Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

    Kan men zomaar de arbeidstijd inkorten (met 4u!), zonder de werknemer daar in te kennen? Is dit mogelijk zonder contractswijziging? Is dit geen contractbreuk van werkgever uit?

    Is tamelijk dringend, ik krijg gisteren mail dat dit vanaf maandag doorgevoerd wordt. Zonder enige inspraak of voorkennis. Als ik maandag start, wil dit dan niet zeggen dat ik akkoord ga?

    Mag ook in PM gecontacteerd worden hoor.
    Alvast bedankt.
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

  • #2
    Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

    in iedergeval altijd op je werk verschijnen, al is het onder protest.
    uit laten zoeken door de Bond of zo.
    ben je de enige of zijn er meer, zo ja, dan samen protest aandienen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

      het is nu wel zaterdag
      maar als je kan zo snel mogelijk je vakbond verwittigen. denk niet dat dit zomaar kan
      11-300mm
      jeff heylen

      Comment


      • #4
        Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

        Oorspronkelijk geplaatst door Exxosje Bekijk bericht
        Kan men zomaar de arbeidstijd inkorten (met 4u!), zonder de werknemer daar in te kennen? Is dit mogelijk zonder contractswijziging? Is dit geen contractbreuk van werkgever uit?

        Is tamelijk dringend, ik krijg gisteren mail dat dit vanaf maandag doorgevoerd wordt. Zonder enige inspraak of voorkennis. Als ik maandag start, wil dit dan niet zeggen dat ik akkoord ga?

        Mag ook in PM gecontacteerd worden hoor.
        Alvast bedankt.
        Volgens mij kan dit niet !!!

        Je hebt een arbeidscontract en daarin staan het aantal werkuren per week vermeldt. Als je als bediende een contract hebt staat dat daar ook in.

        Je baas moet je gewoon het aantal uren uitbetalen, tenzij hij je op de werkloosheid plaats - wegens bv economische redenen - maar dan ontvang je nog altijd een redelijke vergoeding en hoef je een aantal dagen niet gaan werken.

        In sommige bedrijfssectoren kan je bv min-uren presteren.

        Je komt sneller thuis van een werkje en je baas laat je sneller naar huis gaan, maar de volgende dag kan je die bv al ingehaald hebben dmv overuren ...

        Gewoon naar je werk gaan zou ik zeggen !!! Eventueel maandagochtend, wanneer men jou naar huis stuurt ... de sociale inspectie verwittigen ...

        Good luck, maar blijkbaar is de sfeer daar ook voorgoed weg ...

        Geert
        Nikon D80

        Comment


        • #5
          Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

          Dank je alvast voor de eerste reacties.

          Probleem 2 is: ik heb geen vaste werkplaats, ttz...

          Ik werk als merchandiser voor Danone, bij een onderaannemer. Rayons vullen, stock opnames, etc etc.
          Ik kom nooit op het kantoor, ik vertrek van hieruit 's morgens naar mijn eerste winkel en heb er een 2-3 te doen per voormiddag. Elke dag starten om 5u30 (ben al de baan op om 5u richting eerste winkel).

          Dit was al deeltijds (28u).

          Mijn verantwoordelijke of de patron spreek ik enkel via telefoon of mail, ik zie die mensen zelden of nooit.

          Ik probeer al een tijdje beiden te bereiken, zonder geluk.

          Dat de sfeer onder het vriespunt ligt wat mij betreft, da's een feit.
          Of er nog anderen in hetzelfde schuitje zitten weet ik niet, helaas. Collega's heb ik niet echt, het zijn ook gewoon mensen die de baan op zijn om andere winkels te doen. Heb ook nooit contact daarmee, heb zelfs geen contactgegevens van die mensen.
          Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

          Comment


          • #6
            Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

            1. De enige goede raad die hier rond gegeven kan worden is dat je zo snel als mogelijk contact opneemt met je vakbond. Daar kent men de CAO's voor jouw sector en kan men het nodige doen om de werkgever te contacteren, indien nodig de werkgever in gebreke te stellen en in het slechtste geval een procedure voor de arbeidsrechtbank in te leiden.

            2. Het feit dat je de arbeid aanvangt op maandag is op geen enkele wijze een goedkeuring van de nieuwe arbeidsregeling. Maar je bent tot nader order wel degelijk verplicht om gewoon naar je werk te gaan. Dat is jouw verantwoordelijkheid binnen je arbeidsovereenkomst.

            3. Dit ruikt inderdaad naar een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. Maar zonder detailinfo over je contract kan dit moeilijk bevestigd worden (dus zie punt 1). Laat je niet zomaar doen. Een arbeidsovereenkomst is een contract tussen partijen, dat door beide partijen gerespecteerd dient te worden.

            4. Alle goedbedoelde raad op een forum moet je zeer voorzichtig lezen. Arbeidsrecht is een uiterst complexe materie. Haal er professionals bij (zie punt 1)!

            Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht

            Eventueel maandagochtend, wanneer men jou naar huis stuurt ... de sociale inspectie verwittigen ...

            Geert
            Sociale inspectie er bijhalen is iets wat je pas doet als andere middelen niet gewerkt hebben. En best in samenspraak met je vakbond.
            Dergelijke problemen komen dagelijks voor en worden meestal opgelost via overleg.
            Direct het grote kanon er bijhalen is zelden bevorderlijk voor je dossier.
            Last edited by pendragon; 27 oktober 2007, 17:16.
            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

              Kan me hier alleen maar bij aansluiten:
              Kijk wat er in de CAO staat, als er één van toepassing is, kijk wat er in je arbeidsovereenkomst staat.
              En haal er inderdaad professionals bij.

              Comment


              • #8
                Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                Absoluut pendragon, ik weet dat fora niet altijd goede raadgevers zijn.

                Maar mijn grootste vrees was dat indien ik maandag start, dat ik dan de nieuwe regeling aanvaardde. Wat het geval niet is.
                Heb zonet telefoon gekregen van een neef van mijn moeder, die bij de vakbond werkzaam is, en hij heeft mij dit ook verteld.

                Bedankt voor alle raad, ik weet tenminste dat ik maandag kan starten zonder daarmee mijn akkoord met de nieuwe regeling te geven, dit was mijn grootste "vrees".
                Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                  Er zijn vier basisvoorwaarden in een arbeidscontract waar een eenzijdige wijziging niet van tel kan zijn. De arbeidsduur is daar één van. Enkel in onderling akkoord kunnen die vier basisonderdelen gewijzigd worden.


                  Als bediende, geen enkel probleem, je hebt je vast maandloon (dan is het enkel een probleem als men je uren verhoogt). Maar als je arbeider bent, en dus betaald naar gewerkte uren, dan is het wel een issue, vermits je minder zal verdienen.


                  Maandag werken betekent allerminst dat je akkoord gaat. Ze zullen dat wel vaak aanhalen. Best is dan ook een brief op te maken dat je protest zal aantekenen tegen de nieuwe regeling, en die te laten ondertekenen. Dan heb je al zeker niet dat ze zeggen dat je stilzwijgend akkoord was.

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                    Dank je wel ajuin voor uw toelichting.

                    Ik ben tewerkgesteld als arbeider, wat voor mij inhoudt: minder uren staat gelijk aan mindere verdienste.

                    Ik heb dadelijk een mail gestuurd waarin ik heb opgemerkt dat ik met de wijze waarop men die wijziging wenst door te voeren niet akkoord ben. Nu denk ik niet dat een mail rechtsgeldig is, maar mij lijkt het beter dan niks?
                    Iedereen die verantwoordelijkheid omtrent werkuren en personeel draagt heeft de mail gekregen, gelukkig maar 3 personen die terug te vinden waren op de website van het bedrijf.

                    Een handtekening op een protestbrief zal ik nooit verkrijgen, dat weet ik zeker.

                    Op een sectorale CAO moet ik niet terugvallen denk ik, gezien ik onder het aanvullend paritair comité zit (PC 100). Dan tellen volgens mij de CAO's van de Nationale Arbeidsraad.

                    Maar goed, laatste alinea is voer voor de professionelen, en die zal ik maandag wel te spreken krijgen.
                    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                      E-mailverkeer kan aanvaard worden als bewijs in een gerechtelijke prodedure (de rechter heeft uiteraard altijd het laatste woord).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                        effe gavraagd aan m'n vriendin die personeelszaken doet:

                        dit kan niet!

                        heb je de laatste tijd je contractuele uren gewerkt zijnde ALLE 28hr?

                        de enige manier waarop dit kan geregeld worden is met jouw akkoord en een nieuw contract!
                        Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
                        http://kodefoto.webs.com/
                        http://flandriens.webs.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                          Jazeker koen, ik heb al mijn uren gewerkt, behalve 4u.

                          Ik heb 4u niet gewerkt in de laatste maand, en dit is gerechtvaardigd door een doktersattest.

                          Ook bedankt!

                          @Rudi: dank je wel voor de verduidelijking.
                          Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                            Jazeker koen, ik heb al mijn uren gewerkt, behalve 4u.

                            Ik heb 4u niet gewerkt in de laatste maand, en dit is gerechtvaardigd door een doktersattest.

                            Ook bedankt!
                            doktersattest maakt geen verschil, het was een gewoon ziektebriefje?
                            Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
                            http://kodefoto.webs.com/
                            http://flandriens.webs.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn hier mensen goed thuis in arbeidsrecht?

                              Dat klopt... Ik was ziek
                              Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

                              Comment

                              Working...
                              X