Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zo maar een foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zo maar een foto

    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
    Je zit met een probleem als je geen kritiek kan aanvaarden, en of der nu een mooi papiertje rond is of je het gewoon dwars door je strot krijgt gedrukt maakt niet echt veel uit. Zachte héélmeesters maken etterende wonden, als het op geen klote trekt is het zo!

    Je moet van mijn geen zeemzoet gezwam verwachten, recht voor de raap, simpel, kort, en goed.

    MVG, Jeff
    Je zegt het zelf al: "Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience."

    I rest my case
    ---------------- Ik doe niet meer mee

    Comment


    • #17
      Re: Zo maar een foto

      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
      Snap je mijn punt echt niet? Je past je wijze van communiceren aan aan je publiek. Als je niet weet hoe je publiek is samengesteld dan ga je wat minder expliciete woorden gebruiken; als je wilt dat wat je wilt communiceren ook echt overkomt..... Directheid kan inderdaad nogal rap geïnterpreteerd worden als onbeleefdheid en daar moet je dan ook rekening mee houden....... gewoon kwestie van omgangsvormen (en misschien ook van fatsoen).

      Ed
      Ik vind het belangrijk dat het respect van twee kanten komt. Voor sommigen is de minste vorm van directheid aanleiding om zich in het gat gebeten te voelen.

      Ik vind het van weinig tolerantie getuigen als we elkaar gaan dicteren op welke wijze hij/zij dient te antwoorden. Want je kan die redenering ook gewoon omdraaien: het is een kwestie van fatsoen om niet meteen het slechtste in de mens te gaan vermoeden als die in alle openheid en met een misschien wat kleinere woordenschat zegt wat hij/zij ervan vindt. De verantwoordelijkheid ligt dus ook een stukje bij degene die een foto plaatst en commentaar ontvangt. En als je beleefde maar directe kritiek niet kan verdragen, dan is het niet plaatsen van een foto waarschijnlijk beter (om Jan_10D's opmerking door te trekken).
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #18
        Re: Zo maar een foto

        Lees het topic nog eens goed en als je de wijze van communiceren nog steeds goed vind dan gaat het mij niet lukken je over te brengen wat ik eerder bedoelde met: "de toon maakt de muziek".

        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=187583

        Verdere discussie is dan ook zinloos.......

        Ed
        Last edited by edjeB; 13 november 2007, 19:10.
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #19
          Re: Zo maar een foto

          Na iets meer dan een jaar op dit forum, valt het me op dat, waar vroeger een niet zo beste foto, bijna geen reactie kreeg, sommigen het tegenwoordig, vrij systematisch, nodig vinden om foto's met minder allure te kraken.
          Er is een gezegde : "Spreken is zilver, zwijgen is goud". Misschien is het soms aangewezen dit toe te passen.

          De commentaar in het bewuste topic "Zo maar een foto" vond ik op zijn minst gezegd, om in de lijn van de vorige sprekers te blijven, slecht getuned.
          Wat als "goedgemeend" commentaar omschreven wordt, vond ik eigenlijk "pover" als commentaar. Bovendien menen sommigen onverbloemd hun waarheid te moeten schrijven, zonder enige motivatie, want "dat is niet nodig in showcase". Dat is dan wat ik noem... "half werk" (om het geen flauwe kul te noemen), en is iets dat me mateloos stoort.
          Het is zo makkelijk een foto af te breken tot op het bot, zonder er bij te zeggen hoe het wel zou moeten. Het is zo makkelijk het beter te weten, zonder te moeten "bewijzen" dat je het beter weet.

          Om nu terug naar de oorsprong van dit topic te gaan...
          Ik meen niet dat het nodig is om foto's te posten om aan te tonen dat men weet hoe het moet. Een foute commentaar zal echter snel achterhaald zijn.

          "Showcasewaardig" daar gaat het bij sommigen over, en het is de fond van deze discussie. Als ik foto's wil posten waarvan IK meen dat ze goed zijn, hoeft er niemand mij te helpen bij deze beslissing, noch heeft iemand anders deze beslissing in twijfel te trekken. Gewoon, louter en alleen, toepassing van de forumregels.
          Veel problemen zouden opgelost zijn, mochten "de kenners", i.p.v. louter en alleen in de showcaseregionen rond te waren, zich occasioneel al eens naar fotodiscussie begeven. Als daar de bijsturing gebeurt, zullen er automatisch meer "showcasewaardige" foto's komen.

          Eigenlijk is dit allemaal praat na de vaak, gezien er een nieuwe forumstructuur aankomt. Deze zal de situatie echter niet verbeteren, als de interactie tussen de nieuweling en de "kenner" of meer ervaren fotograaf, niet aanwezig is. Deze interactie vind je wel terug bij de materialen, maar veel minder, daar waar de foto's gepost worden, zoals in fotodiscussie. Dat is iets dat ik stellig betreur aan dit forum. Mensen noemen anderen hun foto's "onshowcasewaardig", maar diezelfde roepers, doen slechts zelden een poging om aan de bron bij te sturen.

          Voor mij zijn er geen "onshowcasewaardige" foto's, maar "onshowcasewaardige" mensen. Dit is een forum. Een forum draait eigenlijk op interactie tussen nieuwelingen en veteranen. Als nieuwelingen zich niet gesteund voelen, haken ze af. Als veteranen zich een privé-hoekje gaan toemeten op een forum, sluiten ze niet alleen nieuwkomers, maar ook nieuwe input uit. Zo blijft iedereen steken.

          Uiteindelijk is er een win / win situatie, alleen moet je er voor open staan...

          Mvg

          Chris (van tussen de verfpotten...)

          Comment


          • #20
            Re: Zo maar een foto

            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            Waarom zou een commentaar-gever eerst moeten bewijzen dat hij het zelf beter kan?

            Ik heb wel duidelijk gezegd,als men zo hoog van de toren blaast is het niet meer dan normaal dat men zich bewijst. Het is wel makkelijk om iemand op een brutale manier tot op de grond af te breken zonder zelf ook maar één fotootje te posten. Persoonlijk reageer ik heel weinig omdat ik van oordeel ben dat mijn foto's niet goed genoeg zijn. Ik zie meestal ook wel wat goed en fout is aan de foto's maar als ik hetzelf niet kan, vind ik niet dat het aan mij is om daar dan commentaar op te geven.
            Groetjes Steco

            Comment


            • #21
              Re: Zo maar een foto

              Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
              Ik heb wel duidelijk gezegd,als men zo hoog van de toren blaast is het niet meer dan normaal dat men zich bewijst. Het is wel makkelijk om iemand op een brutale manier tot op de grond af te breken zonder zelf ook maar één fotootje te posten. Persoonlijk reageer ik heel weinig omdat ik van oordeel ben dat mijn foto's niet goed genoeg zijn. Ik zie meestal ook wel wat goed en fout is aan de foto's maar als ik hetzelf niet kan, vind ik niet dat het aan mij is om daar dan commentaar op te geven.
              Dan onderschat je jezelf. Ik ben geen chefkok (en mijn kookkunsten komen er helaas ook niet altijd bij in de buurt), maar om dan te zeggen dat ik niet kan zeggen waarom ik een maaltijd wel of niet lekker vind, nou nee. Het gaat erom dat je iets goed onderbouwd kan aangeven zonder de ander in zijn waarde aan te tasten. En volgens mij kan iedereen dat wel, alleen kost het soms meer inspanning dan een wat "kort door de bocht" antwoord.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #22
                Re: Zo maar een foto

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Na iets meer dan een jaar op dit forum, valt het me op dat, waar vroeger een niet zo beste foto, bijna geen reactie kreeg, sommigen het tegenwoordig, vrij systematisch, nodig vinden om foto's met minder allure te kraken.
                Er is een gezegde : "Spreken is zilver, zwijgen is goud". Misschien is het soms aangewezen dit toe te passen.

                De commentaar in het bewuste topic "Zo maar een foto" vond ik op zijn minst gezegd, om in de lijn van de vorige sprekers te blijven, slecht getuned.
                Wat als "goedgemeend" commentaar omschreven wordt, vond ik eigenlijk "pover" als commentaar. Bovendien menen sommigen onverbloemd hun waarheid te moeten schrijven, zonder enige motivatie, want "dat is niet nodig in showcase". Dat is dan wat ik noem... "half werk" (om het geen flauwe kul te noemen), en is iets dat me mateloos stoort.
                Het is zo makkelijk een foto af te breken tot op het bot, zonder er bij te zeggen hoe het wel zou moeten. Het is zo makkelijk het beter te weten, zonder te moeten "bewijzen" dat je het beter weet.

                Om nu terug naar de oorsprong van dit topic te gaan...
                Ik meen niet dat het nodig is om foto's te posten om aan te tonen dat men weet hoe het moet. Een foute commentaar zal echter snel achterhaald zijn.

                "Showcasewaardig" daar gaat het bij sommigen over, en het is de fond van deze discussie. Als ik foto's wil posten waarvan IK meen dat ze goed zijn, hoeft er niemand mij te helpen bij deze beslissing, noch heeft iemand anders deze beslissing in twijfel te trekken. Gewoon, louter en alleen, toepassing van de forumregels.
                Veel problemen zouden opgelost zijn, mochten "de kenners", i.p.v. louter en alleen in de showcaseregionen rond te waren, zich occasioneel al eens naar fotodiscussie begeven. Als daar de bijsturing gebeurt, zullen er automatisch meer "showcasewaardige" foto's komen.

                Eigenlijk is dit allemaal praat na de vaak, gezien er een nieuwe forumstructuur aankomt. Deze zal de situatie echter niet verbeteren, als de interactie tussen de nieuweling en de "kenner" of meer ervaren fotograaf, niet aanwezig is. Deze interactie vind je wel terug bij de materialen, maar veel minder, daar waar de foto's gepost worden, zoals in fotodiscussie. Dat is iets dat ik stellig betreur aan dit forum. Mensen noemen anderen hun foto's "onshowcasewaardig", maar diezelfde roepers, doen slechts zelden een poging om aan de bron bij te sturen.

                Voor mij zijn er geen "onshowcasewaardige" foto's, maar "onshowcasewaardige" mensen. Dit is een forum. Een forum draait eigenlijk op interactie tussen nieuwelingen en veteranen. Als nieuwelingen zich niet gesteund voelen, haken ze af. Als veteranen zich een privé-hoekje gaan toemeten op een forum, sluiten ze niet alleen nieuwkomers, maar ook nieuwe input uit. Zo blijft iedereen steken.

                Uiteindelijk is er een win / win situatie, alleen moet je er voor open staan...

                Mvg

                Chris (van tussen de verfpotten...)
                Hier sluit ik mij graag bij aan.


                Ed
                ---------------- Ik doe niet meer mee

                Comment


                • #23
                  Re: Zo maar een foto

                  Ik heb nu pas - via een PM dan nog - ontdekt dat er hier wordt verder gediscuteerd over een post van mij. Tijd voor een reactie dus. Als ik al eens kom kijken op BD, dan is dat omdat hier soms echte juweeltjes te bewonderen zijn. Als ik bij dat bezoek dan echter foto's zie waar - bijvoorbeeld - opvallende technische fouten in zitten, zoals in dit geval, dan wijs ik daar op. Ik doe dat in directe termen, zonder gevlij of gefleem. Er is al genoeg gezwets in de wereld. Dat die eerlijke stijl van commentaar leveren sommigen niet bevalt kan best zijn, maar dat is dan hun probleem. Je reactie aanpassen aan het publiek is nonsens, want dan zou je duizenden verschillende reacties moeten posten, omdat iedereen anders is. Ondoenbaar. Intussen heb ik al andere beelden gezien die ik echt niet goed vind (ik heb er gelukkig al veel meer gezien die ik héél goed vind), maar ik heb me telkens weerhouden van commentaar. En zo verliest een forum op de duur zijn waarde. Tussen haakjes: je zal mij nooit commentaar op een model zien leveren. Dat is uit den boze, vind ik. En waarom zou ik hier foto's posten? Ik hengel niet naar goed- of afkeuring, die krijg ik wel te horen van mijn klanten. Maar wie hier wél post, moet tegen de commentaren kunnen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zo maar een foto

                    Dat iedereen comentaar kan geven is juist, ook al ken je er niks van.
                    Dat iemand laat weten dat hij die foto niet kan smaken is 1.
                    Maar wat ben je dan als poster van die foto met die comentaar ? Evenveel met woow of waaw. Niks dus...
                    Een meerwaarde zal die comentaar krijgen als je er bij zet hoe je dat probleem kan verhelpen of oplossen. En daarvoor moet je er wel iets van kennen !!!
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zo maar een foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Canonist Bekijk bericht
                      Ik heb nu pas - via een PM dan nog - ontdekt dat er hier wordt verder gediscuteerd over een post van mij. Tijd voor een reactie dus. Als ik al eens kom kijken op BD, dan is dat omdat hier soms echte juweeltjes te bewonderen zijn. Als ik bij dat bezoek dan echter foto's zie waar - bijvoorbeeld - opvallende technische fouten in zitten, zoals in dit geval, dan wijs ik daar op. Ik doe dat in directe termen, zonder gevlij of gefleem. Er is al genoeg gezwets in de wereld. Dat die eerlijke stijl van commentaar leveren sommigen niet bevalt kan best zijn, maar dat is dan hun probleem. Je reactie aanpassen aan het publiek is nonsens, want dan zou je duizenden verschillende reacties moeten posten, omdat iedereen anders is. Ondoenbaar. Intussen heb ik al andere beelden gezien die ik echt niet goed vind (ik heb er gelukkig al veel meer gezien die ik héél goed vind), maar ik heb me telkens weerhouden van commentaar. En zo verliest een forum op de duur zijn waarde. Tussen haakjes: je zal mij nooit commentaar op een model zien leveren. Dat is uit den boze, vind ik. En waarom zou ik hier foto's posten? Ik hengel niet naar goed- of afkeuring, die krijg ik wel te horen van mijn klanten. Maar wie hier wél post, moet tegen de commentaren kunnen.
                      ook ik krijg veel commentaar te slikken en terecht. Maar ik vind het persoonlijk ,en volgens mij ook vele anderen hier, niet meer dan normaal dat diegenen die commentaar ( en dan bedoel ik technische commentaar ) geven ook hun kunnen even tonen. Maar ja, ik ben maar een idioot in de fotografiewereld die foto's maakt voor zijn hobby.
                      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                      https://sites.google.com/view/pdh65/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zo maar een foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                        Dat iedereen comentaar kan geven is juist, ook al ken je er niks van.
                        Dat iemand laat weten dat hij die foto niet kan smaken is 1.
                        Maar wat ben je dan als poster van die foto met die comentaar ? Evenveel met woow of waaw. Niks dus...
                        Een meerwaarde zal die comentaar krijgen als je er bij zet hoe je dat probleem kan verhelpen of oplossen. En daarvoor moet je er wel iets van kennen !!!
                        Ik vrees, als ik je reactie lees, dat je door heel de heisa errond vergeten bent hoe mijn commentaar luidde. Ik herhaal het hier dus even:

                        Neenee, niet zomaar een foto. Een plat geflitste, overbelichte, slecht gecadreerde, te zachte en banale foto van dertien in een dozijn. En dan nog met een rommelige achtergrond. Schattig kiekje voor het familiealbum van uw beste vriend, dat wel.


                        Daaruit valt ogenblikkelijk af te leiden hoe deze foto beter kan: niet plat flitsen, correct belichten, beter cadreren, harder maken en een origineel standpunt zoeken met een minder rommelige achtergrond. 6 tips in één zin, dat kan tellen, zou ik denken, als probleemverhelpend advies. Of moet ik écht met hand en tand uitleggen hoe je een foto correct belicht, bijvoorbeeld? Dàt zou pas beledigend zijn voor de intelligentie van de forumbezoekers. We mogen er toch van uitgaan dat dàt soort dingen uit de handleiding van de camera worden gehaald, neen?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zo maar een foto

                          Als je kan zeggen waarom je iets niet goed vind, zonder te zeggen hoe het wel moet, dan laat je de persoon de creatieve vrijheid om het op zijn manier op te lossen.

                          Het zou pas getuigen van arrogantie dat er maar één oplossing zou zijn om een fout op te lossen. Fotograferen s in de eerste plaats de gave om op te merken, om te zien, het ontwikkelen van een zienswijze .. en als je in een foto iets ziet dat niet goed is, is het voldoende om te zeggen wat je ziet, een oplossing bedenken doet de fotograaf met zijn eigen zienswijze .. en als je 5 fotografen hetzelfde probleem laat "oplossen" krijg je 5 verschillende "oplossingen"

                          Met dergelijke commentaar ben je uiteraard meer dan met een "wow" of een "bah" .. maar zelf met een binaire comment als "goed" en "niet goed" heb je een indicatie hoe je foto gesmaakt wordt door een ruimer publiek. soms zal je een binnenpretje hebben als je merkt dat je foto niet begrepen wordt door een deel van de mensen, maar als bijna iedereen het niet begrijpt (je krijgt enkel "bah" als comments), zal je toch eens moeten nadenken of je de uitwerking van je idee niet moet herbekijken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zo maar een foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door El Grande Bekijk bericht
                            ook ik krijg veel commentaar te slikken en terecht. Maar ik vind het persoonlijk ,en volgens mij ook vele anderen hier, niet meer dan normaal dat diegenen die commentaar ( en dan bedoel ik technische commentaar ) geven ook hun kunnen even tonen. Maar ja, ik ben maar een idioot in de fotografiewereld die foto's maakt voor zijn hobby.
                            Ik toon mijn kunnen dagelijks, in opdracht en tegen betaling. Dat volstaat ruimschoots voor mij. Nog los van het feit dat op mijn beelden inderdaad copyrights rusten, voel ik ook geen enkele behoefte om mijn werk op dit forum te laten beoordelen, tenzij door posters wiens werk ik bewonder. Maar dat kan ik nu eenmaal niet selecteren, en de mening van de anderen interesseert me geen zier. Dus post ik liever niets.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zo maar een foto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Canonist Bekijk bericht
                              Ik heb nu pas - via een PM dan nog - ontdekt dat er hier wordt verder gediscuteerd over een post van mij. Tijd voor een reactie dus. Als ik al eens kom kijken op BD, dan is dat omdat hier soms echte juweeltjes te bewonderen zijn. Als ik bij dat bezoek dan echter foto's zie waar - bijvoorbeeld - opvallende technische fouten in zitten, zoals in dit geval, dan wijs ik daar op. Ik doe dat in directe termen, zonder gevlij of gefleem. Er is al genoeg gezwets in de wereld. Dat die eerlijke stijl van commentaar leveren sommigen niet bevalt kan best zijn, maar dat is dan hun probleem. Je reactie aanpassen aan het publiek is nonsens, want dan zou je duizenden verschillende reacties moeten posten, omdat iedereen anders is. Ondoenbaar. Intussen heb ik al andere beelden gezien die ik echt niet goed vind (ik heb er gelukkig al veel meer gezien die ik héél goed vind), maar ik heb me telkens weerhouden van commentaar. En zo verliest een forum op de duur zijn waarde. Tussen haakjes: je zal mij nooit commentaar op een model zien leveren. Dat is uit den boze, vind ik. En waarom zou ik hier foto's posten? Ik hengel niet naar goed- of afkeuring, die krijg ik wel te horen van mijn klanten. Maar wie hier wél post, moet tegen de commentaren kunnen.
                              Dat je uw gedacht over een slechte foto en er niet bijzegt hoe die eventueel er wat kan aan verbeteren totdaar nog aan toe, maar de manier waarop je het zegt is ongehoord. Een tactvol antwoord was bij de betreffende post zeker op zijn plaats.

                              Dat je uw kunnen dagelijks toont hebben we hier wel op het forum gemerkt.

                              Iemand wie zijn werk je niet bewonderd mag jou foto's niet zien? Miljaar, er bestaat geen col meer op deze wereld die nog dicht kan voor jou.

                              Veel geblaat en weinig wol.
                              Groetjes Steco

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zo maar een foto

                                Oorspronkelijk geplaatst door Canonist Bekijk bericht
                                Ik toon mijn kunnen dagelijks, in opdracht en tegen betaling. Dat volstaat ruimschoots voor mij. Nog los van het feit dat op mijn beelden inderdaad copyrights rusten, voel ik ook geen enkele behoefte om mijn werk op dit forum te laten beoordelen, tenzij door posters wiens werk ik bewonder. Maar dat kan ik nu eenmaal niet selecteren, en de mening van de anderen interesseert me geen zier. Dus post ik liever niets.

                                Als jij je verschuilt achter hetgeen je hier schrijft, dan spijt het mij maar dan kan ik je reacties bij een topic niet meer serieus nemen.
                                De muziek die je afspeelt ben ik ook helaas geen liefhebber van.
                                Kortom:
                                Een fijne dag nog.
                                mvgr
                                antoine200

                                Comment

                                Working...
                                X