Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wisselen van energieleverancier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wisselen van energieleverancier

    De afgelopen week was er voortdurend radioreclame om naar een andere energieleverancier om te schakelen.
    Je zou er gemiddeld 400€ per jaar profijt mee doen.
    Met mijn gegevens van het afgelopen jaarverbruik voor gas en elektriciteit bij Electrabel, heb ik een simulatie gedaan bij 4 alternatieve aanbieders. Lampiris kwam er het goedkoopst uit met een jaarlijks profijt van 58€.
    Electriciteit zou er goedkoper worden, maar gas was dan weer duurder tegenover Electrabel.
    Via een simulatie bij Electrabel kon ik daar ook overschakelen naar een ander tariefplan dat jaarlijks 50€ goedkoper was. Het jaarlijks profijt zou dus uiteidelijk nog maar 8€ per jaar bedragen.
    Wie wordt hier voor de gek gehouden ? Voor 8€ per jaar ga ik niet omschakelen. Zeker niet nadat ik vandaag
    op mijn bank te horen kreeg dat ze een hoop klachtendossiers in behandeling hebben van klanten die na hun omschakeling verkeerde facturen kregen (zowel van hun vorige leverancier als van hun nieuwe leverancier een aanrekening gekregen voor hetzelfde verbruik, en anderen voor boetes wegens contractbreuk).
    Het komt er op neer dat ze eerst een jaarlijks profijt van 400 € beloven en uiteindelijk krijg ik maar 8€.
    Of zie ik het verkeerd ?

  • #2
    Re: Wisselen van energieleverancier

    goh, der zullen er wel zijn die een ferme besparing doen, maar is vooral proberen de concurrentie te laten spelen.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Wisselen van energieleverancier

      Inderdaad Notex, eigenlijk is het sop de kool niet waard, waar ze er een paar cent van de energieprijs afdoen betaal je dubbel en dik
      terug voor netbegeer, vaste vergoeding, huur teller enz. de huur van een teller kan bij verschillende maatschapijen gaan van minder dan 5€
      tot een veelvoud daarvan.
      En dan hebben we nog de allerbekende kl**tzakken.
      Tot 1 oktober 2012 betaalt u 19% btw over de levering, transport, de huur van een meter en de energiebelasting.
      Na 1 oktober 2012 is het btw bedrag door de overheid verhoogt naar 21%.
      Dit betekent dat u deze periodes gesplitst terug zult zien op uw eind- of jaarafrekening.

      Comment


      • #4
        Re: Wisselen van energieleverancier

        Het is eigenaardig dat er zoveel verschillende tarieven zijn voor energie. Uiteindelijk komt die van dezelfde "fabrikant(en)", en via het netwerk van één "drager". De verschillen zitten enkel in de marges die de leveranciers nemen, en wellicht ook gedeeltelijk in de aankoopprijzen die zij met de andere partijen onderhandeld hebben. Ook eigenaardig is, dat je in België veel duurder betaalt dan in de buurlanden, voor hetzelfde product.
        En, toevallig worden 2 kerncentrales stilgelegd...
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Wisselen van energieleverancier

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad Notex, eigenlijk is het sop de kool niet waard, waar ze er een paar cent van de energieprijs afdoen betaal je dubbel en dik
          terug voor netbegeer, vaste vergoeding, huur teller enz. de huur van een teller kan bij verschillende maatschapijen gaan van minder dan 5€
          tot een veelvoud daarvan.
          Dat hangt allemaal van uw verbruik en situatie af ... de ene doet er ook al meer winst mee dan de andere en daarom zeggen ze ook dat de "gemiddelde klant" een dergelijke winst kan maken.
          Bij ons scheelt de overstap nog steeds zo'n 680€ per jaar, bij mijn moeder ongeveer 600, een collega wint 480€ en nog een andere 560€ ... volledige factuur berekend met alle kosten in.
          En ik heb het dan over prijzen nadat Electrabel zijn prijzen al eens verlaagde voor bestaande klanten.
          De overstap in de aangehaalde voorbeelden verliep telkens vlekkeloos zonder miserie, zonder verkeerde factuur, zonder bijkomende kosten ... ge moet u natuurlijk aan de voorwaarden houden voor opzeg en dergelijke.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Wisselen van energieleverancier

            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            goh, der zullen er wel zijn die een ferme besparing doen, maar is vooral proberen de concurrentie te laten spelen.
            Heb ook zo mee gedaan via het Belang van Limburg.
            Ze konden mij niet helpen
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Wisselen van energieleverancier

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Heb ook zo mee gedaan via het Belang van Limburg.
              Ze konden mij niet helpen
              Veel energie kunt gij niet verbruiken hé Theo ... ge laat uw toestellen toch in de winkel of hersteldienst staan.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Wisselen van energieleverancier

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Veel energie kunt gij niet verbruiken hé Theo ... ge laat uw toestellen toch in de winkel of hersteldienst staan.
                Haha, ja soms is het zo
                Alhoewel ik toch enkele investeringen heb gedaan om het verbruik te beperken.

                Maar over het algemeen is het gene vans.
                Als je de kosten kan houden zoals ze zijn, is al veel.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Wisselen van energieleverancier

                  De grote verschillen zijn voor mensen die nog altijd met de standaardcontracten van de leveranciers werken. Mensen die al jaren geleden een interessanter contract (zelfs bij dezelfde leverancier) hebben afgesloten zullen inderdaad veel kleinere winst hebben als ze willen overschakelen. Ik zit bij Luminus (ook zo'n dure "gangster"), en ik kan met de goedkoopste aanbieder een 25 €/jaar winst boeken. Daarvoor doe ik echt de moeite niet.
                  Ik heb daar een Click abonnement, waarmee ik ook mijn maandelijkse bijdrage kan "bijregelen" (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Ik zet dat altijd op het laagst mogelijke, en elk jaar krijg ik terug... Voor het volgend jaar moet ik 65 €/maand betalen voor alles (dus elektriciteit, verwarming, warm water.). Ze hadden zelf 72 € berekend, maar dat gaan ze dus niet ontvangen... En als ik bij de afrekening moet bijbetalen, dan is dat maar zo.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wisselen van energieleverancier

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    De grote verschillen zijn voor mensen die nog altijd met de standaardcontracten van de leveranciers werken. Mensen die al jaren geleden een interessanter contract (zelfs bij dezelfde leverancier) hebben afgesloten zullen inderdaad veel kleinere winst hebben als ze willen overschakelen. Ik zit bij Luminus (ook zo'n dure "gangster"), en ik kan met de goedkoopste aanbieder een 25 €/jaar winst boeken. Daarvoor doe ik echt de moeite niet.
                    Ik heb daar een Click abonnement, waarmee ik ook mijn maandelijkse bijdrage kan "bijregelen" (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Ik zet dat altijd op het laagst mogelijke, en elk jaar krijg ik terug... Voor het volgend jaar moet ik 65 €/maand betalen voor alles (dus elektriciteit, verwarming, warm water.). Ze hadden zelf 72 € berekend, maar dat gaan ze dus niet ontvangen... En als ik bij de afrekening moet bijbetalen, dan is dat maar zo.
                    Juist polleke
                    Er zijn tegenwoordig méér leveranciers, meer klanten, meer huishoudelijke toestellen van allerlei aard, meer mogelijkheden en toch is de stroom duurder dan ooit..
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wisselen van energieleverancier

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Bij ons scheelt de overstap nog steeds zo'n 680€ per jaar, bij mijn moeder ongeveer 600, een collega wint 480€ en nog een andere 560€ ... volledige factuur berekend met alle kosten in.
                      Dan wonen jullie allemaal in een KAST van een huis, of is er een gat in je dak, ik betaalde verleden jaar (Afrekening eind november) bij Luminus
                      in totaal 980€ aan gas, en 594€ aan electriciteit, maakt een totaal van 1574€ voor gas en electriciteit, en de thermostaat staat hier als volgt ingesteld,
                      s'nachts 18°C van 6.00 U tot 18.00 U 21°C en van 18.00 U tot 22.00U 22°C
                      Gemiddeld huis met de beste isolatie, en alles A++ toestellen, verwarming gascondensatie in samenwerking met warmtepomptoestellen,
                      daar hebben wij twee jaar geleden deftig in geinvesteerd, en ons verbruik is momenteel op minder dan de helft teruggevallen.
                      Eind verleden jaar hebben we dan nog eens zonnepanelen gelegd, en het ziet er naar uit dat we met het overschot aan electriciteit (méér dan 1.600 Kw)
                      niet zullen kunnen wegwerken, en ons huis totaal gratis zullen kunnen verwarmen tot eind november (datum opname meter).

                      Ik verwacht dus in december een teruggave van ongeveer 1.000€ aan voorschotten die ik sinds het plaatsen van onze zonnepanelen niet heb aangepast,
                      ziet er dus goed uit, aan de huidige energieprijs zal mijn totaal aan energie nog ergens rond de 600€ liggen.

                      Het totaal aan investering heeft ons wel dik 60.000€ gekost, maar ons huis was na 33 jaar toch aan renovering toe,
                      en dan kun je het zowel meteen goed doen hé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wisselen van energieleverancier

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        ... Eind verleden jaar hebben we dan nog eens zonnepanelen gelegd, en het ziet er naar uit dat we met het overschot aan electriciteit (méér dan 1.600 Kw)
                        niet zullen kunnen wegwerken, en ons huis totaal gratis zullen kunnen verwarmen tot eind november (datum opname meter). ...
                        Kun je bovenstaande even herschrijven Geert. Ik begrijp het niet.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wisselen van energieleverancier

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Kun je bovenstaande even herschrijven Geert. Ik begrijp het niet.
                          Dat hangt een beetje af van de afrekening. Als je in de lente begint met panelen dan telt hetgeen je produceerde niet mee voor de winter ervoor dacht ik. Hetgeen dat je dan teveel produceerde verlies je eigenlijk. Het eerste jaar kan je dus verlies hebben, maar je krijgt wel de certificaten natuurlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wisselen van energieleverancier

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Kun je bovenstaande even herschrijven Geert. Ik begrijp het niet.
                            Het is inderdaad zo Jos, dat bij de opname van je hoofdteller, (bij ons eind november) het nieuwe getal telt.

                            Laat ik het zo zeggen, als je gewone teller verleden jaar bij opname bv. op 10.000 Kw staat, en het jaar daarna op 9.500, dan ben je
                            die 500 Kw kwijt, als ze maar om de twee jaar komen opnemen, kan je daar in wezen wat in zeuren, maar dit jaar komen ze zelf
                            de teller afschrijven, nu is het zo dat onze instalatie er maar ligt sinds 8 november 2011, zodat we moeilijk konden inschatten waar we zouden komen,
                            maar nu weten we dat we eigenlijk méér overhebben dan we uitgerekend hadden, wat wil zeggen dat we tussen nu en eind november nog 1.600 Kw. moeten
                            opwerken, op iets van 55 dagen dus, dat is 29 Kw per dag, in de veronderstelling dat er niets zou bijkomen, dus verwarmen via de warmtepompen en de
                            gascondensatie laten stil liggen.
                            Wat je panelen op de groene stroomteller aangeven, daar krijg je natuurlijk certificaten voor, ons instalatie produceerde op dikke 10 maanden 4.700 Kw.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wisselen van energieleverancier

                              Ik heb sterke twijfels bij jou verhaal notex.

                              Zelf zijn we enkele jaren geleden al overgestapt van Electrabel naar Lampiris en wij wonen in een bescheiden woning met 2 en dat maakte een verschil van slordige 400 euro op jaarbasis.

                              Je moet goed opletten met Electrabel want het zijn grote dieven en bedriegers.
                              Ze sturen je zogezegd een brief dat indien je bij hen blijft een korting krijgt van 2% maar als je 3 bladzijden verder in de kleine lettertjes gaat lezen smeren ze je wel nieuwe tarieven aan die 20% hoger liggen.

                              Niemand wil nog Electrobal (zo noem ik ze scherend)
                              Uit principe dat ze jou al die jaren opgelicht hebben alleen al zou je moeten overstappen.

                              En zijn nu acties bij de gemeente waar je alles correct kan laten narekenen, ga daar eens naartoe, je zal wel zien dat het verschil van 100-derden euros er wel degelijk in zit, ZEKER als je nu bij de duurste van allemaal zit.

                              Wie slim is verhuisd.
                              Die 8 euro verschil geloof ik geen kl...... van

                              Comment

                              Working...
                              X