Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

    Ik heb mijn zonneboiler met vlakpanelen van Viessmann al bijna 10 j. Mijn pomp en boilervat staan op gelijkvloers. De panelen op het dak dat een 7.5m hoger gelegen is. Ik heb alleen een ontluchter onderaan nabij de pomp.
    De eerste jaren veel problemen gehad door lekken waardoor ik een tweetal keren per jaar terug druk op het systeem moest laten zetten. Ook al is dit gezet door een Viessmann installateur. Een kostelijk grapje waardoor ik besloot om een zelfbouwsysteem te maken voor de prijs van 60 euro zonder de pomp eenmaal alle lekken gedicht bleken te zijn. Het vat van mijn zelfbouwsysteem is een oude bidon waar glycol Tyfocor van Viessmann in gezeten heeft. Darmen kosten max 10 euro /stuk, doorvoer- en aansluitstukjes gaan van 1 tot 10 euro. De pomp is van Gardena maar zou ik misschien nog eens willen vervangen door een *Wolcraft boormachine pompje of *Sunex SN1 om tot 5 bar te kunnen gaan.

    Ik ben zeer tevreden van het resultaat, zeker als je ziet wat men voor zo'n systeem vraagt (+700 euro). Ik heb alleen nog een probleempje met het echt volledig weghalen van de lucht. De pomp kan na een tijdje pompen met gesloten eindkraan, wel een druk van 3 bar bekomen. Bij het gewoon doorspoelen loopt dit al tot een continue druk van 2 bar dewelke de bedrijfsdruk is van mijn systeem.

    Een installateur vertelde me dat men bij mijn systeem (waar alleen maar een ontluchter op gelijkvloers staat) het systeem eerst enkele minuten laat spoelen om de meeste luchtbellen er uit te krijgen. Om echt alle lucht, die zich altijd bovenaan ophoopt, zijn weg toch naar beneden te banen, moet men dit onder een hogere druk doen. Hij sprak van 5 bar. Hiervoor sluit men de kraan aan het eind vh systeem (kraan vlak voor wit plastic glycolvat aan luchtzijde zie foto), zodat de draaiende pomp hierdoor druk kan blijven bijzetten daar de glycol niet meer kan doorstromen. Eenmaal de druk is opgelopen tot 5 bar, opent men de kraan abrubt zodat de druk (met een knal) de luchtbel van boven naar beneden duwt en vrij geeft in het glycolvat. Dit moet enkele keren na elkaar gebeuren tot de luchtbel van bovenaan het dak tot in het vat op gelijkvloers gekomen is. Daar de pomp de glycol aan onderzijde vh vat aanzuigt, krijg je altijd een luchtvrij mengsel dat terug wordt aangevoerd.

    Vragen:
    Heeft er soms iemand ervaring met deze manier van werken om te ontluchten OF is er iemand die ook zo'n systeem zelf heeft gemaakt?
    Is het normaal dat ik bij het bijvullen en ontluchten al bijna 15 liter glycol in mijn systeem heb moeten pompen? Wetende dat de druk nadien in bedrijf niet echt daalt en rond 2 bar blijft staan tijdens de dagen nadien. Of denken jullie dat ik toch nog met een lek zit dat pas doorsijpelt als de druk hoger is dan 2 bar? Moest het makkelijk zijn om op ons dak te gaan, was ik al lang even gaan kijken of er niets weg vloeit...

    Alvast bedankt voor jullie reply!

    Foto's van het systeem op aanvraag als je me persoonlijk mailt omdat ik ze er spijtig genoeg niet bij kon zetten...

    Stukken:

    * https://www.groene-energiewinkel.nl/...ebehoren/p-1a/

  • #2
    Re: Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

    Je geeft zelf aan dat het moeilijk is om op dat dak te kruipen,maar zou het niet logischer zijn een ontluchting boven in je systeem te plaatsen ??

    Comment


    • #3
      Re: Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

      Die manier van ontluchten heb ik nog nooit van gehoord. Wij hebben zonnepanelen bestaande uit 10 groepen van elk 3 panelen. Elk paneel is ongeveer 2,5m². Op elke groep van 3 panelen staat op het hoogste punt een automatische ontluchter. De pomp staat in het midden van de 10 groepen. Op het huis van de pomp staat ook een automatische ontluchter. Toen we een paar jaar geleden een lek hadden (5 liter per week), heb ik in de vulleiding een automatische drukregelaar geplaatst en op 1,5 bar ingesteld. Iedere dag komt er gedurende 5 minuten watertoevoer (5 bar) aan die drukregelaar tijdens het automatisch besproeien van de planten op het terras. Het lek (slechte soldering van een pijp die onder de kiezel ligt) is ondertussen hersteld maar de automatische vulling is nog steeds in werking.
      Ik meet iedere 6 maand het glycolgehalte, maar zie nooit verschil. Ik heb nu een watermeter aangeschaft zodat ik kan zien of er water bijgevuld werd. Het expansievat is 50 liter. In koude toestand is de druk altijd 1,5 bar en bij volle zon maximaal 1,8 bar.
      Als de stroom uitvalt worden de panelen tot 170°C warm en dan komt er stoom uit de ontluchters. Dan wordt er natuurlijk bijgevuld.. De normale bedrijfstemperatuur van de panelen is bij volle zon en draaiende pomp 70°C. De glycolinhoud van elk paneel is 1,7 liter. De zonnepanelen warmen 3 buffervaten van elk 900 liter op (in de zomer tot ongeveer 75°C en in de winter 55°C).
      Hier moet dus nooit manueel ontlucht worden. Dat gebeurt altijd via de automatische ontluchters.

      Comment


      • #4
        Re: Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

        Zo'n Gardena pomp is een koud water pomp, ik weet niet hoe hoog de temperatuur van het water in dat circuit oploopt, maar persoonlijk zou ik toch een ander type pomp selecteren voor die toepassing.
        Die pomp kan een maximale persdruk leveren van 3,6 Bar, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die ook aan de inlaat een hoge druk kan verdragen (best mogelijk dat de asdichting daar niet op berekend is, en dat die heel snel zal beginnen te lekken).
        Volgens mij is zo'n pomp dus niet geschikt voor een toepassing met warm water dat ook nog continu onder druk staat aan de inlaatzijde van de pomp.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonneboiler zelfbouw vul en spoel systeem

          Oorspronkelijk geplaatst door JAN VE Bekijk bericht
          Ik heb mijn zonneboiler met vlakpanelen van Viessmann al bijna 10 j. Mijn pomp en boilervat staan op gelijkvloers. De panelen op het dak dat een 7.5m hoger gelegen is. Ik heb alleen een ontluchter onderaan nabij de pomp.
          De eerste jaren veel problemen gehad door lekken waardoor ik een tweetal keren per jaar terug druk op het systeem moest laten zetten. Ook al is dit gezet door een Viessmann installateur. Een kostelijk grapje waardoor ik besloot om een zelfbouwsysteem te maken voor de prijs van 60 euro zonder de pomp eenmaal alle lekken gedicht bleken te zijn. Het vat van mijn zelfbouwsysteem is een oude bidon waar glycol Tyfocor van Viessmann in gezeten heeft. Darmen kosten max 10 euro /stuk, doorvoer- en aansluitstukjes gaan van 1 tot 10 euro. De pomp is van Gardena maar zou ik misschien nog eens willen vervangen door een *Wolcraft boormachine pompje of *Sunex SN1 om tot 5 bar te kunnen gaan.

          Ik ben zeer tevreden van het resultaat, zeker als je ziet wat men voor zo'n systeem vraagt (+700 euro). Ik heb alleen nog een probleempje met het echt volledig weghalen van de lucht. De pomp kan na een tijdje pompen met gesloten eindkraan, wel een druk van 3 bar bekomen. Bij het gewoon doorspoelen loopt dit al tot een continue druk van 2 bar dewelke de bedrijfsdruk is van mijn systeem.

          Een installateur vertelde me dat men bij mijn systeem (waar alleen maar een ontluchter op gelijkvloers staat) het systeem eerst enkele minuten laat spoelen om de meeste luchtbellen er uit te krijgen. Om echt alle lucht, die zich altijd bovenaan ophoopt, zijn weg toch naar beneden te banen, moet men dit onder een hogere druk doen. Hij sprak van 5 bar. Hiervoor sluit men de kraan aan het eind vh systeem (kraan vlak voor wit plastic glycolvat aan luchtzijde zie foto), zodat de draaiende pomp hierdoor druk kan blijven bijzetten daar de glycol niet meer kan doorstromen. Eenmaal de druk is opgelopen tot 5 bar, opent men de kraan abrubt zodat de druk (met een knal) de luchtbel van boven naar beneden duwt en vrij geeft in het glycolvat. Dit moet enkele keren na elkaar gebeuren tot de luchtbel van bovenaan het dak tot in het vat op gelijkvloers gekomen is. Daar de pomp de glycol aan onderzijde vh vat aanzuigt, krijg je altijd een luchtvrij mengsel dat terug wordt aangevoerd.

          Vragen:
          Heeft er soms iemand ervaring met deze manier van werken om te ontluchten OF is er iemand die ook zo'n systeem zelf heeft gemaakt?
          Is het normaal dat ik bij het bijvullen en ontluchten al bijna 15 liter glycol in mijn systeem heb moeten pompen? Wetende dat de druk nadien in bedrijf niet echt daalt en rond 2 bar blijft staan tijdens de dagen nadien. Of denken jullie dat ik toch nog met een lek zit dat pas doorsijpelt als de druk hoger is dan 2 bar? Moest het makkelijk zijn om op ons dak te gaan, was ik al lang even gaan kijken of er niets weg vloeit...

          Alvast bedankt voor jullie reply!

          Foto's van het systeem op aanvraag als je me persoonlijk mailt omdat ik ze er spijtig genoeg niet bij kon zetten...

          Stukken:

          * https://www.groene-energiewinkel.nl/...ebehoren/p-1a/
          Voor dat soort systeem met Glycol heb je in feite vooral een pomp nodig die een groot debiet kan geven,
          zoals bv. een DAB van 1,5Kw enkel zo krijg je de lucht of gasbellen naar beneden.
          @Bart normaal mag je op zo een systeem maar enkel ontluchten als dat cirquit koud is, de pomp
          om dat te doen heeft in wezen niets te maken met de circulatiepomp, maar dient enkel om
          te ontluchten en het Glycol systeem op druk te zetten.
          Ik weet een dergelijke installatie staan als zwembad verwarming, probleem waren ook die gasbellen
          is wel een systeem met vacuumbuizen en die mens had ongeveer dezelfde problemen die enkel voor
          kwamen na een paar dagen felle zon, enige dat er op zat was zijn installatie op het dak voorzien van
          elektrische rolluiken, als de temperatuur in de zonnepanelen te hoog oploopt worden deze automatisch voor
          een tijd gesloten, probleem opgelost.
          @notex ik vrees dat ontluchters op een Glycol circuit op het dak volgens de regel niet toegelaten zijn daar dat
          kansen geeft dat er Glycol in het regenwater/grondwater/afwatering terecht komt in geval van een slecht werkende ontluchter.
          Last edited by Guest42; 2 mei 2019, 08:17.

          Comment

          Working...
          X