Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30 inspirerende foto's van 2019

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30 inspirerende foto's van 2019

    In 2017 publiceerden we voor het eerst een lijst met dertig inspirerende foto's die dat jaar op BD gepubliceerd werden. In 2018 kwamen er nog wat extraatjes bij maar dit jaar houden we het terug op 30 stuks. 'Inspirerend' betekent in dit geval 'voorzien van de meeste commentaren'. Elke fotograaf komt slechts éénmaal voor in de lijst, ook als hij of zij met verschillende foto's in de kijker stond. Zo komt een breder gamma aan fotografen aan bod. Een enkeling duikt niet op omdat zijn foto's niet meer zichtbaar zijn. De rangorde is willekeurig, om de nodige afwisseling te hebben in de beelden. Landschapsfoto's domineren immers dit overzicht ook al blijkt uit de logbestanden dat het 'Mensen' forum relatief gezien meer bekeken wordt.


    Met dank aan iedereen uit bovenstaand lijstje voor hun bijdrage en aan alle leden die mee commentaren leverden.
    Last edited by Laurens; 6 januari 2020, 20:10.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: 30 inspirerende foto's van 2019

    Leuk ertussen te staan!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: 30 inspirerende foto's van 2019

      Toch wel 30 toppers.

      Proficiat

      Peter

      Comment


      • #4
        Re: 30 inspirerende foto's van 2019

        Inderdaad zeer mooie reeks.
        Maar blijkbaar hier en daar,of overal?,een sausje PS of LR,of iets anders gegoten.
        Waarom posten altijd dezelfde mensen,en anderen niet????
        Wel omdat de doordeweekse foto-amateur,hier dikwijls geen kaas van gegeten heeft,en vindt dat zijn foto's niet op dat niveau zitten.
        Alhoewel zij er zeker een aantal hebben,die perfect zijn ,maar niet na bewerkt.
        En dit creëert desillusies en zelfs stoppen met fotografie.
        Daarom misschien een idee (zoals vroeger hier al geopperd):een categorie bewerkte foto's en niet bewerkt.Misschien in elk onderdeel.
        Zal waarschijnlijk meer posters opbrengen,en forum voor hen aantrekkelijker maken.

        Comment


        • #5
          Re: 30 inspirerende foto's van 2019

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Inderdaad zeer mooie reeks.
          Maar blijkbaar hier en daar,of overal?,een sausje PS of LR,of iets anders gegoten.
          Waarom posten altijd dezelfde mensen,en anderen niet????
          Wel omdat de doordeweekse foto-amateur,hier dikwijls geen kaas van gegeten heeft,en vindt dat zijn foto's niet op dat niveau zitten.
          Alhoewel zij er zeker een aantal hebben,die perfect zijn ,maar niet na bewerkt.
          En dit creëert desillusies en zelfs stoppen met fotografie.
          Daarom misschien een idee (zoals vroeger hier al geopperd):een categorie bewerkte foto's en niet bewerkt.Misschien in elk onderdeel.
          Zal waarschijnlijk meer posters opbrengen,en forum voor hen aantrekkelijker maken.
          Hmmm, zoveel bewerkte opnames zitten er volgens mijn gevoel niet tussen hoor.
          Een RAW hoeft nu eenmaal afgewerkt te worden en hoe men dat doet is ieder z'n smaak uiteraard.
          Maar qua echte zware bewerking is volgens mij enkel de laatste waarbij duidelijk te zien is dat het een compilatie betreft van meerdere beelden.
          En uiteraard de zw-wt omzettingen en die van het vliegtuig maar voor al de rest lijkt het me niks speciaal qua bewerking.
          Of zie ik dit verkeerd ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: 30 inspirerende foto's van 2019

            "voorzien van de meeste commentaren" is de parameter
            akkoord - maar om eerlijk te zijn zou je - voor mij - de tussenkomsten van de respectievelijke TS in de eigen opgestarte rubriek niet mogen meetellen
            Zomaar een bedenking he - maar voor sommige(n) - zonder namen te noemen - hierboven zou het wel een significant verschil opleveren.
            Dit gezegd zijnde vind het het een heel knappe reeks
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: 30 inspirerende foto's van 2019

              Er zitten inderdaad schitterende foto's tussen die mij wel smaken.

              Thx om deze te verzamelen in dit draadje.

              Groetjes,

              DIrk

              Comment


              • #8
                Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                "voorzien van de meeste commentaren" is de parameter
                akkoord - maar om eerlijk te zijn zou je - voor mij - de tussenkomsten van de respectievelijke TS in de eigen opgestarte rubriek niet mogen meetellen
                Da’s wel erg veel werk - zo’n lijst samenstellen en daarbij manueel bepaalde reacties eruit filteren. Je hebt wel een punt, natuurlijk. De meeste draadjes hierboven zijn ook in de HoF opgedoken en dan krijg je altijd ’Proficiat met uw HoF nominatie’ berichten die niet echt aan de discussie bijdragen.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                  Och die proficiat is toch ook een blijk van waardering he
                  manueel doen is veel werk - maar ik vermoed dat uw data mannen het werk kunnen doen hoor.
                  Volgens mij moet je dan iets dergelijks implementeren :
                  select distinct personen die gereageerd hebben binnen het draadje.
                  Greetz,
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                    Waarom enkel de commentaren als maatstaf?
                    Er staan een aantal super de luxe foto's tussen, echt heel mooie en spannende foto's buiten categorie.
                    Het merendeel zijn erg mooie foto's en dan let ik op alles hoor.
                    Die twee categorieën moeten er zeker bij maar...……
                    dan staan er een paar bij die er helemaal niet bij horen. Ze staan erbij omdat ze veel negatieve commentaren hebben gehaald.

                    Maar ook uw draadje zal hetzelfde halen als de HoF en daar moet ik geen uitleg bij te geven.
                    Mooi initiatief maar het kan een mes worden die aan beide zijden snijd.
                    Toch suc6 ermee hoor.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Waarom enkel de commentaren als maatstaf?
                      Er staan een aantal super de luxe foto's tussen, echt heel mooie en spannende foto's buiten categorie.
                      Het merendeel zijn erg mooie foto's en dan let ik op alles hoor.
                      Die twee categorieën moeten er zeker bij maar...……
                      dan staan er een paar bij die er helemaal niet bij horen. Ze staan erbij omdat ze veel negatieve commentaren hebben gehaald.

                      Maar ook uw draadje zal hetzelfde halen als de HoF en daar moet ik geen uitleg bij te geven.
                      Mooi initiatief maar het kan een mes worden die aan beide zijden snijd.
                      Toch suc6 ermee hoor.
                      het aantal commentaren staat rechtstreeks in verhouding tot het aantal commentaren dat TS geeft in het algemeen, dat is tenminste mijn indruk...er zitten inderdaad mooie foto's tussen maar andere die er volgens mijn bescheiden mening niet bijhoren...maar ja de echt goede foto's worden hoe langer hoe zeldzamer op BD...wat natuurlijk voor een deel te wijten is aan andere media...
                      nikon coolpix s9100

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                        Er staat van mij ook een foto tussen. En deze is zeker niet mijn beste in het gebied van (extremere) macro fotografie in 2019 vind ik zelf.

                        Ik probeer zo weinig mogelijk reacties binnen mijn eigen posts te plaatsen (tenzij extra uitleg of een antwoord op mensen die ik hier al wat langer ken).
                        Ik reageer ook nooit speciaal om een HoF-foto te feliciteren. Kom ik een knappe foto in de HoF tegen, dan reageer ik er alsnog op met een compliment-reactie zonder de HoF nominatie te vernoemen.
                        (Geef zelf ook zelden een extra reactie op de HoF-reacties van eigen werk. Niet uit disrespect naar die posters toe trouwens. Gewoon uit principe.)

                        Op elke reactie apart reageren met een persoonlijk bedankje is nog zoiets dat ik moeilijk kan waarderen.
                        Je krikt er je aantal reacties en views mee omhoog en zet je foto elke keer opnieuw bovenaan in de rubriek. Dit is op vele FB groepen zelfs verboden in de algemene regels (maar wordt ook daar zelden nageleefd).

                        Dus voor mij zijn de voorwaarden om tot deze selectie te komen niet echt representatief om het beste werk te tonen van het afgelopen jaar.
                        Ik begrijp natuurlijk wel dat het heel moeilijk is om zonder bepaalde 'gegevens-criteria' te werken die een computer in staat stelt de selectie te maken.

                        Op een uitzondering na bevat het lijstje uiteraard knappe beelden die wel degelijk mogen gezien worden.
                        Wat mezelf betreft, zou mijn laatste foto van 2019 er beter in thuisgehoord hebben dan deze die geselecteerd werd. Maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.

                        Grtz,
                        Kurt

                        Comment


                        • #13
                          Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                          Och mensen, wat maakt het allemaal uit
                          Da's net hetzelfde als de HOF keuze, niemand kan er een vinger opleggen hoe een HOF wordt samengesteld
                          Meestal staan daar dan ook steeds dezelfde personen in, zo kan men meestal al zeggen wie er wel in zal staan.
                          Doch het is, net zoals dit, geen wedstrijd. Dus je wint er ook niks mee
                          Ik heb het al lang opgegeven hoe er een keuze gemaakt wordt voor een wekelijkse selectie, en dat zijn ook zeker niet de mooiste opnames van die week, het is gewoon een selectie van
                          Dus, so what .... niemand die er ooit nog naar kijkt en niemand die er iets aan verdient, vroeger was het leuker met het BOF, had je nog iets naderhand

                          ps. Dat je zelf niet zou mogen reageren in je eigen topic om de mensen te bedanken vind ik een beetje raar, en eigenlijk een beetje onbeleefd toch ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            ps. Dat je zelf niet zou mogen reageren in je eigen topic om de mensen te bedanken vind ik een beetje raar, en eigenlijk een beetje onbeleefd toch ?

                            grts
                            Sieg
                            Uiteraard mag je die mensen bedanken als je dat wilt. Maar moet je dat dan persoonlijk per aparte reactie doen (en zo elke keer je foto omhoog halen)?
                            Heel veel zie je dat hier niet gebeuren. Maar sommigen maken (maakten) daar precies echt een sport van.
                            Net zoals sommigen meer dan 1000 views halen vanwege hun eigen reacties en dit niks meer te maken heeft met de waarde van het getoonde beeld (en daar dan nog trots op zijn ook).

                            Op het einde een bedankje naar iedereen toe lijkt me evenzeer gepast en beleefd. Maar nogmaals: gewoon mijn mening hieromtrent

                            Maar als deze lijst dan voornamelijk op de basis van de hoeveelheid reacties samengesteld werd, dan moet je niet verwonderd zijn dat ze niet de meest fantastische beelden van 2019 naar voor brengt.

                            Sommige knappe HoF foto's haalden in eerste instantie zelfs niet meer dan een paar reacties (naargelang de poster en de rubriek waarin ze geplaatst werden).
                            Terwijl anderen steeds konden rekenen op een vast aantal reacties van bekenden of 'collega's' binnen dezelfde rubriek. Zal dus steeds een zeer subjectief gegeven blijven.

                            Maar zoals je reeds aanhaalt is dit een gegeven zonder speciale 'waarde' en zijn er geen prijzen of grote eer aan verbonden.

                            Moet ook wel zeggen dat ik door de HoF al meermaals heel knappe foto's gezien heb die ik anders totaal zou gemist hebben.
                            Last edited by Kurrrt; 13 januari 2020, 13:07.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 30 inspirerende foto's van 2019

                              Hartelijk dank één van mijn foto's op te nemen in deze bovenstaande lijst!

                              Comment

                              Working...
                              X