Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wist U dat....!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wist U dat....!

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ps: mosterd lijkt veel maar nog nooit iemand over geklaagd en mosterd geeft wel wat pit aan je mayonaise.
    Ahh neen, er klaagt niemand want ge eet alles zelf op.
    Goede truc om alles voor u te houden. [emoji23][emoji23][emoji23]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Wist U dat....!

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Ik maak mijn mayonaise meestal met 1 ei, pas als ik merk dat mijn emulsie niet goed dreigt te binden ( nog niet echt schiften ) dan doe ik er nog een tweede bij.
      Gemakkelijk 5 soeplepels mosterd, maar ik gebruik dan weer geen azijn. In mosterd zit reeds azijn.
      Scheutje water toevoegen doe ik ook. + een enkele flinke draaien aan de pepermolen.
      Qua olie gebruik ik altijd mais olie.

      Ps: mosterd lijkt veel maar nog nooit iemand over geklaagd en mosterd geeft wel wat pit aan je mayonaise. Zolang je de mosterd niet echt specifiek proeft in de mayonaise, zit je verhouding imho goed.
      Klinkt OK. Wij koken al jaren voor een kansarm gezin en mayonaise hoort daarbij, ze zijn er gek op. Wij gebruiken de methode Braakhekke. Voor onszelf gebruiken we de rolls van de mosterd : Wostyn

      Comment


      • #33
        Re: Wist U dat....!

        Wie laat er nu een lepel in de mosterd zitten...moet je toch een grote vuilpot voor zijn. Gewoon mosterd scheppen met een lepel...dat mag een plastieken, een houten, een ivoren, ern metalen of wat dan ook zijn, maakt geen enkel verschil voor die halve seconde dat die in de mosterd pot zit. Dat weet ik niet van Mr. Wostyn of van Mr. Tierenteyn, maar gewoon door gezond verstand.
        Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:50.

        Comment


        • #34
          Wist U dat....!

          De enige reden is vermoedelijk dezelfde als voor andere voedingsmiddelen in glazen bokalen.

          Iemand stelde die vraag aan HAK:

          Allereerst hartelijk dank voor uw vraag via de HAK website. Wanneer het produkt met een metalen lepel uit de pot wordt geschept kan het gebeuren dat de lepel tegen de bodem tikt. Het is helaas mogelijk dat hierdoor een stukje glas loslaat van de bodem. Dit kan voorkomen worden door een houten of kunststof lepel te gebruiken. Deze waarschuwing is dus alleen bedoeld om glasklachten te voorkomen, en heeft niets te maken met het produkt zelf. We zetten het tegenwoordig standaard op alle etiketten van onze produkten. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, maar mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, horen wij dit graag van u. Met vriendelijke groet, HAK B.V. Consumentenservice

          Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:50.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Wist U dat....!

            Het meeste RVS (inox) keuken materiaal dat we in huis hebben is meestal van de kwaliteit 304. ( de 18/10 inox )
            304 RVS is erg gevoelig voor zuren en chloriden waardoor corrosievorming kan ontstaan.

            Voor zuren en chloriden is 316 RVS beter geschikt.
            Voor de industriële fabricage van bvb. mosterd of mayon(n)aise worden er dus corrosievastere RVS soorten gebruikt dan degenen die we in de gewone keuken kennen.

            Om een ideetje te hebben van de meeste soorten: https://www.paulmeijering.nl/kwaliteiten/#materials
            Als je tot beneden scrolt dan zie je de bvb. de Super Duplex met 25% chroom, 4% molybdeen en 7% nikkel.
            Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:53.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #36
              Re: Wist U dat....!

              Wist U dat:
              Ik nu mijn brooddeeg ga kneden.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #37
                Re: Wist U dat....!

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Wist U dat:
                Ik nu mijn brooddeeg ga kneden.
                Neen, dat wist ik niet. [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: Wist U dat....!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  304 RVS is erg gevoelig voor zuren en chloriden waardoor corrosievorming kan ontstaan.

                  Voor zuren en chloriden is 316 RVS beter geschikt.
                  Voor de industriële fabricage van bvb. mosterd of mayon(n)aise worden er dus corrosievastere RVS soorten gebruikt dan degenen die we in de gewone keuken kennen.
                  Nu eerlijk gezegd heb ik op heel mijn leven nog nooit op een lepel, vork of mes enige corrosie weten ontstaan door eens een beetje mosterd uit een pot te nemen. [emoji6]
                  Industriële fabricage is vermoedelijk een heel andere zaak. [emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Wist U dat....!

                    Verwijderd
                    Last edited by Guest42; 3 juni 2022, 16:09. Reden: Verwijderd

                    Comment


                    • #40
                      Re: Wist U dat....!

                      .... de autobanden ook een stuk gestegen zijn van prijs in vergelijking met vorig jaar, ik kan het weten, net 2 stuks besteld ...
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #41
                        Re: Wist U dat....!

                        Weinig mensen weten wat de oorsprong is van de Michelin gids... Het oorspronkelijke doel van Michelin met de gids was automobilisten te stimuleren restaurants in heel Frankrijk te ontdekken om ze de verkoop van Michelinbanden te verhogen!
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #42
                          Re: Wist U dat....!

                          Volgens de foto’s dat Wostyn zelf ook publiceert met metalen bestek (lepel/mes) zou het toch ook bij hun gedaan worden.
                          Uiteraard zegt een foto niets over de legering. [emoji6]
                          Heb proberen zoeken op internet of er iets over te vinden was, enkel de reactie van HAK en andere merken zijn te vinden maar dan puur uit veiligheidsredenen om geen glazen potten te beschadigen.
                          Een traditie misschien?
                          Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:54.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Wist U dat....!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Weinig mensen weten wat de oorsprong is van de Michelin gids... Het oorspronkelijke doel van Michelin met de gids was automobilisten te stimuleren restaurants in heel Frankrijk te ontdekken om ze de verkoop van Michelinbanden te verhogen!
                            Geschiedenis
                            De eerste Michelingids werd in 1900 opgesteld door André Michelin en zijn broer Édouard. Uitgegeven ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1900 , het werd toen een reclamegids aangeboden bij de aankoop van banden en er werden 35.000 exemplaren gedrukt voor de eerste editie in.augustus 1900. André Michelin richt zich op wielrenners, maar deed in die tijd ook een gok op de nog prille automarkt, Frankrijk had toen 2.400 chauffeurs, pioniers van de auto en aan wie de gids waardevolle informatie geeft: lijst van zeldzame garages, dokters , wegenkaart met een kaart van enkele steden en een lijst met bezienswaardigheden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Wist U dat....!

                              Dat klinkt logisch.
                              In de eierdooier zit er veel lecithine, een sterke emulgator. Lecithine zorgt ervoor dat je water perfect kunt mengen met vetten zodat je een stabiele emulsie verkrijgt.
                              Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:54.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Wist U dat....!

                                Enerzijds zijn metalen lepels zoals beschadigde, antieke geëmailleerde ijzeren lepels en inderdaad zilveren lepels enz. geheel uit den boze.
                                Alhoewel ik zelf met een gewoon inox lepeltje de mosterd uit het potje haal ( [emoji14] ) is er altijd de mogelijkheid dat de mosterd sommige metalen van de RVS legering aantast.
                                En dat de mosterd daardoor (lichtjes * ) gecontamineerd wordt met metaalverbindingen.
                                ( Ik ben geen chemicus...)


                                Wat ik wel weet is dat RVS304 na langdurige blootstelling aan chloorverbindingen en sterke zuren voor problemen zorgt.
                                Voorbeeld : alle dagen een toestel reinigen met een product waar javel in zit of met een bijtend product.
                                Het erge is dat je het helemaal niet ziet dat er corrosie is omdat die binnenin het metaal gebeurt. Via put- of spleetcorrosie.
                                En dan op een dag breken er stukken uit een machine.

                                Misschien eens een 304 RVS koffielepel een maand in de mosterdpot laten zitten.
                                Als test?
                                Last edited by Franciskine; 3 juni 2022, 18:54.
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X