Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wist U dat....!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wist U dat....!

    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Dat klinkt logisch.
    In de eierdooier zit er veel lecithine, een sterke emulgator. Lecithine zorgt ervoor dat je water perfect kunt mengen met vetten zodat je een stabiele emulsie verkrijgt.
    Dat is juist. Wij hebben al veel mayonaise gemaakt, héél veel. Heel in het begin hadden we soms een misser, er kwam wel wat zoekwerk aan te pas. Zelfs de vorm van de beker bleek belangrijk (jaja, lach maar).
    Die paar keren dat het mislukte begon ik opnieuw met de hand. Nu mislukt het nooit meer. Ingrediënten nooit samen laten acclimatiseren en een ronde beker gebruiken waar de staafmixer juist in past, anders heb je het gegarandeerd vlaggen.

    Comment


    • #47
      Re: Wist U dat....!

      ...we het hele verhaal van metalen lepels in mosterd hoogstwaarschijnlijk als een broodje aap verhaal mogen beschouwen ?

      Ik kreeg op mijn vraag volgend antwoord van de Firma Wostyn zelf :

      Beste

      U hebt gelijk, er is zeker geen probleem met het gebruik van inox bestek.
      De traditie om een houten lepeltje te gebruiken dateert nog van de tijd toen er zilveren bestek gebruikt werd.
      Dat mocht niet in aanraking komen met mosterd omdat het zilver daarvan oxideerde.
      Maar tegenwoordig gebruikt iedereen inox bestek, die mag gerust gebruikt worden.
      Vriendelijke groet

      Mostaard Wostyn
      Piet Wostyn - Annick Dedoelder
      Winkel: Conscienceplein 7
      Atelier + mosterdmuseum: Oude Gentweg 63
      8820 Torhout
      Tel: 050 212300
      web: www.mostaardwostyn.be
      facebook: https://www.facebook.com/groups/47979631111/


      Dus aan iedereen, gebruik rustig verder je inox bestek voor het scheppen van mosterd, deze zal niet aan kwaliteit inboeten door het gebruik van een metalen lepel .

      Comment


      • #48
        Re: Wist U dat....!

        ... wij vandaag een toerke door Zeeland, Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland hebben gedaan.
        Lekker gegeten in Zierikzee, en iets later nog een Dame Blanche tot ons genomen in Veere.
        Toerke van bijna 400 km.
        Al het moois dat we reeds tig keren bezochten aldaar, nog maar eens bezocht.
        We moeten er van profiteren nu benzine nog 'goedkoop' is hé .

        Comment


        • #49
          Wist U dat....!

          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Ik kreeg op mijn vraag volgend antwoord van de Firma Wostyn zelf :
          …/…
          De traditie om een houten lepeltje te gebruiken dateert nog van de tijd toen er zilveren bestek gebruikt werd.
          Mogen we dan besluiten dat ofwel Geert 50 jaar geleden (bij wijze van spreken) de vraag gesteld heeft ofwel dat Mijnheer Wostyn zijn plaat blijven hangen is? [emoji23]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #50
            Re: Wist U dat....!

            Deze is ook niet slecht:



            Kan met een lepeltje naar keuze geschept worden.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #51
              Re: Wist U dat....!

              Wist je dat:
              - Ik vroeger ook niet wist waarom er een rode stip in een Tefal pan is.
              Ik dacht dat het een marketing truuk was.

              - Die rode stip een naam heeft : nl. "Thermo-Spot"

              - Als deze rode stip donkerrood wordt de pan de juiste temperatuur bereikt heeft.

              - Je dus niet boven die "juiste" temperatuur moet verhitten.

              - De Teflon, of PTFE, ongelooflijk inert en stabiel is en niet aangetast wordt in de maag of de darmen. M.a.w. Als je per ongeluk een brokje van die polymeer inslikt die er in zijn geheel en ongeschonden en ongewijzigd, terug uitkomt. (Meestal aan de andere kant. )

              - Dat je moet opletten dat je de pan met PTFE niet oververhit boven de 326° C. Omdat er dan zeer gevaarlijke en toxische producten gevormd worden.

              - Dat je tot 200°C je helemaal veilig bent dank zei die rode stip die dan donker wordt.

              - Dat dit niets te maken heeft met gouden lepeltjes, noch RVS lepeltjes. Dat is een verhaal voor in de hemel als je de Tefal pan boven de 326° C verhit hebt.

              - De thermospot

              - Dat je die Thermospot niet ziet als er een lap vlees boven ligt.

              - Dat er sinds 2013 geen PFOA of PFOS meer gebruikt wordt in kookgerei met antibaklaag.

              - Dat ik liever met pannen kook/bak die een keramische antiaanbaklaag hebben. Die gaan tot 450°C.

              - Dat als ik "single" zou zijn er alleen maar RVS kookgerei in mijn keuken zou zijn. Met de obligate RVS staalwol sponsjes voor de aangebrande pannen.
              Last edited by Skitch; 3 juni 2022, 00:19.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #52
                Re: Wist U dat....!

                Wostijn is zeker niet slecht maar geef mij maar Tierenteyn-Verlent.

                Ook lekker maar héél anders is Colmans. In hun huis in het UK kan je verschillende soorten in poeder kopen. En daar was het hele goeie bij. Geen idee of je die nog kan krijgen, laat staan dat je die hier kan krijgen.

                Comment


                • #53
                  Re: Wist U dat....!

                  Ik hier al 18 jaar lid ben...!!
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wist U dat....!

                    En ik 21 jaar.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wist U dat....!

                      Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                      ...we het hele verhaal van metalen lepels in mosterd hoogstwaarschijnlijk als een broodje aap verhaal mogen beschouwen ?

                      Ik kreeg op mijn vraag volgend antwoord van de Firma Wostyn zelf :

                      Beste

                      U hebt gelijk, er is zeker geen probleem met het gebruik van inox bestek.
                      De traditie om een houten lepeltje te gebruiken dateert nog van de tijd toen er zilveren bestek gebruikt werd.
                      Dat mocht niet in aanraking komen met mosterd omdat het zilver daarvan oxideerde.
                      Maar tegenwoordig gebruikt iedereen inox bestek, die mag gerust gebruikt worden.
                      Vriendelijke groet

                      Mostaard Wostyn
                      Piet Wostyn - Annick Dedoelder
                      Winkel: Conscienceplein 7
                      Atelier + mosterdmuseum: Oude Gentweg 63
                      8820 Torhout
                      Tel: 050 212300
                      web: www.mostaardwostyn.be
                      facebook: https://www.facebook.com/groups/47979631111/


                      Dus aan iedereen, gebruik rustig verder je inox bestek voor het scheppen van mosterd, deze zal niet aan kwaliteit inboeten door het gebruik van een metalen lepel .
                      Lijkt me ook meer dan normaal.
                      Ik heb het bedrijfje bezocht tijdens een open bedrijvendag en daar merk je dat er gewerkt wordt met metalen vaten waar de mosterd wordt in bereid.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #56
                        Wist U dat....!

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        Ik hier al 18 jaar lid ben...!!
                        grt,bouk.
                        Veel belangrijker is hoe lang men nog lid kan blijven (levend en +- gezond). [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wist U dat....!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Wostijn is zeker niet slecht maar geef mij maar Tierenteyn-Verlent.

                          Ook lekker maar héél anders is Colmans. In hun huis in het UK kan je verschillende soorten in poeder kopen. En daar was het hele goeie bij. Geen idee of je die nog kan krijgen, laat staan dat je die hier kan krijgen.
                          Tierenteyn is ook mijn favoriet .

                          Ooit de Senfmühle Monschau bezocht en daar een paar soorten gekocht, oa. met look, met bier.... Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben daar een mosterd met xxxxx.
                          Maar geef mij toch maar de hele gewone mosterd zonder speciale toevoegingen. Maar wie niet probeert niet weet hé .

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wist U dat....!

                            Op reis proberen we steeds de lokale mosterd uit. Elke streek heeft zo zijn type. In Duitsland kan je ook "Süsser Senf" vinden. Zo daar een pot Löwensenf gekocht. Niet mijn ding eerlijk gezegd.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wist U dat....!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Op reis proberen we steeds de lokale mosterd uit. Elke streek heeft zo zijn type. In Duitsland kan je ook "Süsser Senf" vinden. Zo daar een pot Löwensenf gekocht. Niet mijn ding eerlijk gezegd.
                              In de noorderse landen zijn ze ook gek op die zoete rommel. Elke keer naar IJsland gaat er mosterd van Wostyn mee voor de vrienden. De zoon van één van hen werkt als chefkok en ze hebben ooit eens een mosterdproeverij georganiseerd. Wostyn bleek unaniem de beste.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wist U dat....!

                                Wel, op de site van Tiereteyn-Verlent (er is ook nog een andere Tiereteyn) staat toch ook dat ze de mosterd maken in een houten ton.

                                Comment

                                Working...
                                X