Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

    Het is collega´s misschien al opgevallen dat P-magazine een soort wedstrijdje gemaakt heeft voor modellen om P-babe van de maand te worden.
    Hiervoor kan iedereen een foto inzenden en de mensen mogen er dan op stemmen.

    Zo kwam ik via een bevriend model op haar foto terecht op de website van p-magazine.
    Meer dan op "like" klikken heb ik niet gedaan.

    Een paar minuten nadien kreeg ik al een e-mail van p-magazine met spam.

    Ik ben 100% zeker dat ik nergens iets zou ingevuld hebben van e-mail of personalia en toch zijn ze er in geslaagd om mijn e-mail adres te weten.

    Ik sta helemaal voor een raadsel.

    Louter informatief goed om te weten dat ik informaticus ben.

    In de e-mail staat onderaan dit "U ontvangt deze e-mail omdat u zich heeft ingeschreven op onze nieuwsbrief of deelgenomen heeft aan één van onze wedstrijden.
    Afmelden "

    Ik heb er helemaal geen idee van hoe mijn e-mail adres in hun database terecht is gekomen.
    Heb ik ergens iets gemist?

  • #2
    Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

    Dit is big-data aan het werk. Jouw ip adres van het moment, cookies van andere sites die je bezocht hebt, je profiel op facebook en soortgelijke, je advertising profiel opgesteld aan de hand van browser/pc hardware/OS door Google en nog andere dingen. Alles bijeen is de kans dat jij die persoon bent die op die "like" geklikt heeft zo groot dat het niet anders kan.

    Comment


    • #3
      Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

      Als je nog gelooft,dat je iets anoniem op internet kunt doen,dan ben je nog van het goe jaar zoals men zegt.
      Als ik een review zoek van een bepaalde lens via google( dpreview,photozone of zoiets,dus geen specifieke winkel),dan krijg ik aan de rechter zijde van de buienradar een lijstje waar je ze kan kopen,hoeveel ze kost etc.
      Dus als ik kijk of het gaat regenen,krijg ik informatie over de prijzen bij Ca...,Kam....,Konij.... etc.
      Het is een wirrewar waar je niet aan uit raakt.Google weet wel beter.cfr. hierboven.

      Comment


      • #4
        Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        ...
        Ik heb er helemaal geen idee van hoe mijn e-mail adres in hun database terecht is gekomen.
        Heb ik ergens iets gemist?
        ooit gehoord van "sniffers" ? gebruikten we 20 jaar geleden al om de interne "!nternet" trafiek te monitoren op "oneigenlijk" gebruik.

        Comment


        • #5
          Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

          Goh ik maak me geen zorgen dat ik anoniem zou zijn of niet.
          Een IP is sowieso niet anoniem maar info er uit halen is best wel lastig voor bedrijven.
          Cookies en zo worden hier per opstart allemaal gewist dus echt veel kunnen er dan niet zijn.

          Maar omdat we zoveel met spam lastig gevallen worden ben ik daar wel wat gevoelig voor aan wie ik bv telefoonnummer of e-mail ga doorgeven.
          Ik heb trouwens iets van 300 e-mail adressen Niet echt hoor, het zijn allemaal forwarders naar de zelfde mailbox.
          Maar ik houd bij aan wie ik een bepaalt e-mail adres doorgeef.

          Nu concreet heb ik 1 e-mail dat ik gebruik voor "rommel" doeleinden. Is een adres dat ik met regelmaat verander. Het is net op dat adres dat de spam van P-magazine binnen kwam.
          Ik ben er 1000% zeker van dat ik nooit mijn email ingevuld heb.

          Dus, ja hoe zijn ze er aan gekomen e? En welke praktijken houd P-magazine er dan op na om uw privacy zo te schenden! Zeker nu in het licht van AVG wetgeving en zo. Ergens zit er een gat maar ik heb geen enkel idee waar.

          Comment


          • #6
            Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Zeker nu in het licht van AVG wetgeving en zo. Ergens zit er een gat maar ik heb geen enkel idee waar.
            Ik heb de indruk dat die wet een maat voor niets is...
            Ik krijg ook mijn dagelijkse portie spam-mails van bedrijven waarmee ik nog nooit iets te maken heb gehad.
            Dezelfde spam komt de volgende keer ook altijd binnen vanuit een andere mail adres, en daardoor komen die niet meteen in de spam-map terecht.
            De mails voor spouwmuurisolatie en dergelijke blijven dus maar binnenkomen, en als je de afzender bekijkt, dan lijken die mails zelfs van officiële instanties te komen (ik bekijk die mails nooit, die gaan meteen naar de spam folder waar ze kort daarna ook verwijderd worden).

            En ik "win" ook elke week wel een groot bedrag, en er zijn er zelfs die mij heel veel geld willen geven, zomaar, zelfs al ken ik die mensen niet.
            Al die mails gaan meteen naar de spam folder.
            Maar blijkbaar zijn er nog altijd mensen die daar intrappen, anders zouden ze het niet blijven proberen.
            Daar zit dus het probleem, zolang er "winst" kan worden gemaakt door geld af te pakken van goedgelovige mensen zal dat blijven duren, als dat niet meer lukt, dan zullen die oplichters iets anders moeten zoeken om aan geld te geraken...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Goh ik maak me geen zorgen dat ik anoniem zou zijn of niet.
              Een IP is sowieso niet anoniem maar info er uit halen is best wel lastig voor bedrijven.
              Cookies en zo worden hier per opstart allemaal gewist dus echt veel kunnen er dan niet zijn.

              Maar omdat we zoveel met spam lastig gevallen worden ben ik daar wel wat gevoelig voor aan wie ik bv telefoonnummer of e-mail ga doorgeven.
              Ik heb trouwens iets van 300 e-mail adressen Niet echt hoor, het zijn allemaal forwarders naar de zelfde mailbox.
              Maar ik houd bij aan wie ik een bepaalt e-mail adres doorgeef.

              Nu concreet heb ik 1 e-mail dat ik gebruik voor "rommel" doeleinden. Is een adres dat ik met regelmaat verander. Het is net op dat adres dat de spam van P-magazine binnen kwam.
              Ik ben er 1000% zeker van dat ik nooit mijn email ingevuld heb.

              Dus, ja hoe zijn ze er aan gekomen e? En welke praktijken houd P-magazine er dan op na om uw privacy zo te schenden! Zeker nu in het licht van AVG wetgeving en zo. Ergens zit er een gat maar ik heb geen enkel idee waar.
              sniffers monitoren de data stroom .. hoe lastig kan het zijn om daar email adressen uit te filteren denk je? Ik surf nooit met mijn "echt" email adres, gevolg: nooit spam ...

              Comment


              • #8
                Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb de indruk dat die wet een maat voor niets is...
                Ik krijg ook mijn dagelijkse portie spam-mails van bedrijven waarmee ik nog nooit iets te maken heb gehad.
                Belgische of zelfs "gewone" EU bedrijven sturen mij geen spam. Het grootste deel is voor medicijnen , miljoenen die moeten versluisd worden en dingen die ik zou gewonnen hebben. Zo nu en dan is dan nog wat phishing.
                Voorlopig kreeg ik slechts van 3 normale bedrijven ongewenste mail maar dat werd relatief snel opgelost. Coolblue stuurde een newsletter naar het adres dat ik ooit de eerste keer dat ik er bestelde gebruikte. Daarna had ik een nieuwe account en daarop krijg ik enkel mails bij bestellingen. De newsletter was blijkbaar een "foutje in het systeem". Ik heb gevraagd mijn oude gegevens te verwijderen uit het systeem en na een mail of ik dat echt wou (ja, dus) kreeg ik een bevestiging dat mijn account weg was (enkel bestelinfo moet een aantal jaren bijgehouden worden).
                Tweede was Eneco die via een externe firma enquêtes liet doen, ook daar opgelost maar enkel nadat het verder was geëscaleerd naar de juiste dienst (eerst was het niet van hen, dan was het een externe opdracht...) emailadres nadien veranderd en voorlopig alles OK.
                Derde was KLM. In april vluchten geboekt en Flying Blue (airmiles) ingeschreven. Maanden ging het goed, plots enquête, aanbiedingen, op alle drie de gebruikte mailadressen. Er was aandringen nodig om de mails te stoppen en het leek opgelost, paar weken later weer mails, weer geklaagd en ze konden enkel bevestigen dat ik op niets meer ingeschreven was. Daarna niets meer, tot verleden week, mails dat ze mij niet per post konden bereiken omdat ze mijn adres niet hadden Ze hebben verdorie alle gegevens van onze reispassen, adres, telefoonnummer en CC info. Er zal veel moeten gebeuren om nog een KLM vlucht te boeken, de airmiles mogen ze hebben.

                Ik elk geval lijken gewone bedrijven zich goed aan de GDPR wetgeving te houden, echte spammers opereren toch illegaal en laten zich er niet door afschrikken.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  En welke praktijken houd P-magazine er dan op na om uw privacy zo te schenden! Zeker nu in het licht van AVG wetgeving en zo. Ergens zit er een gat maar ik heb geen enkel idee waar.
                  Heb je al eens gekeken welke "privacy settings" je goedkeurt als je op eender welke site komt tegenwoordig? Sommigen laten toe om die wat bij te stellen. En altijd staat er wel bij dat je toestemming geeft om je gegevens ter beschikking te stellen van "derde partners". Dus ze kunnen hun wel verstoppen achter het feit dat je ergens op een compleet andere site je goedkeuring gegeven hebt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus
                  sniffers monitoren de data stroom .. hoe lastig kan het zijn om daar email adressen uit te filteren denk je? Ik surf nooit met mijn "echt" email adres, gevolg: nooit spam ...
                  Je surft ook niet met een e-mail adres maar met de account van een provider. Zo'n sniffer kan die er wel van tussen halen als je e-mail adres ergens ongeëncrypteerd langskomen. Anders gaat het over deep-packet inspection en dat is niet eenvoudig en niet goedkoop. Maar zelfs dan, dan moet die sniffer ergens bij de provider of tussen providers staan. En sinds dat schandaal ergens bij BT denk ik niet dat dit nog populair is.

                  Langs de andere kant, veel mensen gooien alles te grabbel. En voor een spammer is het niet moeilijk om bvb een hoop namen uit te proberen met daarachter @<provider>.be. Ze zien wel wat terechtkomt. Zolang aan een e-mail sturen geen prijs hangt maakt het niet uit of ze er 10 of 10000000 moeten sturen om één reactie te hebben. Moest een e-mail 1 cent kosten het zou wel verminderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                    Dank jullie voor het meedenken.

                    Ik heb het lek gevonden denk ik.
                    Op mijn pc stond een cookie van medialaan (VTM) om naar heruitzendingen te kunnen kijken van het nieuws.
                    In die cookie staat mijn e-mail adres gewoon in plain text.
                    Anderzijds ook nog een cookie van Tweakers (ook een service van medialaan).

                    Ik heb dan even de cookies weggenomen en mijn IP veranderd en terug gegaan naar de site van P-magazine. En ja hoor, ze kenden mij daar ineens niet meer.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                      Misschien een super rare aanname/vraag. Maar heb je Facebook en dat je ingelogd bent (geweest) met Facebook. En dat je op Facebook dit rommel mailadres hebt opgegeven. En dat Facebook dit mailadres heeft door verkocht aan PMagazine. En dat PMagazine ook gebruik maakt van Facebook cookies, door ingelogd te zijn op Facebook. Dat PMagazine weet wie je bent en dat ze door het aangekochte combinatie van mailadres/account id. En dat ze hierdoor jou konden mailen. Voor zoiets zie ik Facebook wel in staat.

                      Ik heb weleens begrepen dat Facebook op heel veel sites cookies zet en dat ze hierdoor heel je surf gedrag kunnen in kaart brengen.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Misschien een super rare aanname/vraag. Maar heb je Facebook en dat je ingelogd bent (geweest) met Facebook. En dat je op Facebook dit rommel mailadres hebt opgegeven. En dat Facebook dit mailadres heeft door verkocht aan PMagazine. En dat PMagazine ook gebruik maakt van Facebook cookies, door ingelogd te zijn op Facebook. Dat PMagazine weet wie je bent en dat ze door het aangekochte combinatie van mailadres/account id. En dat ze hierdoor jou konden mailen. Voor zoiets zie ik Facebook wel in staat.

                        Ik heb weleens begrepen dat Facebook op heel veel sites cookies zet en dat ze hierdoor heel je surf gedrag kunnen in kaart brengen.
                        Op fb was ik ingelogd. Dat is zowat zeker. Maar van fb hebben ze het adres zeker niet. Ik heb dit voor de zekerheid even nagegaan en fb heeft van mij een ander e-mail adres.
                        Dat ze aanvullend nu weten dat gebruiker ABC123.... op fb ook op hun site was zullen ze wel weten. De pixel van fb op andere sites is idd gekend. Vroeger werd je fb naam dan gekoppeld aan andere websites maar het is nu toch al even dat dit verboden is en ze dit soort informatie anoniem maken.

                        Deze avond was op de Canvas een interessante reportage te zien over de werking van fb en ik was wel onder de indruk. Fb houdt idd erg veel bij over je profiel en persoonlijkheid.
                        Volgende week is er een tweede aflevering van trouwens voor de mensen die interesse hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                          Was inderdaad een zeer interessante reportage.
                          Vnl. de bereidwilligheid om te antwoorden op de vraag welke gegevens er bewaard worden.(wat men volgens de voorwaarden zou kunnen opvragen)
                          Dus totaal niet bestaande.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            Op fb was ik ingelogd. Dat is zowat zeker. Maar van fb hebben ze het adres zeker niet. Ik heb dit voor de zekerheid even nagegaan en fb heeft van mij een ander e-mail adres.
                            Dat ze aanvullend nu weten dat gebruiker ABC123.... op fb ook op hun site was zullen ze wel weten. De pixel van fb op andere sites is idd gekend. Vroeger werd je fb naam dan gekoppeld aan andere websites maar het is nu toch al even dat dit verboden is en ze dit soort informatie anoniem maken.

                            Deze avond was op de Canvas een interessante reportage te zien over de werking van fb en ik was wel onder de indruk. Fb houdt idd erg veel bij over je profiel en persoonlijkheid.
                            Volgende week is er een tweede aflevering van trouwens voor de mensen die interesse hebben.
                            Uit eigen interesse heb ik het gekeken. Maar ik blijf Facebook ervan verdenken voor iets er tussen te zitten. Eigenlijk vind ik dat ze gewoon die third party cookies van oa Facebook moeten gaan verbieden. Zodat we niet allemaal bespioneerd kunnen worden op welke sites we zitten. Vind ook erg dat Facebook die cookies gebruikt van niet leden van Facebook.

                            Ik ben trouwens ook informaticus en dat op stukje security gerelateerd.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeer merkwaardig hoe men aan uw e-mail geraakt.

                              Facebook, instagram, en twitter en consoorten - alles wordt bij mij op dns en met add-ons weggefilterd. Op sommige sites krijg ik geen beelden meer te zijn - wel het zij zo. Ik ben bewust a-sociaal - en ze gaan dankzij GDPR de ene boete na de andere krijgen. Nu al is er de eerste (uit Frankrijk) van 50.000.000€ voor google.

                              Reclame-banners hoe spijtig dat voor BD en consoorten ook is - wordt allemaal weggehaald. Er zijn al een paar keer van die bannersites in 't verleden geweest die malware verspreiden (of kwaadwillige links bevatten) - dat volstaat voor mij om halstarrig te blijven filteren. Als ik niet meer mag filteren - blijf ik er gewoon weg (ik ben spijkerhard daarin - geen compromis is mogelijk).

                              Vb. Waze - waze stuurde (doet dat misschien nu nog?) data door met uw google-id naar facebook. Wist u dat? En Waze gaat opgenomen worden in Google Maps - wat gaat men dan doen?
                              Gratis - het bestaat niet. Zo simpel is't.

                              Als HLN 3 facebook links in één artikel zet - dan weet u toch ook dat men zo weet tot hoe ver men leest - en wat interessant is. Mede daardoor wordt er een politiek profiel opgebouwd van hun lezers. Zo is Trump mede aan de macht gekomen - door te speculeren op wie overtuigd kon worden - en daar alle moeite op te richten. En er is nog meer te vertellen over Facebook - uit gerechtelijke documenten (afkomstig via een speciale inbeslagnameprocedure door het UK-parlement) - staat expliciet te lezen dat ook godsdienst, en andere voorkeuren opgeslagen worden. Neem het van mij aan - Facebook is een uiterst verderfelijk bedrijf (ik sponser dus Max Schrems - die is met z'n organisatie trouwens een lawine aan rechtszaken rond GDPR aan't voorbereiden - niet alleen facebook, maar ook Google en Amazon komen in't vizier).

                              Dus inderdaad Rogier uw gevoelens tegenover Facebook zijn terecht - maar het zijn bijlange niet de enigen die zo ver gaan. We hebben massaal geslapen, we zijn het produkt geworden.

                              We hebben echter nog een wapen - als men ons logt - kunnen we die logs ook pogen te vergiftingen met valse data. Dat wordt wellicht de toekomst - met een kleine minderheid het zodanig duur maken, dat men er vanzelf mee wil ophouden. De hoop om de zaken waterdicht te houden, die heb ik al opgegeven - maar het moeilijk maken, we blijven ons best doen (ik draai dus o.a. Trackmenot - kwestie van 't NSA bezig te houden).

                              Comment

                              Working...
                              X