Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

    Voor het ogenblik niet te veel last, maar...
    Een tijdje terug had ik Paypal gebruikt, en kreeg om de haverklap berichten over "mijn account", vernieuwen, enz... Deze berichten waren nauwelijks te onderscheiden van "echte" paypal berichten, zelfs de "phishing" verwittiging was ingesloten.
    Ik heb dit gesignaleerd aan Paypal, maar kreeg geen bevredigend antwoord. Dus ... voor mij geen paypal meer.

    Hebben jullie iets gelijksaardig ondervonden?

    PS : Ik ben informaticus sinds 10 jaar gepensioneerd, maar als ik last heb om echt van fraude te onderscheiden, moet ik wel denken dat er ongelooflijk veel mensen daarin tuinen.
    Last edited by jv2e; 6 maart 2020, 14:22. Reden: dubbel getypt

    Comment


    • #32
      Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

      Ik gebruik overal een uniek emailadres en kan fake mails van paypal op 1 hand tellen. Ze zijn altijd aangekomen op een ander adres dan het gene ik op paypal gebruik. Ik denk dus niet dat er een link is met paypal gebruik en fake paypal mails.

      Ondertussen zie ik dat de mailserver al meer dan de helft van de nieuwe spam weigert ten gevolge van de blacklists. Rapporteren werkt
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #33
        Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Ik gebruik overal een uniek emailadres en kan fake mails van paypal op 1 hand tellen. Ze zijn altijd aangekomen op een ander adres dan het gene ik op paypal gebruik. Ik denk dus niet dat er een link is met paypal gebruik en fake paypal mails.

        Ondertussen zie ik dat de mailserver al meer dan de helft van de nieuwe spam weigert ten gevolge van de blacklists. Rapporteren werkt
        Goed voor jou dat je die fake mails op een hand kan tellen : maar misschien is één al te veel. Misschien zou ik dat ook kunnen doen, maar heb je wel een boekhouding nodig om al je email adressen en paswoorden bij te houden. Die zet je dan netjes in je computer, en iedere keer dat je aan wil melden moet je naar je lijstje zoeken... Leuk? neen. Verder kan je nog al je paswoorden en logins in je browser(s) opslaan, maar is dat veiliger? Of we kunnen het ook nog allemaal in onze time-manager schrijven of ...
        Rapporteren helpt, doe ik ook. Maar als diensten als paypal maar lauw reageren, en ik niet snel een onderscheid kan maken tussen phishing en legitiem, hoeft het voor mij niet meer: er zijn nu genoeg andere middelen om mijn (weinige) geld uit te geven.

        Comment


        • #34
          Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

          Het valt idd nogal mee met phishing mails. Ik moet wel zeggen dat haast nooit een email achterlaat als dat ergens gevraagd wordt, net als GSM nummers (ik heb zelf geen GSM maar kan wel met mijn tablet en VPN naar het thuisnetwerk bellen met de vaste lijn).
          De unieke adressen zijn allemaal aliassen (geen aparte accounts) dus geen gedoe met aparte login gegevens. In mijn email software stel ik, wanneer nodig, die alias in als "identity" zodat afzender, reply-to en handtekening aangepast zijn volgens het gekozen emailadres. Daar heb ik dus geen administratie voor nodig en ik kan ook steeds "on the fly" indien nodig aan iemand een emailadres geven, je zou mij dan mogen mailen op jv2evanbd at mijn domein. Moet ik enkel mails ontvangen dan hoef ik nets te doen, wil ik antwoorden dan maak ik een identity aan. Alle mail waar geen mailbox voor bestaat komt in mijn catchall.
          Paswoorden genereer en sla ik op in een paswoordmanager zodat ik maar 1 paswoord moet onthouden. Dit synct met mijn tablet dus een account aangemaakt op 1 apparaat is direct op de andere beschikbaar. Kost geen moeite
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #35
            Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

            Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
            Voor het ogenblik niet te veel last, maar...
            Een tijdje terug had ik Paypal gebruikt, en kreeg om de haverklap berichten over "mijn account", vernieuwen, enz... Deze berichten waren nauwelijks te onderscheiden van "echte" paypal berichten, zelfs de "phishing" verwittiging was ingesloten.
            Ik heb dit gesignaleerd aan Paypal, maar kreeg geen bevredigend antwoord. Dus ... voor mij geen paypal meer.

            Hebben jullie iets gelijksaardig ondervonden?

            PS : Ik ben informaticus sinds 10 jaar gepensioneerd, maar als ik last heb om echt van fraude te onderscheiden, moet ik wel denken dat er ongelooflijk veel mensen daarin tuinen.
            Ik gebruik al een aantal jaren PayPal, en heb er nog nooit een probleem meegemaakt.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #36
              Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik gebruik al een aantal jaren PayPal, en heb er nog nooit een probleem meegemaakt.
              Hier ook nooit echte problemen. [emoji106]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik gebruik al een aantal jaren PayPal, en heb er nog nooit een probleem meegemaakt.
                Hier ook nooit problemen

                Comment


                • #38
                  Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                  Nooit een probleem mee - maar ik koppel paypal enkel met een prepaid krediet-kaart bij bpost dan nog - zodat niks verwijst naar mij eigenlijke bankinstelling.
                  Die krijgen nooit toegang tot mijn bankrekeningen noch andere kaarten die aan mijn bankrekeningen kunnen.
                  Dat kost wat - maar het is het waard, voor die paar €'s slaap ik gerust.
                  Bij twijfel zelf de URL tikken in de adresbalk - dat is vaak het verstandigst.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                    Blijkbaar zijn de spammers zo goed als gestopt. De laatste 10 uur 6 mails gestopt door blacklists en slechts 1 mail ontvangen.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                      Er is één soort vervelende spam waar ik niet van af geraak, en die komt dagelijks in meerdere emails.
                      Het betreft Duitse producten voor Büro, Werkzeugen, Chefssessel, enz, enz.
                      Met massa's verschillende URLS, dus moeilijk op te vangen in een filter. Ook geen "unsubscribe".

                      Mbt. "unsubscribe" ben ik trouwens voorzichtig, want ik denk altijd dat dit bij phishing emails, juist is wat ze willen ?

                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                        Nooit unsubscriben van spam. Dat zorgt er enkel voor dat je e-mailadres "verified" is.

                        Als je ergens je e-mailadres moet/wil invullen kies je best voor een gratis dienst (gmail e.d) en hou je je "echt" e-mailadres voor vrienden/familie. Op die manier zal je echte adres wat langer "proper" blijven en bv. gmail heeft een zeer goede spamfilter zodat je daar dan ook minder last van hebt.

                        Phishing kan je gemakkelijk vermijden. Nooit op de links klikken maar zelf de url intypen (en dan niet de url van de mail maar de reguliere url waarbij je naar je bank, winkel, enz gaat).
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                          Echt geen probleem met Paypal? Ben ik dan de enige? Ik gebruikte dat enkel als het "moest". Sinds 2 jaar niet meer gebruikt. Ondanks dat krijg ik nog altijd mail of spam of pub met titels als "uw rekeninguittreksels", status van uw account, ed... En (klinkt een beetje verwaand) zelfs ik zou er kunnen intuinen, ondanks mijn informatica achtergrond. Ik wil nu niet persé Paypal de grond inboren, maar als ZIJ niks doen, waarom moet IK dan wel een 10-tal email adressen, en bijhorende paswoorden en URL's intippen, en, en .. gaan bijhouden?
                          Voor mij is het criterium om iets te kopen / verkopen of nu e-aankopen of in-winkel aankopen : "easy to do business with".

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                            Neen, echt geen problemen met Paypal. Heb dat nu al sinds 2005. Gebruik het regelmatig voor aankopen op het net.

                            Het is niet omdat je dat 2 jaar niet gebruikt dat je geen klant meer bent. En vermits er zoveel gebruikers zijn is het natuurlijk gemakkelijk om "paypal-spam" te sturen. De kans dat iemand die de mail krijgt ook een account heeft is relatief groot.

                            Wat emailadressen betreft, ik heb er eigenlijk maar 1. En geen spam probleem. Enige mail probleem dat ik heb is dat Proximus absoluut geldige email in mijn spam folder steekt. En dat vind ik een véél groter probleem dan de 5-6 spam berichten die per week binnenkomen. Voor die heb ik filters die die netjes in de prullebak steken.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                              Hier nogmaals geen enkel probleem met PayPal. Ik gebruik het minstens eens per maand, gekoppeld aan m’n credit card, voornamelijk voor buitenlandse betalingen. Ik heb twee emailadressen, eentje webmail, en eentje van m’n provider. De laatste (Proximus) heb ik een tijd geleden wel moeten uitrusten met een te betalen app voor m’n Apple Mail, nl. SpamSieve, maar die heeft z’n prijs al opgebracht. De webmail heeft een uitstekende spamfilter: ik laat zelfs alles waar het woord ‘sport’ in de titel voorkomt (ik haat sport) netjes naar de spam gaan.
                              Er komt zelden iets verkeerd terecht.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ze blijven toch maar proberen om geld af te troggelen...

                                Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                                Echt geen probleem met Paypal? Ben ik dan de enige?
                                Het lijkt er op
                                De enige spam/phishing die ik al kreeg en zogezegd van paypal komt was niet geadresseerd aan het e-mailadres dat ik voor PP gebruik. Het lijkt dus random spam naar verzamelde e-mailadressen te zijn en geen gerichte actie aan gebruikers.


                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Enige mail probleem dat ik heb is dat Proximus absoluut geldige email in mijn spam folder steekt. En dat vind ik een véél groter probleem dan de 5-6 spam berichten die per week binnenkomen.
                                Ik ben verleden jaar meer dan een maand bezig geweest om mails van mijn domein en dat van onze club (zelfde hosting) bij Px klanten i hun mailbox te krijgen. Mailserver gaf netjes "delivered" aan maar ze kwamen nooit in de mailbox van hun klanten. Na de eerste Px reactie "je staat op een blacklist", wat niet klopte, zijn ze na een dag of 10 in gang geschoten. Alles afgehandeld via Twitter met DM en als er een tijdje geen reactie kwam gewoon publieke message waarna er weer verder werd gewerkt.
                                Bij TN komen mails van de twee domeinen voor 90% direct aan, de rest krijgt een "greylisting in action, try again later" waarna ze in dezelfde seconde toch afgeleverd worden.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X