Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    een porsche 911: 1450kg banden 235 vooraan 265 achteraan
    VW Passat: 1570kg (bluemotion dus al beperkt gewicht) 215 op vier wielen

    Ik wil het je tegen sportwagenrijders en constructeurs horen hard maken.

    De belasting van een band is trouwens nauw verbonden met de snelheidsindex.
    Last edited by grootmogol; 1 april 2011, 19:32.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Allez, om het topic actueel te houden, ik rij nog steeds op winterbanden rond..

      Ja hoor, je leest het goed maar als je eens goed rondkijkt merk je toch op dat ik niet de enige ben.
      Maar goed, komend ofwel ten laatste volgend weekend mijn zomerbanden opnieuw monteren.
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Hier nog éne met wintersloefen aan...
        maar ik mag nog naar Oostenrijk volgende week

        Greetz!

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
          Hier nog éne met wintersloefen aan...
          maar ik mag nog naar Oostenrijk volgende week

          Greetz!


          met een beetje geluk pak ik nog effe de SAISONABSCHLUSS mee in Ischgl.
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Dan zal ik nog even een andere uitleg bovenhalen, die het misschien wat duidelijker maakt : link.

            Je zal misschien wel al gemerkt hebben dat wagens steeds bredere banden krijgen. De golf II van mijn vader had 155 breedte van banden, mijn huidige V heeft standaard 195 banden (hoewel op de mijne 205's gemonteerd zijn).

            Dat moet voornamelijk het hogere gewicht van auto's compenseren. Een band mag (om veiligheidsredenen) maar een bepaalde belasting dragen. Vandaar dat banden voor vrachtwagen er ook iets anders uitzien, dan die voor een auto . Ook voor de levensduur zijn brede banden goed, juist omdat die oppervlaktedruk op de band lager is bij brede banden. Voor het verbruik of aquaplaning is zo'n brede band uiteraard niet goed.

            Maar met de grip (de kracht die een band op het wegdek uitoefent) heeft het dus minder te maken. Intuïtief is dat blijkbaar moeilijk begrijpbaar, maar het is wel zo...

            Hier een andere wetenschappelijke uitleg met meer duiding ,die degene van "ik heb een vraag" gedeeltelijk tegenspreekt .


            Walter
            D850

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Tuurlijk, waarom worden bij sportieve wagens en bvb ook in formule 1, de achterste banden (waar de aandrijving zit) breder gekozen? Inderdaad, grip!
              En rechtdoor rijden, zelfs heel hard rechtdoor rijden kan elke auto en elke chauffeur, maar bij het betere bochtenwerk wil ik het zien gebeuren met die dunnere banden...
              als je dan in een bocht gas bijgeeft (wat nog steeds voor beter bochtengedrag zorgt) duw je jezelf gewoon de weg af.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Moet toch zeggn dat ik ook moeite heb met de uitleg van de hooggeleerde persoon hoor . Als ik pakweg 350nm wil overbrengen op de weg , dan moet er helemaal niet gepraat worden bruut accelereren , nog minder over smeltende banden ( die zie je normaal toch alleen op racecircuit ), 350 nm =350nm .En die 350 nm kan ik beter overbrengen op de weg met brede banden omdat dan het aantal nm gespreid wordt over een groter aantal vierkante cm , dus minder wrijving, meer grip .
                Die grotere grip vertaalt zich trouwens ook omgekeerd , in een grotere rolweerstand , met meer verbruik tot gevolg . ( ongunstigere Cx waarde trouwens ook , waardoor ook meer verbruik , maar is hier niet aan de orde )
                In de praktijk : zonder interne slipkoppeling zul je met 155 bandjes gewoon ter plaatse blijven tot je diepe sleuven in het wegdek hebt gesneden , met 245 zul je tenminste vooruitgaan .

                Walter
                Sorry, maar dat oppervlak speelt niet, omdat het oppervlak waarmee de band op het wegdek rust, bij brede en smalle banden identiek is (op voorwaarde dat de bandendruk in beide gevallen gelijk is, en het over dezelfde wagen (gewicht) gaat).
                Stel dat er op 1 wiel een belasting is van 500 kg, bij een druk van 2 bar (2 kg/cm2), dan is het oppervlak waarmee het wiel op de grond rust dus 250 cm2 groot. (druk is nog altijd kracht/oppervlak).
                Bij een band van 155 is dat contact dus 16.1 cm lang, bij banden van 205, 12.1 cm. (in de veronderstelling dat die bandenbreedte ook volledig contact maakt met het wegdek...).

                Dat is trouwens de reden dat de rolweerstand van een brede band lager is, dan de rolweerstand van een smalle band. Om aan die langere contactzone te geraken, moet een smallere band meer vervormen, waarbij dus meer warmte vrijkomt (en dus is de rolweerstand van een smalle band groter). Bredere banden hebben ook hun voordelen...

                Dat men bij performantere wagens (hogere snelheidsindex) bredere banden gebruikt is logisch. Door de grotere snelheden, moet de band hogere krachten aankunnnen. En die kan je nu eenmaal beter opvangen met een brede band. Een band die aan hoge snelheden ronddraait, wordt aan meer krachten blootgesteld dan enkel de wrijvingskracht (grip)... Een snellere wagen zal hoogstwaarschijnlijk vaker z'n gripgrenzen opzoeken, waardoor de slijtage bij smalle banden gewoon te groot zou zijn.
                Daarnaast wil het oog ook wel wat (hoewel nogal wat mensen daar nogal in overdrijven).
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                  Tuurlijk, waarom worden bij sportieve wagens en bvb ook in formule 1, de achterste banden (waar de aandrijving zit) breder gekozen? Inderdaad, grip!
                  En rechtdoor rijden, zelfs heel hard rechtdoor rijden kan elke auto en elke chauffeur, maar bij het betere bochtenwerk wil ik het zien gebeuren met die dunnere banden...
                  als je dan in een bocht gas bijgeeft (wat nog steeds voor beter bochtengedrag zorgt) duw je jezelf gewoon de weg af.
                  Neen : slijtage. Die banden moeten behalve de auto op de weg houden, ook nog eens de krachten van de motor opvangen. Het is niet omdat de grip op de weg ongeveer gelijk is bij brede en smalle banden, dat ze evenlang meegaan !!!

                  Iedereen zal toch al ondervonden hebben dat bij een achterwiel aangedreven wagen de voorbanden veel langer meegaan dan bij een voorwielaangedreven wagen. Bij deze laatste moet de grip zowel de motor als de richtingsveranderingen "weerstaan". Bij een achterwiel aangedreven wagen zijn de 2 functies mooi uitgesplitst, en gaan die voorwielen dus langer mee.

                  Bij die formule 1 wagen, worden die voorwielen minder belast, en dus hoeven ze zo breed niet te zijn,, om ongeveer evenlang mee te gaan als de achterwielen (wat uiteraard ook goed is voor de luchtweerstand...).
                  Last edited by polleke_cgc; 2 april 2011, 12:49.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    mijn winterbanden zijn eraf ... scheelt toch een hoop in trillingen in stuur ..
                    ze hebben noch in garage noch in bandencentrale mijn wagen trilvrij gekregen met winterbanden ..
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Allez je gelooft natuurlijk wat je wil geloven, uw volste recht. Maar als je dan toch zo van internetwijsheid houdt, uit Wikipedia:

                      Advantages

                      Advantages include greater handling and cornering abilities of the car, which is a result of the wider tread face and stiffer sidewall of the larger tire. Wider tires may decrease braking distances on dry pavement.


                      tread face voor zover ik me herinner van vroeger is het contactopppervlak met de weg.

                      Zoek het verschil tussen statische en dynamische frictie eens op!! Dat zal je tonen dat het wel uitmaakt hoe breed je banden zijn.


                      Dynamic Friction
                      Once the tangential force overcomes static friction, two surfaces will start to slip against each other, and then dynamic friction takes over. Dynamic friction is less than static friction, so that once a car starts to slip it is hard to stop again. Wider tires will increase dynamic friction and reduce the amount that the car slips.



                      Die banden moeten behalve de auto op de weg houden, ook nog eens de krachten van de motor opvangen. Het is niet omdat de grip op de weg ongeveer gelijk is bij brede en smalle banden, dat ze evenlang meegaan !!!
                      Als je begrijpt wat je zegt spreek je jezelf tegen

                      Iedereen zal toch al ondervonden hebben dat bij een achterwiel aangedreven wagen de voorbanden veel langer meegaan dan bij een voorwielaangedreven wagen. Bij deze laatste moet de grip zowel de motor als de richtingsveranderingen "weerstaan". Bij een achterwiel aangedreven wagen zijn de 2 functies mooi uitgesplitst, en gaan die voorwielen dus langer mee.
                      En bij een voorwiel aangedreven gaan de achterwielen dubbel zo lang mee, wat bewijst dat?

                      We gaan dan in het vervolg ook schaatsen op sportschoenen want de breedte van het raakoppervlak doet er allemaal niet toe... Anders gezegd, iemand wil iets uit je handen trekken, wanneer zal dat het snelste lukken als je het tussen 2 vingers houd of met je ganse hand omklemt, er van uitgaande dat je dezelfde kracht gebruikt?

                      I rest my case, zoals gezegd je gelooft wat je wil geloven.
                      Last edited by grootmogol; 2 april 2011, 14:22.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Dat is trouwens de reden dat de rolweerstand van een brede band lager is, dan de rolweerstand van een smalle band.).
                        Er zijn er hier een paar die denken dat ze topingenieurs zijn precies , leg dat maar morgen eens uit aan de deelnemers van de ronde van Vlaanderen
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                          We gaan dan in het vervolg ook schaatsen op sportschoenen want de breedte van het raakoppervlak doet er allemaal niet toe...
                          Zo'n dingen zeggen doet de credibiliteit van je mooie lange uitleg compleet teniet.

                          Ik blijf erbij: PUUR enkel en alleen de breedte van de band doet NIETS aan de grip van de band, maar, alle andere factoren die een afgeleide zijn van een bredere band kunnen daar wél een invloed op hebben.

                          Het gegeven uitrekken naar de extremen zorgt enkel voor belachelijke voorbeelden. Banden van 2m breed gaan echt niet meer grip geven dan banden van 40cm breed. Ook al beweren sommigen dat een bredere band meer grip geeft ;-).

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Zo'n dingen zeggen doet de credibiliteit van je mooie lange uitleg compleet teniet.
                            eerst zijn banden breder omwille van het gewicht, nadien omwille van slijtage en ga zo maar door... telkens een ander argument is ook niet geloofwaardig. Het volhouden van iets wat wetenschappelijk tegengesproken wordt en in de praktijk heel duidelijk bewezen wordt, zorgt ook voor veel geloofwaardigheid natuurlijk. (sic)
                            Mij gaat het er helemaal niet om dat iemand me moet geloven (ik hou mijn auto niet op de weg bij het betere bochtenwerk met 165x65x14 banden). Iedereen heeft recht op zijn visie.
                            Trouwens volgens jou werkte ik bij die bandenfabrikant als secretaresse (cfr gewiste post) dus aan wat jij er van vindt hecht ik al helemaaaaal geen belang, laat staan dat jij dan belang zou moeten hechten aan wat ik zeg.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Er zijn er hier een paar die denken dat ze topingenieurs zijn precies , leg dat maar morgen eens uit aan de deelnemers van de ronde van Vlaanderen
                              Jongens toch : Er is een verschil tussen grip en rolweerstand hé. Brede banden zijn door de reden die ik heb opgegeven goed voor de rolweerstand. Helaas zijn ze zwaarder, en zorgen ze voor meer luchtweerstand.
                              Een fietsband moet niet de belasting kunnen dragen van een autoband (ben nog geen fietser van 750 kg. tegengekomen), noch moet hij het vermogen van een autoband kunnen overbrengen. Dus er is geen enkele reden om een fietsband de breedte van een autoband te geven . Wat levert een prof. fietser max. van vermogen : 1 kW of zo (en dat zal hij al niet te lang volhouden) ? Dat is niet echt hetzelfde als het vermogen van een wagen hé... Daarnaast : met die druk van 7 bar of zo op die fietsband, zal dat verschil in vervorming zo groot niet zijn .
                              Maar als je het iets concreter wil : link.
                              Je moet morgen bovenstaande link maar doorgeven aan de renners van de ronde .

                              En dat aantal argumenten : een autoband is een compromis tussen verschillende factoren. Prijs, wegligging, remgedrag, ecologische factoren (PAK's, ...), geluidsproduktie, ...

                              Ook de keuze van de breedte van een band zal dus gekozen uitgaande van verschillende argumenten. Het is voor iedereen duidelijk dat een bredere band langer meegaat. Het is voor iedereen duidelijk dat een band die zwaarder belast wordt, minder lang zal meegaan. Met een bredere band kan je daar dus iets aan doen. Het is voor iedereen duidelijk dat een bredere band, zwaardere belastingen kan dragen. Maar een betere grip hoort daar maar voor een heeeeeeelllllllllll klein deeltje bij.

                              Daarnaast merk ik, dat men hier bitter weinig kaas heeft gegeten van elementaire fysica. Als men het verschil niet ziet tussen grip van een band, en rolweerstand of het verschil tussen druk en kracht, dan vraag ik me af waarover we hier eigenlijk discuteren...

                              Een smalle of brede band hebben ongeveer hetzelfde contactoppervlak op de weg (dat is gewoon de definitie van druk) (dus bij dezelfde bandendruk, en zelfde gewicht op de band). Dat de oppervlakte van dat contactoppervlak in de formule van de wrijvingscoëfficient zit doet dus ook bitter weinig terzake.
                              Brede banden gaan in de limiet van de grip (en dus net voor het doorslippen) het wel iets langer volhouden, maar dat verschil is niet overdreven groot. Die Ir. heeft daar de redenen voor gegeven.

                              De grip van smalle of brede banden is dus quasi gelijk. Ik heb van jou trouwens nog geen wetenschappelijk argumenten gehoord, waarom dat niet zo zou zijn.
                              Gewoon stellen, dat die grip van brede banden wel groter is, is niet bijster overtuigend...

                              Daarnaast : ik heb het over de grip bij normale omstandigheden. Jij praat enkel over de grip bij extreme omstandigheden, waarbij de band glijdt over het wegdek i.p.v. rolt (dat is het verschil tussen dynamische en statische wrijving). Als ik met een auto rij, rollen mijn banden wel over het wegdek. Voor banden is de slip uiteraard heel belangrijk (zonder kan een band gewoon geen kracht overbrengen), maar constant met 100% slip rijden, is niet bijster efficiënt .

                              En ik geloof bitter weinig in internetwijsheid, wel in fysische waarheden. Ook een auto kan de wetten van de fysica echt niet veranderen...
                              Last edited by polleke_cgc; 2 april 2011, 22:29.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                                mijn winterbanden zijn eraf ... scheelt toch een hoop in trillingen in stuur ..
                                ze hebben noch in garage noch in bandencentrale mijn wagen trilvrij gekregen met winterbanden ..
                                Ligt niet aan de banden maar aan de auto, ander merk kopen misschien?!

                                Mijn winterbanden zijn er ook af sinds vanmiddag, maar wat een karwei zeg...
                                en bij deze temperaturen, pffff....

                                tegen volgende winter maar eens een vriend zoeken die voor mij de klus wil klaren.
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X