Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerken,ok, maar het begint met een goede foto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewerken,ok, maar het begint met een goede foto

    Om te beginnen weet ik niet of ik mijn vraag stel op de juiste plaats, maar swat, ze kan maar verplaatst worden..

    Kan er mij iemand uitleggen hoe ik opnames in het donker kan maken van lichte voorwerpen. Neem nu een snoer kerstlampjes tegen een gevel (om in de sfeer te blijven)
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat de foto toont wat ik wil.. Maw de omgeving maar ook de lampjes. En dan nog liefst dat de 'sfeer' ook op de foto staat.

    Help..
    Time is a precious little thing....

  • #2
    Ik zou zeggen, met het bestaande licht werken. Dus waarschijnlijk veel te weinig licht om uit de hand te fotograferen : gebruik dan een steunpunt (autodak, brievenbus of zo), of natuurlijk een statief.
    Vermijd storende lichtbronnen zoals veel te hevige straatverlichting, want die kunnen voor veel lichtafval in uw foto zorgen.
    Als je zou willen, kan je nog inflitsen om de voorgrond te benadrukken. Zorg dan wel dat de sluitertijd in functie van het bestaande licht wordt gekozen, en niet de standaard flitstsluitertijd van 1/60s of 1/125s.
    Probeer enkel 'gewenste beweging' mee te pakken op de foto. Vermits je sluitertijden van enkele seconden zal hebben,
    zal je onderwerp gedurende tijd ook onbeweeglijk moeten blijven (moet lukken met een gevel ), tenzij je net beweging wil zien natuurlijk (voorbijrijdende auto).

    Experimenteren is de sleutel tot het succes !
    greetings,
    Erik

    Comment


    • #3
      Bedankt EN,

      ik zal er mij vanavond eens mee amuseren.. die muur gaat toch niet lopen
      Ik zal de resultaten dan eens laten beoordelen..

      Thx
      J
      Time is a precious little thing....

      Comment


      • #4
        Dat kun je prachtig maken met de volgende methode:

        Zet je toestel op statief.
        Alle instellingen manueel ttz focus tijd en diafragma.
        ISO waarde zo laag mogelijk vb 100 of 200
        Neem bv diafragma F11
        Laat de lampjes branden op de muur en maak een opname enkel de brandende lampjes moeten erop staan. Hiervoor moet je een tijd bepalen door te testen. Ik vermoed tijden +/- 1sec.
        Doof de lampjes en neem een zaklamp om met de hand de muur te belichten. Belichten is hier schilderen, dus met de lichtbundel de muur aftasten (beschilderen) Hiervoor moet je vooraf ook een test maken om te weten hoelang je met een zaklamp een bepaalde zone mag belichten. Mijn zaklamp ( focusbaar lichtbundel, lampje is 0.5W moet gemiddeld 3 ot 4 seconden lichtstralen op dezelfde plaats om op F11 en ISO 200 op een afstand van ongeveer 1 meter voldoende licht te geven. Als de tijd voor het schilderen te ver van deze waarde ligt moet je het diafragma eventueel aanpassen. Na deze testen ben je klaar om een pachtige fotoschilderij te maken.

        Je zet het toestel nu op bulb via een kabeltje te blokeren. ( ik hoop dat jou toestel dit toelaat)
        Je neemt de lichtjes op door ze vb 2 sec te laten branden ( zie voorgaande test)
        Je dooft de lampjes( stroom afleggen), foto toestel blijft openstaan, en je begint met de zaklamp te schilderen op de muur op de plaatsen waar je beeld op de foto wenst. Houw rekening met de belichtingstijd die je vooraf getest hebt. Tracht dit schilderen af te maken binnen de tijd van 1 min als het kan. Los het kabeltje zodat de schutter terug kan sluiten.
        Met deze werkmethode heb ik reeds honderden foto's gemaakt van alles wat je maar kan denken. Mijn uitleg is moeilijker dan het uitvoeren! de afgelopen maand heb ik veel van deze toepassingen op het forum gezet. Als je eens kijkt onder mijn naam zal je ze wel terug vinden.
        Ik hoop dat mijn moeilijke uitleg toch overkomt.
        Het eerst opnemen van de brandende lampjes is om te voorkomen dat ze volledig zouden overbelicht zijn op de foto moesten ze de ganse schildertijd blijven branden.
        Groetjes
        Frans

        Comment


        • #5
          EN,


          Als je zou willen, kan je nog inflitsen om de voorgrond te benadrukken. Zorg dan wel dat de sluitertijd in functie van het bestaande licht wordt gekozen, en niet de standaard flitstsluitertijd van 1/60s of 1/125s.
          Probeer enkel 'gewenste beweging' mee te pakken op de foto. Vermits je sluitertijden van enkele seconden zal hebben,
          Is deze combinatie mogelijk ? Inflitsen en een sluitertijd van enkele seconden ? Die flits heeft dan toch geen enkele betekenis meer ?

          Yoda.
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

          Comment


          • #6
            Is deze combinatie mogelijk ? Inflitsen en een sluitertijd van enkele seconden ? Die flits heeft dan toch geen enkele betekenis meer ?
            Yoda,
            Ja ik doe dat ook veel maar op de flits zit een zeer gerichte buis/kap. Op die manier kan je zoveel maal flitsen als je wilt. Ook dit kun je zien op een van mijn topics waar ik persoonlijk verschillende malen zelf op een foto sta, na mij telkens wat verplaatst te hebben. Je moet enkel maar zorgen dat je slechts de delen belicht wat je wenst. De flits moet dan afgesteld worden op je diafragma, dus ook eerst meten. Ik doe dit met een manueel ingestelde gekalibreerde waarde met een vivitar 283 flits uitgerust met een zelfgemaakte draaischakelaar waar telkens 1 stop licht verschil instelbaar is. op ISO200 afgesteld en 1 m afstand kun je dan snel inschatten hoe je de flits moet hanteren. (flits afstand halveren = 2 stops toename aan licht!)
            Frans

            Comment


            • #7
              Hallo Yoda,

              Ik waag mij niet aan een even technische uitleg als Frans , maar ik heb al mooie resultaten gehad blij lage sluitertijden en flits . Ik werk dan met 'diafragmavoorkeuze' A, meestal op 8 of 11. Op die manier heb ik nog veel dieptescherpte (met een groothoeklens). Sluitertijd wordt dan automatisch aangepast. Maar om dan de voorgrond (een onderwerp op bv. 2 meter van de lens) in 't licht te plaatsen, laat ik de flits ook afgaan. Die gaat inderdaad wat betreft de achtergrond volledig verloren, en dat is dan eigenlijk ook de bedoeling, want ik wil juist de sfeer van de echte kleuren van die achtergrond (bv. kampvuur, 'after sunset' moment).
              Ik heb daar geen zwaar systeem voor , ik probeer wat variaties met de flitsinstellingen, en haal er achteraf (meestal) een gelukte foto/dia uit.
              Ik heb nog nooit geflitst bij sluitertijden van meerdere seconden, maar al wel bv. bij 1/4 s , met steun op 'iets in de buurt' (ik gebruik zelden een echt statief). Maar ik ga ervan uit dat dit systeem ook werkt voor kerstverlichting.
              Misschien is de term 'inflitsen' niet correct gebruikt ? Voor mij is dat 'gebruik maken van het bestaande licht, en de flits gebuiken om een onderdeel wat extra te belichten'. Overdag bv. om harde schaduwen weg te werken, 's avonds laat om met de mooie avondkleuren te kunnen werken en toch een goed belichte voorgrond te hebben. Maar het kan best dat ik hier over gewoon flitsen i.p.v. inflitsen moet spreken.

              Frans, ik hoop ooit de tijd te vinden om jouw systeem van 'schilderen met licht' eens uit te proberen. Jouw resultaten die je hier vroeger gepost hebt, zijn echt heel knap. Helaas, tijd ...
              greetings,
              Erik

              Comment


              • #8
                Nog even een detail:

                Als je de nachtelijke sfeer wilt behouden indien je de flits extra gebruikt om heel specifieke delen op te lichten (zeker geen totaal) kan je best nog een orange filter voor de flits houden om de kleurtemperatuur van de flits te verlagen en beter in overeenstemming te komen met bv kerstverlichting. Ik heb zo wat folie van de tijd van de video ( daar gebruikten we blauw en orange). De kleurtemperatuur komt zo rond de 3500 graden kelvin. Je kunt ook 2 folie's boven elkaar leggen om nog lager te gaan. Natuurlijk moet je rekenen dat je ongeveer 1 stop per laag folie verliest, dus meer power geven op de manueele flits instelling.
                groetjes
                Frans

                Comment


                • #9
                  frans_vdm, EN,

                  Bedankt voor de verhelderende uitleg,
                  een mens leert elke dag bij

                  Yoda.
                  "Away put your weapon, I mean you no harm"

                  Comment

                  Working...
                  X