Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 33

Standaard Als het slecht is ...........

......... zit ik op hun kap, en ik kan bikkelhard zijn, maar Week 09 van het HoF is super!

EN DAT MAG OOK EENS DUIDELIJK IN DE VERF GEZET WORDEN.
    Canon 5D Mark III + GRIP || EF 35mm f/2 IS USM || EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM II (NANO) || EF 17-40mm f/4 L USM || EF 24-70 f/4 IS L USM || Yongnuo Speedlite YN560 IV + YN560-TX.
    Fujifilm X-T1 || X-E2s || Nissin i60A.

Standaard Re: Als het slecht is ...........

Mooi dat je altijd rechtlijnig uitkomt voor wat je denkt
    groeten, frans

Er zijn amper twee foto's die mij kunnen boeien, wat weer eens bewijst dat smaken enorm kunnen verschillen, en dat is goed zo.
    Fuji X-Pro2
    van 8mm tot 400mm (en 1.4 extender)
    WWW Flickr BLOG

Dit heeft puur met smaak te maken. Je kan nooit voor iedereen goed doen.
    Wat ik vooral belangrijk vind, is dat er genoeg variatie zit in de 10, en dat lukt meestal toch aardig.
    Ik heb een brede smaak dus vind er altijd wel wat tussen dat me aanspreekt.
    Respect voor degene(n) die de keuze's maken, zal niet altijd makkelijk zijn.
    Groetjes,
    Dominic

Een foto kiezen voor het HoF is veel meer dan smaak alleen.
    Moest het alleen op smaak zijn dan zullen we zeker minder goede foto's zien, ook al vallen ze volledig in de smaak.
    Canon 5D Mark III + GRIP || EF 35mm f/2 IS USM || EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM II (NANO) || EF 17-40mm f/4 L USM || EF 24-70 f/4 IS L USM || Yongnuo Speedlite YN560 IV + YN560-TX.

Laten we zeggen dat er op een week 50 steengoede foto's gepost worden.
    Die 10 die dan gekozen worden, zal toch wel voor een belangrijk deel op smaak gekozen zijn, dat bedoel ik.

Wat is een minder goede foto? Eentje die technisch niet volledig klopt, of nog iets anders? Want je kan ook een technisch mindere foto hebben die wel steengoed is.
    Groetjes,
    Dominic

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Een foto kiezen voor het HoF is veel meer dan smaak alleen.
    Moest het alleen op smaak zijn dan zullen we zeker minder goede foto's zien, ook al vallen ze volledig in de smaak.
    Leg uit....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Leg uit....
    Wat moet ik uitleggen?
    De technische kant van de foto, de compositie, het moment waarop de foto is genomen enzoverder enzovoort?
    Een beetje fotograaf zal wel begrijpen wat ik bedoel dat er niet alleen wordt afgegaan op de smaak alleen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Leg uit....
    Komaan: techniciteit, compositie, artistieke waarde, kleurbeheersing, originaliteit, authenticiteit...er is veel meer dan smaak alleen.
    En jawel, over al die onderdelen zijn er verschillende meningen, en allemaal belangrijk. En dat verandert met de jaren, want 'de perfecte foto' bestaat niet. Ook al zijn er reeds grote namen/stromingen geweest.
    Denk toch aan de schilderkunst waar kubisme/realisme/modernisme/impressionisme/expressionisme en ga maar verder toch niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
    Fuji X-Pro2
    van 8mm tot 400mm (en 1.4 extender)
    WWW Flickr BLOG

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht

Wat is een minder goede foto? Eentje die technisch niet volledig klopt, of nog iets anders? Want je kan ook een technisch mindere foto hebben die wel steengoed is.
    Een minder technische mindere foto kan dus niet steengoed zijn, maar wel in de smaak vallen.
    Dit is dus een groot verschil.

Een kunstwerk/foto moet je ontroeren, wanneer dit zo is. Dan zal dit onze voorkeur dragen, ook al is hij technische niet perfect.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Enerzijds, en imo, zegt een foto beoordelen door die te rangschikken meer over degene die oordeelt dan de foto zelf.
    Aangezien de HoF louter een lijst van foto's is zonder enige duiding waarom ze in de HoF staan ben ik daar niet echt in geïnteresseerd.
    Ik bezoek dat onderdeel dan ook raar of zelden.
    Ik neem aan dat het voor anderen wel prettig is om zo'n soort competitie te hebben, van wie de beste is van de week, mij ontsnapt dat; zeker omdat je niet weet wie de "jury" is en hoe ze "oordelen".

Anderzijds hou ik er wel van een foto te bespreken maar niet in de zin van welke de betere/beste is van ...

Ik vind mezelf niet echt een goed fotograaf maar bijwijlen bespreek ik een aantal foto's met vrienden die echt wel goede fotografen zijn. Het valt me daar bij op dat die niet in termen spreken van goed of slecht of minder goed. Die gaan meer over wat zij zien versus mijn visie en of ze daar elementen in de foto van terug vinden. Uit die dialoog leer ik veel meer dan een loutere "rangschikking" van foto's.
    Ik leer daarmee zelfkritiek op mijn visie van mijn foto en eventueel deze bij te stellen zodat die beter vertaald wordt naar de kijker of zoals èèn van die vrienden het zo mooi stelt: "Je moet een foto zien als een dialoog tussen de fotograaf en de kijker; hoe gerichter jouw boodschap, hoe meer respons van de kijker".

Dat is wel een interessante visie, tfc.

De HOF is niet persé een keuze van de mooiste opnames die in die week gepost zijn, dat is al héél veel gebleken

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    Ik leer daarmee zelfkritiek op mijn visie van mijn foto en eventueel deze bij te stellen zodat die beter vertaald wordt naar de kijker of zoals èèn van die vrienden het zo mooi stelt: "Je moet een foto zien als een dialoog tussen de fotograaf en de kijker; hoe gerichter jouw boodschap, hoe meer respons van de kijker".
    Je moet vooral je eigen "stijl" van fotograferen aanhouden en die bij tijd en stond proberen te verbeteren.
    Ik heb hier al te dikwijls gelezen dat de één of ander een fotoclub wil stichten of lid worden van een fotoclub, maar daar mogen vooral 'GEEN OUDEREN' deel van uitmaken!
    Ik ben als 14 jarige lid geworden van een club en het was juist van de 'OUDEREN' dat ik het meest geleerd heb.
    Die mensen hebben zoveel kennis opgedaan, dat kan een beginneling nooit inhalen, hij kan er alleen maar van leren en er profijt uithalen. Later kan je die dan ook doorgeven aan beginners.

En wie de jury is van het HoF, wat maakt dat uit?
    Als het competente mensen zijn dan zit het goed.
    Een idee hoeveel werk erin kruip om iedere week 10 foto's te selecteren?
    Men zou verschieten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Je moet vooral je eigen "stijl" van fotograferen aanhouden en die bij tijd en stond proberen te verbeteren.
    Ik heb hier al te dikwijls gelezen dat de één of ander een fotoclub wil stichten of lid worden van een fotoclub, maar daar mogen vooral 'GEEN OUDEREN' deel van uitmaken!
    Ik ben als 14 jarige lid geworden van een club en het was juist van de 'OUDEREN' dat ik het meest geleerd heb.
    Die mensen hebben zoveel kennis opgedaan, dat kan een beginneling nooit inhalen, hij kan er alleen maar van leren en er profijt uithalen. Later kan je die dan ook doorgeven aan beginners.

En wie de jury is van het HoF, wat maakt dat uit?
    Als het competente mensen zijn dan zit het goed.
    Een idee hoeveel werk erin kruip om iedere week 10 foto's te selecteren?
    Men zou verschieten!
    Ik vind doorgaans de keuze voor Hof zeer goed en een keuze moet er gemaakt worden ook al zijn er waarschijnlijk nog tientallen mooie beelden.
    'Als het competente mensen zijn dan zit het goed.' zegt u. Maar wat is competent? Ik ben ook heel tevreden wanneer mensen die totaal geen benul van fotografie of andere kunsten hebben mijn werk gewoon mooi vinden en of er emotioneel door geraakt worden.
    Wat mooi is kun je niet meten wel wanneer je er verstand van hebt of de foto voldoet aan enkele wetmatigheden. Maar een leek ziet ze wel maar kan ze niet duiden dus zeggen zij vaak mooi of ik vind er geen zak aan.
    En wat de ouderen betreft heeft u gelijk: ik heb er als jongeling ook veel van geleerd ook al waren ze niet altijd echt vernieuwend maar dat zeggen de jonge fotografen van nu ook over ons.
    Laatst gewijzigd door Binnenuit; 15 maart 2019 om 11:36

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    De HOF is niet persé een keuze van de mooiste opnames die in die week gepost zijn, dat is al héél veel gebleken

grts
    Sieg
    Ik deel die mening.
    Zoals ik al aangaf interesseert die HoF mij niet echt maar een goed jaar geleden heb ik toch een paar maanden die "verkiezing" van wat naderbij gevolgd. Daar viel mij toch regelmatig op dat niet per sé de meest interessante foto's het haalden. Het meest aberrante geval was toen een lid erin slaagde om 2 weken na mekaar de HoF te halen met een quasi identieke foto (foto's uit éénzelfde shoot met hetzelfde onderwerp, locatie en standpunt). Sindsdien heb ik niet meer naar de HoF gekeken.

Met alle respect voor het gebeuren en de jury maar het deed mij wat denken aan wat je somtijds leest in de subfora.
    Elke winter zie je sneeuwlandschappen passeren met "blauwe" sneeuw. Elke ietwat onderlegde fotograaf denkt dan onmiddellijk ...WB; niettemin bleef die opmerking achterwege bij sommige posts terwijl bij andere die opmerking steevast werd gemaakt. De blauwe sneeuw werd dan omschreven als een element dat het koudegevoel versterkte???
    Zo zie je ook dat bij sommigen een onderbelichte foto wordt becommentarieerd als: het donker benadrukt mooi de sfeer terwijl anderen dan weer ronduit (en terecht) de opmerking krijgen dat hij onderbelicht is. Imo is er toch een verschil tussen een onderbelichte foto (belichtingstechniek) en een low-key (sfeerelement).

Ik vind het dus toch belangrijk wie de jury is en wat hun competentie is, en daarbij, of ze rechtlijnig zijn.

En weer een heeeeeeeeeel goede HoF.
    Daar zal BD later de vruchten van plukken.

Het idee van een HOF! Van uitverkoren prentjes en lievelingetjes is sowieso al
    kinderachtig en achterhaald. Foto's en vooral de goede foto's lenen zich hier
    niet toe, maar worden gewoon misbruikt.
    Kunst is niet iets wat je zou willen kussen, doch iets dat een brede waaier van
    emoties uitlokt, dat ver uitstijgt boven de aardigheid van een HOF

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
    Het idee van een HOF! Van uitverkoren prentjes en lievelingetjes is sowieso al
    kinderachtig en achterhaald. Foto's en vooral de goede foto's lenen zich hier
    niet toe, maar worden gewoon misbruikt.
    Kunst is niet iets wat je zou willen kussen, doch iets dat een brede waaier van
    emoties uitlokt, dat ver uitstijgt boven de aardigheid van een HOF
    Sorry hé zeg, wat jij hier uitkraamt is klinkklare zever.

Ik kijk graag naar de HOF.

ik volg met belangstelling dit topic. Ik hou wel van 'rechtlijnige' kritiek, zolang het maar over de foto gaat. Er wordt te veel gereageerd met niets zeggende opmerkingen waar niemand iets uit leert. Het streelt natuurlijk het ego van de fotograaf als er een hoop reacties komen die alleen lovende woorden bevatten, maar daar wordt die niet beter van hé ! Bovendien zijn er enkele mensen die 'incontournable' zijn, en dus nooit kritiek krijgen, uit schrik om het hele forum over zich heen te krijgen. Ik heb soms ook zin om een opmerking te geven, maar doe het dan niet omdat ik geen goesting heb in discussies die op de duur op de man gericht worden en niet meer over de foto gaan. Het is hier al veelvuldig voorgekomen dat 'volwasssen mensen' zich als 'kleine kinderen' beginnen te gedragen, en dan is voor mij de lol er af. En wat de HOF betreft: ik heb het al eens eerder gesuggereerd om een soort waarderingssysteem uit te werken, waarbij iedereen aan een foto een quote kan geven, die dan ook, al was het voor een deel, mee bepaalt welke foto's in die HOF komen. Eventueel zelfs per week een andere categorie in de kijker stellen, en de foto's van de afgelopen maand in die categorie laten meetellen voor de HOF van die week. Klinkt misschien ingewikkeld, maar het zou die hele kwestie meer transparant maken. Een beoordeling met bv. één of meerdere sterren of een cijfer, is rapper gegeven dan een commentaar. Ik denk dat er meer mensen zouden reageren. Nu zie je dat heel veel foto's tientallen views krijgen, maar soms deprimerend weinig commentaar. Het gebeurt ook meermaals dat je een foto goed vindt, en daar geen commentaar wil of kan bij geven, je vindt hem gewoon goed of zeer goed, zonder meer. En dan kun je een cijfer geven dat overeenstemt met je eigen mening.

Of foto' s van de challenge boven aan het forum zetten. Dan heb je maandelijks andere foto' s en dan promoot je het deelnemen aan de challenge. Gewoon foto' s stemmen die gepost worden, is niet te doen. Veel te veel foto's komen online. Alleen enkele personen die veel waardering krijgen van 90% van de foto bezoekers. Zullen dan in het hof komen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Een beoordeling met bv. één of meerdere sterren of een cijfer, is rapper gegeven dan een commentaar. Ik denk dat er meer mensen zouden reageren. Nu zie je dat heel veel foto's tientallen views krijgen, maar soms deprimerend weinig commentaar. Het gebeurt ook meermaals dat je een foto goed vindt, en daar geen commentaar wil of kan bij geven, je vindt hem gewoon goed of zeer goed, zonder meer. En dan kun je een cijfer geven dat overeenstemt met je eigen mening.
    Hebben we ooit geprobeerd, werd heel hard misbruikt door viendjes en zo, en bracht zoveel ruzie en frustratie met zich mee dat we gedwongen werden dit terug af te schaffen.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Tja, in een gemeenschap zoals dit forum spelen allicht de krachten die je in alle grote groepen terug vindt, en die je maar moeilijk kunt beheersen of sturen hé. Ikzelf hecht er niet zoveel belang aan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich afvragen: waarom die wél en ik niet.....

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Is de Canon 17-85 IS dan zo slecht ?
    Door MobyDick in forum Objectieven
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 19 maart 2010, 22:04
  2. slecht weer
    Door hanskrab in forum Test Forum
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 21 februari 2010, 02:43
  3. Niet slecht
    Door WilliamG in forum Algemeen