Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

    De huidige desktop begint stilaan kuren te tonen. Met een ouderdom van bijna 11 jaar wordt hij trager en trager, alhoewel ik nimmer meerdere appilicaties terzelvdertijd op start.
    Tekstverwerker, rekenblad, ... al die dingen draaien in feite meer dan snel genoeg en niettegenstaande ik ambtshalve een recente laptop had gekregen kon ik nooit de verwerkingssnelheid halen. 2000 aanslagen per minuut kon ik vroeger op het mechanisch machine wel een tiental minuten vol houden en helaas met de huidige technologie is dit aantal licht .... afgezwakt .
    Maar, het stacken van 8 foto's in Affinity, slechts 5 in PS laten de boel veelvuldig vast lopen. (Foto's van 24 MP RAW). Over tijd wil ik, durf ik dan niet spreken ... Onlangs slaagde ik toch om 8 foto's te stacken in PS en ondertussen een warme maaltijd (3 gangen) te nuttigen en daarna nog effen te dutten, in te dutten. . Op die ogenblikken lukt het dan echt niet om internet, word, ... te starten en een woord te typen ...
    In het totaal heb ik nu 2 x 4 GB en uitbreiding staat niet bij de haalbare mogelijkheden. CPU-update ? Ik denk het niet de moederkaart heeft ook haar beperkingen.... Vandaar.
    Je vindt over veel en heel wat, maar, als zwakke PC-techneut weet ik niet echt of volgende zinvol is, of is dit te weinig of is het veel te veel. Kan iemand helepn ? En indien iemand zich eventueel geroepen voelt ... ik hoor het wel (kan je via mail doen, ik wil hier geen welles-nietes-discussie starten).
    Moederbord: ASUS ROG Strix Z690-G GAMING WIFI Micro ATX DDR5
    Intel Processor: Intel® Core i7-12700K
    Geheugenslot 1: 16GB DDR5 (4800MHz), Corsair Vengeance - desktop
    Geheugenslot 2: 16GB DDR5 (4800MHz), Corsair Vengeance - desktop
    Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1660
    SSD M.2 Slot 1 (Besturingssysteem schijf): 500GB, PCIe NVMe 4.0 x4 SSD, Samsung 980 Pro, 6900MB/s 5000MB/s
    Harddisk slot 1: 6TB 7200RPM (256 MB cache) 3.5 inch harddisk ST6000NE000
    Voeding: 650 Watt voeding - 80 PLUS Gold - MSI MPG A650GF

    Er kan wel nog een 2de SSD ingebouwd worden en er is nog een slot vrij voor een bijkomende HD
    Nog 2 Geheugenslots vrij en er kan een hogere capaciteit in.

    Is dit overkill ? Is dit te zwak ? Wetende dat ik soms tot 100 foto's wil stacken ... En neem 6 à 10 toch normaal bij micro-macro-fotografie.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

    Lijkt me zeker niet verkeerd Wim, overkill kan het nooit zijn vind ik persoonlijk
    Zelf zou ik wel voor een zwaardere voeding opteren

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

      Dit komt verdacht veel overeen met wat ik een half jaar geleden voor mezelf heb samen gesteld, met als grootste verschil dat ik voor de ryzen 7 gegaan ben, omdat lightroom hierdoor iets meer rekenvoordeel zou halen uit de extra cores.

      Comment


      • #4
        Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

        Ik zou de handleiding van het moederbord eerst nog eens nalezen ivm het geheugen. Je gaat nu 2 van de 4 slots gebruiken. Maar soms is het interessanter om ze alle 4 te gebruiken omdat je dan meer geheugen "kanalen" gebruikt en dus meer bandbreedte hebt. Ook nuttig om na te gaan ivm dual rank ram als je naar 16GB modules gaat.

        Comment


        • #5
          Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

          Misschien ook eens bekijken of een RTX videokaart niet interresanter is dan een GTX kaart...Vooral als je iets wil gaan doen met videobewerking (rendering)

          Comment


          • #6
            Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

            Dag Wim,

            Ik herken jouw verhaal en ik heb sinds 4 weken ook een nieuwe PC.

            Meestal stelde ik ook mijn PC zelf samen maar voor de allereerste keer heb ik een merk-pc genomen.
            Met name een Dell XPS desktop met i9 processor + extra 16Gb geheugen om aan 32Gb te komen.
            Reden waarom ik voor een merk-pc ben gegaan is dat de Dell, voor hetgeen ik nodig heb, goedkoper was dan een zelf samengestelde. Scheelde toch 500 Euro.
            Mijn 2de harde schijf met al mijn docs en foto’s zonder problemen ingebouwd.
            Plus, die PC zijn koelventilatoren zijn heel geruisloos. Is ook belangrijk als men daar naast zit.

            Succes met de zoektocht.
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #7
              Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

              Ondertussen toch een paar zaken bekeken, herbeken ...
              Toch al dank voor de info, raad
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                Zo'n grote HD ga je in een merk PC niet gauw vinden.
                Geheugenslots vrij houden lijkt me belangrijker dan de (theoretische) snelheidsverhoging (is 32GB wel genoeg om 100 foto's te stacken ?).
                Gebruikt je applicatie vooral GPU of CPU ? (zwaardere of minder zware CPU versus hoeveelheid RAM)
                Voeding met hoog rendement (Gold) maar als je een te grote voeding maar gedeeltelijk belast gaat dat een stuk naar beneden (een nieuwe voeding kost een fractie van de super GPU kaart die je eventueel later zou plaatsen). Je huidige GPU heeft minimaal 450W nodig dus met 650W zit je ruim goed.

                Comment


                • #9
                  Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                  Affinity Photo, NX Studio, Helicon Focus, LR en PS, Deepskystacker
                  SPoradisch even op video, maar dat is echt minderheid.
                  Of de apps nu GPU en/of CPU gebruiken is niet altijd even duidelijk.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Geheugenslots vrij houden lijkt me belangrijker dan de (theoretische) snelheidsverhoging (is 32GB wel genoeg om 100 foto's te stacken ?).
                    Niet altijd, hangt af van de verdeling van de geheugenkanalen. Mijn moederbord bvb daar moet je minstens 4 van de 8 slots gebruiken. Maar als je ze alle 8 gebruikt heb je wel dubbele transfersnelheid naar je ram. En als je later geheugen wil uitbreiden is het ook niet altijd even evident om identieke modules te vinden wat het beste is want anders val je toch terug op de traagste modules.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                      Jan, op de meeste sites van Pc voedingen kan je uitrekenen hoe zwaar deze moet zijn.
                      Ik kies al jaren voor een 650W Gold en nog nooit in de problemen gekomen.
                      In de voedingen word er zeer dikwijls overkill gepleegd.
                      Maar ik herhaal het tot treurend toe, zorg voor een goede airflow in een ruim bemeten kast en kijk niet op de prijs want een stille computer vind ik enorm comfortabel.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                        Als je niet weet wat er allemaal in de kast wordt gestoken aan HD's en SSD's enz.. lijkt het me moeilijk bepalen hoe zwaar een voeding moet zijn.
                        Ik heb tot tweemaal toe een voeding van 650W kapot gehad, bij de tweede keer was ook mij gpu eraan door een fout van de voeding.
                        Nu zit er al ruim 8 jaar een 850W voeding in, werkt perfect zonder problemen en kan makkelijk nog wat bijplaatsen
                        Het is maar hoe je het bekijkt uiteraard

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Nu zit er al ruim 8 jaar een 850W voeding in, werkt perfect zonder problemen en kan makkelijk nog wat bijplaatsen
                          En hoe meer reserve je hebt, hoe meer kans dat je nog kan uitbreiden zonder te moeten vervangen, hoe minder belast de voeding wordt, hoe stabieler die blijft, hoe minder snel die warm wordt en hoe minder de ventilator moet draaien, hoe minder geluid dan, … het is een win win situatie. [emoji6]
                          Hier ook al jaren met een 850W voeding.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                            Ik was ook op zoek naar een nieuwe desktop met eigen samenstelling. Het is te slotte een HP envy TE01-2006nb geworden. Die heeft alles wat ik wou.
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

                            Comment


                            • #15
                              Re: ZIt dit goed in elkaar? (Nieuwe desktop)

                              Wat de voeding aangaat, reken het gewoon snel even uit met de componenten die je denk nu en op relatief korte termijn te gebruiken. Twee pc's terug had ik 2 voedingen in mijn kast zitten, een voor het moederbord en een voor de HD's anders kreeg ik de boel niet gestart. Ondertussen 2 generaties processoren verder en de helft van de HD's zijn SSD geworden. Gevolg: met een voeding die kleiner is dan die van de HD's vroeger werkt alles perfect en maakt het minder lawaai.

                              Comment

                              Working...
                              X