Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Archief maken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Archief maken.

    Kan er mij iemand een programma of werkwijze bezorgen om mijn foto's een beetje logisch op te slaan, wel op externe schijf?

  • #2
    Re: Archief maken.

    Wat bedoel je met "logisch" ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Archief maken.

      Je kan zo onlogisch laten staan als je zelf wil ls je maar een programma gebruikt om te indexeren(bv lightroom).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Archief maken.

        Het hangt sterk af van uw fotografie methodiek hoe je dit best kan aanpakken.
        Je kan best zelf een onderliggende logica bedenken waar je alles prima op kan indelen.

        Als je eerder thematisch werkt lijkt het mij aangewezen dingen te groeperen naar overkoepelend thema, stroming,....
        Of je kan werken in functie van het procede.

        Iets wat veel voorkomt is een grote opdeling te maken per jaar van productie.
        Dan per onderwerp een map maken. Je verwerkt de datum achterstevoor in de naam van de map en dat sorteert erg goed op pc. Bv: "2022-09-12 Oostende strand" en die staat op zijn beurt in de map "2022".

        Na een afgewerkt jaar behoud je die nog een jaar bij maar gaat door met een nieuw jaar.
        De oudere jaren kan je bv archiveren op externe media zodat uw pc niet blijft opvullen.

        In LR maar ook in andere software kan je dit prima organiseren vanuit de cataloog.
        Zorg er wel voor dat je de handelingen altijd doet in LR en er niet buiten. Anders komt uw cataloog in de war.

        Comment


        • #5
          Re: Archief maken.

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Je verwerkt de datum achterstevoor in de naam van de map en dat sorteert erg goed op pc. Bv: "2022-09-12 Oostende strand" en die staat op zijn beurt in de map "2022".
          En nu zoek je oom Piet, je weet dat hij ooit eens mee geweest naar Oostende, maar wanneer?

          Ik tik in LR Oom Piet en Oostende in en daar komen de foto's. Het kost wat tijd om de trefwoorden in te voeren, zeker als je er pas na 5 jaar mee begint.
          \Bv De Notre Dame in Parijs: architectuur, kerken, oud, Parijs, gebouwen, brand enz..
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Archief maken.

            Ik gebruik op mijn Mac zowel de functies van  Foto's (voor de jpgs) als Photo Supreme (van https://www.idimager.com - trouwens, maker van de ons bekende BDSizer, nu IDSizer, en lid van Belgium Digital) voor alle RAW-bestanden.
            De functies van Fotos omvatten o.m. face recognition en locatie, alsook 'smart albums', waarmee ik bv alle foto's over een onderwerp als "eten en drinken" zonder moeite bij elkaar krijg.
            Voor Photo Supreme vul ik keywords in. Dat is inderdaad een 'hell of a job' als je er pas na vijf jaar mee begint, maar het werk loont.
            Alle RAWs staan op externe HD in een folder structuur: jaartal/maand/dag (onderwerp), bv: 2022/202204 april/20220423 (BD SD Luchthaven Antwerpen).
            Last edited by LesC; 14 september 2022, 13:57.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Archief maken.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              En nu zoek je oom Piet, je weet dat hij ooit eens mee geweest naar Oostende, maar wanneer?

              Ik tik in LR Oom Piet en Oostende in en daar komen de foto's. Het kost wat tijd om de trefwoorden in te voeren, zeker als je er pas na 5 jaar mee begint.
              \Bv De Notre Dame in Parijs: architectuur, kerken, oud, Parijs, gebouwen, brand enz..
              Ik geloof er geen snars van. Je probeert me iets wijs te maken.

              Het idee is een goede organisatie op HDD aan te leggen.
              Wil je werken met tags dan horen die thuis in je cataloog.
              Dat kan prima. Idd. Maar je moet regels in acht nemen.
              Ten eerste verlangt een goede database een zeer hoge granulariteit wil een query er op goed werken.
              Ik ben ICT deskundige en weet waar ik over praat. Ik heb hier meer dan 40 jaar ervaring in.

              Het succes van complexe queries zal afhangen van hoeveel metadata je in het systeem achter laat.
              Het kan nooit fijn genoeg zijn. Altijd laat je data liggen. En net daar faalt het systeem van LR op.
              DE fout die velen maken is teveel generische data in het systeem te pompen. Kan je jezelf de moeite besparen en er gelijk niet aan beginnen.

              Ik ben trouwens geen voorstander van het cataloog systeem. Je kan er een en ander in opvangen door slimme tags te gebruiken maar sluitend is het niet.

              Weet je nog die zus van Piet? Jaja, die roodharige. Je weet wel, ja die. Die was ook eens op een feestje aanwezig waar ik aan het shooten was maar het was niet in Oostende. Misschien heb ik er ergens nog een foto van? Maar waar zit die?

              Dit soort complexe query kan LR niet aan. LR is trouwens onderliggend gesteund op SQLlite. Forget complex query.

              Geen enkele oplossing zal je hierbij helpen.

              Daarom pas je beter de technieken toe van organisatie zoals we gewoon zijn op kantoor.
              Je werkt per thema, dossier, klant,.... En maakt er een map voor aan.
              Moet je voor jezelf uitmaken welke opdeling voor jou persoonlijk het beste zal werken.

              Alles verdwijnt in die map en gaat het archief in.

              Wil je een complexe opzoeking doen dan zal je moeten terug vallen op je menselijke kwaliteiten door die op te halen uit je geheugen.
              Dat werkt prima.

              Een ander minpunt aan de LR cataloog is zijn zeer beperkte betrouwbaarheid.
              Er zijn geen tools voor handen om de database te onderhouden. Het geheel is gesloten van architectuur.
              Dat maakt dat je bij calamiteiten compleet vast komt te zitten en mogelijks zelfs alle data kan verliezen.
              Het zou niet de eerste zijn die bij een upgrade zijn cataloog onbruikbaar is geworden.
              LR heeft trouwens teveel grillen om als betrouwbaar bestempeld te mogen worden.
              LR is speelgoed.

              In mijn ondernemen wil ik mij dat risico niet pakken.

              Die mappenstructuur op basis van het besturingssysteem zijn pakken meer betrouwbaar maar ook fijn te onderhouden.


              Los van dit....
              Ik heb het helemaal gehad met het bijhouden van alles voor eeuwig.
              Klanten krijgen die vraag bij mij. Willen ze archivering dan is dat een betalende optie per jaar.
              Betalen ze de optie niet dan gaat de productie zeer waarschijnlijk de vuilbak in na een paar maanden.
              Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel voor producties waar ik later nog iets mee kan aanvangen.
              Ik heb al die troep niet nodig.

              Je bent trouwens maar zo goed als je laatste werk. Al de rest is er om te vergeten.

              Anders is het voor wie dit als hobby doet. Die hebben veel tijd en veel geld om zich daar mee bezig te houden.

              Zelf plaats ik ergens rond nieuwjaar alles naar archief. Tijdens die ronde doorloop ik de producties van 2 jaar geleden. Het meeste gaat de vuilbak in.
              Enkel zaken die relevant zijn tot mijn boekhouding hou ik nog bij. En soms een paar van de beste fotos. Maar niet alles.
              Dingen die ik ook wil bijhouden zijn bv BTS materiaal. Vind ik wel leuk voor mijzelf om op mijn oude dag nog eens te kunnen zien.
              Of zaken zoals publicaties en zo. Dat hou ik ook wel wat bij.
              Maar als de rest.... -> EXIT.

              Ik doe dit als een ondernemen. Ik wil er geen postzegelverzameling aan over houden.

              Comment


              • #8
                Re: Archief maken.

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Ik geloof er geen snars van. Je probeert me iets wijs te maken.
                Inderdaad, nl de waarheid.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Archief maken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  En nu zoek je oom Piet, je weet dat hij ooit eens mee geweest naar Oostende, maar wanneer?

                  Ik tik in LR Oom Piet en Oostende in en daar komen de foto's. Het kost wat tijd om de trefwoorden in te voeren, zeker als je er pas na 5 jaar mee begint.
                  \Bv De Notre Dame in Parijs: architectuur, kerken, oud, Parijs, gebouwen, brand enz..
                  uiteindelijk is het een kosten/baten analyse
                  Persoonlijk denk ik dat je heel erg veel tijd steekt in het toekennen van trefwoorden (ik zou weken bezig zijn denk ik) dan je ooit kan terugwinnen door te moeten zoeken naar een bepaalde foto
                  Ik houd het ook bij jaar / 2022-09-12 Oostende strand en voor mij volstaat dat ruimschoots.
                  Ok is soms efkes zoeken naar Oom Piet maar gelukkig gaan we niet elk jaar naar Oostende dus dat valt allemaal nog wel mee - op een halfuurtje heb ik die zeker gevonden
                  Maar ieder zijn ding he
                  Last edited by blauwzwart; 14 september 2022, 18:48.
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Archief maken.

                    Zo is dat.

                    Maar ik wil er ook een kanttekening bij maken bij mijn eigen opvatting.
                    Ik probeer altijd erg ruim te denken bij het zoeken naar oplossingen en ik wil ook denken aan de toekomst.

                    We gaan er even van uit dat je fotografie bestaat uit altijd hetzelfde werk. Ik denk even luidop.... Bv macro fotos van insecten.
                    Je doet enkel dit en je bent hier al 30 jaar mee bezig.
                    Ja dan zal je wel een stevige collectie opgebouwd hebben waar het idd niet meer voor de hand liggend is om de organisatie te beperken tot wat het besturingssysteem toelaat.

                    In dat geval ga je vermoedelijk moeten werken met overkoepelende groepen van soorten. En dan iets met subsoort misschien. Waarbij je finaal mappen gaat maken thematisch.
                    Ik heb geen verstand van insecten. Maar de boomstructuur is mijn inziens een mogelijkse toepassing voor dit probleem.
                    Maar ergens ga je toch vast lopen ook in dit systeem. Of op zijn minst tegen beperkingen aanlopen.

                    Een moeilijkheid is dat je de totale data niet meer kan opdelen. Dat betekend dat je wel wat uitdagingen kan hebben op bestandsniveau. Het samenhouden van vele terabytes aan data is al een dingetje.

                    Je moet je dus niet noodzakelijk beperken tot een lineaire structuur.
                    En zo heb je in de huidige besturingssystemen wel wat oplossingen om diverse implementaties van logische structuren te bouwen.
                    Het is voor de expert liefhebbers maar je kan in Windows bijzonder slimme structuren maken op bestandsindeling niveau (kan ook op Mac). Zo kan je mappen maken die ook deel uitmaken van andere mappen.
                    Een beetje de basis van mesh.

                    Maar we hebben ons probleem nog niet opgelost.

                    Een voordeel van het werken met een database is dat je gemengde structuren kan opzetten los van de content.
                    Ik ben het er mee eens dat dit de oplossing is naar complexe dataorganisatie.

                    De structuur zit hem dan niet meer in het organisatorisch opdelen maar in de opdeling die er komt door de query uit te voeren.
                    Want finaal heeft LR maar 1 tabel. En dat is een lijst van je fotos.

                    In het voorbeeld van de insecten kan je organiseren volgens soort en stam. Maar je kan ook gaan organiseren op bv de kleur van de ogen.
                    Die extra data kan je kwijt als meta data.

                    En dan kan je erg gekke dingen doen.
                    We zoeken insecten van stam x, soort y, met groene ogen, in het najaar maar niet uit september met frontale pose bij nacht.

                    Een moeilijkheid is dat LR geen goede toegang geeft tot zijn database. Tevens zijn de structuren beperkt tot 1 tabel.
                    Zoveel kan je daar niet in kwijt. Je kan de meta data structuren niet organiseren.

                    De kracht van een database zit hem vooral in het consulteren van de data volgens parameters. Sorteren en filteren.
                    En vooral het leggen van verbindingen tussen tabellen onderling.

                    (voor de goede orde: er zitten wel meerdere tabellen in de LR database maar daar kan jij niet aan)

                    En dat kan LR dus niet.
                    Dus we lopen terug vast hier.

                    Het is aan de makers van LR om daar functies in te voorzien. Zo zouden ze een querytool kunnen inbouwen. Maar ja, dan gaan veel mensen wat schrikken denk ik. Als ik zie hoeveel mensen wel niet sukkelen met relatief eenvoudige software als Excel.
                    Het zou niet voor beginners zijn.

                    Ik zie andere software ontwikkelaars wel een beweging doen in die richting.
                    Bv hebben ze bij On1 al de basis gelegd om complexe query mogelijk te maken. Maar die software staat nog in kinderschoenen. We gaan zien wat de toekomst gaat geven.

                    In conclusie.... Voorlopig is het wachten tot de ontwikkelaars met goede oplossingen komen.
                    Anderzijds... Het zal lang wachten worden denk ik.
                    Er is maar zeer weinig vraag om complex query los te laten op fotos.
                    Je moet al een overheid zijn of zo wil dit een nuttige toepassing worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Archief maken.

                      Bedankt gasten was heel leerrijk voor mij!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Archief maken.

                        De grootste en nuttigste tip denk ik is om de sd-kaart heel regelmatig leeg te maken
                        Bij voorkeur na iedere fotouitstap
                        Bij het lossen maak ik een mapje aan met een titel die voor mij voldoende info geeft : yyyymmdd_TitelVanUitstap
                        En bij het overzetten zorg ik er ook voor dat elke foto een aangepaste naam krijgt
                        DSC_4789.jpg wordt dan automatisch yyyymmdd_titel_4789.jpg
                        Zonder te moeten kijken weet ik je al welke foto's er in die map zitten
                        In principe begin ik dus elke uitstap met een lege en geformateerde kaart
                        Op die manier krijg je vanzelf al een goede opsplitsing van je foto's in submappen
                        En dit zonder dat je extra trefwoorden moet gaan toekennen (want de trefwoorden zitten in de titel van je map)
                        Uitzonderlijk kan je wel een themamappen aanmaken voor dingen die je vaak doet - bvb 2022_zonsondergangen
                        Die kan je wel samenhouden en das ook overzichtelijk
                        Maar maak in elk geval je kaart regelmatig leeg en stop de foto's in een map met aangepaste naamgeving.
                        Ik zie soms fotografen die foto's opsparen op hun SD-kaart - van een maand ervoor ... dat leidt tot veel extra werk achteraf lijkt me
                        Succes ermee
                        Peter
                        mijn website : klik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Archief maken.

                          Ik gebruik sinds kort "Photo supreme 7" van idimage en die vind ik zeer goed.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Archief maken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                            De grootste en nuttigste tip denk ik is om de sd-kaart heel regelmatig leeg te maken
                            Bij voorkeur na iedere fotouitstap
                            ...
                            Zo doe ik het ook. Ik werk sowieso thematisch en dan per jaar en dan per klant. Dat sorteert erg gemakkelijk.
                            Ook als ik de afgewerkte bestanden doorstuur naar mijn klant is het gemakkelijk dat de fotos die naamgeving hebben.
                            Alles is goed traceerbaar.
                            Ik trek de lijn zelfs door naar mijn facturatie en agenda. Daar verwerk ik in de titel van de opdracht ook de foldernaam. Als ik dan nadien iets moet opzoeken...
                            Als de fiscus vragen gaat stellen dan heb ik de mappen en agenda maar boven te halen en weet ik weer hoe het precies in elkaar zat.
                            Idem ook voor opvolgen van auteursrechten en zo. Handig als je daar een slimme logica achter stopt.

                            Tenminste als ik de bestanden nog heb. Want na 2 jaar gaat het meeste de vuilbak in hier.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Archief maken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Ik geloof er geen snars van. Je probeert me iets wijs te maken.

                              Het idee is een goede organisatie op HDD aan te leggen.
                              Geen enkele oplossing zal je hierbij helpen.
                              Moet je voor jezelf uitmaken welke opdeling voor jou persoonlijk het beste zal werken.
                              Alles verdwijnt in die map en gaat het archief in.
                              Wil je een complexe opzoeking doen dan zal je moeten terug vallen op je menselijke kwaliteiten door die op te halen uit je geheugen.
                              Dat werkt prima.
                              Ik heb het helemaal gehad met het bijhouden van alles voor eeuwig.
                              Je bent trouwens maar zo goed als je laatste werk. Al de rest is er om te vergeten.
                              soms een paar van de beste fotos. Maar niet alles.
                              Dingen die ik ook wil bijhouden zijn bv BTS materiaal. Vind ik wel leuk voor mijzelf om op mijn oude dag nog eens te kunnen zien.
                              Pffff wat een epistel buurman, maar ik kan het meeste onderschrijven (behalve dat over de hobby : zie onder). De dingen die ik met stift zou onderlijnen heb ik hierboven overgenomen.
                              Om te beginnen is het zeer moeilijk om al bij aanvang een goede lijst met keywords op te stellen die ondubbelzinnig en alles dekkend is (ik denk : onmogelijk)
                              Verder : ook als hobbyist heb je niet oneindig veel tijd om met een archiveringssysteem bezig te zijn dat je amper gaat gebruiken en waaraan je na een tijdje gaat twijfelen.
                              ik denk dat het beste systeem er uit bestaat bij aanvang reeds zo weinig mogelijk beelden te bewaren, zodat je grijze massa in staat is na een relatief korte piekerperiode je een zoekpad naar het gezochte beeld te bezorgen.

                              Graag toch de vraag aan buurman wat BTS materiaal is. Zelfs Google gaf me daar geen duidelijk antwoord op.
                              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                              Comment

                              Working...
                              X