Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back-up'en

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back-up'en

    Hallo,

    Als back- up plaats ik telkens als ik gefotografeerd heb de desbetreffende map met nieuwe foto's op mijn pc, externe HD en usb-stick (bij deze stick zet ik ze dan op cd als de map ongeveer 700 mb is en leg ik een boekje aan van wat waar staat).

    Omdat ik nu echter een D300 van Nikon gekocht heb kan ik nu ook in RAW fotograferen wat ik zal doen vanwege de bewerkingsmogelijkheden. Zou het dan beter zijn om de RAW's als back-up te bewaren of is het voldoende met de JPEG's die uit deze RAW's ontstaan?

    Vriendelijke groeten

    Pieter
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

  • #2
    Re: Back-up'en

    Ik hou zeker de RAW's bij. Het zijn de digitale negatieven en die smijt je niet weg. Daarnaast hou ik ook de Tiff's bij.

    Als ik later een jpg nodig heb, dan kan coverteer ik de bewaarde Tiff terug naar jpg.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Back-up'en

      En zal het steeds mogelijk blijven om die RAW's te blijven openen.
      Ik veronderstel dat je dan de RAW's op harde schijf kopieert of doe je dit ook op cd/dvd?

      Vriendelijke groeten
      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

      Comment


      • #4
        Re: Back-up'en

        Ik kopiëer die inderdaad naar en andere externe harde schijf.
        Ik moet er dringend eens een tweede bijhalen. Een dubbele back-up dus.
        Op CD/DVD zet ik zelden iets. Tenzij wat JPG's om aan de familie te geven.


        Het zou me verwonderen dat Raw's in de toekomst niet meer te openen zouden zijn.
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Back-up'en

          Foto's bewaar je in het formaat met de beste kwaliteit en de meeste mogelijkheden, dus niet JPG of TIFF, maar RAW (of NEF).
          Mocht je twijfelen of de RAW bestanden van jouw camera in de verre toekomst nog ondersteund zullen worden, dan kan je ze omzetten naar het universele RAW formaat van Adobe: DNG (wat staat voor Digital Negative). DNG bestanden maak je via de RAW module van Photoshop of met de gratis convertor van Adobe.
          Een tip: bewaar je foto's best op dvd-schijfjes die je op de laagste snelheid brandt en vervolgens droog, koel en in het donker bewaard. Op die manier gaan ze 10 tot 15 jaar mee. Harde schijven zijn mechanisch en aan slijtage onderhevig.
          Auteur van handboeken over digitale fotografie.

          website: dfonline.be

          Comment


          • #6
            Re: Back-up'en

            Ik houd enkel de RAW bestanden bij, wanneer ze als RAW uit het toestel komen. Als backup gebruik ik een NAS van 1TB, die een aantal schijven in RAID 5 houdt.

            Harde schijven zijn mechanisch, zijn aan slijtage onderhevig, maar hetzelfde kan gezegd worden van optische dragers (CD, DVD, Blu-Ray). Als je je backup "live" houdt, merk je sneller wanneer er iets fout aan het gaan is, voordat de gegevens verloren zijn.

            Ik merk wel op dat m'n NAS niet de enige plek is waar ik m'n foto's bewaar. In de eerste plaats worden al m'n foto's bewaard op m'n PC, in een Lightroom database.

            Optische schijfjes in de kast leggen, of harde schijven in de kast leggen, is in mijn ogen hetzelfde: niet schadelijk, niet nutteloos, maar ik kan vandaag niet met zekerheid zeggen of die dingen binnen 10 a 15 jaar inderdaad nog bruikbaar zijn.

            Ik zie meer heil in het opslaan van belangrijke gegevens op een bestandsserver ergens op het Internet, maar 1) beveiliging is mogelijk, maar niet praktisch en 2) onbetaalbaar om al m'n gegevens op die manier te vrijwaren van het noodloot.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Back-up'en

              Een vraagje:
              Kan je een Raw dan bewerken? Ik bedoel klonen, met lagen werken etc...
              Ik dacht dat je dat alleen op een Tiff kon doen.

              Als je de Tiff's dan niet bijhoudt, dan ben je toch de bewerkingen kwijt.
              Of zie ik dat verkeerd?
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: Back-up'en

                Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                Een vraagje:
                Kan je een Raw dan bewerken? Ik bedoel klonen, met lagen werken etc...
                Ik dacht dat je dat alleen op een Tiff kon doen.

                Als je de Tiff's dan niet bijhoudt, dan ben je toch de bewerkingen kwijt.
                Of zie ik dat verkeerd?
                In Lightroom en ACR staan de bewerkingen los van de RAW (.CR2, .NEF) en worden toegepast terwijl je met de beelden bezig bent. In Lightroom worden ze in de database bewaard, maar je kan kiezen om, zoals met ACR, ze in een .XMP bestandje naast de .CR2 of .NEF te plaatsen. Als je je RAW foto's omzet naar DNG, wordt die informatie in de DNG bewaard.

                Maar dit veranderd de foto niet. Het is maar een stel instellingen. Lagen heb je niet. Als je bewerkingen doet met lagen en dergelijke, in Photoshop, bewaar je best het .PSD bestand. Misschien dat het .TIF formaat lagen kan bevatten, dat kan ik niet ontkennen, maar je zal meer dan waarschijnlijk informatie verliezen die wel mee in een .PSD wordt opgeslagen.

                Maar da's het leuke aan Lightroom en ACR (en waarschijnlijk ook andere RAW converters): de originele data wordt niet veranderd. Je kan van dezelfde foto meerdere bewerkingen maken zonder dat je de foto zelf dient te kopieren. Het werkt "non-destructive", zoals ze zeggen.

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Back-up'en

                  Dank voor de vele interessante reacties.

                  Zal zelf gebruik maken van Capture NX van Nikon zelf

                  Groeten
                  D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                  Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Back-up'en

                    Oorspronkelijk geplaatst door pieterke20j Bekijk bericht
                    En zal het steeds mogelijk blijven om die RAW's te blijven openen.
                    Waarom stel je je die vraag niet bij jpg-bestanden...?

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Back-up'en

                      omdat ik denk da jpeg meer ingeburgerd zijn dan RAW bestanden.
                      Nog een vraagje, NEF- bestanden, kan dit met elk fotobewerkingsprogramma en dan bedoel ik photoshop, lightroom, captureNX, geopend worden?

                      Groeten

                      Pieter
                      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Back-up'en

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Ik zie meer heil in het opslaan van belangrijke gegevens op een bestandsserver ergens op het Internet, maar 1) beveiliging is mogelijk, maar niet praktisch en 2) onbetaalbaar om al m'n gegevens op die manier te vrijwaren van het noodloot.
                        iDisk komt ten dele tegemoet, al is 10 Gb natuurlijk weinig als het om foto collectie gaat.

                        Je kan het natuurlijk ook zelf doen.
                        Als je een 2de computer hebt, kan je deze "off-site" (bij familie of vrienden) op het internet hangen. Het nadeel (België althans) is dat de datalimieten dan weer roet in het eten komen gooien.
                        Om dat probleem te omzeilen, zet die computer bij je overbuur en verbind draadloos ... of wacht eens even (inspiratie komt terwijl ik dit schrijf ) is dit niet de ideale oplossing voor een "off-site" backup ?

                        Comment

                        Working...
                        X