Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginneling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginneling

    Nu heb ik de microbe te pakken van fotografie , en met name in het bijzonder natuurfotografie vooral landschapsfotografie .
    Ik ben van regio Antwerpen en ben op zoek naar iemand die mij de knepen van het vak wil leren ?

  • #2
    Re: beginneling

    Moderator Note: Verplaatst van Waarheen vandaag? naar Algemeen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: beginneling

      Oorspronkelijk geplaatst door bumping beppy Bekijk bericht
      Nu heb ik de microbe te pakken van fotografie...
      leuk en dat al na ruim een jaar.
      ben niet van je regio maar er zijn er hier wel hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: beginneling

        Snelcursus landschapsfotografie:

        Zoek het 'blauwe uurtje' op: (aka burgelijke schemering)

        Verplaats U naar een willekeurig landschap en maak de foto's op de aangegeven tijdstppen die dag.
        Geniet van de rest van de dag.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: beginneling

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Snelcursus landschapsfotografie:

          Zoek het 'blauwe uurtje' op: (aka burgelijke schemering)

          Verplaats U naar een willekeurig landschap en maak de foto's op de aangegeven tijdstppen die dag.
          Geniet van de rest van de dag.

          YMMV
          is dat een must?
          waarom altijd dat "blauwe uurtje" opzoeken?

          er zijn 24 uur in een dag waarop je foto's kan maken...

          Comment


          • #6
            Re: beginneling

            Nerdi kan zelf antwoorden, maar voor mij is het antwoord: het licht is belangrijk. Eens je inderdaad weet wat blauw uurtje is, weet je meteen ook wat het gouden uurtje is; weet je tevens wat strijklicht is enz. Bestudeer het licht en laat die kennis in je foto's meespelen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: beginneling

              Mooie antwoorden.

              Ik denk dat compositie en belichting twee van de belangrijkste zaken zijn om "op locatie" goed te krijgen. Vaak kan de camera de rest wel uitzoeken, en als je bijleert leer je ook wat de diverse instellingen doen enzovoorts.

              Het belangrijkste vind ik om plezier te hebben in wat je doet. Als je het vervelend vindt om op een bepaalde manier fotos te maken gaan de fotos ook niet mooi zijn. En op dezelfde manier zijn regels er om soms gebroken te worden.

              Qua compositie zijn er diverse regels, handvatten, om je te helpen een goede foto te maken. Als ik landschappen ga fotograferen houd ik een beetje in gedachten dat ik naar een voorgrond, midden en achtergrond zoek. Zonder iets op de voorgrond wordt het vaak een snapshot, oogt het later niet heel spannend. Dat kan een mooie tip zijn.

              Qua belichting is het zeker een aanrader om rond het gouden uur en het blauwe uur op pad te gaan. Maar, beperk je zeker niet tot die uren! Ik heb ook enkele hele mooie fotos gemaakt dankzij het felle zonlicht. Elk type licht heeft zijn voor- en nadelen. De laatste zin van LesC is misschien wel de beste: Bestudeer het licht. Weet wat voor licht je krijgt op de diverse momenten van de dag en hoe je dat in je fotos kan gebruiken.

              Ik kom zelf uit Eindhoven, ik vrees dat dat iets te ver weg is om regelmatig langs te gaan .

              Comment


              • #8
                Re: beginneling

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Nerdi kan zelf antwoorden, maar voor mij is het antwoord: het licht is belangrijk. Eens je inderdaad weet wat blauw uurtje is, weet je meteen ook wat het gouden uurtje is; weet je tevens wat strijklicht is enz. Bestudeer het licht en laat die kennis in je foto's meespelen.
                Zo is het. Leren fotograferen is niet alle knoppen van je toestel leren gebruiken. Het is het leren zien van licht en momenten. Vandaar mijn gemeend advies voor de TS: Maak 2 foto's van de zelfde plaats (voor de deur in de limiet) ééntje in het gouden uur en ééntje op 13:00h smiddag. Vergelijk het resultaat...

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: beginneling

                  Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                  er zijn 24 uur in een dag waarop je foto's kan maken...
                  Maar !


                  De beste foto maak je tijdens prime time !

                  Afhankelijk van wat je wil trekken, kan dat natuurlijk op elk ogenblik van de dag voorkomen ;-)

                  Comment

                  Working...
                  X