vingers denk ik.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: body laten zuiver maken

                  Ben bij Bartok in Hasselt geweest met de vraag of ze deze professioneel konden reinigen, maar de baliebediende van dienst heeft enkel eens wat geblazen, en sindsdien is het erger geworden. Had er gevraagd of ze het ook professioneel konden laten reinigen, maar kreeg als antwoord dat er niets te verbeteren valt.

                  Het is nu zo bij iedere foto met elke lens, dus het zit in de body.

                  Op een wit blad fotograferen: er zitten ook witte vage vlekken die je op een wit blad niet ziet, vandaar de gekleurde foto.

                  Comment


                  • #10
                    Re: body laten zuiver maken

                    Bij een grotere diafragmaopening (alles onder de 8)valt het meestal minder op.Kan je misschien tijdelijk helpen.Maar die dikke zwarte streepjes zullen wel niet verdwijnen denk ik.
                    Als je nog eens met lucht blaast, camera met opening naar beneden houden, in de hoop dat er een deel uitvalt.Maar lucht blaast het stof ook maar rond in de body.
                    Natte methode is best.
                    Als je geen oplossing vindt om het te laten doen, toch misschien zelf proberen.Niet zo moeilijk.Wel de juiste afmeting swab gebruiken.(FF of APS)
                    Bij de meeste camera's (+90%)zit er nog een filter voor de sensor.Die reinig je.Aan de sensor kom je niet.
                    Als reinigingsvloeistof kun je ook isopranol (apotheker) gebruiken.Goedkoper.
                    Hopelijk vind je een oplossing.

                    nb:ik fotografeer mijn wit blad op mijn bureau verlicht met een bureaulamp.Heb dan een geel blad.

                    Comment


                    • #11
                      Re: body laten zuiver maken

                      Sensor reinigen kan je simpel zelf doen maar wanneer je het niet aandurft ga dan naar de vakhandel. Beter is om te voorkomen dat je sensor vuil wordt: zoek een beschutte stofvrije plek op om je objectieven te verwisselen en houd daarbij de opening naar beneden. In de meeste toestellen zit een sensor reiniger(trillingen) en die is meestal effectief. Ik maak de sensor schoon met een statisch borsteltje (Arctic Butterfly 724) en soms hardnekkig vuil met de natte methode: gedistilleerd water.

                      Comment


                      • #12
                        Re: body laten zuiver maken

                        Als je het professioneel laat doen dan zou het ook goed gedaan moeten zijn.
                        Deze dat het goed doen hebben er ook een speciaal inspectieglas voor. Zo kunnen ze zien of er nog stof zit op de sensor.
                        Betaal je 20 euro voor en je bent op je gemak.

                        Vroeger heb ik dit ook zelf gedaan nog. Alle methoden zijn de revue gepasseerd.
                        Met gemengd succes.

                        Zelf er in keuteren met swabs... Mijn ondervinden is dat je meerdere swabs nodig hebt om het goed te krijgen. En de goeie zijn extreem duur!
                        Als er een streep te zien is dan krijg je die ook maar moeilijk weg. Je verplaatst het meestal naar een andere hoek.

                        Naargja... Ik twijfel er niet aan dat er mensen zijn die dit met succes zelf weten te doen.
                        Ik ben ermee gestopt.
                        Ik kan de kosten van reinigen ook inbrengen als kost en ik spaar de tijd uit.

                        Wat ik wel zelf doe, en met grote regelmaat, is lenzen proper maken of de body aan de buitenkant.
                        Isopropanol is je beste vriend in deze.
                        Zachte tissues zonder talg doen het prima voor dit. (wit product van Delhaize zijn de beste volgens mijn oordeel)
                        Nadien blazen met peertje.

                        Comment


                        • #13
                          Re: body laten zuiver maken

                          Kijk eens op https://camera-service.nl/sensor-reiniging/

                          Het is vlak over de grens bij Maaseik.
                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment

                          Working...
                          X