Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bloedmaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bloedmaan

    Gaat er iemand vannacht de bloedmaan fotograferen?
    En om hoe laat zou je dat doen? De verduistering begint om 2:00 uur en duurt tot 7.30 uur ’s morgens. Het beste moment zou tussen 4.11 uur en 5.24 uur zijn.

    Ik ga in de late avond als eens proberen alles op de gevoelig plaat vast te leggen en misschien sta ik wel vroeg op om tussen 4:00 en 5:00 nog eens te proberen. Ik heb een hooggelegen punt uigekozen, zonder teveel lichtvervuiling.
    Enige info waar ik als beginner iets aan heb?

    Een voorbeeld van een foto die ik net voor het weekend heb gemaakt:

    Gemaakt met een Nikon D3200
    Lens: AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6GED
    F/8
    1/250
    ISO 100

  • #2
    Re: Bloedmaan

    Ik ben het wel van plan. Geen speciale plek ... gewoon uit mijn tuin ;-) wordt moeilijjk om echt af te zonderen in Belgie ...
    Mijn materiaal is wel basic wat de lens betreft (70-200)
    Beste resultaat met mijn materiaal zou rond f11 1/250 en ISO 100 zijn. Heb eergisteren eerste poging ondernomen en dat was het voor mij ;-)

    Dit is hoe het normaal zou moeten verlopen:

    Het verloop van de maansverduistering:

    2:11 uur: begin eclips in de bijschaduw
    3:07 uur: begin gedeeltelijke eclips in de kernschaduw
    4:11 uur: begin totaliteit
    4:48 uur: maximale eclips
    5:24 uur: einde totaliteit
    6:28 uur: einde gedeeltelijke eclips in de kernschaduw
    7:24 uur: einde eclips in de bijschaduw

    Hopelijk heb jij hier nog iets aan.

    Comment


    • #3
      Re: Bloedmaan

      ben ik net m'n staief vergeten bij m'n schoonouders
      ga het toch eens proberen met de hx400. alhoewel de maan in een moeilijke hoek gaat staan, denk ik. Maar aangezien ik toch om 5h00 op moet...

      Comment


      • #4
        Re: Bloedmaan

        Wie is er nog wakker om de bloedmaan vast te leggen?

        Comment


        • #5
          Re: Bloedmaan

          Ikke, maar ga nu slapen .....
          Wel een leerrijke ervaring .... van 02hr tot 05Hr turen en schieten naar "het" bloedrode" (?) ...
          Een (groot) probleem, rond 03Hr30 (continu) condens op de lenzen ..... niet meer te doen ...
          Straks zien we wel de resultaten.
          Slaapwel.

          Comment


          • #6
            Re: Bloedmaan

            Ben opgestaan om 4 uur omdat ik er een hap uit wilde zien.
            Dit is het geworden :

            f/4.8 S1/4 iso 4000 brandpuntafstand 97mm
            Panasonic FZ72
            Have a nice day.
            RiNique

            Comment


            • #7
              Re: Bloedmaan

              Leerrijke ervaring inderdaad. Veel moeilijker dan verwacht. AF werkte zoals verwacht niet goed, maar ook manueel met AF magnification was het lastig om hem perfect scherp te zetten.


              Lunar Eclipse - Super Moon
              by Bram Van Der Stichelen, on Flickr
              Last edited by lender; 28 september 2015, 13:05.

              Comment


              • #8
                Re: Bloedmaan

                Mijn foto ziet er een beetje uit zoals die van Rinique. Niet simpel.

                Comment


                • #9
                  Re: Bloedmaan

                  Mijn prestatie is het vermelden niet waard.
                  Oorzaak was wat dunne lage wolkvorming dat het beeld verpeste. Een scherpe maan zat er voor mij dus niet in door die wolken.
                  Het vastleggen ging bij mij gelijkaardig aan wat lender komt te vertellen. Beetje prutsen met de AF en eerst nog die maan in de zoeker krijgen LOL, twas allemaal zwart.

                  Was wel leuk. Terug naar business as usual.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bloedmaan

                    Scherpstellen werkte zonder problemen bij mij, het was eerder moeilijk om een kwalitatief beeld te krijgen op 300mm met amper licht. Ik had eerst geprobeerd op F8 - 30 seconden maar zelfs met ontspanningsvertraging zat de bibber nog in de camera.
                    Heb uiteidenlijk op ISO3200 moeten schieten, zal vanavond foto eens posten, maar hij is zeker niet zo goed als die van lender.
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bloedmaan

                      Met de X-T1 ben ik nog steeds beperkt to 200mm (x1.5).
                      Zonder lange tele moet het echt wel heel precies gebeuren allemaal. Dit is het beste dat ik eruit heb kunnen halen. Dit is een 100% crop van 1280x1280.



                      Blood moon eclipse by Pieter Gordebeke, on Flickr
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bloedmaan

                        aangezien mijn tamron 16-300 in de maak is... heb ik deze foto's maar gemaakt met mijn 50mm....
                        Voor de foto's samen te voegen ben ik iets te wild geweest met de zwarte achtergrond te wissen, en dat kan je merken aan de randen van de maan... ik zal het later wel nog eens opnieuw en beter doen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bloedmaan

                          Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                          Scherpstellen werkte zonder problemen bij mij, het was eerder moeilijk om een kwalitatief beeld te krijgen op 300mm met amper licht. Ik had eerst geprobeerd op F8 - 30 seconden maar zelfs met ontspanningsvertraging zat de bibber nog in de camera.
                          Heb uiteidenlijk op ISO3200 moeten schieten, zal vanavond foto eens posten, maar hij is zeker niet zo goed als die van lender.
                          30 seconden voor de maan is toch extreem lang? Ik had met 1 of 2 seconden (op 600mm wel) al last van de beweging van de maan.

                          Nog eentje van wanneer de verduistering totaliteit benaderde:


                          Lunar Eclipse - 28/09/2015 by Bram Van Der Stichelen, on Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bloedmaan


                            Bloedmaan by Wim Helsen, on Flickr


                            Bloedmaan by Wim Helsen, on Flickr
                            http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bloedmaan

                              Alsof jullie hem nog niet genoeg gezien hebben


                              Super Blood Moon by Wutske, on Flickr
                              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                              Comment

                              Working...
                              X